Gå til innhold

Passende straff for 6-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og det med å legge seg tidligere, er nesten umulig. Jeg er alene med henne, har ikke bil og jobber hver dag. Vi er hjemme mellom 1630-1730 hver dag. Har noen fridager innimellom, og da henter jeg tidlig, har laget ferdig middag. Men ellers skal vi rekke middag, lekser og dusjing, før det er natta igjen.. Hun gikk på en aktivitet én gang i uken, men vi er nesten ikke med der lenger heller, for det er for mye styr å komme seg til/fra og det blir for sent.

TS

Anonymkode: 9e0a0...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Herrefred da, Ts. Normal oppførsel for en voksen er å forstå at et barn må lære seg å håndtere følelser. Du har ikke lært ungen å håndtere følelser, ergo kaster hun dem rundt seg hjelpesløst.

Passende straff? :vetikke: ta fra deg selv alt av sosiale medier og moro frem til du faktisk gidder å oppdra ungen. Du kan også frata deg selv lørdagsgodis til over jul. 

Foreslår uansett at du kopler inn det offentlige, for du behøver hjelp. Første steg: innsikt i at en 6-åring oppførselsmønster skapes av dens foreldre. Alltid. Uten unntak. 

Makan til toskethet, altså.. 

Anonymkode: e7c07...864

Alltid hyggelig med konstruktiv kritikk! Jeg trenger råd! Ikke kritikk som utspiller seg på hva DU synes er helt åpenbart at jeg burde forstå. Jeg er ikke dum. Jeg har bare vært i samme negative mønster for lenge, og synes det er vanskelig å se riktig utvei og bedre løsninger. Jeg trenger andres innspill, ikke at andre er nedlatende.

TS

• Liker 9
Skrevet

Kanskje hun merker at du blir utålmodig, kanskje det kan hjelpe å prøve å roe ned tålmodigheten. Kan tenke meg det er bedre å bruke lang tid hjem enn å ha dårlig stemning konstant. 

Kan også hende at du jobber veldig lenge, selv om du til tider henter tidligere så kan det være for lange dager for henne

Anonymkode: 3ef31...c8a

Skrevet

Når alt dette er sagt, ser jeg meg selv som en konsekvent mamma. Jeg er veldig opptatt av rutiner, at barnet skal vite hva som skjer hele tiden. Dårlig oppførsel fører til at det ikke blir kino/gøy  når helgen kommer. iPad er kun lov én dag i uken, og det må hun gjøre seg fortjent til. På morgenen kan vi ikke se på TV før hun har kledd på seg og spist frokost, fordi det er forstyrrende.

Jeg og far hadde delt omsorg for henne i tre år, og da sleit jeg også mye med oppførselen hennes, fordi far er veldig ettergivende og skjemmer henne bort. Jeg følte jeg måtte oppdra henne på nytt hver mandag. Så fikk jeg omsider hovedomsorgen for henne, og håpet ting skulle bedre seg ved at ting ble mer stabilt. Men det var ikke så fort gjort som jeg trodde..

TS

• Liker 1
Skrevet

Flere forberedelser tror jeg kanskje kan hjelpe.

Få henne til å finne fram på kvelden det hun skal ha på seg neste dag. Fortell henne hele hva som skal skje. Ikke spør! Si at: Når du er ferdig med å spise, skal vi pusse tennene dine.

Finn fram klærne hun skal ha på seg til skolen dagen før (obs: sjekk værvarslet slik at klærne passer).

Også ikke minst: skryt når hun gjør det rett.

Ikke gå inn i duskusjon når hun sier 'vil ikke'. Ignorer at hun sier det. Si noe som at: jeg ser at du ikke vil ta på deg, men nå skal vi dra, da må du ha på deg klærne.

Dersom hun fortsetter: Enten tar du dem på selv, eller så gjør jeg det for deg.

Straff fungerer ikke når dem er så unge. De er ikke i stand til å se det. Positiv forsterkning og ignoring av uønsket oppførsel. Evt meget klar beskjed når det går for langt (noe blir ødelagt, såret, mobbing etc)

Anonymkode: 41a63...91d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når alt dette er sagt, ser jeg meg selv som en konsekvent mamma. Jeg er veldig opptatt av rutiner, at barnet skal vite hva som skjer hele tiden. Dårlig oppførsel fører til at det ikke blir kino/gøy  når helgen kommer. iPad er kun lov én dag i uken, og det må hun gjøre seg fortjent til. På morgenen kan vi ikke se på TV før hun har kledd på seg og spist frokost, fordi det er forstyrrende.

Jeg og far hadde delt omsorg for henne i tre år, og da sleit jeg også mye med oppførselen hennes, fordi far er veldig ettergivende og skjemmer henne bort. Jeg følte jeg måtte oppdra henne på nytt hver mandag. Så fikk jeg omsider hovedomsorgen for henne, og håpet ting skulle bedre seg ved at ting ble mer stabilt. Men det var ikke så fort gjort som jeg trodde..

TS

Hvordan er humøret hennes i helgene?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flere forberedelser tror jeg kanskje kan hjelpe.

Få henne til å finne fram på kvelden det hun skal ha på seg neste dag. Fortell henne hele hva som skal skje. Ikke spør! Si at: Når du er ferdig med å spise, skal vi pusse tennene dine.

Finn fram klærne hun skal ha på seg til skolen dagen før (obs: sjekk værvarslet slik at klærne passer).

Også ikke minst: skryt når hun gjør det rett.

Ikke gå inn i duskusjon når hun sier 'vil ikke'. Ignorer at hun sier det. Si noe som at: jeg ser at du ikke vil ta på deg, men nå skal vi dra, da må du ha på deg klærne.

Dersom hun fortsetter: Enten tar du dem på selv, eller så gjør jeg det for deg.

Straff fungerer ikke når dem er så unge. De er ikke i stand til å se det. Positiv forsterkning og ignoring av uønsket oppførsel. Evt meget klar beskjed når det går for langt (noe blir ødelagt, såret, mobbing etc)

Anonymkode: 41a63...91d

Enig med denne!!

Skrevet

Jøss, her var det mange bedrevitere og bastante.

Kanskje TS bare må innse at hun dessverre har fått en ufordragelig drittunge? Hun (ungen) beklager jo og sier hun skal oppføre seg bedre neste dag, så tydelig at hun er klar over at hennes oppførsel er gal.

Tenker ADHD, evt. fremtidig dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: eaf74...a7e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, her var det mange bedrevitere og bastante.

Kanskje TS bare må innse at hun dessverre har fått en ufordragelig drittunge? Hun (ungen) beklager jo og sier hun skal oppføre seg bedre neste dag, så tydelig at hun er klar over at hennes oppførsel er gal.

Tenker ADHD, evt. fremtidig dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: eaf74...a7e

Ja så da er det ikke noe å gjøre ved den saken da? Et adhd barn eller annet vil ha godt av mer forberedelse i hverdagen.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det med å legge seg tidligere, er nesten umulig. Jeg er alene med henne, har ikke bil og jobber hver dag. Vi er hjemme mellom 1630-1730 hver dag. Har noen fridager innimellom, og da henter jeg tidlig, har laget ferdig middag. Men ellers skal vi rekke middag, lekser og dusjing, før det er natta igjen.. Hun gikk på en aktivitet én gang i uken, men vi er nesten ikke med der lenger heller, for det er for mye styr å komme seg til/fra og det blir for sent.

TS

Hvis du er hjemme rundt 1630-1730 da rekker du middag, lekser og dusjing før kl 19.  6 åringer her ikke timesvis av lekser hver dag og hvis middag tar for lang tid, lag middag etter hun har lagt seg slik at du kan varme den opp når dere kommer dere hjem dagen etter. 

Det høres ut som hun er sliten - og da må du faktisk tilrettelegge hverdagen for henne som passer henne best. 

Anonymkode: 87c01...1d5

• Liker 3
Skrevet

glemt å si at det er godt mulig kl 20 er for seint.  Mine sov kl 19-1930 frem til de var 8-9 faktisk.  

Anonymkode: 87c01...1d5

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er humøret hennes i helgene?

Humøret i helgene er også opp og ned. Vi har lange morgener. Når hun er hos faren sin, er hun vant til å få det som hun vil, og det gjenspeiler seg her også. Jeg kan ta henne med ut og vi kan gå i butikken eller rundt i byen, også kan hun klikke hvis hun får ett nei eller eller at hun ikke er klar for å reise hjem. Jeg føler at hun aldri er fornøyd med noe. Hun setter ikke særlig pris på ting😏 Og er hun sliten, kommer det ett raserianfall, og det er så slitsomt når vi alltis skal rekke en buss og vi har ikke tid til så mye tull..

TS

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg bor også alene med en 7-åring uten bil, med jobb hver dag. Vi er hjemme til samme tid som dere, men jeg klarer fint å legge ungen min til fornuftig tid likevel. Selvfølgelig gjør det at vi får mindre tid til koseaktiviteter, men søvn er faktisk livsviktig. Ingen klarer å fungere normalt på for lite søvn, og det går også utover læringsevne. En 6-åring trenger virkelig ikke dusje hver dag, og bruker dere lang tid på leksene tyder jo det på at det enten er for mye eller for vanskelige lekser (ta det opp med lærere) eller at hun er for sliten/trøtt (legg henne tidligere). Som erstatning for lite tid sammen, bruker jeg lang tid på leggingen og kan ligge ganske lenge i senga og snakke, lese og kose. Søvn du rett og slett bare prioritere.

Anonymkode: 6307f...3ec

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også alene med en 7-åring uten bil, med jobb hver dag. Vi er hjemme til samme tid som dere, men jeg klarer fint å legge ungen min til fornuftig tid likevel. Selvfølgelig gjør det at vi får mindre tid til koseaktiviteter, men søvn er faktisk livsviktig. Ingen klarer å fungere normalt på for lite søvn, og det går også utover læringsevne. En 6-åring trenger virkelig ikke dusje hver dag, og bruker dere lang tid på leksene tyder jo det på at det enten er for mye eller for vanskelige lekser (ta det opp med lærere) eller at hun er for sliten/trøtt (legg henne tidligere). Som erstatning for lite tid sammen, bruker jeg lang tid på leggingen og kan ligge ganske lenge i senga og snakke, lese og kose. Søvn du rett og slett bare prioritere.

Anonymkode: 6307f...3ec

Jeg skal prøve det og se om det gjør noe forskjell:)

Jeg føler at dagene er for korte. Men middag er vel kanskje det som tar lengst tid hver dag, når jeg tenker meg om. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Hei TS! Jeg har lest gjennom alt du har skrevet, og jeg anbefaler sterkt, som en annen skrev her: COS kurs! Google det gjerne eller finn siden på FB, trygghetssirkelen. Jeg tror det hadde vært kjempefint for deg. Google gjerne folkom.no også! Mye gode råd for foreldre! Det handler om å anerkjenne følelsene til barnet ettersom hvor de er på sirkelen. I veldig mange situasjoner tjener man på å møte barnets følelser og utfordrende situasjoner kan bli mye lettere! Ring og hør i kommunen du bor i om de har slikt kurs👍 Dere er kommet inn i en dårlig sirkel og du trenger støtte til å komme ut av det! Lykke til! 

Anonymkode: a934a...4b9

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve det og se om det gjør noe forskjell:)

Jeg føler at dagene er for korte. Men middag er vel kanskje det som tar lengst tid hver dag, når jeg tenker meg om. 

TS

Hva med å lage opp stor middag porsjon, fryse ned. Og når du skal ha middag er det bare å ta frem og varme opp...Finnes utrolig mye middag som ikke tar lang tid å lage! Anbefaler COS-P kurs! Dagene er korte, veldig korte til tider, men sånn er det jo. Det blir bedre når du får bedre rutiner på ting osv. 

Skrevet

Ja, jeg har noen råd. Foreldreveiledning og belønningssystem/forsterking.  Noen ganger står man fast som foreldre å må hente litt råd og veiledning utenfra. Forsterkning/belønning skal være kun enkle konkrete oppgaver barnet kan oppnå for god motivasjon videre. Følelsen av å mestre er viktig. Man tar aldri fra noen goder ved en positiv forsterkning. 

Straff er feil uansett. Konsekvens! Du kan gi en konsekvens for dårlig oppførsel, men det må være klart forstått av barnet hva som er gjort feil og rettferdig konsekvens f.eks ikke iPad, osv. Aldri straff med å sende på rommet eller true om kommende ting ikke vil skje. Dette er en typisk foreldrefelle. "Hvis du ikke gjør sånn får du ikke dette til helgen." 

Det blir alt for langt frem for barnet å forstå og i denne alderen begynner rettferdighetssansen å komme for fullt. De vil antagelig reagere med sinne på slike trusler i det lange løp. 

En annen ting jeg reagerer på er at du bruker ordet snill. Det må du ta bort. Barnet er ikke slemt fordi det slår seg vrang, det er handlingen som er gal. Hvis barnet hører mange nok ganger at hun eller han er slem, vil de faktisk oppfylle denne rollen. 

Det kan tyde på at barnet også hadde trengt mere søvn. Noen barn trenger å legge seg nærmere 19 enn 20 i den alderen. Dette merkes isåfall ved at de slår seg lettere vrang. De blir sutre og blir sinte fortere. En rolig landlig på kvelden er lurt. Forberede barnet at det gjerne er leggetid en time før. Rolig, anti-stimulerende aktiviteter som å lese bok å prate. Prøv å kutte ut iPad og TV rett før leggetid. 

Du skriver ingenting om rutiner på morningen, men jeg vil anbefale å ikke bruke TV på. Kutt ut stimuli og distraksjoner hvis ting går tregt. 

Hvordan er barnet ellers? Du skriver lite utfyllende så det blir kun generelle svar. 

Vennlig hilsen mamma til 2 som var villstyringer tidligere.

Anonymkode: 0e073...dc1

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for oppfordring til vold, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 6-åring som kan være ganske krevende og jeg begynner å bli rådvill. I skrivende stund sitter jeg å gråter av frustrasjon, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger!

Hver morgen krangler vi, fordi hun "ikke vil" ett eller annet og vi får dårlig tid. Samme prob hver dag. Vil ikke pusse tenner, ta på klær, spise, etc. Så begynner jeg å miste tålmodigheta rett før vi skal gå ut. Jeg skal rekke jobb og hun skal på sfo/skole, og jeg må rekke buss. Jeg føler jeg alltid stresser og maser og kjefter, til tross for at vi har goood tid hver morgen.

Hun legger seg kl.20 hver kveld, går stort sett greit. Men vanskelig å få opp om morgen kl. 6. Alt tar laaang tid.

Jeg henter stort sett tidlig på sfo. Men uans om jeg henter tidlig eller sent, møter jeg en sur unge, som "ikke vil hjem enda". Prøver å forberede dagen før på at "i morgen henter jeg deg tidlig", men nei. Hun kan slå seg helt vrang, gjemme seg, løpe fra meg og snakke stygt til meg. Det kan ta 30min før vi kommer oss ut av sfo. HVER dag. Så snakker jeg med henne når vi kommer hjem og har roet oss ned, og hun lover at "i morgen skal jeg være snill". 

Men så er det på'n igjen.. Jeg er så sliten! Vi gjør masse koselig ting hjemme, flinke til å spille spill sammen og hun er flink til å hjelpe til med middag, rydding osv. Jeg ser igjen grunn til at hun ikke vil hjem!

Hvordan kan jeg håndtere dette bedre, for å få en forandring??

Veldig trist å lese at du kjefter på din datter/gjør henne forlegen foran de andre barna! 

😦😢😢😮😳😡

Hvorfor fokuserer du på straff, og tror det fikser noe?

Du ser ikke din datter og kommuniserer ikke med henne...da hjelper ikke straff.

Synes noen burde gripe inn...

Anonymkode: 48bba...0e0

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Humøret i helgene er også opp og ned. Vi har lange morgener. Når hun er hos faren sin, er hun vant til å få det som hun vil, og det gjenspeiler seg her også. Jeg kan ta henne med ut og vi kan gå i butikken eller rundt i byen, også kan hun klikke hvis hun får ett nei eller eller at hun ikke er klar for å reise hjem. Jeg føler at hun aldri er fornøyd med noe. Hun setter ikke særlig pris på ting😏 Og er hun sliten, kommer det ett raserianfall, og det er så slitsomt når vi alltis skal rekke en buss og vi har ikke tid til så mye tull..

TS

Kan det hjelpe om du forklarer henne hva som skal skje før byturer? Barn får ofte en forestilling og forventning om byturer som ikke foreldrene har. Fortell henne at nå tar vi bussen til byen, vi skal innom dem og den butikken, i dag kan vi ikke handle noe ekstra til deg, kan du hjelpe mamma å huske ditt og datt på butikken, så skal vi hjem. Å gi barna oppgaver som kan gjøre at de føler seg mer med kan hjelpe og gjøre turen mer positiv. Når dere da kommer hjem og dette har gått bra så ros henne for alt hun gjorde riktig. Om det går dårlig så venter du til hun har roet seg, roe deg du og, så forteller du henne hvorfor situasjonen ble dum og hva dere skal gjøre nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...