AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Hei. Jeg har pga sekresjon i brystene (har aldri vært gravid) nok ganske høyt prolaktinnivå. Har tenkt å sjekke det ut med blodprøver snart, men har hørt at mange med høyt nivå av prolaktin kan ha godartede svulster i hypofysen. Det jeg bekymret meg for er ikke det, men om jeg evt må kle meg naken under en eventuell operasjon eller få kateter. Dere som har ligget i narkose, ble dere avkledd? Hvordan kan helsepersonell ta hensyn at jeg har angst for det? Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har pga sekresjon i brystene (har aldri vært gravid) nok ganske høyt prolaktinnivå. Har tenkt å sjekke det ut med blodprøver snart, men har hørt at mange med høyt nivå av prolaktin kan ha godartede svulster i hypofysen. Det jeg bekymret meg for er ikke det, men om jeg evt må kle meg naken under en eventuell operasjon eller få kateter. Dere som har ligget i narkose, ble dere avkledd? Hvordan kan helsepersonell ta hensyn at jeg har angst for det? Anonymkode: 49d26...764 Ja, jeg våknet opp etter narkosen med kateter, men dette er noe jeg tok med knusende ro. Sykepleierne var damer og dette er noe de gjør på daglig basis så jeg tenker at jeg var i veldig trygge omgivelser og i de tryggeste hender Anonymkode: c5637...6b0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Høres kanskje ganske dumt ut at jeg muligens har en svulst og at det eneste jeg er redd for er å kle av meg. Men jeg er verken redd for sykdom eller død. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg våknet opp etter narkosen med kateter, men dette er noe jeg tok med knusende ro. Sykepleierne var damer og dette er noe de gjør på daglig basis så jeg tenker at jeg var i veldig trygge omgivelser og i de tryggeste hender Anonymkode: c5637...6b0 For et mareritt. Hadde følt at jeg hadde blitt voldtatt uten samtykke Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Har tatt en gynekologisk operasjon og da ble jeg naturlig nok avkledd, men man er svært tildekt likevel. Man må naturlig nok ta av seg klær oventil hvis man skal operere brystene også, men det vil kun være operasjonsområdet som er synlig når du blir operert. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For et mareritt. Hadde følt at jeg hadde blitt voldtatt uten samtykke Anonymkode: 49d26...764 Når man tar operasjon samtykker man til at det blir gjort nødvendige tiltak for å bevare helsen din. Du blir dermed ikke voldtatt når du får innlagt kateter i operasjon fordi det er kun i hensikt for at du ikke skal få skader. Jeg har forøvrig operert i 6 timer uten kateter, så er absolutt ikke sånn at alle som opererer har behov for dette. Anonymkode: c2ddb...56a 10
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt en gynekologisk operasjon og da ble jeg naturlig nok avkledd, men man er svært tildekt likevel. Man må naturlig nok ta av seg klær oventil hvis man skal operere brystene også, men det vil kun være operasjonsområdet som er synlig når du blir operert. Når man tar operasjon samtykker man til at det blir gjort nødvendige tiltak for å bevare helsen din. Du blir dermed ikke voldtatt når du får innlagt kateter i operasjon fordi det er kun i hensikt for at du ikke skal få skader. Jeg har forøvrig operert i 6 timer uten kateter, så er absolutt ikke sånn at alle som opererer har behov for dette. Anonymkode: c2ddb...56a Forstår. Men hvis jeg skal operere hjernen, kan jeg ha på meg klær på kroppen hele tiden, før, etter og under? Følelsen av å bli voldtatt hadde nok kommet av mangelen på kontroll. Det å føle at noen tar på meg eller rører meg, uten at jeg er tilstede. Jeg kan ikke bekrefte det, men jeg tror jeg ble utsatt for seksuelle misbruk som barn, noe som gjør nakenhet og kroppskontakt svært skremmende. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forstår. Men hvis jeg skal operere hjernen, kan jeg ha på meg klær på kroppen hele tiden, før, etter og under? Følelsen av å bli voldtatt hadde nok kommet av mangelen på kontroll. Det å føle at noen tar på meg eller rører meg, uten at jeg er tilstede. Jeg kan ikke bekrefte det, men jeg tror jeg ble utsatt for seksuelle misbruk som barn, noe som gjør nakenhet og kroppskontakt svært skremmende. Anonymkode: 49d26...764 Ja, du får naturligvis ha klær på alle deler av kroppen som ikke skal opereres. Mener på at da jeg opererte underlivet så hadde jeg på meg klær da jeg sovnet. Hadde også på klær da jeg våknet. Altså merker man ikke noe til dette. Og du, det er mange av oss som har angst for ting. Jeg har flyskrekk og har fått angstanfall på fly, men jeg flyr likevel. Det er fordi jeg vet at angst bare er noe tull og at det er totalt irrasjonelt. Jeg har derfor heller ikke noe behov for angstdempende, fordi det verste som kam skje er at jeg får et angstanfall og det tar jeg ingen skade av. Så sist gang jeg var ute og fløy så sovna jeg til og med Man må kunne greie å trosse egen angst og jobbe mot den ved å si at det bare er irrasjonelt og absolutt ikke farlig å kjenne på angsten. Anonymkode: c2ddb...56a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et mareritt. Hadde følt at jeg hadde blitt voldtatt uten samtykke Anonymkode: 49d26...764 Nei vettuhva, har aldri tenkt på det sånn. Det er INGENTING seksuelt ved å sette inn et kateter på ei jente i narkose. Var 18 på dette tidspunktet, og har nå jobbet i helsevesenet og tenker at jeg var i de tryggeste hender og at dette var en del av operasjonen. Anonymkode: c5637...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 Du har på deg sykehusskjorte og truse helt til du sovner. Etter det får du et sånt papir-''laken'' over deg som dekker hele deg, bordet osv. Det har kun et hull i akkurat det området du skal opereres. Du ligger altså ikke kliss naken foran masse folk. Skal du operere i hodet, er det kun hodet som er nakent. Da har du på deg skjorte og dyne. Kateter tror jeg (?) er standard på alle som får narkose, men det gjøres svært effektivt og skånsomt av trente operasjonssykepleiere etter du har sovnet, så det merker du ikke. På de operasjonene jeg har vært med på, har pasientens verdighet mtp. nakenhet stått høyt i fokus - også hos pasienter som må være relativt nakne for operasjonen. Det handler heller ikke bare om verdighet, men også temperatur og varmetap. Anonymkode: 9eaf6...aee
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Har alltid sovnet og våknet med klær. Uansett hvor jeg har operert (som er fra hodet til hysterektomi). Anonymkode: 30fbf...a5c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har på deg sykehusskjorte og truse helt til du sovner. Etter det får du et sånt papir-''laken'' over deg som dekker hele deg, bordet osv. Det har kun et hull i akkurat det området du skal opereres. Du ligger altså ikke kliss naken foran masse folk. Skal du operere i hodet, er det kun hodet som er nakent. Da har du på deg skjorte og dyne. Kateter tror jeg (?) er standard på alle som får narkose, men det gjøres svært effektivt og skånsomt av trente operasjonssykepleiere etter du har sovnet, så det merker du ikke. På de operasjonene jeg har vært med på, har pasientens verdighet mtp. nakenhet stått høyt i fokus - også hos pasienter som må være relativt nakne for operasjonen. Det handler heller ikke bare om verdighet, men også temperatur og varmetap. Anonymkode: 9eaf6...aee I det tilfellet, tar jeg på meg sportsbh også. Og jeg vil ikke ha kateter. Aldri. Om jeg hadde våknet opp med det hadde jeg fått panikk, lurt på hvem som så meg naken og så hadde jeg tatt den ut selv for å slippe å bli sett igjen. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det tilfellet, tar jeg på meg sportsbh også. Og jeg vil ikke ha kateter. Aldri. Om jeg hadde våknet opp med det hadde jeg fått panikk, lurt på hvem som så meg naken og så hadde jeg tatt den ut selv for å slippe å bli sett igjen. Anonymkode: 49d26...764 Det er mulig å spørre om at ingenting sitter i deg når du våkner. De har alltid respektert det for meg. Anonymkode: 30fbf...a5c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har lang erfaring som pasient, har hatt så mage operasjoner at jeg husker ikke antallet. Hatt kateter nesten like mange ganger. Nå jobber jeg i helsevesenet selv, ser folks nakne underliv hver eneste dag. Og jeg kan love deg, 5 minutter etterpå husker jeg ikke hvordan de ser ut der nede. Dette gjelder for alle profesjonelle, det blir vane og ikke noe en tenker på annet enn å utføre jobben. Anonymkode: 6076b...997
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt en gynekologisk operasjon og da ble jeg naturlig nok avkledd, men man er svært tildekt likevel. Man må naturlig nok ta av seg klær oventil hvis man skal operere brystene også, men det vil kun være operasjonsområdet som er synlig når du blir operert. Når man tar operasjon samtykker man til at det blir gjort nødvendige tiltak for å bevare helsen din. Du blir dermed ikke voldtatt når du får innlagt kateter i operasjon fordi det er kun i hensikt for at du ikke skal få skader. Jeg har forøvrig operert i 6 timer uten kateter, så er absolutt ikke sånn at alle som opererer har behov for dette. Anonymkode: c2ddb...56a 8 timer operasjon her, uten kateter. Skulle ønske jeg fikk det. For jeg tisset på meg under operasjonen. Operasjonen ble mye, mye lengre enn planlagt og det oppsto komplikasjoner. Så ifølge sykepleieren så var det kaos på operasjonsstuen. Så de rakk ikke å tenke på kateter en gang. Neste operasjon så sa jeg ifra. Enten sett inn kateter når de går utover 5 timer. Eller gi meg mindre væske intravenøst. Den operasjonen tok 7 timer, komplikasjoner, men jeg tisset ikke på meg heldigvis. Ingen kateter. Anonymkode: f1a9f...823
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det tilfellet, tar jeg på meg sportsbh også. Og jeg vil ikke ha kateter. Aldri. Om jeg hadde våknet opp med det hadde jeg fått panikk, lurt på hvem som så meg naken og så hadde jeg tatt den ut selv for å slippe å bli sett igjen. Anonymkode: 49d26...764 Ta ut kateteret selv ja. Du vet at i enden av kateteret som da vil ligge i urinblæren så er det en ballong? Man fyller denne ballongen med vann med en sprøyte sånn at kateteret skal sitte fast. Om du drar den ut med ballongen intakt så vil du få skader. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har på deg sykehusskjorte og truse helt til du sovner. Etter det får du et sånt papir-''laken'' over deg som dekker hele deg, bordet osv. Det har kun et hull i akkurat det området du skal opereres. Du ligger altså ikke kliss naken foran masse folk. Skal du operere i hodet, er det kun hodet som er nakent. Da har du på deg skjorte og dyne. Kateter tror jeg (?) er standard på alle som får narkose, men det gjøres svært effektivt og skånsomt av trente operasjonssykepleiere etter du har sovnet, så det merker du ikke. På de operasjonene jeg har vært med på, har pasientens verdighet mtp. nakenhet stått høyt i fokus - også hos pasienter som må være relativt nakne for operasjonen. Det handler heller ikke bare om verdighet, men også temperatur og varmetap. Anonymkode: 9eaf6...aee Nei, kateter er absolutt ikke standard. Anonymkode: c2ddb...56a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det tilfellet, tar jeg på meg sportsbh også. Og jeg vil ikke ha kateter. Aldri. Om jeg hadde våknet opp med det hadde jeg fått panikk, lurt på hvem som så meg naken og så hadde jeg tatt den ut selv for å slippe å bli sett igjen. Anonymkode: 49d26...764 Sports-BH får du ikke ha på deg. Det er det mange grunner til, både sirkulasjonen - og ledninger de evt. må ha på brystet ditt for å overvåke hjertet. Du får ikke ut kateteret selv. Drar du det ut, ødelegger du urinrøret og blæren. Du bør virkelig søke hjelp for denne nakenangsten din. Det er dessuten frivillig å bli operert, du kan si nei. Hvis du sier ja, må du forholde deg til rutinene og reglene på operasjonsstuen. De gir deg jo ikke kateter for å plage, de gjør det fordi det evt. er medisinsk grunn til at du må ha det. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, kateter er absolutt ikke standard. Anonymkode: c2ddb...56a Takk for rettelse. Skrev det med spørsmålstegn, fordi jeg egentlig ikke vet - men alle operasjonspasientene jeg har vært med på har fått kateter. Anonymkode: 9eaf6...aee 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det tilfellet, tar jeg på meg sportsbh også. Og jeg vil ikke ha kateter. Aldri. Om jeg hadde våknet opp med det hadde jeg fått panikk, lurt på hvem som så meg naken og så hadde jeg tatt den ut selv for å slippe å bli sett igjen. Anonymkode: 49d26...764 Om du har sport bh så blir den i vegen for elektroder som måler hjertet. Anonymkode: edf78...596 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sports-BH får du ikke ha på deg. Det er det mange grunner til, både sirkulasjonen - og ledninger de evt. må ha på brystet ditt for å overvåke hjertet. Du får ikke ut kateteret selv. Drar du det ut, ødelegger du urinrøret og blæren. Du bør virkelig søke hjelp for denne nakenangsten din. Det er dessuten frivillig å bli operert, du kan si nei. Hvis du sier ja, må du forholde deg til rutinene og reglene på operasjonsstuen. De gir deg jo ikke kateter for å plage, de gjør det fordi det evt. er medisinsk grunn til at du må ha det. Takk for rettelse. Skrev det med spørsmålstegn, fordi jeg egentlig ikke vet - men alle operasjonspasientene jeg har vært med på har fått kateter. Anonymkode: 9eaf6...aee Og ingen av operasjonene jeg har vært med på har innebært kateter, så dette kommer nok veldig ann på lengde på operasjon osv. Vært med på mye operasjoner i blære, hals, mandler, nese og ører som student på både barn og voksen. Har kateterisert før operasjon for å sette medisin inn i blæra da, men dette blir jo ikke aktuelt i Ts sin situasjon. Anonymkode: 7e52e...a95
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #19 Skrevet 4. desember 2017 TS her. Jeg leser det dere skriver, og skjønner at jeg nok må ta en god prat med de legene jeg kommer i kontakt med slik at de blir klar over angsten. Det er ikke lett å jobbe med, for muligens ligger det svært smertefulle ting bak som kroppen min husker. Om jeg mot min vilje må ha kateter, så vil jeg få det på før operasjonen. For å overvinne angsten må jeg kjenne at jeg har kontroll på situasjonen og jeg må vite hvem som ser meg naken. Og jeg må være trygg på at denne personen ikke vil gjøre meg vondt. At helsepersonell ser nakne personer hele tiden, hjelper ikke en traumatisert person (bor i fosterhjem etter svært alvorlig omsorgssvikt i tidlig alder). Min tanke ville vært at personen ville gjøre meg vondt, at jeg mistet kontroll og at jeg var en dårlig person. Og det hadde rørt nedi ting som nok skjedde, men som jeg ikke kan huske med bevisstheten fordi jeg var under 2 år. Jeg ser at det ikke er noe løsning å dra ut kateteret selv, da det kan påføre skader som fører til mer nakenhet. Og å la være å operere en hjernesvulst, er vel ikke noe alternativ. Jeg innser at jeg trenger hjelp med dette, men vi kommer liksom aldri så langt i terapien selvom behandler er fullt klar over angsten. Anonymkode: 49d26...764
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #20 Skrevet 4. desember 2017 Kateter er ikke standar, men du kan såklart spørre for å dobbeltsjekke. Jeg hadde mensen under opperasjon, og hadde i tampong og egen truse, null problem Anonymkode: b2135...e79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå