Gå til innhold

Barn med downs syndrom invitert i bursdag.

Fremhevede innlegg

Skrevet

brutalt, foreldrene i denne klassen burde virkelig få så ørene flakser! Rart ikke skolen har tatt tak i dette når en elev fryses ut på denne måten er det grov mobbing.

Anonymkode: 7bf4a...135

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I andre tråder når det gjelder bursdager så blir jo folk nesten sinte når tema tas opp. Nei..det må være ok at det inviteres kun de barnet er kompiser med. Ja verden er urettferdig osv

Så kommer denne tråden...da snur det seg.

Forøvrig er jeg enig at gutten skal inviteres. Nå er de i vanlige skoler og skal være på lik linje med andre. Det må da være foreldre som må tenke at hvorfor er ikke han her?

Nå er klasser så store at for mange blir det vanskelig å invitere alle. I så fall utelater du ikke den svakeste.  Enten alle gutter eller alle jenter 

Anonymkode: 8fc00...836

Skrevet

Oi, er det ingen som har tatt dette opp i klassen før?! Dette ville jeg faktisk ha godt videre med. Kanskje til læreren i første omgang.

Men så bra at dere inviterte da TS! Gutten har jo helt sikkert kost seg masse :) 

Helt ærlig ville jeg ikke en gang vurdert å droppe en invitasjon dersom det var et barn med DS i klassen til sønnen min. Jeg hadde sendt ut invitasjon som vanlig og forventet at foreldrene kontaktet meg dersom det var noe spesielt man måtte ha forholdt seg til. 

Anonymkode: 2d218...592

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I andre tråder når det gjelder bursdager så blir jo folk nesten sinte når tema tas opp. Nei..det må være ok at det inviteres kun de barnet er kompiser med. Ja verden er urettferdig osv

Forøvrig er jeg enig at gutten skal inviteres. Nå er de i vanlige skoler og skal være på lik linje med andre. Det må da være foreldre som må tenke at hvorfor er ikke han her?

Nå er klasser så store at for mange blir det vanskelig å invitere alle. I så fall utelater du ikke den svakeste.  Enten alle gutter eller alle jenter 

Jeg har lest mange sånne tråder og det som er gjenganger er at det introduseres problemet om bursdagsbarnet blir plaget av en. 

Og konsensus er som regel at det er helt greit å ikke invitere den gutten som plager, men at man da bør utelate mer enn den ene gutten i klassen, for å ikke lage et nytt offer. 

Barn forstår "mine fem nærmeste kamerater", men ikke "alle sammen. Utenom deg, da."

Anonymkode: 27df1...95b

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det kommer an på alderen. Man kan  ikke tvinge en 16 åring til å invitere folk de’ikke liker’slik som man kan med mindre barn.

ts

Anonymkode: 36f16...654

Skrevet

Veldig bra at TS og andre i tråden inkluderer, forhåpentligvis setter det spor i barna deres og de fortsetter å tenke sånn når de blir eldre. Det å se løsninger fremfor hindringer er viktig.  F.eks.: om en i klassen sitter i rullestol og det er umulig å invitere hjem pga at huset overhodet ikke er tilgjengelig kan det jo være en ide å holde feiringen på lekeland e.l. så alle kan være med.

Litt på siden, men det er vondt å bli ekskludert uansett alder.  Mannen min er lam i beina og rullestolbruker og han opplevde nylig at han var eneste på avdelingen sin som ikke ble invitert hjem til en kollega på en julelunsj fordi huset til kollegaen gammelt, verneverdig og umulig å komme inn og rundt i med rullestol. Mannen min er et voksent menneske og den rasjonelle delen av ham skjønner jo de praktiske begrensningene, men han synes allikevel det er sårt at han blir ekskludert pga handicapet sitt.  Det nok gått mye mer inn på ham om han var barn/tenåring.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det kommer an på alderen. Man kan  ikke tvinge en 16 åring til å invitere folk de’ikke liker’slik som man kan med mindre barn.

ts

Det kan man ikke, men forhåpentligvis har man lagt et godt grunnlag for inkludering likevel. Det vil alltid være noen som skiller seg ut, og disse skal hensyntas og inkluderes - både i skole, jobb og fritid. 

Vi bor i ei lita bygd. Datteren min begynte på skolen nå i høst, og har siden barnehagestart hatt en multifunksjonshemmet gutt i årskullet. Når hun feiret seksårsdagen sin i vår, inviterte vi alle i årskullet fra barnehagen - 6 stk. Da fikk jeg melding fra mor til gutten om at hun var takknemlig for at han ble invitert og inkludert. Det er noe galt et sted, når man er takknemlig for at en femåring(!) blir inkludert i barnebursdag! 

For meg, og for datteren min, er det så enkelt som at alle er alle. 

Anonymkode: 1a5bc...35f

• Liker 1
Skrevet

Huff, vondt å lese at han ikke blir invitert :( tenk at folk er så slemme.:

Anonymkode: 3fce3...f13

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Det er da ikke selvskryt å bli overrasket over at unge med DS hadde blitt ekskludert inntil de inviterte. Ta deg en bolle.

Og det er stor forskjell på en stor klasse med 35 elever der man inviterer de nærmeste håndfulle vennene enn å alltid ekskludere de samme barna igjen og igjen.

Dessuten er det andre spilleregler med små barn enn med større barn. Det er når de er små de skal lære at selv om man ikke alltid liker de samme tingene eller har så mye til felles så skal man fremdeles godta at ikke alle er like, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre ting sammen. Det er når de er små de skal lære at mobbing, utfrysning og ekskludering ikke er OK. Når foreldrene er med på å bidra til utestengelse så er det klart at barna får lik holdning.

Derfor må dette tas opp om det ikke allerede er gjort. 

Endret av GoldenLioness
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke når det er ett eller noen få barn som blur utelatt. 

Det er noe annet hvis to kamerater blir bedt, og det er elleve igjen. Men da ber man diskré(altså gir ut invitasjon på fritid- ikke på skolen eller i bhg). 

I bhg der jeg jobber, har foreldrene kun lov å legge invitasjon i hylla hvis alle i gruppa blir invitert. Hvis ikke, får de gjøre det på privaten 

Anonymkode: 52e74...c93

Skrevet

Nå ble jeg på gråten også, takk for det du gjorde. 

Anonymkode: 7fb8a...6dc

• Liker 1
Skrevet

Problemet med enkelte barn med forskjellige utfordringer er at ikke alle er snille og sosiale. Noen er utagerende, voldelige og veldig krevende. Gikk selv på skole med noen med store atferdsvansker, og selv friminutter der kunne by på utfordringer. Har også hatt skole tett inntil de gamle HVPU senterne som eksisterte før, og DS er ikke noen garanti for snille og hyggelige. Så jeg skjønner at folk kan være skeptiske til å invitere unger med utfordringer hjem i bursdag med mange andre barn. 

Ja, det er vondt å bli ekskludert. Nei, det er ikke greit. Men skjønner at folk er skeptiske og. 

Anonymkode: 4dc9b...5dc

Skrevet
På 25.11.2017 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Min gutt begynte på ny skole nå i høst. Han går i 3. Klasse. Vi hadde bursdagsselskap for han på fredag og inviterte alle guttene i klassen +en del av de fra gamleklassen etc. Så det ble et litt større selskap enn vi hadde tenkt, men, men...

i den nye klassen hans er drt en gutt med Downs syndrom, gutten min leker ikke noe med han, men jeg er vandt til at det er ‘alle eller Ingen’ man inviterer. Jeg vet ikke om han koste seg eller ikke, han havner jo litt på siden i leken, og jeg er ikke så vandt til slike barn, men jeg gjorde jo mitt beste for å prøve å dra han med. 

Moren til denne gutten tok meg til side når hun skulle hente og var helt på gråten. Hun takket og takket for at vi hadde invitert hennes sønn også. Dette var første gang på tre år at han var invitert i en bursdag😢

Jeg blir helt satt ut! De andre har altså invitert alle guttene i klassen unntatt denne gutten😱 er ikke det helt horribelt?! Er dette virkelig vanlig? 

Huff ja. Det er jo kjempetrist. Så bra at ha  fikk komme i din sønns bursdag. Han var sikkert kjempeglad for det. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
På 25.11.2017 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp hva det var!

Anonymkode: 8ce93...297

Å skjerp deg!! 

Ts. setter søkelys på noe viktig! Og hun ble overrasket over situasonen. Det er tragisk at noen ikke kan fortelle om at de gjør det riktige,og oppdager at det slett ikke alltid er vanlig. Hvis du ikke klarte å se det,nei,da vet ikke jeg.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det var trist å se at han ikke var blitt bedt. Alle bør jo forstå at de har tanker og følelser som ethvert annet menneske. At du var usikker på om han hadde det fint i selskapet og over å bli bedt,tror jeg ikke at du skal bekymre deg for. Morens reaksjon så med all tydelighet at det var fint for ham. 

Syns det er så dårlig å utelate barn. Fysj! Blir bare så lei av at voksne ikke i det minste kan forstå hva som er rett og riktig! Godt at du gjorde ihvertfall Ts.

Og kanskje vil noen andre også be ham etter dette ? Det er jo lov å håpe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...