Gå til innhold

Nå er det lovlig med selvkjørende biler i Norge


prt90

Anbefalte innlegg

Enstemmig vedtatt på stortinget i dag. Det gikk faktisk enda raskere enn jeg hadde trodd.

Det første det blir brukt til er nok shuttle-busser, men det er nok ikke lenge til taxi-mafiaen ryker heller, og med det vil autonom taxi for de fleste bli billigere enn å eie egen bil.  Nå blir det noen spennende år fremover!

link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende. 

Loven legger til rette for selvkjørende biler kan prøves ut. Man må søke, og sannsynliggjøre at man har et sikkert nok system. 

Det er jo et paradigmeskifte, hvor lenge er det før man må søke for å få kjøre bilen selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

hvor lenge er det før man må søke for å få kjøre bilen selv? 

Kalles førerkort. :)

Anonymkode: 80610...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalles førerkort. :)

Anonymkode: 80610...2ad

Bra poeng. Men jeg blir ikke forundret om det etterhvert bare blir tillatt for selvkjørende biler. 

Bare for spesielle behov vil det bli gitt tillatelse til å styre selv. 

De selvkjørende bilene vil fungere best sammen med andre selvkjørende biler. 

Mens det er biler kjørt av folk som er en av de store utfordringene. 

Det vil være folk som bruker statistikk for å vise hvor mye problemer sjåfører i trafikken skaper. Så vil de selvkjørende bilene ta over. 

Kanskje med reservater for folk som vil kjøre selv :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GT-R skrev:

Hva faen, så tåpelig. Skal ikke folk ha en jobb lenger? Skal folk bli erstattet fullstendig av roboter eller?

Nye jobber blir det alltid, noen skal jo designe og programmere disse bilene også.

Anonymkode: 63a98...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, GT-R skrev:

Hva faen, så tåpelig. Skal ikke folk ha en jobb lenger? Skal folk bli erstattet fullstendig av roboter eller?

Enig med deg, det er trist å lese den skadefryden enkelte har over at mange risikerer å miste jobben sin. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, GT-R said:

Hva faen, så tåpelig. Skal ikke folk ha en jobb lenger? Skal folk bli erstattet fullstendig av roboter eller?

Ja, det er den veien samfunnet alltid har gått. Man kan på ingen måte stoppe det, man må tilpasse seg. 

Anonymkode: 040b3...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner tiden med gamle fine diselbiler og store flotte lastebiler, som sliter seg opp i bakkene. Nå er det selvkjørende biler og moderne look som er tingen :(

Anonymkode: 8cfa5...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Nye jobber blir det alltid, noen skal jo designe og programmere disse bilene også.

Anonymkode: 63a98...69e

Det kan gjøres like enkelt og til kinesiske lønninger i Kina. Nesten ingenting av all programvaren som brukes i Norge er laget her.

Anonymkode: bbaea...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nye jobber blir det alltid, noen skal jo designe og programmere disse bilene også.

Anonymkode: 63a98...69e

Men det er neppe yrkessjåfører som har jobbet med det hele livet, som får disse jobbene. For dem så blir det veldig vanskelig  å få ny jobb. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2017 den 18.24, prt90 skrev:

Enstemmig vedtatt på stortinget i dag. Det gikk faktisk enda raskere enn jeg hadde trodd.

Det første det blir brukt til er nok shuttle-busser, men det er nok ikke lenge til taxi-mafiaen ryker heller, og med det vil autonom taxi for de fleste bli billigere enn å eie egen bil.  Nå blir det noen spennende år fremover!

link

Tøft. Skal kjøpe meg en elektrisk med lang rekkevidde. Så kan jeg gå på kafe i sentrum og sende bilen tom hjem. Når jeg er ferdig å handle ringer jeg bilen og den henter. 

Hvis det er et kort besøk hos på butikken så kan bilen kjøre rundt og rundt kvartalet til jeg er ferdig. 

Europark kommer til å gå konkurs:).

Zombiebiler kommer til å bli årets nyord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2017 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Det kan gjøres like enkelt og til kinesiske lønninger i Kina. Nesten ingenting av all programvaren som brukes i Norge er laget her.

Anonymkode: bbaea...b4d

Tviler litt på det, kinesiske ingeniørlønninger er mye høyere enn norske..

 

Anonymkode: 63a98...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tviler litt på det, kinesiske ingeniørlønninger er mye høyere enn norske..

Anbefaler at du begynner å sjekke sånne påstander før du kommer med dem, så slipper du å skrive mer som er fullstendig feil.

Anonymkode: bbaea...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/29/2017 at 4:44 PM, GT-R said:

Hva faen, så tåpelig. Skal ikke folk ha en jobb lenger? Skal folk bli erstattet fullstendig av roboter eller?

Du veit at roboter ikke kan feilsøke og fikse problemer med andre roboter eller?

Anonymkode: c713c...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...