Gå til innhold

Ny støvsuger viser seg å være brukt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere gjort? Kjøpte støvsuger, en Philips, og når jeg skal sjekke om det er filter og pose der, viser det seg at støvsugeren er blitt brukt. Litt støv og noen remser med julebånd. Utrolig ja, men sant. Jeg tok taxi hjem, cirka 170 kroner til det. Og må ta taxi med den tilbake. Butikksjefen ble overrasket over at jeg har fått en støvsuger som er brukt når jeg ringte, først ville han gi meg 30 prosent avslag, men jeg sa at det heller ikke er er munnstykke der til å støvsuge sofa og seng. Da skulle jeg få bytte, men har jeg ikke krav på pengene tilbake? Det var på Europris, vet jeg burde kjøpt et annet sted, og gått for miele eller et annet merke med kvalitet, men tenkte denne var bra nok.
Jeg har vel krav på å få pengene tilbake? Det var den siste med philips de hadde der, de andre merkene er helt ukjente for meg. Kan jeg også forlange et gavekort fra Europris for alt det ekstrabryderiet og kostnader til taxi dette har medført? Eller må jeg kjøpe en støvsuger av et ,for meg, ukjent merke hos dem?

Anonymkode: b35e5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde kunne kreve å få pengene tilbake, ja, ettersom at de har brutt avtalen om salget. Du har ikke krav på noen annen form for kompensasjon, men du kan jo alltid sspørre. 

Anonymkode: 54bb2...7b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på å levere produktet tilbake og få pengene i retur. Ta med alt pluss kvittering og møt opp i butikken og klag. 

Slike varer er ikke lov å selge videre uten nedsatt pris.

Anonymkode: 8444d...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet den støvsugeren, sett opp mot taxiutgiftene dine?

Anonymkode: 085cd...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye kostet den støvsugeren, sett opp mot taxiutgiftene dine?

Anonymkode: 085cd...222

Litt over 1100 kroner inkludert støvsugerposer.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett på å levere produktet tilbake og få pengene i retur. Ta med alt pluss kvittering og møt opp i butikken og klag. 

Slike varer er ikke lov å selge videre uten nedsatt pris.

Anonymkode: 8444d...932

Jeg vil ikke ha en brukt støvsuger, ikke engang til nedsatt pris. Jeg trodde jeg kjøpte en ny støvsuger.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde kunne kreve å få pengene tilbake, ja, ettersom at de har brutt avtalen om salget. Du har ikke krav på noen annen form for kompensasjon, men du kan jo alltid sspørre. 

Anonymkode: 54bb2...7b3

Så tiden min koster ikke penger? Jeg måtte ta taxi, men hva om jeg måtte kjøre gjennom bomringen, bensinutgifter. De færreste kjøper en støvsuger uten tilgang til transport.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så tiden min koster ikke penger? Jeg måtte ta taxi, men hva om jeg måtte kjøre gjennom bomringen, bensinutgifter. De færreste kjøper en støvsuger uten tilgang til transport.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Jo, du vil kunne kreve at butikken refunderer deg ekstrakostnadene til taxi som du fikk - forutsatt at det faktisk var nødvendig å ta taxi. Men da er det ikke noe du kan kreve ut fra f.eks forbrukerlovgivningen, men ut fra alminnelig erstatningsrett. Dette er helt rimelige kostnader som butikken må ut med grunnet deres feil, men de blir gjerne litt overrasket om du ber om det. Da bare ber du om å få snakke med sjefen, og så forklarer du at dette er jo noe du vil ha krav på ut fra erstatningsretten. Det har blitt gjort en feil som de må svare for, og da kan du kreve erstattet rimelige utgifter som du har fått grunnet butikkens kontraktsbrudd (og kontraktsbruddet her er altså at de har solgt deg en brukt støvsuger som skulle være helt ny).

Har selv jobbet i butikk, og vi ga slike kostnader til transport tilbake dersom kundene ba om det. Men vi ga f.eks ikke tilgane taxikostnader dersom det ikke var en rimelig grunn til at vedkommende hadde tatt taxi. 

Anonymkode: 283d0...e5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, du vil kunne kreve at butikken refunderer deg ekstrakostnadene til taxi som du fikk - forutsatt at det faktisk var nødvendig å ta taxi. Men da er det ikke noe du kan kreve ut fra f.eks forbrukerlovgivningen, men ut fra alminnelig erstatningsrett. Dette er helt rimelige kostnader som butikken må ut med grunnet deres feil, men de blir gjerne litt overrasket om du ber om det. Da bare ber du om å få snakke med sjefen, og så forklarer du at dette er jo noe du vil ha krav på ut fra erstatningsretten. Det har blitt gjort en feil som de må svare for, og da kan du kreve erstattet rimelige utgifter som du har fått grunnet butikkens kontraktsbrudd (og kontraktsbruddet her er altså at de har solgt deg en brukt støvsuger som skulle være helt ny).

Har selv jobbet i butikk, og vi ga slike kostnader til transport tilbake dersom kundene ba om det. Men vi ga f.eks ikke tilgane taxikostnader dersom det ikke var en rimelig grunn til at vedkommende hadde tatt taxi. 

Anonymkode: 283d0...e5d

Takk for svar. Hva er rimelig grunn til å få taxitugifter dekket? Jeg tenkte et gavekort kan gjøre samme nytten, selv om jeg sjelden handler på Europris.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hva er rimelig grunn til å få taxitugifter dekket? Jeg tenkte et gavekort kan gjøre samme nytten, selv om jeg sjelden handler på Europris.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Nei, du får ikke drosjeutgiftene dekket av butikken. Hvorfor må du absolutt ta drosje? Kan du ikke ta bussen, eller få noen til å kjøre deg?

Anonymkode: 3ed29...731

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ville dere gjort?

Du spør hva vi ville ha gjort?  Jeg hadde tatt imot det 30% avslaget jeg ble tilbud, bestilt et munnstykke på ebay, og brukt tiden min på noe annet enn å bytte. Men det er meg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du får ikke drosjeutgiftene dekket av butikken. Hvorfor må du absolutt ta drosje? Kan du ikke ta bussen, eller få noen til å kjøre deg?

Anonymkode: 3ed29...731

Jo, det kan hun få dekket - men ikke ved hjelp av forbrukerlovgivningen! Det er da helt alminnelig erstatningsrett at en kan kreve dekket rimelige utgifter som en har fått grunnet den annen parts kontraktsbrudd. Om en f.eks. må ut med 20 kroner hver vei ekstra for å returnere en utgått kjøttpakke til Rema 1000 så kan en gå til butikksjefen å kreve de 40,- kronene tilbakebetalt. Det er ikke vanlig å få slike forespørsler, men det er helt innenfor det som er vanlig erstatningsrett. 

TS - dersom det ikke var mulig for deg å f.eks ta bussen så hadde du ikke trengt å ta taxi. Å få dekket taxiutgiften er bare innenfor dersom det å ta bussen med støvsugeren var ganske vanskelig. 

Anonymkode: 283d0...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, det kan hun få dekket - men ikke ved hjelp av forbrukerlovgivningen! Det er da helt alminnelig erstatningsrett at en kan kreve dekket rimelige utgifter som en har fått grunnet den annen parts kontraktsbrudd. Om en f.eks. må ut med 20 kroner hver vei ekstra for å returnere en utgått kjøttpakke til Rema 1000 så kan en gå til butikksjefen å kreve de 40,- kronene tilbakebetalt. Det er ikke vanlig å få slike forespørsler, men det er helt innenfor det som er vanlig erstatningsrett. 

TS - dersom det ikke var mulig for deg å f.eks ta bussen så hadde du ikke trengt å ta taxi. Å få dekket taxiutgiften er bare innenfor dersom det å ta bussen med støvsugeren var ganske vanskelig. 

Anonymkode: 283d0...e5d

Det ville være vanskelig å ta buss siden det er glatt ute og motbakker. Men er jo usikker på om de er ansvarlig for vær og føreforhold. Men greia er jo at jeg fikk en vare som var brukt og kjøpte i god tro.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville være vanskelig å ta buss siden det er glatt ute og motbakker. Men er jo usikker på om de er ansvarlig for vær og føreforhold. Men greia er jo at jeg fikk en vare som var brukt og kjøpte i god tro.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

De er helt klart ikke ansvarlig for vær og føreforhold. Det er ingen! 

Første gang jeg hører om noen som tar taxi i stedet for buss fordi det er glatt. Da skal du ha god råd eller sjelden går ut. De fleste tar vel på seg gode sko og brodder... så tviler på at de dekker dette. Men hvem vet. Lov å spørre dem. 

Anonymkode: 8efa2...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De er helt klart ikke ansvarlig for vær og føreforhold. Det er ingen! 

Første gang jeg hører om noen som tar taxi i stedet for buss fordi det er glatt. Da skal du ha god råd eller sjelden går ut. De fleste tar vel på seg gode sko og brodder... så tviler på at de dekker dette. Men hvem vet. Lov å spørre dem. 

Anonymkode: 8efa2...ccf

Jeg har grei økonomi, men nedsatt førlighet som jeg ikke vil gå nærmere innpå i denne tråden. Det er heller ikke butikkens ansvar. Jeg er klar over det. Men snakket med butikksjefen nå og jeg får en litt dyrere støvsuger med 40 prosent avslag, og det er jeg fornøyd med. Jeg er på ingen måte ute etter å ta butikken eller de som jobber der. Men ingen jeg har snakket med har hørt om lignende tilfeller, og butikksjefen ble virkelig overrasket når jeg ringte og fortalte om støvsugeren.

Ts

Anonymkode: b35e5...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan hun få dekket - men ikke ved hjelp av forbrukerlovgivningen! Det er da helt alminnelig erstatningsrett at en kan kreve dekket rimelige utgifter som en har fått grunnet den annen parts kontraktsbrudd. Om en f.eks. må ut med 20 kroner hver vei ekstra for å returnere en utgått kjøttpakke til Rema 1000 så kan en gå til butikksjefen å kreve de 40,- kronene tilbakebetalt. Det er ikke vanlig å få slike forespørsler, men det er helt innenfor det som er vanlig erstatningsrett. 

TS - dersom det ikke var mulig for deg å f.eks ta bussen så hadde du ikke trengt å ta taxi. Å få dekket taxiutgiften er bare innenfor dersom det å ta bussen med støvsugeren var ganske vanskelig. 

Anonymkode: 283d0...e5d

Kan du linke til en lov som sier dette?

Anonymkode: 3ed29...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

De er helt klart ikke ansvarlig for vær og føreforhold. Det er ingen! 

Første gang jeg hører om noen som tar taxi i stedet for buss fordi det er glatt. Da skal du ha god råd eller sjelden går ut. De fleste tar vel på seg gode sko og brodder... så tviler på at de dekker dette. Men hvem vet. Lov å spørre dem. 

Anonymkode: 8efa2...ccf

Jeg er noen andre en Ts, men ville bare si at om det er første gang så har du i alle fall aldri hatt venner fra, eller selv bodd på bygda. Ikke alltid buss helt opp og fram til døra. Hadde det sånn selv i barndommen, og de gangene jeg har tatt veien nå så hender det at det blir taxi ned til bussen som er en 30min gåtur unna.

Anonymkode: 9599f...5be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du linke til en lov som sier dette?

Anonymkode: 3ed29...731

Nei, erstatningsrett er i hovedsak ulovfestet rett. 

Anonymkode: 283d0...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/30/2017 at 2:40 PM, AnonymBruker said:

Du burde kunne kreve å få pengene tilbake, ja, ettersom at de har brutt avtalen om salget. Du har ikke krav på noen annen form for kompensasjon, men du kan jo alltid sspørre. 

Anonymkode: 54bb2...7b3

TS kan ikke kreve å få hevet kjøpet, når de har tilbudt henne ny vare. Hvis jeg var TS ville jeg spurt om å få 30% rabatt+ de manglende delene som ekstrautstyr. Ddt er en god deal.

Anonymkode: eb237...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2017 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Jeg er noen andre en Ts, men ville bare si at om det er første gang så har du i alle fall aldri hatt venner fra, eller selv bodd på bygda. Ikke alltid buss helt opp og fram til døra. Hadde det sånn selv i barndommen, og de gangene jeg har tatt veien nå så hender det at det blir taxi ned til bussen som er en 30min gåtur unna.

Anonymkode: 9599f...5be

Dette har du helt rett i. 

Hilsen en som i 4 år bodde 17 km fra nærmeste buss-stopp.... 

Anonymkode: 99499...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...