Gå til innhold

kattunge


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden du skriver i entall går jeg ut i fra at du ikke har et helt kull :) Da regner jeg også med at den er minst 10 uker gammel...

Vanligvis når katter kommer til et nytt hjem trenger de 1-2 uker før de bør slippes ut. Dette fordi de skal finne seg til rette og lære at det er der de bor.

Hvor tidlig du sender ut kattungen kommer an på hvordan det er ute der den skal være, om det er trafikkert vei osv.

Vær med den ut i begynnelsen og ha alltid en dør åpen slik at den kan komme seg inn på egenhånd. Når den er trygg på "utelivet" kan den få være ute alene, men husk å ha et vindu eller en dør åpen en stund til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Verdande

Kattunger bør ikke slippes ut alene før de er minimum 6 måneder gamle. Før den tid har de ikke særlig stedsans å skryte av, og kan lett gå seg bort. Et halsbånd med navnekolbe, eller aller helst øremerking, plus vaksine og regelmessig ormekur er en selvfølge for en utekatt helt fra starten av. I tillegg bør katten kastreres (begge kjønn) så snart som mulig, hunnkatter må få p-piller fra et par uker før de slippes ut og fram til kastrering.

Om kattungen er rundt halvåret om vinteren er det bedre å vente til våren med å slippe den ut. Om den da skulle gå seg bort har man i det minste redusert risikoen for at klimaet skal ta livet av den mens den er forvillet. En annen fordel med å vente er at man kan kastrere før katten slippes ut for første gang.

[maria] har delvis rett -- en katt trenger tid på å venne seg til det nye hjemmet og/eller de nye menneskene sine i forbindelse med flytting. Katten skal imidlertid holdes inne fire uker, slik at den får innstilt systemet sitt og ellers slått seg til ro i nye omgivelser.

Men uansett: Små kattunger skal ikke slippes ut alene. Ville du sluppet ut en treåring uten tilsyn, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Kattungen min var 6 måneder når jeg rinte vetrinæren for å spørre om jeg kunne begynne å vende han til å være ute. Da lo de, "herregud, få kattungen ut" svarte de. :oops: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sommer og rimlig varmt, kan kattungene vere ute fra de er nyfødt. Det er jo mange som blir født ute også....

Ellers er det bare å venne dem til det gradvis. Selfølgelig må de ha tilsyn, enten av mennesker eller kattemor. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Miss Uganda, jeg kunne skrevet en bok [1] om alle de dumme og feilaktige svarene veterinærer har fått seg til å komme med når det gjelder katters atferd, og i enkelte tilfeller hårreisende nok også katters helse.

Veterinærer er medisinere med minimal etologiundervisning i løpet av studiet, men det er åpenbart at enkelte av dem ikke har fått med seg det. Når veterinærer i tillegg for de fleste er autoriteter på dyrehelse, er våset deres langt mer skadelig enn all verdens teite gamle myter.

Jeg har mer kunnskap om felinatferd i lillefingeren enn en god del veterinærer tilegner seg i løpet av et helt liv. Heldigvis finnes det unntak, men det gjør ikke dustene som misleder folk som bare vil det beste for dyret sitt mindre frustrerende av den grunn. Argh!

ok, det var dagens rant. :)

[1]En tykk bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdande
Til verande, ja for det er vel ingen som skal komme å fortelle deg noe.......................... :tunge1:

Heh, aldri i livet! :wink:

Nei, alvorlig talt:

Det er massevis av ting jeg kan enten litt eller ingenting om (herregud så kjedelig livet ville blitt om man noensinne ble utlært), men jeg innrømmer glatt at jeg blir dritfrustrert når noen generelt, og noen som virkelig burde vite bedre spesielt, presterer bastante uttalelser som beviselig er gale. Det er så vidt meg bekjent ingen som hittil har dødd av å si det kan jeg ikke nok om eller det må jeg undersøke nærmere eller whatever. Jeg, f.eks., har mange år med høyere utdanning og påfølgende yrkeserfaring bak meg, men det ville da ikke ramle meg inn i måneskinn å utrope meg til ekspert på hele fagfeltet mitt av den grunn.

Jeg synes ikke det er videre urimelig å forvente det samme fra andre, men for enkelte er det tydeligvis en større skam å ikke være verdensmester enn å bable ivei om ting man ikke har forutsetninger for å kunne vite sikkert sånn helt uten videre.

Nuvel, dem om det. Hadde det ikke vært for at det i enkelte tilfeller kan ha store, i verste fall fatale, konsekvenser for en uskyldig tredjepart ville jeg gitt faen. Det er sikkert mer behagelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skal få oss katt om kort tid. *glede*

Har du kanskje noen gode tips til oss om "oppdragelsen" og ellers lure ting? Tror spesielt vi kommer til å trenge råd for å få den renslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
Vi skal få oss katt om kort tid. *glede*

Gratulerer! :)

Har du kanskje noen gode tips til oss om "oppdragelsen" og ellers lure ting?

For å ta det praktiske først. Dette bør dere har i hus når kattungen kommer:

* Kattungetørrfôr av god kvalitet (dyrebutikk eller veterinær), f.eks. Hill's, Royal Canin etc.

* Kattedo, det kan være lurt å kjøpe en med tak og dør --> mindre lukt og sandsøl

* Transportbur.

* Skåler. En stor skål til vann, en stor skål til tørrfôr, en mindre skål til våtfôr. Husk at mat- og vannskåler ikke skal stå i nærheten av doen.

* Kattesand, helst klumpesand. Jeg har god erfaring med EverClean.

* Dospade®. Greit med en silespade m/hull og en vanlig.

* Våtfôr. Kan kjøpes i dagligvarebutikk. Whiskas er helt ok.

* Leker. Dyrebutikkene har masse fint, i tillegg er ting som vinkorker, gule Kindereggbokser og små tøyfigurer populært.

* Klatre-/klorestativ med god høyde. De aller fleste katter liker å strekke seg når de kvesser klørne. Om stativet er på plass fra dag en vil katten som regel holde seg til det. Om ikke er det lettere å innlære bruk av stativet så tidlig som mulig.

* Banminth ormekur. Fås reseptfritt på apotek. Kattungen skal ha en delestrek, gjentas etter 14 dager. Seinere skal katten ha ormekur en gang i halvåret (hvert kvartal dersom den er utekatt). Fra 6 mnd. kan den få Panacur eller Drontal (reseptfritt på apoteket), helst annenhver gang. Å variere ormemiddelet minsker risikoen for resistens.

Så lenge kattungen er liten (under året) bør den få våtfôr to ganger daglig, og kattungetørrfôr til den er et år gammel. Deretter enten adult eller lightfôr, og våtfôr en gang daglig/annenhver dag.

Om du har hunnkatt må du huske p-piller fra et par uker før den begynner å være ute og fram til kastrering. P-piller er ikke et godt langtidsalternativ, både fordi de kan ha alvorlige, i verste fall dødelige, bivirkninger, og fordi p-piller ikke gir 100% sikkerhet mot drektighet.

I tillegg må katten vaksineres årlig (sykdommene det vaksineres mot er svært smittsomme og meget plagsomme og/eller med høy dødelighet), samt at den bør øremerkes (lurt å gjøre i forbindelse med kastrering).

Det er lurt å venne katten til å bli håndtert (børsting, kloklipp, bilkjøring, transportbur) allerede fra den er liten. Prøv å gjøre disse aktivitetene til noe positivt, f.eks. ved å børste katten litt mens den klappes eller ta på potene når den ligger og slapper av. Har du barn er det viktig at disse lærer at pus også trenger fred, og at katten får visse friområder som man avtaler med ungene at er katten der skal den få fred (samt når den sover, spiser og er på do, selvsagt).

Oppdragelse ... hm ... det er begrenset hvor mye man kan oppdra en katt -- det er noe av sjarmen med katter. :blunke:

Straff fungerer ikke! Det mest effektive for å korrigere uønsket atferd er avledning. Om katten klorer på sofaen, sett den bort til klorestativet. Om den lekebiter i fingre og tær (ganske vanlig hos kattunger), gi den noe annet å leke med eller sett den ned på gulvet.

Ellers er oppskriften på en trygg, fornøyd og harmonisk katt omsorg, kos og kjærlighet. Verre er det som regel ikke. :)

Tror spesielt vi kommer til å trenge råd for å få den renslig.

Rensligheten trenger dere sannsynligvis ikke bekymre dere for så lenge kattungen har fått være hos mora lenge nok (minimum 12 uker) og er frisk. Det som er viktig å huske på er at kattunger er barn, og som barn flest kan de ha uhell. Har dere stor plass bør dere ha flere doer plassert rundt omkring så lenge katten er liten, så kan dere gradvis redusere antallet etterhvert.

Oppdager du kattungen i ferd med å sette seg ned for å tisse/bæsje utenfor kassa, sett den oppi. Igjen, straff fungerer ikke. Oppdager du uhell i ettertid, vask godt med rent vann og grønnsåpe (eller lignende, ikke bruk klor eller salmiakk, da disse inneholder sporstoffer som ligner katteurin) og tørk deretter over med rent, kaldt vann.

Hvis katter er vedvarende urenslige, eller en ellers renslig katt plutselig blir urenslig har det så godt som alltid en bakenforliggende årsak. Årsaken kan være fysisk eller atferdsmessig.

Lykke til som katteeier. Er det noe du lurer på, er det bare å sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er stor forskjell på kattunger som er vant til å gå ute sammen med kattemor og f.eks. rasekatter som er unger av dyr som knapt har vært utenfor døren hele sitt liv.

Jeg vil også påstå at blandingskatter er langt mer tilpasningsdyktige enn enkelte av våre rasekatter når det gjelder "uteliv" og kan sendes tidligere ut. Enkelte rasekatter igjen egner seg utmerket for den som kun vil ha innekatt; der ville gjerne feil rase eller en blandingskatt mistrives.

En bastant regel som et "halvt år" eller "med en gang" den taes fra mor vil dermed falle feil ut, etter mitt syn. Kattens rase og bakgrunn har betydning, hvordan du bor der katten skal slippes ut har noe å si, hvor godt du kjenner katten din og hvor trygg den føler seg i hjemmet sitt teller. Og det er lurt å være med katten sin og holde den med selskap den første tiden den er ute. Katten påvirkes også av andre katter i nabolaget!

- Gjør katten husvarm (individuelt ,selvsagt, hvor fort dette skjer; se katten an! Noen trenger 1-2 dager, andre flere uker.)

- Følg katten ute, ta korte turer.

- Forleng turene, gå inn før katten, men rop den raskt inn igjen etter deg.

- La katten være lengre ute uten selskap enn med, men rop den ofte inn.

- Skal du være vekke på jobb/skole - la katten være inn første tiden.

Og når katten så ser ut til å trives ute og kommer greit tilbake til huset, kan du la den være ute om dagen mens du er vekke - hvis den selv ønsker det.

Med andre ord: Kjenn katten din og ta deg god tid. Da kan du begynne å slippe ut katten din allerede etter en uke om dere er modne for det. I andre tilfeller kan katten godt trenge et halvår, ja, om den skal klare seg fullstendig på egenhånd utendørs. Stedsansen utvikles ikke noe særlig om katten bare holdes innendørs heller, Verdande! Der har du et godt poeng, men jeg er uenig i måten vi skal takle dette faktumet på. Du sier; hold katten inne. Jeg sier; tren katten på å klare seg ute, gradvis! Innse også at hver katt og situasjon er unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...