Skadeskutt Skrevet 27. november 2017 #41 Skrevet 27. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært veldig nysgjerrig på narkotika selv. Men har aldri turt fordi jeg har ille nok erfaring med alkohol. Blir deprimert etter rusen går nedover igjen. Så kan nok bare tenke meg narkotika. Dessuten var folk som bruker narkotika tidlig et veldig herjet utseende. Anonymkode: 47d9e...647 Hehe, det er ikke alle det vises så sykt godt på. Men bra å ligge unna når du reagerer dårlig på alkohol.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #42 Skrevet 27. november 2017 4 timer siden, waco skrev: Ville du vært forelsket selv om det kan føre til kjærlighetssorg og andre ubehageligheter? Er du ikke redd når du er forelsket? Tenk du om ikke er elsket, men kun lever forelskelsen gjennom en kjærlighetssrus? Tør du? Ikke får du sove, du har angst, du innbiller deg ting og ser ting som ikke eksisterer, enda velger folk å være forelsket? Fortell meg om du tør dette her? Å bli forelsket er litt mindre valgfritt enn å ta narkotika. Det er vondt å være forelsket når en vet st det ikke vil føre noe sted, den personen ikke elsker deg tilbake eller du ikke vet. Men på samme tid kan det være veldig godt. Jeg har nemlig lurt på dette....når du må slutte med dop eller rusen går ut, er det som kjærlighetssorg? Jeg har vært ulykkelig forelsket fordi jeg ikke turte å ta sjansen med vedkommende, og heller gått og dagdrømt eller håpet. Følelsene ble svakere gradvis etter noen år, men jeg ville på en måte ikke miste følelsene, til tross for at det var vondt å ikke vite. Vet ikke om det var fyren jeg var redd for å miste, men dise fine tankene på oss, å synes at noen kan være så nydelig. Det ble en tomhet å gå uten slike følelser for noen. Men herregud, narkotika må da føles enda verre? Og jeg har drukket når jeg har vært lei meg. Det er det dummeste en gjør. Rusen gir en pause fra angsten og tanker, men gud bedre når du våkner dagen etterpå! Kjenner at kroppen har jobbet på spreng for å bli kvitt giften, mer angst enn før du begynte å drikke og sinnet mot seg selv for at en lot seg forføre av alkoholen?! Anonymkode: 47d9e...647
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #43 Skrevet 27. november 2017 Dessuten, å være forelska er gratis. Anonymkode: 47d9e...647
Skadeskutt Skrevet 27. november 2017 #44 Skrevet 27. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli forelsket er litt mindre valgfritt enn å ta narkotika. Det er vondt å være forelsket når en vet st det ikke vil føre noe sted, den personen ikke elsker deg tilbake eller du ikke vet. Men på samme tid kan det være veldig godt. Jeg har nemlig lurt på dette....når du må slutte med dop eller rusen går ut, er det som kjærlighetssorg? Jeg har vært ulykkelig forelsket fordi jeg ikke turte å ta sjansen med vedkommende, og heller gått og dagdrømt eller håpet. Følelsene ble svakere gradvis etter noen år, men jeg ville på en måte ikke miste følelsene, til tross for at det var vondt å ikke vite. Vet ikke om det var fyren jeg var redd for å miste, men dise fine tankene på oss, å synes at noen kan være så nydelig. Det ble en tomhet å gå uten slike følelser for noen. Men herregud, narkotika må da føles enda verre? Og jeg har drukket når jeg har vært lei meg. Det er det dummeste en gjør. Rusen gir en pause fra angsten og tanker, men gud bedre når du våkner dagen etterpå! Kjenner at kroppen har jobbet på spreng for å bli kvitt giften, mer angst enn før du begynte å drikke og sinnet mot seg selv for at en lot seg forføre av alkoholen?! Anonymkode: 47d9e...647 Ja når en slutter med narkotika så kan det nesten føles som å gjøre det slutt med en kjæreste som behandler deg dårlig. Du vet du må komme deg unna pga. konsekvensene det medfører å fortsette, men på samme tid elsker du det og følelsen og tankene på at det er over er fryktelig vonde og vanskelig. 1
waco Skrevet 27. november 2017 #45 Skrevet 27. november 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli forelsket er litt mindre valgfritt enn å ta narkotika. Det er vondt å være forelsket når en vet st det ikke vil føre noe sted, den personen ikke elsker deg tilbake eller du ikke vet. Men på samme tid kan det være veldig godt. Jeg har nemlig lurt på dette....når du må slutte med dop eller rusen går ut, er det som kjærlighetssorg? Jeg har vært ulykkelig forelsket fordi jeg ikke turte å ta sjansen med vedkommende, og heller gått og dagdrømt eller håpet. Følelsene ble svakere gradvis etter noen år, men jeg ville på en måte ikke miste følelsene, til tross for at det var vondt å ikke vite. Vet ikke om det var fyren jeg var redd for å miste, men dise fine tankene på oss, å synes at noen kan være så nydelig. Det ble en tomhet å gå uten slike følelser for noen. Men herregud, narkotika må da føles enda verre? Og jeg har drukket når jeg har vært lei meg. Det er det dummeste en gjør. Rusen gir en pause fra angsten og tanker, men gud bedre når du våkner dagen etterpå! Kjenner at kroppen har jobbet på spreng for å bli kvitt giften, mer angst enn før du begynte å drikke og sinnet mot seg selv for at en lot seg forføre av alkoholen?! Anonymkode: 47d9e...647 Bare en liten kommentar angående det å være forelsket. Hvis du selv forstår at det er deg selv som velger din egen forelskelse så er det lettere å bli et lykkelig menneske her på jorda. Eller forresten, jeg synes det er gøy å diskutere. Hvem mener du bestemmer forelskelsen din hvis det ikke er deg selv? Til slutt. Ja mange mennesker som er avhengige av alkohol, eller cannabis, eller dop, - er jo ikke avhengig av alkoholen, cannabisen eller dopet. De er avhengige av den virkningen disse stoffene gir, og den avhengigheten kan minne om en forelskelse ja. Slik du blir forelsket i destruktive mennesker, blir andre forelsket i rusen. Og akkurat som du er avhengig av å bli sett og få bekreftet forelskelsen er rusavhengige avhengig av sin bekreftelse.
waco Skrevet 27. november 2017 #46 Skrevet 27. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når konsekvensene for å bli tatt er større enn konsekvensene av bruk er det noe fryktelig feil ett eller annet sted! Jeg er helt enig og det var godt sagt!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #47 Skrevet 27. november 2017 14 minutter siden, waco skrev: Bare en liten kommentar angående det å være forelsket. Hvis du selv forstår at det er deg selv som velger din egen forelskelse så er det lettere å bli et lykkelig menneske her på jorda. Eller forresten, jeg synes det er gøy å diskutere. Hvem mener du bestemmer forelskelsen din hvis det ikke er deg selv? Til slutt. Ja mange mennesker som er avhengige av alkohol, eller cannabis, eller dop, - er jo ikke avhengig av alkoholen, cannabisen eller dopet. De er avhengige av den virkningen disse stoffene gir, og den avhengigheten kan minne om en forelskelse ja. Slik du blir forelsket i destruktive mennesker, blir andre forelsket i rusen. Og akkurat som du er avhengig av å bli sett og få bekreftet forelskelsen er rusavhengige avhengig av sin bekreftelse. Man velger da ikke hvem man forelsker seg i. Da hadde jeg aldri vært ulykkelig forelsket! Vel, jo kanskje, siden personen blir umenneskelig når jeg forelsker meg selv om han bare var en vanlig person før jeg fikk øynene opp for han. og hvor skriver jeg at personene er destruktive? Når du skriver at mennesker ikke er avhengig av rusmiddelet, men følelsen rusmiddelet gir så er de jo avhengig av rusmiddelet..... Anonymkode: 47d9e...647
waco Skrevet 27. november 2017 #48 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dessuten, å være forelska er gratis. Anonymkode: 47d9e...647 Haha. Nå fikk jeg meg en god latter! Takk skal du ha! fy flate, det var morsomt sagt. Jeg klarer ikke å slutte og le. Takk for latteren enda en gang. - dessuten, å være forelsket er gratis!
waco Skrevet 27. november 2017 #49 Skrevet 27. november 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver at mennesker ikke er avhengig av rusmiddelet, men følelsen rusmiddelet gir så er de jo avhengig av rusmiddelet..... Anonymkode: 47d9e...647 Neinei, mange mennesker er for eksempel avhengig av å bli likt. Eller andre er avhengige av søvn. Eller noen er avhengig av å få nok hvile. Greia er dop ofte kan gi mennesker disse behovene. Behovet for å bli likt. Behovet for søvn. Eller behovet for hvile.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #50 Skrevet 27. november 2017 10 minutter siden, waco skrev: Haha. Nå fikk jeg meg en god latter! Takk skal du ha! fy flate, det var morsomt sagt. Jeg klarer ikke å slutte og le. Takk for latteren enda en gang. - dessuten, å være forelsket er gratis! Hva var så sinnsykt morsomt egentlig? Du vet at narkotika fort koster penger? Hvor mye betaler du for å være forelska? Hvis dette var så sykt morsomt, kanskje du har tatt litt for mye skade av bruken din. Mange brukere vil ikke si at de har blitt skadet, de vet det ikke. Har venner jeg og som har vært bruker. De ser ting i ettertid som de ikke så når de var midt oppi det. Anonymkode: 47d9e...647
waco Skrevet 27. november 2017 #51 Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva var så sinnsykt morsomt egentlig? Du vet at narkotika fort koster penger? Hvor mye betaler du for å være forelska? Hvis dette var så sykt morsomt, kanskje du har tatt litt for mye skade av bruken din. Mange brukere vil ikke si at de har blitt skadet, de vet det ikke. Har venner jeg og som har vært bruker. De ser ting i ettertid som de ikke så når de var midt oppi det. Anonymkode: 47d9e...647 Ja det kom litt feil ut, ja jeg innrømmer det. Det jeg mente er at forelskelse som regel koster masse. Enten masse lidelse, fortvilelse, oppheng, ulykkelighet, - eller hvis man er mer uheldig så forbruker man en masse penger for å være attraktiv. En kvinne jeg leste om hadde brukt hundretusener av kroner på en internettforelskelse da hun trodde nigerianieren hun snakket med var en engelsk vellykket mann! Og til det andre. Jeg selv liker ikke særlig godt mennesker som bruker narkotika, - det er ødeleggende for mennesker selv og mennesker nedverdiger seg selv når de bruker dop. Men allikevel er jeg for en legalisering og en avkriminalisering, fordi det å straffe en som bruker narkotika er etter min mening en enda større forbrytelse enn det å bruke narkotika. Sånn, da håper jeg fikk oppklart paradokset mitt, med at jeg både misliker narkotika, men jeg håper på en legalisering. Mennesker som bruker narkotika har det ofte vondt og sliter, ergo bør de få hjelp og ikke straff.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #52 Skrevet 27. november 2017 Wow, dette var en merkelig tråd. Det er en risiko ved det meste som gir oss nytelse her i livet - hvis man overforbruker det. Samfunnets skremselssyn på narkotika bidrar til en fallgruve som skaper økt romantisering av rusmidler for mange i mine øyne. Dette var heldigvis mye verre før og virker å bli bedre. Stadig flere er enig om at noe må forandres. Jeg skjønte etterhvert av den mangelfulle undervisningen om rusmidler og andre inntrykk jeg fikk fra populær-kultur og en venn at det var noe som ikke stemte helt her. Jeg leste mye om dette og tenkte godt over det før jeg begikk meg ut på den ferden. Jeg har holdt meg mest til de mildere stoffene, men også en sjelden gang prøvd litt sterkere saker. Og jeg kan ikke si at jeg angrer. Det falt meg aldri inn at noe av rusen var god nok til å drive med på fulltid og dermed ødelegge slik jeg fungerer. Akkurat som etter en kveld med litt vel mange glass må man ofte betale for rusen neste dag, ja. Jeg har også fått utrolig mange gode minner av det som jeg ser tilbake på med glede. Jeg ble aldri del av noe skummelt rusmiljø hvor det ikke finnes ekte venner som man ofte får høre - selvom de også finnes. Jeg har flere venner som kuttet ned eller sluttet. Men jeg endte jo opp i et miljø hvor jeg også så de negative konsekvensene. Venner eller bekjente som måtte ha fiksen sin i baklomma. Venner som fikk ettervirkninger av rus. Bekjente som knapt kunne vente på rusen. En som døde altfor tidlig. Jeg var heldig - jeg er en av de som aldri ble avhengig. Jeg tror de færreste som rører rus en del ganger (enten det er lovlig eller ulovlig) aldri får negative opplevelser, men det handler om hvordan du tar det og om du kan se at livet også er helt greit og tilogmed fantastisk innimellom uten rus eller ikke. Man skal definitivt være kritisk. Men det hadde da vært mye bedre om mennesker som vil ruse seg kunne bli fulgt opp av helsevesen. Slik kunne man lettere fanget opp og hjulpet de som går overboard - som tross alt er et fåtall. Tror folk hadde blitt overrasket hvis de viste hvor mange bekjente som ruser seg innimellom og ikke opplever innvirkning i livet av rusbruken. Helt til slutt kan jeg jo også si det at jeg har utrolig respekt for de som aldri føler noe behov eller poeng ved å eksperimentere med narkotika. Det er tross alt egentlig det beste. Studier tyder jo på at noen av oss genetisk sett har mer anlegg for avhengighet enn andre og jeg mener å ha sett bevis for dette blant bekjente selv. Anonymkode: 6aa49...78d 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #53 Skrevet 28. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Man skal definitivt være kritisk. Men det hadde da vært mye bedre om mennesker som vil ruse seg kunne bli fulgt opp av helsevesen. Slik kunne man lettere fanget opp og hjulpet de som går overboard - som tross alt er et fåtall. Tror folk hadde blitt overrasket hvis de viste hvor mange bekjente som ruser seg innimellom og ikke opplever innvirkning i livet av rusbruken. Anonymkode: 6aa49...78d Hvordan skal den oppfølgingen foregå, da? Og hvordan skal det finansieres? Vi sliter jo allerede med de budsjettene vi har, og må gjøre strenge og vanskelige prioriteringer. Skal vi gjøre færre transplantasjoner? Skal vi la være å blokke ut tette koronararterier? Kanskje droppe palliativ behandling for flere kreftpasienter?Og hvis bruken er problemfri, så trenger man vel ikke oppfølging? De som sliter, får allerede oppfølging av helsevesenet - men bare om de vil det selv. Synes du virkelig det er forsvarlig å ta midler fra pasienter som virkelig trenger det, for å følge opp en helt unødvendig foreteelse som potensielt har veldig store skadevirkninger? Hva i all verden er dette for slags egosentrisk verdensbilde? "Jeg har ikke problemer med dette, så da bør alle ha fri tilgang?" Jeg vet om utrolig mange som ruser seg, som er i jobb og tilsynelatende normale. De tror ingen merker noe, men de er sterkt preget allikevel. Noen ramler utpå så det holder. Noen har dødd. Selv jobber jeg med ruspasienter, og ser alle de som hårdnakket har hevdet å ha kontroll. De hadde ikke det, og har heller aldri hatt det. Det er riktig at det har vært en del skremselspropaganda tidligere, men nå har det tippet alt for langt den andre veien. Jeg blir sjokkert over hvordan folk bagatelliserer faremomentene i våre dager, og att på til tror de bygger på vitenskap. Det er utrolig mange forståsegpåere med utdannelse fra youtubeakademiet og freak der ute. Har man litt dypere fagkunnskap, ser man fort at det bløffes og lyves veldig mye rundt rusmidler, særlig på nettsteder à la freak. Anonymkode: ae471...4d7
Blod Skrevet 28. november 2017 #54 Skrevet 28. november 2017 Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd og brukerdebatt, samt svar til dette. Blod, mod
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #55 Skrevet 29. november 2017 På 28.11.2017 den 2.59, AnonymBruker skrev: Hvordan skal den oppfølgingen foregå, da? Og hvordan skal det finansieres? Vi sliter jo allerede med de budsjettene vi har, og må gjøre strenge og vanskelige prioriteringer. Skal vi gjøre færre transplantasjoner? Skal vi la være å blokke ut tette koronararterier? Kanskje droppe palliativ behandling for flere kreftpasienter?Og hvis bruken er problemfri, så trenger man vel ikke oppfølging? De som sliter, får allerede oppfølging av helsevesenet - men bare om de vil det selv. Synes du virkelig det er forsvarlig å ta midler fra pasienter som virkelig trenger det, for å følge opp en helt unødvendig foreteelse som potensielt har veldig store skadevirkninger? Hva i all verden er dette for slags egosentrisk verdensbilde? "Jeg har ikke problemer med dette, så da bør alle ha fri tilgang?" Jeg vet om utrolig mange som ruser seg, som er i jobb og tilsynelatende normale. De tror ingen merker noe, men de er sterkt preget allikevel. Noen ramler utpå så det holder. Noen har dødd. Selv jobber jeg med ruspasienter, og ser alle de som hårdnakket har hevdet å ha kontroll. De hadde ikke det, og har heller aldri hatt det. Det er riktig at det har vært en del skremselspropaganda tidligere, men nå har det tippet alt for langt den andre veien. Jeg blir sjokkert over hvordan folk bagatelliserer faremomentene i våre dager, og att på til tror de bygger på vitenskap. Det er utrolig mange forståsegpåere med utdannelse fra youtubeakademiet og freak der ute. Har man litt dypere fagkunnskap, ser man fort at det bløffes og lyves veldig mye rundt rusmidler, særlig på nettsteder à la freak. Anonymkode: ae471...4d7 Hadde det blitt brukt mindre ressurser innenfor politiet og straffevesenet med å ta småskala-brukere og selgere av de mildere rusmidlene så hadde vi fort hatt mer å budsjettere med. Det finnes andre land som har gjort mye positivt ut av avkriminalisering og legalisering med mye mindre midler enn det vi har. Det er dyrere å drive med den hardbarka linjen innefor straffevesenet som vi holder på med nå. Den straffetankegangen fører også til økt skam og problemer for mange som har det vanskelig nok med rusproblematikk. Nevnte heller aldri noe om fri tilgang. Det skal jo være regler i slike situasjoner. Det er virkelig ikke så vanskelig som du skal ha det til - spesielt i et rikt land som Norge. Mye av slikt arbeid kunne gjøres gjennom fastleger - selv om den ordningen er presset nå for den saks skyld men det er en annen sak. Norge kunne for den del også droppe å sende ut en del av pengene til all verdens ymse saker i andre land, så hadde vi fort hatt mer å pøse på innenfor vårt eget helsevesen. Trist, men sant. Man trenger så klart ikke oppfølging for noe som ikke er et problem. Det mente jeg aldri. Sånn rent til sist er uansett bedre løsninger innenfor ruspolitikken sikkert langt unna ennå. Norge har det med å følge etter, så det må nok skje mer forandring i land rundt oss. Det går jo an å håpe. Anonymkode: 6aa49...78d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå