Gå til innhold

Dere som har operert...?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje. Jeg kan gå med på blodprøve og MR (da kan jeg ha på klær som ikke inneholder metall), men kommer ikke til å gjøre en brystundersøkelse. Om det er høyt prolaktinnivå er det ikke nødvendig å undersøke dem heller, ettersom at problemet ligger i hypofysen og ikke i brystene.

Anonymkode: 49d26...764

Hvis det blir mistenkt cyster/tumor evt andre problemer i brystet får du nok ingen MR. Da er vanlig gang en ultralydundersøkelse og evt mammografi (sistnevnte kommer an på hvor gammel du er), og dette kan ikke gjøres med klær på dessverre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, der var jeg ikke anonym lenger🙈

Du kunne bare endret innlegget, og skrevet på nytt som anonym. 🙂

Anonymkode: cfb30...b69

Skrevet (endret)

Jeg har selv blitt operert flere ganger. Forskjellige deler av kroppen blandt annet hodet og mage

Pasientene skal og blir alltid pakket inn under en operasjon fordi hvis ikke blir de kalde og det øker risiko for blødning. Kontrollere temperaturen er kjempeviktig.  Man får ikke ha på seg privat tøy inn på operasjonsstuen heller ikke bh på grunn av hygiene. Spiller ikke noen rolle hvor på kroppen det skal opereres.  Man får utdelt passende tøy. Samme grunn til at smykker og sminke må av. Dessuten endel overvåkningsutstyr anestesilegen bruker sitter på brystet. 

Under en operasjon ser du nesten ikke nesetippen av pasienten en gang utenom der man opereres. 

Når det gjelder kateterisering gjøres dette for å unngå permanent skade på urinveienee. Når du ligger i narkose får du mest sannsynlig mye væske rett i blodet. Vi snakker kanskje mange liter. Da produseres urin. Hvis blæra ikke tømmes blir den overstrukket og kan ta skade. 

Mengden urin som produserer gir personale også viktig informasjon om hvordan pasienten har det.  Det er mange andre årsaker også, dette gjøres ikke for morro skyld. 

Når alt dette er sagt, snakk med operasjon og anestesi forklar, de har møtt folk med slike problemer før. De er flinke til å håndtere det. Men det gjør også bare det de må for å ta vare på pasienten

Endret av Østlandsfrue
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok ulike rutiner. På «mitt» sykehus har de lagt kateter på alt fra 20-minutters operasjoner til 8-timers operasjoner og enten de har operert kne eller nyre :P men det skal presiseres at jeg ikke jobber med operasjon - bare det jeg fikk med meg i studietiden og de vi får på post etterpå! 

Anonymkode: 9eaf6...aee

Det høres jo helt hinsides ut. Nå er jo ett av de viktige prinsippene å ikke skade. Det dreier seg jo også om at man ikke skal påføre pasienten unødvendige regimer. 

Anonymkode: 9040c...381

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo helt hinsides ut. Nå er jo ett av de viktige prinsippene å ikke skade. Det dreier seg jo også om at man ikke skal påføre pasienten unødvendige regimer. 

Anonymkode: 9040c...381

Det var vanligere med kateter som standard bare for noen år siden.  Nå unngår man det så langt det lar seg gjore. Kun ved behov for overvåkning av urinproduksjon,  ed overfylt blære og hvis pasienten av en eller annen grunn ikke kan tisse selv etterpå

Endret av Østlandsfrue
  • Liker 1
Skrevet

Kom inn i bare sykehustrøye. Lå visst naken under teppene i operasjonen, noe jeg ikke merket før jeg selv skulle snu meg tilbake i sengen. Det var en tanke i 1 sek, så kom nå uansett dynen over meg. Fikk også kateter da som de satt når jeg sov mellom påfyllene av midler. Til andre operasjon hadde var jeg ikke neddopet på alt mulig før, så jeg slapp unna kateter da det var en kort operasjon. Da fikk jeg også ha trøye og undertøy på meg.

Anonymkode: b8eaf...754

Skrevet
3 timer siden, Østlandsfrue skrev:

1; jeg har selv blitt operert flere ganger. Forskjellige deler av kroppen blandt annet hodet og mage. 2; jeg er sykepleier og har jobbet i mange år på operasjonsavdeling. 

Pasientene skal og blir alltid pakket inn under en operasjon fordi hvis ikke blir de kalde og det øker risiko for blødning. Kontrollere temperaturen er kjempeviktig.  Man får ikke ha på seg privat tøy inn på operasjonsstuen heller ikke bh på grunn av hygiene. Spiller ikke noen rolle hvor på kroppen det skal opereres.  Man får utdelt passende tøy. Samme grunn til at smykker og sminke må av. Dessuten endel overvåkningsutstyr anestesilegen bruker sitter på brystet. 

Under en operasjon ser du nesten ikke nesetippen av pasienten en gang utenom der man opereres. 

Når det gjelder kateterisering gjøres dette for å unngå permanent skade på urinveienee. Når du ligger i narkose får du mest sannsynlig mye væske rett i blodet. Vi snakker kanskje mange liter. Da produseres urin. Hvis blæra ikke tømmes blir den overstrukket og kan ta skade. 

Mengden urin som produserer gir personale også viktig informasjon om hvordan pasienten har det.  Det er mange andre årsaker også, dette gjøres ikke for morro skyld. 

Når alt dette er sagt, snakk med operasjon og anestesi forklar, de har møtt folk med slike problemer før. De er flinke til å håndtere det. Men det gjør også bare det de må for å ta vare på pasienten

Du har ikke lov å si du er helsepersonell her.

Anonymkode: aa678...ff3

Skrevet

Jeg forstår at angsten din preger deg sterkt og at du er svært utrygg på en eventuell operasjon. Men jeg vil likevel påpeke at du nå er redd for en hypotetisk situasjon i form av hjernekirurgi. Du skriver at du har sekresjon fra begge brystene, noe som mest sannsynlig er ufarlig. Du vil derfor ikke kunne kreve en MR-undersøkelse av den grunn, en undersøkelse som koster flere tusener. Jeg vil anbefale deg å bestille en time til fastlegen din for en samtale, forklare situasjonen din og tankene dine. Jeg vil gå ut i fra at fastlegen din vil berolige deg angående din bekymring for svulst i hypofysen, og heller henvise deg videre for å jobbe med angsten din. 

Anonymkode: b46dc...6d6

• Liker 1
Skrevet

Dere som påstår der ble operert i 6-7-8 timer uten kateter, det er bare tull. Kateteret ble enten fjernet før dere våknet igjen, eller så ble dere engangskateterisert underveis. 

Anonymkode: 546a8...499

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg er myndig og har dermed rett til å bestemme over egen kropp. 

Å påføre et traumatisert menneske et nytt traume ved tvang, er ikke måten å gjøre det på hvertfall. I mitt tilfelle kunne de ført til at jeg ble suicidal, dissosiativ eller psykotisk, noe som hadde gjort at livet mitt var i fare likevel. 

TS

Er du allerede i terapi? Hvis ikke, burde du jo dette. Vanlig med slik angst, det er overkommelig

Anonymkode: b2135...e79

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg er myndig og har dermed rett til å bestemme over egen kropp. 

Å påføre et traumatisert menneske et nytt traume ved tvang, er ikke måten å gjøre det på hvertfall. I mitt tilfelle kunne de ført til at jeg ble suicidal, dissosiativ eller psykotisk, noe som hadde gjort at livet mitt var i fare likevel. 

TS

Ja, du står i din fulle rett til å nekte operasjon. Du har ikke rett til å diktere hvordan en eventuell operasjon skal foregå :P slike beslutninger tar helsepersonell med lang utdanning og erfaring - og alle bestemmelser har en god grunn. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som påstår der ble operert i 6-7-8 timer uten kateter, det er bare tull. Kateteret ble enten fjernet før dere våknet igjen, eller så ble dere engangskateterisert underveis. 

Anonymkode: 546a8...499

Nei, jeg fikk vite det noen uker etterpå at jeg ikke hadde fått kateter under operasjon. Jeg var oppe og tissa sånn 20 min etter jeg våknet og da var blæra full :)

Anonymkode: c2ddb...56a

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Mynona, mod.

Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å si du er helsepersonell her.

Anonymkode: aa678...ff3

Beklager ser det nå og har redigert innlegget

Endret av Østlandsfrue
Skrevet

Merkelig dette her. Hvem som helst kan gi mer eller mindre gode råd om det ene og det andre angående helse, men kvalifisert helsepersonell har ikke lov å si noe.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Har lest svarene her nå. 

Jeg må få snakket ordentlig ut om dette i terapi, men vi kommer aldri så langt. Timene går alltid for fort. 

Det er ikke bare at jeg er flau, og det nytter ikke å høre at helsepersonell har sett tusen nakne kropper før. Det er liksom ikke der problemet ligger. Jeg har ikke noen problemer med kroppen min, men jeg føler kroppen husker noe hjernen min ikke husker. Jeg blir ikke bare flau, men redd. Alarmsystemet slår seg på, og jeg kan bli svimmel av at noen hjelper meg med noen klær, hyperventilere når legen lytter på hjertet og stivne helt til om jeg blir tatt ut i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Osv. 

Et spørsmål, om det er fordi jeg kan tisse på meg under operasjonen, kan jeg ikke be om å få gå med bleie da? Så kan jeg skifte på meg selv før og etter operasjonen?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må få snakket ordentlig ut om dette i terapi, men vi kommer aldri så langt. Timene går alltid for fort. 

Det er ikke bare at jeg er flau, og det nytter ikke å høre at helsepersonell har sett tusen nakne kropper før. Det er liksom ikke der problemet ligger. Jeg har ikke noen problemer med kroppen min, men jeg føler kroppen husker noe hjernen min ikke husker. Jeg blir ikke bare flau, men redd. Alarmsystemet slår seg på, og jeg kan bli svimmel av at noen hjelper meg med noen klær, hyperventilere når legen lytter på hjertet og stivne helt til om jeg blir tatt ut i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Osv. 

Et spørsmål, om det er fordi jeg kan tisse på meg under operasjonen, kan jeg ikke be om å få gå med bleie da? Så kan jeg skifte på meg selv før og etter operasjonen?

Et kateter vil hjelpe blæra med å tømme seg. Under narkosen kan blæra bli svært full, noe som kan gi skader senere. Ved å observere mengden urin som blir produsert per time får man også fulgt med på nyrefunksjon. 

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, problemet i narkose er at du IKKE tisser. Ikke at du tisser på deg, men du tissee ikke hele tatt selv om blæra blir full. Det kan gi stor skade ;) i tillegg til at de kan følge med på nyrefunksjonen din hvis det er relevant. 

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smiler ja helt enig. Terapitimene går for fort. Sikkert godt å få snakket om dette. 

Som folk har skrevet over her problemet er at du ikke tisser når du ligger i narkose. Overstrekking av blæra kan føre til senere problemer. Men man bruker et ultralyd apparat nederst på magen som måler mengde urin slik at de ikke kateteriserer før de må. Snakk med dem fortell hva du tenker. De bør ha forståelse. 

Ønsker deg masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...