Gå til innhold

Hva kan man kreve av naboen som lader elbilen feil?


lona

Anbefalte innlegg

Mine foreldre bor i en tomannsbolig, der den felles garasjen er under deres del av boligen. Der lader naboen elbilen sin, men ikke etter regelboka. Både vanlig stikkontakt og skjøteledning benyttes, og det bekymrer foreldrene mine veldig mtp brannsikkerhet. De har forsøkt å snakke med de flere ganger uten at dette ser ut til å ha noe effekt.

Det vi lurer på er hvilke krav vi kan stille? Hvem kan vi kontakte som evt kan stille krav til de om forsvarlig lading? Er det noe som kan gjøres i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet de sikkert at stikkontakten ikke er koblet til riktig kurs og jordfeilbryter? 

Sånn ellers så blir fort de eneste som bryr seg forsikringsselskapet. Og de bryr seg kun når ting går galt, ved at de avkorter premien. Men du og dine foreldre bør ta det med ro uansett: 80-90% av all hjemmelading av elbiler foregår ulovlig. Det brenner ikke ned mange hus fordiom.

Anonymkode: a12fe...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kontaktr brannvesen, eller Netteierene.. De har ofte kontroller, og kan sikkert ta en ekstra kontroll hos naboen. 

Anonymkode: d0243...385

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lona skrev:

Mine foreldre bor i en tomannsbolig, der den felles garasjen er under deres del av boligen. Der lader naboen elbilen sin, men ikke etter regelboka. Både vanlig stikkontakt og skjøteledning benyttes, og det bekymrer foreldrene mine veldig mtp brannsikkerhet. De har forsøkt å snakke med de flere ganger uten at dette ser ut til å ha noe effekt.

Det vi lurer på er hvilke krav vi kan stille? Hvem kan vi kontakte som evt kan stille krav til de om forsvarlig lading? Er det noe som kan gjøres i det hele tatt?

Du kontakter brannvesenets forebyggende avdeling i kommunden dette er i. Om de ikke tar dette videre så kan du og kontakte strømleverandøren. 

Anonymkode: 5c0cf...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2017 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Vet de sikkert at stikkontakten ikke er koblet til riktig kurs og jordfeilbryter? 

Anonymkode: a12fe...1bb

Den skal også lade på separat kurs med jordfeilvern type B. Selv om man lovlig kunne lade på en hvilken som helst kontakt før i tiden, er det strengt tatt ikke lenger lov. Dann og vann er greit, men ikke som fast lading hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett at de går på en kurs via dine foreldres hus? Da er det jo bare å vippe den kursen av når de legger seg. Vipps, brannfaren = 0. Når naboen skjønner tegningen er kanskje viljen der til å investere de ekstra 100000kr det koster å ha el-bil i huset sitt.

Anonymkode: 04148...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det meste av julebelysning er farligere enn lading av el-biler, men det beste hadde nok vært om han investerte i en ladestasjon. Det koster 10-15.000 og da kan man lade både tryggere og raskere.

Anonymkode: 3831c...0c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2017 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Vet de sikkert at stikkontakten ikke er koblet til riktig kurs og jordfeilbryter? 

Sånn ellers så blir fort de eneste som bryr seg forsikringsselskapet. Og de bryr seg kun når ting går galt, ved at de avkorter premien. Men du og dine foreldre bør ta det med ro uansett: 80-90% av all hjemmelading av elbiler foregår ulovlig. Det brenner ikke ned mange hus fordiom.

Anonymkode: a12fe...1bb

 fordiom...hva slags ord er det? 

Anonymkode: b5455...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet kraftlaget og bedt om en sjekk av det elektriske :)

Anonymkode: c4686...8d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 11.47, AnonymBruker skrev:

 fordiom...hva slags ord er det? 

Anonymkode: b5455...d35

Legger man godviljen til så forstår man hva som menes.

Anonymkode: f519e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 2.07, AnonymBruker skrev:

Legger man godviljen til så forstår man hva som menes.

Anonymkode: f519e...130

"fordi om"? Slik som treåringer sier? Haha, det så jeg ikke før nå.

Anonymkode: 04148...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...