Gå til innhold

Ingenting jeg gjør blir bra nok for barnets mor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Bakgrunnen vår var at mor hadde vært mest hjemme med barnet og jeg hadde jobbet mest. Når bruddet ble et faktum ble vi til slutt enig om 50/50. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ‘kan mindre’ enn henne om alle slike ting som tydeligvis ‘alle’ mødre kan. Jeg har en vei å gå, men jeg mener jo selv jeg er en kompetent far. 

Jeg sa ja da broren min lurte på om barnet vårt ville arve noen sko. Dette er visst IKKE Ok. Jeg hadde også kjøpt feil bilsete til bilen min ( etter anbefaling fra forhandleren) men barnet ble visst da sittende feil vei. Jeg glemte å sende med rent ulltøy i barnehagen , da det barnet hadde, var blitt vått. 

Barnets mor har en sans for det dramatiske og hyler opp om at jeg er en uegnet far og at dette gjør at hele samværs avtalen må revurderes. Greit, så bør jeg sikkert sette meg mer inn i ting og tang, men dette er nytt for meg og jeg trenger litt tid...

vet at dette er et kvinneforum, så sikkert ikke mange menn som vil svare, men hvordan taklet deres eksmenn dette? 

Anonymkode: 67bf0...cac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du meg så høres det ut som at du gjør det riktige; du innser at du har mye å «ta igjen» av kunnskap, og at veien blir til når man går :)

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frukthage skrev:

Spør du meg så høres det ut som at du gjør det riktige; du innser at du har mye å «ta igjen» av kunnskap, og at veien blir til når man går :)

Ja, jeg har det, men blir så stresset av at hun ‘rasler med sablene’ hver gang jeg ikke vet noe, eller har gjort en feil....

ts

Anonymkode: 67bf0...cac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ungen ble "visst" sittende feil vei? Du satte ungen feil vei. Her må du jo gjøre en jobb selv. Du må sette deg inn i ting. Google, heng på foreldreforum, skaff deg en oversiktskalender, snakk med andre foreldre. 

Det er nok et stort sjokk for mange menn når de blir alene med omsorgen i perioder og dere forstår hvor mye mentalt arbeid mor gjør. Holde styr på avtaler, datoer, turdager, rent tøy, skiftetøy, regntøy, sikkerhet, logistikk - det er mye, og ansvaret må tas. Ja, veien blir til mens du går, men du skulle da strengt tatt ha gått denne veien noen år allerede... Fint at du har vilje og optimisme, men barnet merker ikke forskjell på om du mente det godt eller ikke når du kræsjer med bilsetet feil vei. 

Anonymkode: a6a35...b2b

Ja jeg må gjøre en jobb, men ungen ble sittende feil vei på grunn av dårlig veiledning jeg fikk hos forhandleren. Det var ikke mitt forslag å snu barnet rundt, jeg stolte på selgeren, men jeg ser nå at dette ble feil. 

Det er som sagt en del jeg må lære, men jeg nå jo også ‘gå veien’, jeg vet ikke alt, og det kommer til å ta tid. Blir så stresset av at ethvert feilskjær skal lages en stooor greie ut av...

 

ts

Anonymkode: 67bf0...cac

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Bakgrunnen vår var at mor hadde vært mest hjemme med barnet og jeg hadde jobbet mest. Når bruddet ble et faktum ble vi til slutt enig om 50/50. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ‘kan mindre’ enn henne om alle slike ting som tydeligvis ‘alle’ mødre kan. Jeg har en vei å gå, men jeg mener jo selv jeg er en kompetent far. 

Jeg sa ja da broren min lurte på om barnet vårt ville arve noen sko. Dette er visst IKKE Ok. Jeg hadde også kjøpt feil bilsete til bilen min ( etter anbefaling fra forhandleren) men barnet ble visst da sittende feil vei. Jeg glemte å sende med rent ulltøy i barnehagen , da det barnet hadde, var blitt vått. 

Barnets mor har en sans for det dramatiske og hyler opp om at jeg er en uegnet far og at dette gjør at hele samværs avtalen må revurderes. Greit, så bør jeg sikkert sette meg mer inn i ting og tang, men dette er nytt for meg og jeg trenger litt tid...

vet at dette er et kvinneforum, så sikkert ikke mange menn som vil svare, men hvordan taklet deres eksmenn dette? 

Anonymkode: 67bf0...cac

Herre. Her må du be henne roe seg ned ti hakk. Mange foreldre kan glemme ekstra tøy om barnet f.eks griset til forrige skift og en tok det med hjem for å vaske. Er lurt triks er å alltid ha 2 ekstra skifte i barnehagen og gjerne et ekstra sett med ullundertøy liggende fast i sekken.

At du kjøper et bilsete som en forhandler anbefaler og at det var feil vei er jo ikke lett for deg å vite når den profesjonelle liksom skal veilede deg. Da tar du setet tilbake og sier at du ble feilinformert av selger og får et nytt som faktisk oppfyller kravene du spurte om.

At barnet ikke bør arve sko kan en forklare på en saklig måte at barnet ikke skal bruke andre sko fordi skoen former seg etter foten som har brukt den og dermed kan gjøre skade på sikt. Man trenger ikke å gå bananas.

Ingeting her er noe grunn til å klikke eller si at du er uegnet. Så lenge barnet får det det trenger av omsorg, kjærlighet, mat og er trygg så er andre noe man lærer på veien.

Neste gang hun klikker over små ting så be henne lukke brødboksen om hun ikke kan oppføre seg som et voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen ble "visst" sittende feil vei? Du satte ungen feil vei. Her må du jo gjøre en jobb selv. Du må sette deg inn i ting. Google, heng på foreldreforum, skaff deg en oversiktskalender, snakk med andre foreldre. 

Det er nok et stort sjokk for mange menn når de blir alene med omsorgen i perioder og dere forstår hvor mye mentalt arbeid mor gjør. Holde styr på avtaler, datoer, turdager, rent tøy, skiftetøy, regntøy, sikkerhet, logistikk - det er mye, og ansvaret må tas. Ja, veien blir til mens du går, men du skulle da strengt tatt ha gått denne veien noen år allerede... Fint at du har vilje og optimisme, men barnet merker ikke forskjell på om du mente det godt eller ikke når du kræsjer med bilsetet feil vei. 

Anonymkode: a6a35...b2b

Må du slutte. Mannen min er småamøbe på en del ting når det kommer til ungen vår, men det betyr ikke at han på noen måte setter barnets liv i fare. At barnesetet en kjøper hos en forhandler som en skal kunne stole på råder en til å kjøpe et barnesete som er fremover fremfor bakover er da vitterlig ikke noe å steile over. I det minste hadde han barnet i barnesete og det er faktisk ikke ulovlig å kjøre med et fremoversatt barnesete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Er nok vanskelig for dere begge(både deg og mor). Hun vil nok bare barnets beste, hun har jo på en måte mistet en del av den kontrollen hun hadde. og det gjør at når det går feil bekrefter det hennes redsel om at dette går ut over barnet. Det å spørre henne om råd og hjelp/veiledning vil kanskje hjelpe på den angsten. 

Anonymkode: a13c9...ba4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet? Er nok vanskelig for dere begge(både deg og mor). Hun vil nok bare barnets beste, hun har jo på en måte mistet en del av den kontrollen hun hadde. og det gjør at når det går feil bekrefter det hennes redsel om at dette går ut over barnet. Det å spørre henne om råd og hjelp/veiledning vil kanskje hjelpe på den angsten. 

Anonymkode: a13c9...ba4

Barnet er snart 4 år. Jeg prøver å unngå å ‘spørre henne’ fordi det blir bare så negativt. Det ender bare i at hun syntes jeg er helt håpløs som ikke vet alt på forhånd..

ts

Anonymkode: 67bf0...cac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er snart 4 år. Jeg prøver å unngå å ‘spørre henne’ fordi det blir bare så negativt. Det ender bare i at hun syntes jeg er helt håpløs som ikke vet alt på forhånd..

ts

Anonymkode: 67bf0...cac

Spør heller andre med barn. Ikke la henne verken snakke ned til deg eller klikke på deg. Si at du vet at du er en god pappa og at ja; det er mye å sette seg inn i, men at du lærer på veien. Du har på ingen måte skadet eller satt ungen i fare og det hun klikker på er små bagateller som på ingen måte er verken farlig eller traumatisk for barnet. 

Rett deg opp neste gang og be henne roe seg ellers så gidder du ikke å prate med henne. Da kan dere bare overlevere barnet uten noe drama og heller kommunisere om det som må per mail eller noe. Si at du gjerne vil ha en god dialog med henne og kunne prate om ting, men at om hun oppfører seg sånn så vil du heller ikke snakke om det som skjer når du har samvær utenom viktige hendelser og det vil da komme per mail.

 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være litt mer i forkant. Skal du kjøpe bilsetet, så gjør litt research kvelden før på nett. Enkelt nok å ramle over Trygg Trafikk sine anbefalinger. Utøv kildekritikk. Reflekter litt aktivt før du gjør noe, ikke bare slenge det til. Jeg blir også irritert hvis pappaen bare slumper og det går utover mitt kjære barn som da går å fryser el.l. Mødre kan heller ikke alt om alt, men de leser seg opp hver gang de ser behovet. Som er ganske ofte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
3 minutter siden, ViljaH skrev:

Du må være litt mer i forkant. Skal du kjøpe bilsetet, så gjør litt research kvelden før på nett. Enkelt nok å ramle over Trygg Trafikk sine anbefalinger. Utøv kildekritikk. Reflekter litt aktivt før du gjør noe, ikke bare slenge det til. Jeg blir også irritert hvis pappaen bare slumper og det går utover mitt kjære barn som da går å fryser el.l. Mødre kan heller ikke alt om alt, men de leser seg opp hver gang de ser behovet. Som er ganske ofte.

For ingen mødre har noensinne glemt ekstra ullundertøy én gang?

Og igjen; man skal kunne stole på en forhandler av bilseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er usikker, kan du spørre broren din med familie eller andre i omgangskretsen med barn. 

Jeg er kvinne, men jeg vet ikke automatisk alle ting om småbarn, så jeg har en del jeg må sette meg inn i når den tid kommer. Vi blir ikke født med kunnskapen. Og hun overdriver, så klart.

Barnet er heldig som får se mor og far 50/50, jeg vet om så mange som vokste opp på nittitallet og savnet fedrene sine, som de ikke så mer en annenhver helg - det er en gave til ditt barn at du er så tilstede, om du gjør noen feil eller må ha veiledning hist og her, så gjør ikke det noe. Du vil bli bedre og ting vil falle på plass. Du vil det beste for ungen, og du lærer av feilene dine! Ikke la henne psyke deg ut! Barnet trenger dere begge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, GoldenLioness skrev:

For ingen mødre har noensinne glemt ekstra ullundertøy én gang?

Og igjen; man skal kunne stole på en forhandler av bilseter.

Mødre glemmer også ting absolutt. Jeg snakker om å faktisk prøve, ikke slumpe. Forhandlere av bilseter skal man ideelt kunne stole på, men de er også selgere. Kanskje du ga uttrykk for at du ønsket lav pris, så da foreslo selger fremovervendt. Kanskje selger har fått beskjed av sjefen om å pushe spesifikke bilstoler for å få ut beholdning på lavtselgende vare. Hva vet jeg. Jeg stoler aldri 100% på en selger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen ble "visst" sittende feil vei? Du satte ungen feil vei. Her må du jo gjøre en jobb selv. Du må sette deg inn i ting. Google, heng på foreldreforum, skaff deg en oversiktskalender, snakk med andre foreldre. 

Det er nok et stort sjokk for mange menn når de blir alene med omsorgen i perioder og dere forstår hvor mye mentalt arbeid mor gjør. Holde styr på avtaler, datoer, turdager, rent tøy, skiftetøy, regntøy, sikkerhet, logistikk - det er mye, og ansvaret må tas. Ja, veien blir til mens du går, men du skulle da strengt tatt ha gått denne veien noen år allerede... Fint at du har vilje og optimisme, men barnet merker ikke forskjell på om du mente det godt eller ikke når du kræsjer med bilsetet feil vei. 

Anonymkode: a6a35...b2b

Aner en litt bitter tone her....?!?!

Min mann og jeg er gift, men han er håpløs! Det er fordi jeg, som mange andre mødre, kjører igjennom med ting og tang, fordi vi hele tiden undersøker, snakker med andre, vet hvordan vi vil ha tingene osv osv. Vi er ikke alle så flinke til å slippe mennene til, selv om de vil. Mange menn må derfor prøve å feile litt når de da plutselig skal styre alt med barna - selvfølgelig. Jeg styrte fælt med barna i begynnelsen, da de var små, og gjorde MANGE feil. Heldigvis ingen som kjeftet på meg ;) 

Lykke til TS, høres ut som du har lyst å gjøre det bra :) Prøv å ikke ta deg nær av ekskonemor. Hun sliter nok med å slippe tak i noe hun har styrt med hele veien, og må jobbe med seg selv for å takle at ikke kun det hun gjør er riktig :)

Anonymkode: 7d067...f1e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er da ikke sånn at all denne kunnskapen popper inn i huet på oss mødre på fødestuen. Man lærer etterhvert, man gjør feil og enda mer feil og gjerne samme feil flere ganger. Alle har vi glemt en utflukt i barnehagen eller på skolen, og skiftetøy og innesko. Men det som skjer hos oss i hvert fall, er at for å bomme på færrest mulige ting, må en person ha den fulle og hele oversikten. Det er ofte mor... og da er det lett for far å slappe litt av.

Be spetakkelet holde truten sin neste gang hun ypper. Og mjinn henne på at hennes læringskurve har vel også vært litt bratt...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GoldenLioness
6 minutter siden, ViljaH skrev:

Mødre glemmer også ting absolutt. Jeg snakker om å faktisk prøve, ikke slumpe. Forhandlere av bilseter skal man ideelt kunne stole på, men de er også selgere. Kanskje du ga uttrykk for at du ønsket lav pris, så da foreslo selger fremovervendt. Kanskje selger har fått beskjed av sjefen om å pushe spesifikke bilstoler for å få ut beholdning på lavtselgende vare. Hva vet jeg. Jeg stoler aldri 100% på en selger.

At en ikke sitter og googler i hytt og pine på Internett(ikke alt som er like mye å rope hurra for der heller) og heller går til et levende menneske som selger barneseter i god tro at den selgeren i det minste hadde nevnt at det er anbefalt med bakovervendt sete er ikke å «slumpe». 

Jeg hadde gått rett tilbake til butikken og sagt at jeg ble feilinformert og at de som forhandler av barneseter og som skal sørge for at barn er trygg i trafikken burde påpekt anbefalingen om bakovervendt sete. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte bestandig et eller annet. Enten gymtøy, skiftetøy, bleier til minste i barnehagen, eller at noen skulle ha med termos den dagen. 

Min redning er å legge frem klær til alle tre kvelden før, lusker ofte i klesskapene deres etter de har sovna. Jeg henger skift, pose med bleier osv på håndtaket til ytterdøra kvelden før. Er det spesiell niste eller noe som skal med som jeg ikke kan henge eller dette ved døra kvelden før, så limer jeg post-its på innsiden av døra. Så høyt at ungene ikke kan stjele lappene for å lage papirfly (det har skjedd). Også skriver jeg ned ting på en kalender på kjøleskapet. Neste punkt nå er nissefest, Luciatog og to juleavslutninger. 

Dette har gjort at jeg har gått fra den vimsete mammaen som stadig kjører hjem og henter ting, til at jeg er en av dem med tilsynelatende god kontroll. 

Også sovner jeg mye mer avslappet om kvelden når jeg vet at alt vi skal neste morgen er å kle på oss, spise frokost og flette litt hår. Trenger ikke sovne inn mens jeg ramser opp ting jeg håper jeg ikke skal glemme, som jeg gjorde før. 

Uansett, du finner løsninger som passer dere. Du ønsker å få det til, du bar engasjement og det gjør vondt at hun truer med å ta fra deg barnet = du har riktig innstilling, hjertet på rett sted og du kommer til å lære masse og bli en skikkelig verdensmester i ditt barn på rekordtid. 

Bare glem mammaen og tenk på at du skal gjøre alt du kan for at barnet ditt har en fin dag. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tillegg, apropos min siste setning her. Forsøk å ha barnets beste i tankene når du leter gjennom kurven i barnehagen for å se om noen mangler, ikke med frykt for mors reaksjoner. For da kan det hende du klarer å komme mor i forkjøpet og legger til ting som solkrem til våren igjen, eller lignende... Bare tenk på barnets dag, været og at barnet skal ha det fint og trygt.

Ha det i tankene når du pakker ting hjemme, når du sjekker ting i barnehagen, når du sjekker kalenderen.. Det er en mye mer naturlig tanke og innstilling enn å gå rundt og adlyde mor. 

Dette fikser du fint. Unger trenger både far og mor. For at 50/50 skal virke krever det at dere to samarbeider. Så velg dine kamper og som andre råder det til - spør andre med barn om du er usikker.

Oppdater mor på hva dere har gjort sammen, send et bilde om noe spesielt skjer... Så inviterer du til at hun kan gjøre det samme. Forhåpentligvis. :)

Lykke til. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 Bakgrunnen vår var at mor hadde vært mest hjemme med barnet og jeg hadde jobbet mest. Når bruddet ble et faktum ble vi til slutt enig om 50/50. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ‘kan mindre’ enn henne om alle slike ting som tydeligvis ‘alle’ mødre kan. Jeg har en vei å gå, men jeg mener jo selv jeg er en kompetent far. 

Jeg sa ja da broren min lurte på om barnet vårt ville arve noen sko. Dette er visst IKKE Ok. Jeg hadde også kjøpt feil bilsete til bilen min ( etter anbefaling fra forhandleren) men barnet ble visst da sittende feil vei. Jeg glemte å sende med rent ulltøy i barnehagen , da det barnet hadde, var blitt vått. 

Barnets mor har en sans for det dramatiske og hyler opp om at jeg er en uegnet far og at dette gjør at hele samværs avtalen må revurderes. Greit, så bør jeg sikkert sette meg mer inn i ting og tang, men dette er nytt for meg og jeg trenger litt tid...

vet at dette er et kvinneforum, så sikkert ikke mange menn som vil svare, men hvordan taklet deres eksmenn dette? 

Anonymkode: 67bf0...cac

Vil bare påpeke at det med bilstolen faktisk er veldig viktig. Det andre er mer bagateller.

Anonymkode: 77819...e47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...