AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har en 6-åring som kan være ganske krevende og jeg begynner å bli rådvill. I skrivende stund sitter jeg å gråter av frustrasjon, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger! Hver morgen krangler vi, fordi hun "ikke vil" ett eller annet og vi får dårlig tid. Samme prob hver dag. Vil ikke pusse tenner, ta på klær, spise, etc. Så begynner jeg å miste tålmodigheta rett før vi skal gå ut. Jeg skal rekke jobb og hun skal på sfo/skole, og jeg må rekke buss. Jeg føler jeg alltid stresser og maser og kjefter, til tross for at vi har goood tid hver morgen. Hun legger seg kl.20 hver kveld, går stort sett greit. Men vanskelig å få opp om morgen kl. 6. Alt tar laaang tid. Jeg henter stort sett tidlig på sfo. Men uans om jeg henter tidlig eller sent, møter jeg en sur unge, som "ikke vil hjem enda". Prøver å forberede dagen før på at "i morgen henter jeg deg tidlig", men nei. Hun kan slå seg helt vrang, gjemme seg, løpe fra meg og snakke stygt til meg. Det kan ta 30min før vi kommer oss ut av sfo. HVER dag. Så snakker jeg med henne når vi kommer hjem og har roet oss ned, og hun lover at "i morgen skal jeg være snill". Men så er det på'n igjen.. Jeg er så sliten! Vi gjør masse koselig ting hjemme, flinke til å spille spill sammen og hun er flink til å hjelpe til med middag, rydding osv. Jeg ser igjen grunn til at hun ikke vil hjem! Hvordan kan jeg håndtere dette bedre, for å få en forandring?? Anonymkode: 9e0a0...5a0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Idag fikk hun raserianfall når jeg hentet henne og hun sa stygge ting til meg, som jeg ikke har hørt før. Jeg ble derfor ordentlig streng med henne, inne på sfo, og jeg merker at hun ble flau. Når vi kom hjem, sendte jeg henne på rommet. Normalt utfall av det er at hun sitter der til hun begynner å kjede seg, så kommer hun ut å sier unnskyld og lover at alt skal bli bedre i morgen. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe nytt for å få en forandring, men hva er passende straff for slik oppførsel? Sitte på rommet er ingen straff. Ta ifra iPad, nekte TV, nekte eventyr, nekte leking, hjelper ikke.. Anonymkode: 9e0a0...5a0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Overføring til Konfliktråd. Anonymkode: 163cb...09c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Jenta trenger ikke straff men at du som er voksen lærer deg andre metoder for å nå frem til henne og få henne til å respektere deg. Dette er noe du skulle ha bygget opp fra hun var liten, å begynne nå er langt vanskeligere. Du straffer henne med kontaktnekt ved å sende henne på rommet når det er kontakt med deg hun egentlig trenger og du skal ta i fra henne ting? Det du trenger er å våkne opp! Gjør noe hyggelig sammen, fokuser på positive ting, ikke på negativitet slik at det negative helt tar overhånd, vel, du er på god vei inn i negativitens spiral. Mitt forslag er at du starter med å lære henne klokken. Kjøp en gammeldags vekkerklokke med visere. Den får hun ansvar for med å stå opp til. Alt hun skal ha på seg av klær m.m. legges klart kvelden i forveien. Frokosten kan og lages til på kvelden. Å forenkle ting på morgene for å unngå stress er en god begynnelse. Ellers vil jeg faktisk anbefale deg å få rådgivning i hvordan du håndterer barnet ditt fra psykolog eller andre. Hvor er faren oppi dette? Anonymkode: 597f5...362 13
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Det første jeg ville gjort, var å legge henne tidlig. Det er åpenbart for sent å legge seg klokken 20 når hun er vanskelig å få opp morgenen etter. Min 7-åring legger seg 19, og det er jo det som er anbefalt også. Det er dessuten helt normalt for en 6-åring å være veldig "i nuet" og helt naturlig å ikke ville hjem. Hun har det gøy på SFO, det skal du være glad for. Ellers er jeg veldig mot å tenke straff. Fikk årsaken til konflikten - er hun trøtt? Sulten? Merker hun at du er i dårlig humør/stressa/sliten? Er du for lite konsekvent så hun vet hun kan få det som hun vil? Finn årsaken og løs den. Da trenger du ikke straffe med meningløse ting som å sitte på rommet. Anonymkode: 6307f...3ec 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 Straff er nok ikke tingen! Det med at hun får beskjed om at hun hentes tidlig men blir sint kan gjerne komme av at hun ikke har skikkelig tidsbegrep enda. Ang. morgenen ville jeg forsøkt meg på å lage en "oppgaveliste" som jeg satt på rommet hennes. * Ta på klær * Gå på do * Vaske seg * Pusse tenner * Gre håret Kanskje synes hun det er mye bedre å gjøre alt uten at mamma henger over og maser, og at hun får mestringsfølelse. Her må vi gjøre det slik med 4. klassingen, og det fungerer gull! Anonymkode: ad3fe...404 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 Min unge var også slik til tider i første klasse. Akkurat som om det skjedde noe med henne i overgangen til skolen. Der hun før hørte etter, reagerte hun da negativt på alt jeg foreslo, og gjorde ofte det motsatte. Mye av dette kan være en fase. Jeg ville vært tydelig og konsekvent, og prøvd meg på ros heller enn ris. Når det et sagt er jeg enig i at hun får altfor lite søvn!!! Her i huset legger unger under sju år seg klokka sju, og står opp kvart på sju. Hvis de tuller om kvelden sitter jeg utenfor døren til de sovner. Og vi har faste konsekvenser hvis de snakker etter at jeg sier det skal være stille. Som regel sover de ti over sju. Anonymkode: b96c7...1e5
NØKTERN Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 Ta kurs i circle of security .... lærer du mye om sånne ting med barn og hvordan du skal håndtere det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Helsestasjonen kan bidra med foreldreveiledning, PMTO for eksempel. Dere trenger hjelp til å få et bedre samspill. Anonymkode: 6cf5a...37b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 Kunne du får til å droppe sfo om morgenen? Også ringe sfo ved henting slik at de ansatte kan fortelle henne at hun snart må avslutte lek for å bli hentet. Hentingen kan ta bli mildere for dere begge om hun får litt tid på seg for du er der. De daglige tingene som tannpuss, hårstell og klær må man bare presse seg gjennom uansett. Prøv å legge henne 18.30 hver dag en periode, kanskje hun får mer søvn og lettere om morgenen? Anonymkode: 3ef31...c8a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første jeg ville gjort, var å legge henne tidlig. Det er åpenbart for sent å legge seg klokken 20 når hun er vanskelig å få opp morgenen etter. Min 7-åring legger seg 19, og det er jo det som er anbefalt også. Det er dessuten helt normalt for en 6-åring å være veldig "i nuet" og helt naturlig å ikke ville hjem. Hun har det gøy på SFO, det skal du være glad for. Ellers er jeg veldig mot å tenke straff. Fikk årsaken til konflikten - er hun trøtt? Sulten? Merker hun at du er i dårlig humør/stressa/sliten? Er du for lite konsekvent så hun vet hun kan få det som hun vil? Finn årsaken og løs den. Da trenger du ikke straffe med meningløse ting som å sitte på rommet. Anonymkode: 6307f...3ec Jeg kjenner ingen 7- åringer som legger seg kl 19. De fleste har jo aktiviteter på kveldstid på den alderen som gjerne slutter 1830 - 1930 Anonymkode: e1523...da1 8
duplexx Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 5 minutter siden, NØKTERN skrev: Ta kurs i circle of security .... lærer du mye om sånne ting med barn og hvordan du skal håndtere det. Denne. Anbefales VIRKELIG! 6
Ulrikke Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 Nå spør jeg bare, jeg sier ikke at du gjør noe feil! Men nøyaktig HVA skjer når du kommer til SFO? Hva sier du, hva gjør du, hva gjør hun osv?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Barn skal ikke ha straff, men direkte konsekvenser! Er hun vanskelig å få opp må hun legge seg før. Velger hun å ikke spise må hun gå sulten (det lærer de fort av) Tenk gjennom hva du gjør når du henter barnet. Er hun midt i noe, må hun selvsagt få avslutte dette. Tenk deg selv at du er midt i en god film, og så kommer noen og skrur av Tv-en "for nå har du sett nok TV". Kanskje du kan avtale at du sender sms til sfo når dy får fra jobb slik at hun får beskjed om å avslutte før du kommer? Kanskje lærerne på SFO kan be henne gå ut og ta på deg yttertøy e.l? Dette gjorde jeg for flere da jeg jobbet på SFO (er lærer). Anonymkode: a47cc...55a 5
Ulrikke Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 Også ville jeg prøvd å legge henne absolutt senest 1930.... Er det dager det er aktiviteter osv så går det selvfølgelig ikke, men de dagene dere er hjemme ville jeg gjort det over noen uker for å se om jeg så noen forskjell... Og istedenfor å hente tidlig - har du mulighet til å faktisk hente henne seint et par ganger i uka? Type en halvtime/kvarter før stengetid? Du kan jo lage ferdig middag osv på forhånd hvis du egentlig er hjemme i god tid før det... Så får hun "viljen" sin innimellom... 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 Konsekvenser, ikke straff. Det kan være konsekvenser i form av noe negativt eller positivt. Prøv først å spør hvorfor hun oppfører seg sånn, plutselig har hun en god forklaring, og gir deg svaret selv Jeg har ofte praktisert valg: velger du å være vrang, så velger jeg å ikke spille spill med deg. Velger du å høre etter hver dag i en uke, så velger jeg å ta deg med på kino. Senest i dag var min seksåring ufin i munnen mot meg. Da sluttet jeg å svare han, overhørte det han sa, og valgte deretter å ikke hjelpe han med å servere drikke, (han klarer det helt fint selv, er bare lat). Vi kan snakke oss blå til ungene, men det betyr ingenting om alt bare blir snakk. Jeg er kanskje litt rar, men jeg finner ikke på mye med barna mine, de må aktivisere seg selv. Det tror jeg gjør de mer selvstendige og vi får mer definerte roller på barn vs voksen. Du kjenner din unge best, og vet hva som kan gjøre susen hos dere min førsteklssing er også tverr for tiden, om jeg ikke husker feil, så var de andre også det midt i første klasse. De har gått gjennom mye på kort tid, mtp skolestart. Slutte i barnehagen, nye venner, læring, lekser, nye voksne og helt nye rutiner med større forventninger. Vi voksne hadde nok også blitt slitne av så store (uønskede) forandringer. Anonymkode: ef0af...b59 6
Blikkboks Skrevet 6. desember 2017 #17 Skrevet 6. desember 2017 Positiv forsterking! Skryt av alt som ho gjer raskt, rett, og utan å kverulere. Ikkje ver like oppteken av det ho gjer feil. Ho må vite kva som er "riktig". Belønningssystem er også mogleg.td. Ho får velge middag på fredag om ho er rask heim frå sfo heile veka. Ha ei avtale om at når du kjem til sfo har ho fem min til å avslutte leik. Du tek tida på mobilen. Lag gåter som ho må løyse på veg til eller frå sfo. Gje små hint undervegs (når ho har tatt på jakke, henta sekken osv) 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 32 minutter siden, Ulrikke skrev: Nå spør jeg bare, jeg sier ikke at du gjør noe feil! Men nøyaktig HVA skjer når du kommer til SFO? Hva sier du, hva gjør du, hva gjør hun osv? Jeg kommer inn og viser interesse for det hun gjør, lar hun få avslutte og sier at nå må vi hjem. Andre ganger rekker jeg ikke å komme bort til henne engang, før hun løper avgårde. Idag var hun sur allerede før jeg kom, pga noe jeg ikke engang var en del av. Når jeg kom inn, ville hun ikke fortelle meg hva som hadde skjedd heller. Så kommer vi i garderoben, og da tar det utrolig lang tid med å få på seg klær. Hjemme også ender ofte deg med å kle på med at jeg hjelper henne, fordi jeg ikke klarer å se på at ting tar så lang tid, og da blir det dårlig stemning..🙄 Anonymkode: 9e0a0...5a0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 26 minutter siden, Blikkboks skrev: Positiv forsterking! Skryt av alt som ho gjer raskt, rett, og utan å kverulere. Ikkje ver like oppteken av det ho gjer feil. Ho må vite kva som er "riktig". Belønningssystem er også mogleg.td. Ho får velge middag på fredag om ho er rask heim frå sfo heile veka. Ha ei avtale om at når du kjem til sfo har ho fem min til å avslutte leik. Du tek tida på mobilen. Lag gåter som ho må løyse på veg til eller frå sfo. Gje små hint undervegs (når ho har tatt på jakke, henta sekken osv) Mat skal aldri brukes som belønning eller straff overfor barn. Heller ikke qndre livsnødvendige ting. Anonymkode: 597f5...362 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #20 Skrevet 6. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Idag fikk hun raserianfall når jeg hentet henne og hun sa stygge ting til meg, som jeg ikke har hørt før. Jeg ble derfor ordentlig streng med henne, inne på sfo, og jeg merker at hun ble flau. Når vi kom hjem, sendte jeg henne på rommet. Normalt utfall av det er at hun sitter der til hun begynner å kjede seg, så kommer hun ut å sier unnskyld og lover at alt skal bli bedre i morgen. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe nytt for å få en forandring, men hva er passende straff for slik oppførsel? Sitte på rommet er ingen straff. Ta ifra iPad, nekte TV, nekte eventyr, nekte leking, hjelper ikke.. Anonymkode: 9e0a0...5a0 Men Herrefred da, Ts. Normal oppførsel for en voksen er å forstå at et barn må lære seg å håndtere følelser. Du har ikke lært ungen å håndtere følelser, ergo kaster hun dem rundt seg hjelpesløst. Passende straff? ta fra deg selv alt av sosiale medier og moro frem til du faktisk gidder å oppdra ungen. Du kan også frata deg selv lørdagsgodis til over jul. Foreslår uansett at du kopler inn det offentlige, for du behøver hjelp. Første steg: innsikt i at en 6-åring oppførselsmønster skapes av dens foreldre. Alltid. Uten unntak. Makan til toskethet, altså.. Anonymkode: e7c07...864 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå