Gå til innhold

Skal flytte fra mannen, har jeg fått med meg alle poster i mitt nye budsjett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har foreløpig satt opp disse postene på "penger ut": 

Boliglån
Husleie
Strøm
Forsikringer
Månedskort
Bil
Bensin
SFO
Telefon
Dagligvare/mat
Medisin
Reise/underholdning
Trening
Sparekonto 
 

Noe jeg har glemt? 

Anonymkode: 49eea...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær? Kringkastingsavgift? Frisør? Gaver?

Det avhenger jo av hvor langt ned du vil dele opp budsjettet ditt.

Anonymkode: 5f81b...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fornuftig å ha en viss reserve. Det blir alltid endel ekstra. 

Møbler og innbo feks. 

Det kan jo være du må bo et par steder midlertidig. Det koster å flytte. Dobbel husleie og penger til depositum. 

Jeg kjøpte en rommelig stasjonsvogn før bruddet. Og ble medlem i et bilkollektiv med rimelige varebiler.  Rett og slett fordi jeg så for meg en del flytting. Det ble tre ganger på ca to år. Det som var tøffest økonomisk var depositumer. Før man får ut det første depositumet, må man betale det nye. Plutselig er et halvt år med husleie bundet opp. Man får jo pengene tilbake, men akkurat der og da er det litt voldsomt. 

Det er bra du har en plan. Det er viktig særlig om det er barn involvert. Jeg passet på å leie steder med skikkelig rom for barna. Og brukte tid på å gjøre det til et hjem, selv om det var midlertidig. 

Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stan skrev:

Det kan være fornuftig å ha en viss reserve. Det blir alltid endel ekstra. 

Møbler og innbo feks. 

Det kan jo være du må bo et par steder midlertidig. Det koster å flytte. Dobbel husleie og penger til depositum. 

Jeg kjøpte en rommelig stasjonsvogn før bruddet. Og ble medlem i et bilkollektiv med rimelige varebiler.  Rett og slett fordi jeg så for meg en del flytting. Det ble tre ganger på ca to år. Det som var tøffest økonomisk var depositumer. Før man får ut det første depositumet, må man betale det nye. Plutselig er et halvt år med husleie bundet opp. Man får jo pengene tilbake, men akkurat der og da er det litt voldsomt. 

Det er bra du har en plan. Det er viktig særlig om det er barn involvert. Jeg passet på å leie steder med skikkelig rom for barna. Og brukte tid på å gjøre det til et hjem, selv om det var midlertidig. 

Lykke til. 

Hun skriver at hun har boliglån. Da trenger hun neppe depositum så mange ganger de nærmeste mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, smilo skrev:

Hun skriver at hun har boliglån. Da trenger hun neppe depositum så mange ganger de nærmeste mnd. 

Mulig. Jeg hadde også boliglån, på boligen vi bodde i før bruddet. 

Boliglånet binder et par mer enn ekteskapet. Det var formelt mye enklere å bli skilt, enn å bli kvitt boliglånet for en bolig jeg ikke bodde i. 

Det er også vanlig, og sannsynlig med en periode før man får etablert seg på nytt. Den perioden er kostbar. 

Det er mye dyrere å leie en liten leilighet, enn å eie et svært hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på SIFO sine referansebudsjetter. Der kan du se ulike poster og forslag til hvor mye man må budsjettere med på hver post.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stan skrev:

Mulig. Jeg hadde også boliglån, på boligen vi bodde i før bruddet. 

Boliglånet binder et par mer enn ekteskapet. Det var formelt mye enklere å bli skilt, enn å bli kvitt boliglånet for en bolig jeg ikke bodde i. 

Det er også vanlig, og sannsynlig med en periode før man får etablert seg på nytt. Den perioden er kostbar. 

Det er mye dyrere å leie en liten leilighet, enn å eie et svært hus. 

Det kommer an på om det er TS som overtar den bolig som før bruddet er felles bolig.

Om TS overtar så er det bare behandlingstiden i banken som bestemmer hvor lang tid det går før TS har sitt boliglån og ex'en har sine penger på konto.

Når det er sagt så har du helt rett i at det i mange tilfeller ikke er så enkelt. Om felles bolig skal/må selges så kan det ta tid. Og i mellomtiden er det gjerne slik at en av partene velger å leie et annet sted sånn at ikke de to blir gående oppå hverandre og gnage. 

Belastningen blir ofte størst på den av partene som ikke skal/kan overta det som var felles bolig. 

Anonymkode: 6a2ee...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...