Gå til innhold

Hva skjer om kjøper ikke betaler omregistrering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har solgt en bil og fikk kontant betaling, men kjøper ble tydeligvis veldig overrasket når han fikk omregistreringsavgiften vel hjemme hos seg selv og vil ikke betale denne. Vi har underskrevet en kontrakt hvor det står at kjøper betaler omreg, så han har ingen sak sånn sett. Men han vil altså ikke betale denne omregistreringen da. Hva kan bli konsekvensene av det? Da tenker jeg helt spesifikt for meg selv ja, og om jeg har noe ansvar her nå etter at salgsmelding er levert inn.

Anonymkode: 660a7...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ordner melding om eierskifte, er det vel bare kjøperen selv det går utover. Vedkommende kan jo ikke bruke bilen hvis den ikke blir omregistrert når den bytter eier.

Anonymkode: 43856...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lokalen.wordpress.com/2016/09/09/hvis-kjoper-ikke-har-omregistrert-bilen/

 

Sitat

Men er du først havnet i trøbbel, må du som selger for å komme ut av knipen, sende en søknad til Statens vegvesen om de kan endre navn på eier av kjøretøyet til ukjent person.

 

Anonymkode: b209d...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har navn, adresse og personnummer på kjøperen, for da er det bare å sende inn melding om eierskifte på nett. Hvis du har kontrakt er jo ikke kjøperen ukjent, med mindre vedkommende har kjøpt under falsk identitet.

Bare IKKE la kjøperen ordne eierskifte! Det håper jeg du gjør selv!

Anonymkode: 43856...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest den artikkelen ja, men salgsmelding/melding om eierskifte er sendt inn, jeg leverte det personlig på trafikkstasjonen i går eller forigårs, og så fikk jeg melding av en "sjokkert" kjøper som ikke ville betale omreg i dag. Nå har jeg verken kjøpt eller solgt bruktbil før nå, men regner med han må ha godtatt/godkjent eierskifte før han kom til selve betalingen for omregistreringen?

Salgsmelding/eierskifte er forresten det samme ja? Har som sagt kjøpskontrakt også.

Anonymkode: 660a7...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge salgsmeldingen er sendt inn så er du good. Ta en ekstra sjekk med statens vegvesen og hør om det er noe mer 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, addict said:

Så lenge salgsmeldingen er sendt inn så er du good. Ta en ekstra sjekk med statens vegvesen og hør om det er noe mer 😊

Takk. Leste som sagt artikkelen det ble linket til, men den tar jo kun for seg tilfeller der slagsmelding/eierskifte IKKE er sendt inn. Had som sagt verken kjøpt eller solgt bil privat før, så ble veldig usikker. Da skal jeg ikke tenke noe mer på den fjotten i hvert fall. Jeg har kontrakt og pengene, og salgsmeldingen ble levert inn av meg selv personlig.

Anonymkode: 660a7...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Leste som sagt artikkelen det ble linket til, men den tar jo kun for seg tilfeller der slagsmelding/eierskifte IKKE er sendt inn. Had som sagt verken kjøpt eller solgt bil privat før, så ble veldig usikker. Da skal jeg ikke tenke noe mer på den fjotten i hvert fall. Jeg har kontrakt og pengene, og salgsmeldingen ble levert inn av meg selv personlig.

Anonymkode: 660a7...e64

Du er all good. Jeg jobber i forsikring og vi sjekker om salgsmeldingen er levert direkte opp mot biltilsynet. Da kan vi også slette bilforsikringen fordi kunden ikke er ansvarlig lengre 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, addict said:

Du er all good. Jeg jobber i forsikring og vi sjekker om salgsmeldingen er levert direkte opp mot biltilsynet. Da kan vi også slette bilforsikringen fordi kunden ikke er ansvarlig lengre 😊 

Nei, du er good! ❤️ Da skal jeg ikke bekymre meg mer over det, men skal dobbeltsjekke at alt ble registrert riktig hos veivesenet på mandag for sikkerhets skyld. Tusen takk for svar, og god helg 😃

Anonymkode: 660a7...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er good! ❤️ Da skal jeg ikke bekymre meg mer over det, men skal dobbeltsjekke at alt ble registrert riktig hos veivesenet på mandag for sikkerhets skyld. Tusen takk for svar, og god helg 😃

Anonymkode: 660a7...e64

God helg ja! 😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistrering/omregistrering

Kjøper kan ikke bruke bilen (lovlig) før omregistreringsavgiften er betalt. Kontakt Staens Vegvesen der du bor på mandag. Vi du sikre deg ekstra, send dem ein epost i dag og forklar situasjonen. Skjer det da noe med bilen i løpet av helgen så er du bedre sikret enn om du ikke gjør noe.

Anonymkode: c8fda...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...