Gå til innhold

«Overvektig» treåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, dette innlegget får sikkert masse negative tilbakemeldinger, men jeg må bare skrive det likevel.

Datteren min er tre år, og hele sitt liv har hun vært litt rund. Dvs at hun alltid har ligget over snittet på vekt-kurven, mens hun har ligget på snittet på lengde-kurven. Det har vært et tema på alle kontroller på helsestasjonen- og jeg vet egentlig ikke hva mer vi kan gjøre.

Vi har et sunt kosthold, med masse grønnsaker, kun grove karbohydrater, magert kjøtt og dessuten fisk 2-3 ganger i uka. Barna får kun lørdagsgodt, og en sjelden gang en is innimellom på hverdagene, en sjokolade på søndag av bestemor o.l. Aldri søte pålegg o.l (det har vi omtrent aldri i hus). Vi er også mye ute med barna og herjer, leker osv, og har fokus på fysisk aktivitet.

Jeg er selv normalvektig, og det er også sønnen vår på fem. Mannen min er overvektig, i likhet med de aller, aller fleste i hans familie. Det er også en del overvekt på min side av familien. Jeg selv har aldri vært overvektig- men så er jeg altså opptatt av sunt kosthold og sunn livsstil, trener minimum 2-3 ganger pr uke osv.

Jeg leser stadig så mye om hvor utrolig viktig det er å unngå fedme under oppveksten fordi dette er en stor risikofaktor for overvekt i voksen alder. Datteren min er en veldig aktiv jente- men ja, hun er glad i mat, og er stort sett veldig begeistret og entusiastisk (og spiser godt) omtrent samme hva vi har til middag. Hun spiser nok som oftest omtrent tilsvarende porsjoner ved måltidene som storebror, som altså er to år eldre (og han spiser også godt og er lite kresen- men han er som sagt normalvektig).

Så hun spiser helt sikkert for mye, men jeg synes det er veldig vanskelig å nekte henne mat når hun ber om mer. Spesielt når storebror får en skive til, og hun sitter der også sier «men jeg er jo også mer sulten...» Vi har f.eks byttet ut skinkeost (som hun er veldig glad i) med mager variant, men det monner jo liksom ingenting.

Noen andre som har hatt matglade barn med fare for å utvikle overvekt? Og hvordan har dere i såfall håndtert det?

Anonymkode: 07745...6dc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag mindre mat, eller gi uttrykk for at det ikke er mer mat. Magesekken hennes er muligens blitt vant med for mye mat. Kutt ned på karbohydrater, og gi heller mer grønnsaker for metthetsfølelsen. 

Anonymkode: 75fb0...ba2

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag mindre mat, eller gi uttrykk for at det ikke er mer mat. Magesekken hennes er muligens blitt vant med for mye mat. Kutt ned på karbohydrater, og gi heller mer grønnsaker for metthetsfølelsen. 

Anonymkode: 75fb0...ba2

Takk for tips :) 

Ja, jeg tenker også at magesekken hennes antakelig er blitt utvidet fordi hun er så glad i mat, og at hun derfor må ha mer mat for å kjenne seg mett. Kan prøve å si at det ikke er mer- men ofte ser hun jo også at det er mer fordi storebror får mer. 

Hun spiser allerede mye grønnsaker (og protein) og relativt lite karbohydrater til måltidene, men kan selvfølgelig prøve å kutte ut enda mer. (Men der igjen blir det en issue ift at hun jo ser hva storebror får på sin tallerken. Hvis han får «vanlig mengde» pasta og hun kun får to spaghettitråder tipper jeg hun kommer til å protestere høylytt...)

Bør vel kanskje snakke mer seriøst med barnehagen om dette også, hun får ett måltid der hver dag (og noen ganger også mer- hvis de f.eks er på tur). Hun spiser jo omtrent dobbelt så mye som bestevenninnen sin, selv om bestevenninnen er 8 mnd eldre (men hun er til gjengjeld en tynn, liten flis av en unge :) )

Synes det er trist at hun ikke ser ut til å bare vokse av seg valpefettet av seg selv- i utgangspunktet har jeg troen på minst mulig restriksjoner og styr rundt måltidene (selvsagt restriksjoner kuttet til sukkerinntak og usunne matvarer- men jeg tenker i utgp at barna bør/skal lære å regulere sultfølelsen selv..)

TS

• Liker 2
Skrevet

Nå har hele familien min alltid vært ganske spinkle, og jeg er vokst opp i en annen kultur med mindre befolkningovervekt så kanskje ikke mine tips er så dumme likevel. 

Når vi spiste som barn og hadde spist opp en porsjon, fikk vi alltid beskjed når vi spurte om mer mat "vent i 15 minutter, hvis du er mer sulten da skal du få mer" det er en populær teori at metthetsignalene er noen minutter forsinket når man spiser og hvis man fyller magesekken for fort så overspiser man. 

Ellers så spiste vi lite brød til frokost/lunsj og kveld. Var oftest grøt/salat til frokost, middagsrester til lunsj, og stor middag litt senere på dagen. Kvelds var frukt/grønnsaker.

Et annet råd er jo å kutte kaloriholdigdrikke til barn. Vi drikker ikke melk til hverdags og bruker kun fete meieriprodukter til matlaging da det øker metthetsfølelsen og får barn til å spise mindre porsjoner.

Anonymkode: f2439...fa3

• Liker 17
Skrevet

Du burde snakke med fagpersoner. Det er ikke helsesøster eller barnehagen. Be fastlegen om henvisning til noen som kan dette. Å slanke barn er ikke bra uten kunnskap på området. 

Anonymkode: 7ba22...a40

• Liker 13
Skrevet

Eeeeh!!! INGEN barne er overvektig! Det kommer hun til å vokse av seg... jeg har to barn som er undervektig... tror du det er kult??! Vær glad hun er god å rund å spiser.. for det er grusomt å ha barn som ikke spiser..

• Liker 10
Skrevet

Nå går jeg imot strømmen, men men. 

Hvorfor er dette med vekt viktig så lenge jenta spiser sunt og er aktiv? Hun ligger litt over snittet på vekt, men hva så? Noen er over, andre er under. Så lenge kosthold og aktivitetsnivået er bra, er dette det viktigste 

Anonymkode: 6a8ab...8b1

• Liker 19
Skrevet

Jeg har en 12-åring som ligger i "øvre sjikt"... Men hun har vært sånn i flere år, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hun spiller håndball tre ganger i uka, har minst en kamp i helgene, danser den fjerde ukedagen, sykler, går, er aktiv i gymtimen, er i svømmehallen i helgen, du skjønner tegninga...

Hun spiser ikke mye, og hun spiser ikke feil. Allikevel har vi ikke fått henne inn i den "syltynne kleshenger-fasongen" som mange av jentene på trinnet hennes har. Hun kunne vært mer glad i frukt og grønnsaker, det er det eneste.... Men for å illustrere hvor lite hun spiser, har jeg lurt på om hun spiser FOR lite og at kroppen derfor rasjonerer siden hun er såpass aktiv...

Fortsett som dere gjør, tenker jeg. Ha rå grønnsaker stående i kjøleskapet i en bolle med vann (gulrot, kålrot osv). Brød med fire kvarte på skalaen, knekkebrød med tilsvarende, grov pasta, ekstra lett melk, eventuelt drikke et glass vann før måltidet, makrell i tomat på skiva, fyll på med agurk og salat i tillegg til pålegget på skiva. Vær aktive med henne, hele tiden! Er hun i aktiv lek i barnehagen, eller er hun ei som heller sitter stille?

Jeg har vært borti, via jobb, et overvektig barn som viste seg å ha insulinresistens. Men jeg tror jo ikke det er greia hos dere altså... 

Jeg ville tatt en dialog med fastlege og/eller helsestasjon. Spurt om tips, og hvor bekymret de evt er. Det er ihvertfall greit å vite at man har gjort det man kan, tenker jeg - uten at man skal lage problemet større enn det er. Og når det er sagt - noen ER kraftigere enn andre... Ikke alle har anlegg for å ha sytråd-fasong!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville uansett ikke gjort noe her uten å ha tatt en prat med lege. Kan jo vøre et underliggende problem og så før du gjør noe som helst med kostholdet så tar du det med lege.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går jeg imot strømmen, men men. 

Hvorfor er dette med vekt viktig så lenge jenta spiser sunt og er aktiv? Hun ligger litt over snittet på vekt, men hva så? Noen er over, andre er under. Så lenge kosthold og aktivitetsnivået er bra, er dette det viktigste 

Anonymkode: 6a8ab...8b1

Nei, jeg personlig synes egentlig ikke det er så viktig- og jeg vil i utgangspunktet prøve å ha så lite fokus på dette som overhode mulig (fordi jeg vet at vi generelt har et sunt kosthold og livsstil).

Men helsestasjonen er som sagt veldig opptatt av det- og det står jo også til stadighet artikler om hvor stort problem det er med økende barnefedme, at foreldre ofte ikke ser at barna er overvektige, at de velger å ikke gjøre noe med problemene tidsnok fordi de bare regner med at barnet vil vokse det av seg, osv. Disse forholdene blir veldig ofte problematisert, og derfor synes jeg det er vanskelig å bare ignorere problemstillingen.

I tillegg kommer det faktum at vi dessverre lever i en veldig kropphysterisk tid, og jeg ønsker ikke å bidra til å gjøre oppveksten til min datter vanskeligere enn nødvendig, ved å la henne bli overvektig. Det er allerede en høy, og stadig økende, forekomst av psykiske problemer, spiseforstyrrelsen osv blant unge jenter i dag. Jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å unngå at min datter blir en del av denne statistikken.

Ts

• Liker 11
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg hadde også enorm appetitt da jeg var liten. Spise et halvt brød med syltetøy til lunsj da jeg gikk i bernehagen. Måtte ha voksenporsjon til middag og på restaurant pluss dessert. Men jeg var lang og vokse fort så var tynn som en flis. Men jeg spiste aldri noe i mellom måltider. Åssen er det med din? Småspiser hun imellom måltidene? 

Ellers så ville jeg laget akkurat nok middag slik at det ikke var noe til overs. En porsjon tilpasset hver og en og så heller masse ekstra av grønnsaker. En kan fint rettferdiggjøre at mamma, pappas og storebrors porsjon er litt større fordi dere er større enn henne, men det kan enkelt kamuflerers om dere gjør maten klar på tallerkener på kjøkkenet og ikke lar alt stå fremme slik at en forsyner seg ved bordet. Får hun feks en litt mindre skål/tallerken så kan den se ganske så full ut allikevel.

Drikker hun godt med vann? Dehydrering forveksles ofte med sultfølelse. Kan være lurt å gjøre deg til en vane at hun skal drikke et glass vann før hvert måltid.

Ellers så er rå grønnsaker fin snacks som hun kan knaske på som dessert om hun føler for litt mer. Etterhvert så vil magesekken krympe tilbake til normal størrelse og hun vil få normal metthetsfølelse.

Skrevet

Men ja, kanskje jeg bør ta dette opp med fastlegen etter hvert. Hun er jo fortsatt ganske liten, men hvis hun fortsatt er rund når hun er mellom 4 og 5 tenker jeg at det kanskje kan være greit med en drøfting med helsepersonell rundt dette.

Vi spiser allerede 100 % grovt brød, grove knekkebrød, flere forskjellige typer grønnsaker til alle middagsmåltider og til de fleste brødmåltid, samt grønnsaker (og litt frukt) til mellommåltider. Alltid fullkornsris, fullkornspasta osv, og alltid ekstra lett eller skummet melk. Vann til alle måltider. Saft og andre søte drikker får barna aldri- bortsett fra et lite glass juice til frokost i helgene- men min datters juice blander jeg alltid ut med halvparten vann.

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ja, kanskje jeg bør ta dette opp med fastlegen etter hvert. Hun er jo fortsatt ganske liten, men hvis hun fortsatt er rund når hun er mellom 4 og 5 tenker jeg at det kanskje kan være greit med en drøfting med helsepersonell rundt dette.

Vi spiser allerede 100 % grovt brød, grove knekkebrød, flere forskjellige typer grønnsaker til alle middagsmåltider og til de fleste brødmåltid, samt grønnsaker (og litt frukt) til mellommåltider. Alltid fullkornsris, fullkornspasta osv, og alltid ekstra lett eller skummet melk. Vann til alle måltider. Saft og andre søte drikker får barna aldri- bortsett fra et lite glass juice til frokost i helgene- men min datters juice blander jeg alltid ut med halvparten vann.

TS

Helsestasjon har ingen kunnskap om ernæring og kosthold. Så klart kontakter du fastlegen. Stakars jenta de.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Jeg hadde også enorm appetitt da jeg var liten. Spise et halvt brød med syltetøy til lunsj da jeg gikk i bernehagen. Måtte ha voksenporsjon til middag og på restaurant pluss dessert. Men jeg var lang og vokse fort så var tynn som en flis. Men jeg spiste aldri noe i mellom måltider. Åssen er det med din? Småspiser hun imellom måltidene? 

Ellers så ville jeg laget akkurat nok middag slik at det ikke var noe til overs. En porsjon tilpasset hver og en og så heller masse ekstra av grønnsaker. En kan fint rettferdiggjøre at mamma, pappas og storebrors porsjon er litt større fordi dere er større enn henne, men det kan enkelt kamuflerers om dere gjør maten klar på tallerkener på kjøkkenet og ikke lar alt stå fremme slik at en forsyner seg ved bordet. Får hun feks en litt mindre skål/tallerken så kan den se ganske så full ut allikevel.

Drikker hun godt med vann? Dehydrering forveksles ofte med sultfølelse. Kan være lurt å gjøre deg til en vane at hun skal drikke et glass vann før hvert måltid.

Ellers så er rå grønnsaker fin snacks som hun kan knaske på som dessert om hun føler for litt mer. Etterhvert så vil magesekken krympe tilbake til normal størrelse og hun vil få normal metthetsfølelse.

Vi tar alltid på mat på tallerknene før måltidet begynner, og lar kjeler og panner stå på komfyren. Men vi spiser på kjøkkenet, ca 1,5 m fra komfyren, så hun ser jo godt at det står mer mat der når hun har spist opp. (Og spesielt når storebror ber om, og får, mer).

Hun spiser mye grønnsaker til mellommåltider (og forsåvidt til måltidene også), hun liker det aller meste av grønt som vi serverer henne. Men må vel kanskje bare være litt hard på at hun ikke kan få mer fordi hun er mindre enn storebror, ja..

TS

• Liker 3
Skrevet

Helsestasjon har ingen kunnskap om ernæring og kosthold. Så klart kontakter du fastlegen. Stakars jenta de.

«Stakkars jenta mi» fordi jeg er bekymret for helsen hennes og ønsker henne det beste i fremtiden?? :klo: 

• Liker 18
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Vi tar alltid på mat på tallerknene før måltidet begynner, og lar kjeler og panner stå på komfyren. Men vi spiser på kjøkkenet, ca 1,5 m fra komfyren, så hun ser jo godt at det står mer mat der når hun har spist opp. (Og spesielt når storebror ber om, og får, mer).

Hun spiser mye grønnsaker til mellommåltider (og forsåvidt til måltidene også), hun liker det aller meste av grønt som vi serverer henne. Men må vel kanskje bare være litt hard på at hun ikke kan få mer fordi hun er mindre enn storebror, ja..

TS

Som sagt så er det lurt å heller beregne akkurat nok. Da er det ikke mer mat. Det skal holde med én porsjon med middag per pers.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Stakkars jenta mi» fordi jeg er bekymret for helsen hennes og ønsker henne det beste i fremtiden?? :klo: 

Nei, fordi du velger å høre på helsestasjon og ikke har tatt dette opp med en lege. Helsestasjon er feil sted å starte. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi du velger å høre på helsestasjon og ikke har tatt dette opp med en lege. Helsestasjon er feil sted å starte. 

Kjære vene, hun er TRE år, og altså akkurat over i den alderen der barna gjerne blir litt mer «definerte» i kroppen, og mindre babyrunde :rolleyes: Det er ikke som om hun har gått med overvekt i årevis og at vi bare har ignorert det. (Når det er sagt er hun heller ikke overvektig p.t., men hun er rett under grensen på WHOs bmi-skjema for barn ift å BLI overvektig- og er dermed i risikosonen).

TS

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Som sagt så er det lurt å heller beregne akkurat nok. Da er det ikke mer mat. Det skal holde med én porsjon med middag per pers.

Ja, skjønner poenget ditt- men det er ikke alltid lett å beregne akkurat heller. Både fordi det er vanskelig å vite f.eks eksakt hvor mye sønnen min kommer til å spise (noen dager har han dårlig appetitt, mens andre dager er han kjempesulten)- og hvis vi har middagsgjester, som vi også har relativt ofte, er det vanskelig å vite akkurat hvor mye mat de trenger.

Men ja, ser som sagt poenget ditt, og det er mulig vi f.eks må prøve å flytte kjelene bort fra kjøkkenet mens vi spiser. (Men da oppstår igjen problemet ift hva vi skal gjøre hvis storebror og/eller middagsgjesten(e) er mer sultne etter å ha spist opp det de har på tallerknen.

TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort alt jeg kan for å øke aktivitetsmengden hennes.... Det høres ut som dere gjør "alt" riktig egentlig.... Og hvis man ikke skal få kjempefokus på mindre mat (selv om man prøver å begrense så skjønner jeg at det er vanskelig å vite), så er det kanskje enklere å øke forbrenningen? Det er ihvertfall ikke skadelig på noe vis!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...