AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #21 Skrevet 4. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og ingen av operasjonene jeg har vært med på har innebært kateter, så dette kommer nok veldig ann på lengde på operasjon osv. Vært med på mye operasjoner i blære, hals, mandler, nese og ører som student på både barn og voksen. Har kateterisert før operasjon for å sette medisin inn i blæra da, men dette blir jo ikke aktuelt i Ts sin situasjon. Anonymkode: 7e52e...a95 Ja, det er nok ulike rutiner. På «mitt» sykehus har de lagt kateter på alt fra 20-minutters operasjoner til 8-timers operasjoner og enten de har operert kne eller nyre men det skal presiseres at jeg ikke jobber med operasjon - bare det jeg fikk med meg i studietiden og de vi får på post etterpå! Anonymkode: 9eaf6...aee
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #22 Skrevet 4. desember 2017 Hvorvidt det benyttes kateter avhenger ikke bare av operasjonens varighet, men også pasientens forventede tilstand etterpå. Å ligge i kunstig koma (vanlig etter operasjoner i hjernen) eller respirator krever all mulig overvåkingsutstyr, deriblandt kateter som indikasjon på nyrenes funksjon Anonymkode: 6076b...997 1
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. desember 2017 #23 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har hatt kateter nesten alle gangene. Og vært naken utenom skjorte før operasjon, våknet helt naken flere ganger. Det er ikke ment for å skremme. Men snakker du med de på sykehuset strekker de seg langt for å gjøre det best mulig.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #24 Skrevet 4. desember 2017 3 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Jeg har hatt kateter nesten alle gangene. Og vært naken utenom skjorte før operasjon, våknet helt naken flere ganger. Det er ikke ment for å skremme. Men snakker du med de på sykehuset strekker de seg langt for å gjøre det best mulig. 😰😰😰 det der hadde vært et mareritt. Men håper de tar hensyn om de vet hvor alvorlig angsten er. At jeg er mer redd for å bli sett naken enn å dø, sier jo litt. TS Anonymkode: 49d26...764
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. desember 2017 #25 Skrevet 4. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😰😰😰 det der hadde vært et mareritt. Men håper de tar hensyn om de vet hvor alvorlig angsten er. At jeg er mer redd for å bli sett naken enn å dø, sier jo litt. TS Anonymkode: 49d26...764 Håper du blir møtt med den største forståelsen. Du hadde ikke fått noe diagnose enda?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #26 Skrevet 4. desember 2017 4 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Håper du blir møtt med den største forståelsen. Du hadde ikke fått noe diagnose enda? Takk😊 Nei, jeg vet ikke om jeg har høyt prolaktinnivå enda engang. Men jeg ser på det som uvanlig at jeg har hatt sekresjon fra brystene uten å ha fått baby, vært gravid eller hatt sex. Så jeg skal til legen for å be om blodprøve for å sjekke hormonnivået. Og om jeg har høyt prolaktinnivå, kan det tenkes at det skyldes en svulst i hypofysen som ligger i hjernen. Men ja, dette er så hypotetisk, og det eneste som bekymrer meg er å må vise meg naken. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #27 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har hatt dødsangst før operasjoner. Og det har ikke bare vært irrasjonelle følelser som mange har, men reell frykt, da det også har vært potensielt livstruende. De tar fint lite hensyn til hva man føler. Man blir som oftest kjørt gjennom systemet, og en emosjonell reaksjon i ettertid er ikke uvanlig. Bedre å være ærlig. For øvrig har jeg aldri vært naken når jeg har vært våken, er påkledd både før og etter operasjonen. Men en gang lå mine egne klær, som jeg hadde på inn på operasjon-stua(uvanlig, men var akutt) krøllet sammen i vinduskarmen når jeg våknet. Anonymkode: 7f41f...1e9
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. desember 2017 #28 Skrevet 4. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk😊 Nei, jeg vet ikke om jeg har høyt prolaktinnivå enda engang. Men jeg ser på det som uvanlig at jeg har hatt sekresjon fra brystene uten å ha fått baby, vært gravid eller hatt sex. Så jeg skal til legen for å be om blodprøve for å sjekke hormonnivået. Og om jeg har høyt prolaktinnivå, kan det tenkes at det skyldes en svulst i hypofysen som ligger i hjernen. Men ja, dette er så hypotetisk, og det eneste som bekymrer meg er å må vise meg naken. Anonymkode: 49d26...764 Da kan det og være en harmløs cyste. Håper det er så harmløst som mulig. Legen vil jo mest sannsynlig undersøke brystene og, men det er du vel forbredt på.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #29 Skrevet 4. desember 2017 13 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Da kan det og være en harmløs cyste. Håper det er så harmløst som mulig. Legen vil jo mest sannsynlig undersøke brystene og, men det er du vel forbredt på. Det kommer ikke til å skje. Jeg kan gå med på blodprøve og MR (da kan jeg ha på klær som ikke inneholder metall), men kommer ikke til å gjøre en brystundersøkelse. Om det er høyt prolaktinnivå er det ikke nødvendig å undersøke dem heller, ettersom at problemet ligger i hypofysen og ikke i brystene. Anonymkode: 49d26...764
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. desember 2017 #30 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer ikke til å skje. Jeg kan gå med på blodprøve og MR (da kan jeg ha på klær som ikke inneholder metall), men kommer ikke til å gjøre en brystundersøkelse. Om det er høyt prolaktinnivå er det ikke nødvendig å undersøke dem heller, ettersom at problemet ligger i hypofysen og ikke i brystene. Anonymkode: 49d26...764 🖒 du må uansett utfall ha lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #31 Skrevet 4. desember 2017 Du blir nok sjekket på brystene jo, men du kan såklart be om kvinnelig lege. Du kan ikke nekte medisinsk behandling du trenger, pga angst, men du blir såklart tatt hensyn til. Er desverre "vanlig" å ha blitt voldtatt og ha angst for nakenhet, men alle må få samme medisinsk behandlig for det om. Går du på prevensjon? Hormonprevensjon kan gi melkeproduksjon. Anonymkode: b2135...e79 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #32 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har tidligere hatt et veldig anstrengt forhold til kropp og vegret meg mye for å vise den til fremmede, altså leger osv. Men etter et par år med flere undersøkelser med bar overkropp og operasjon er jeg veldig avslappet til dette nå. Legene kommer ikke til å stirre på deg. De er så vant med å se kropp at de kommer til å "ignorere" at du er halvnaken/naken, og kun se på det de skal undersøkelse i det øyeblikket de skal se. De aller, aller fleste snur seg også unna mens du kler av og på deg. Ta en prat med de i forkant av undersøkelsen, så kommer de nok til å gjøre sitt aller beste før å gjøre deg mest mulig komfortabel. Men undersøkelse av brystene må du nok gjennomføre, da det ikke er gitt at det er kun pga hjernen Anonymkode: 1fb46...7b7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #33 Skrevet 4. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir nok sjekket på brystene jo, men du kan såklart be om kvinnelig lege. Du kan ikke nekte medisinsk behandling du trenger, pga angst, men du blir såklart tatt hensyn til. Er desverre "vanlig" å ha blitt voldtatt og ha angst for nakenhet, men alle må få samme medisinsk behandlig for det om. Går du på prevensjon? Hormonprevensjon kan gi melkeproduksjon. Anonymkode: b2135...e79 Legen min er kvinne, men jeg kommer til å nekte en brystundersøkelse. Hun kan ikke tvinge meg. Ellers kan jeg ikke bekrefte at jeg ble seksuelt misbrukt, men jeg har en sterk følelse på det av mange årsaker. Nei, går ikke på noe form for prevensjon og har heller aldri gjort det. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #34 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen min er kvinne, men jeg kommer til å nekte en brystundersøkelse. Hun kan ikke tvinge meg. Ellers kan jeg ikke bekrefte at jeg ble seksuelt misbrukt, men jeg har en sterk følelse på det av mange årsaker. Nei, går ikke på noe form for prevensjon og har heller aldri gjort det. Anonymkode: 49d26...764 Dersom du er til fare for egen helse (nekte nødvendig behandlig) så kan du såklart bli tvingt. Eventuelt vil foreldre/andre ansvalige for deg kobles inn for å komme frem til om du kan selv være psykisk tilregnelig. Alle må undersøke bryster, selv de med angst. Du må være litt løsningsorientert her. Du er ikke et unntak, og har det ikke værre enn andre Anonymkode: b2135...e79 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #35 Skrevet 5. desember 2017 Har operert "en milion" ganger. Alltid våknet påkledd og med kateteret ute. Det verste som har skjedd meg er bare at jeg tisset på meg på oppvåkningen. Var så kleint at jeg skulle ønske de ikke hadde tatt kateteret ut i det hele tatt. Ellers vet jeg bedre enn å spørre for mye om hva og hvordan ting gjøres mens jeg er i narkose og rett etter. Har fullstendig angst for å bli tatt på og "styrt med" uten at jeg er tilstede. Så jeg vil vite minst mulig, det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av. Anonymkode: 1b38e...b22
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #36 Skrevet 5. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er til fare for egen helse (nekte nødvendig behandlig) så kan du såklart bli tvingt. Eventuelt vil foreldre/andre ansvalige for deg kobles inn for å komme frem til om du kan selv være psykisk tilregnelig. Alle må undersøke bryster, selv de med angst. Du må være litt løsningsorientert her. Du er ikke et unntak, og har det ikke værre enn andre Anonymkode: b2135...e79 Det er da klart at en traumatisert person opplever det de er traumatiserte overfor som verre enn andre. At du fullstendig ignorerer at folks hjerner fungerer på forskjellige vis hjelper absolutt ikke traumatiserte pasienter. De kan heller ikke tvinges til medisinsk behandling av en slik art. Det får da være grenser. "Det er ingen rettsplikt å la seg behandle. Man behøver ikke oppsøke lege om man er syk, og med mindre man er innlagt med tvang, er det i utgangspunktet ingen som (rettslig) kan hindre en pasient å stå opp av sin seng og spasere ut av sykehuset." - http://tidsskriftet.no/2002/01/rett-og-urett/pasienter-som-nekter-behandling For øvrig, TS, så bør du be om behandling for angsten din, slik at du kan få hjelp med den. Du trenger ikke ha det slik. Anonymkode: 7f41f...1e9
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 5. desember 2017 #37 Skrevet 5. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er til fare for egen helse (nekte nødvendig behandlig) så kan du såklart bli tvingt. Eventuelt vil foreldre/andre ansvalige for deg kobles inn for å komme frem til om du kan selv være psykisk tilregnelig. Alle må undersøke bryster, selv de med angst. Du må være litt løsningsorientert her. Du er ikke et unntak, og har det ikke værre enn andre Anonymkode: b2135...e79 Jeg er myndig og har dermed rett til å bestemme over egen kropp. Å påføre et traumatisert menneske et nytt traume ved tvang, er ikke måten å gjøre det på hvertfall. I mitt tilfelle kunne de ført til at jeg ble suicidal, dissosiativ eller psykotisk, noe som hadde gjort at livet mitt var i fare likevel. TS
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 5. desember 2017 #38 Skrevet 5. desember 2017 Ja, der var jeg ikke anonym lenger🙈
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #39 Skrevet 5. desember 2017 Du trenger ikke nødvendigvis å operere om du har svulst på hypofysen. Min mor har hatt det i mange år og aldri operert. Hun har hatt sekresjon fra brystene, men kun en periode. Du må ikke være naken med mindre det trengs for operasjonen. Jeg har alltid operert i "sykehuspysj" eller egen joggedress. Anonymkode: 9696d...e2c
solmåneogstjerner Skrevet 5. desember 2017 #40 Skrevet 5. desember 2017 (endret) Slapp av.. De gjør det de må gjøre. Kateter (eller kateterisering, som betyr at der er et 'engangstilfelle'), gjør de hvis de må. Jeg har alltid opplevd at jeg IKKE blir vist respekt og at de tar hensyn til at jeg f eks ikke liker å være naken i et rom fullt av folk. Det er uansett lurt å fortelle dem at dette er et ømt punkt for deg, men husk at dette er profesjonelle folk som har erfaring med dette , og som tar deg alvorlig! Men noen ganger må de gå forbi dette for i det er viktig pga din sikkerhet. Lykke til, det går helr sikkert fint 😊 Endret 5. desember 2017 av solmåneogstjerner Manglet IKKE..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå