Gå til innhold

Jødedommen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at jøder har blitt forfulgt i alle tider ?

Anonymkode: a9fcc...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at jøder har blitt forfulgt i alle tider ?

Anonymkode: a9fcc...132

De drepte Jesus, indirekte!

Anonymkode: d60ac...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene har også vært særdeles gode til å holde på sine skikker og tradisjoner. I tillegg gjerne bodd flere familier sammen. 

Slik ble de lett å legge merke til som anderledes. Og er det jo noe som folk lett har noe i mot så er det anderledeshet. 

At jødene heller ikke hadde noe land har nok vært en faktor og. 

I tillegg til alt dette er det jo religiøse motsetninger. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at jøder har blitt forfulgt i alle tider ?

Anonymkode: a9fcc...132

Misunnelse,

det må være pinlig å representere de omkringliggende vanstyre statene. Når en ser hva lille Israel får til med fiender på alle kanter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, debatant skrev:

Misunnelse,

det må være pinlig å representere de omkringliggende vanstyre statene. Når en ser hva lille Israel får til med fiender på alle kanter. 

 

Der har du svaret, TS. Grunnen til at jøder ble forfulgt på f.eks 1600-tallet er at staten Israel de siste 70 årene har vært en rik stat med massiv støtte fra verdens mektigste økonomiske og militære makter.

Logikk 2-1=5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Nicathv skrev:

Der har du svaret, TS. Grunnen til at jøder ble forfulgt på f.eks 1600-tallet er at staten Israel de siste 70 årene har vært en rik stat med massiv støtte fra verdens mektigste økonomiske og militære makter.

Logikk 2-1=5

Jøder gjørde det bra på 1600 tallet også, gitt deres utgangspunkt. Mens araberne som lever i dag synes å trive godt med å fremdeles leve på 1600 tallet.

BTW, verdens største millitærmakt får ganske så bra militær støtte fra lille Israel og, heldigvis.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, debatant skrev:

Jøder gjørde det bra på 1600 tallet også, gitt deres utgangspunkt. Mens araberne som lever i dag synes å trive godt med å fremdeles leve på 1600 tallet.

Klarer du ikke å snakke positivt om jøder eller Israel uten å rakke ned på arabere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicathv skrev:

Klarer du ikke å snakke positivt om jøder eller Israel uten å rakke ned på arabere?

Jeg rakker ikke ned på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

Jeg rakker ikke ned på noen.

Ikke vær så barnslig. Alle kan se at du nettopp skrev enda et nedsettende innlegg om arabere, helt uten relevans for tråden eller noen andre innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicathv skrev:

Ikke vær så barnslig. Alle kan se at du nettopp skrev enda et nedsettende innlegg om arabere, helt uten relevans for tråden eller noen andre innlegg.

Så det er barnslig å registrere at araberne i dag praktiserer avstraffelses metoder som tilhører middelalderen. Skam deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både romerne og araberne anså jødene som en trussel fordi de var kjent for å være hardtarbeidende, driftige og kunnskapstørste. I tillegg var jo selvsagt religion en faktor. Jødehatet er eldgammelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, debatant skrev:

Jeg rakker ikke ned på noen.

Du er kristen i ord og ikke i handling, du predikere Jesus, men uten snev av kjærlighet. Det er mer hat en kjærlighet i det du skriver!

Anonymkode: d60ac...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er kristen i ord og ikke i handling, du predikere Jesus, men uten snev av kjærlighet. Det er mer hat en kjærlighet i det du skriver!

Anonymkode: d60ac...9eb

Kjærlighet er ikke å akseptere djevelskap.

Ser jeg en grunn til å kritisere norsk rettsvesen nøler jeg ikke et sekund. Jeg har heller ikke problemer  med å kritisere halshugging av homofile, eller korsfestelse av kristne. Det er det siste Nicathv synes er barnslig å kritisere. 

 

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøder (folkeskaget) er smartere enn gjennomsnittsmannen. De hadde også oftere jobber før tida hvor de tjente mer penger enn gjennomsnittsmannen.

Går nok på misunnelse. "Hvorfor skal de gjøre det så bra når de drepte jesus?" Var nok noe slik.

Anonymkode: 9c300...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicathv skrev:

Klarer du ikke å snakke positivt om jøder eller Israel uten å rakke ned på arabere?

Vel, når er det ingen som misliker jøder mer enn arabere da, eller muslimer. For jødehat idag er det absolutt relevant. Muslimsk innvandring er hovedgrunnen til jødisk utvandring idag.

Anonymkode: 9c300...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk om jødedommen som en del av pensumlesing for eksamen. Som jeg skjønner, så hater folk jøder fordi de jødiske lederne på Romerriket mente Jesus Kristus snakket blasfemi og truet deres gruppe. De drepte han indirekte og nektet at han var deres messias. Jeg er litt usikker på hvorfor muslimer hater dem og, men kanskje det var også at de benektet Muhammed var også messias? Jeg vil også gjerne vite litt mer grundig hvorfor nazistene hatet dem og? De hadde jo beskyldt jøder for å være oppfordrer av kommunisme, som jeg har skjønt fra boken jeg leser...

Anonymkode: c3404...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke et enkelt spørsmål å besvare, men som regel er mindre etniske grupper som står villig på utsiden av samfunnet offer for mistro og forfølgelse.

I romerriket var stat og religion tett sammenknyttet, når en også får opprørsgrupper som zealotene blir det fort verre for alle jøder. I den katolsk-kristne senmiddelalder har vi og en situasjon med en meget sterk og innflytelsesrik religiøs institusjon knyttet tett til statsmakt. Noe som resulterte i at beskyldninger om for eksempel profanering av den innvidde hostien ledet hele jødiske familier til bålet. 

På midten av forrige århundre holdt Norge fremdeles på med tvangskastrering av våre minoritetsgrupper som kvener og romfolk. Det å stå på utsiden av samfunnet en lever i er ikke uten risiko, verken for jøde eller hedning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller et spørsmål, og det er greit nok. Men hvorfor setter du "Jødedommen" til overskrift? Tror du at det er deres religion som er årsaken til at de har blitt hatet og forfulgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...