Gå til innhold

Barn med downs syndrom invitert i bursdag.

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, caskerette skrev:

Trodde også det var alle eller ingen. Litt sjokkert nå. I min barndom ble ei utviklingshemmet jente utelatt,  men det er 30 år siden.

Det var ikke mindre vondt for de det gjaldt for 30 år siden, heller.

-  TS:  At denne guttens mor var på gråten av takknemlighet er jo bevis på at du gjorde det riktig og bra. Jeg er sikker på at han koste seg.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

altså den "redselen" skjønner jeg godt, jeg var også spent på hvordan det skulle bli, jeg har selv ingen erfaring med slike barn og va jo litt redd for at det skulle bli veldig vanskelig (spesielt når han skulle være her alene uten foreldre) men det er jo INGEN unskyldning for å ikke invitere han. Da må man gå i seg selv som et voksen menneske og tenke at "jeg er voksen og dette takler jeg," alternativet er at et barn må takle å ikke bli invitert :( 

TS

Anonymkode: 36f16...654

Ja, jeg må si som deg at jeg ser på det som en selvfølge å invitere alle barna i klassen og ikke utelate noen. Ikke på grunn av funksjonsnedsettelse og ikke på grunn av andre ting. Man inviterer, og så lar man det være opp til foreldrene å vurdere om de skal være med barnet i selskapet eller om det går an å overlate det til vertskapet. Jeg er sikker på at dette har foreldrene tenkt gjennom ts, så bare spør dem hvis det er noe du lurer på. :)

Har et barn i klassen til det ene barnet mitt som plages med ekstrem sjenanse og usikkerhet. Og selv om h*n går i 6.klasse nå er det fortsatt problematisk å være med på bursdager, så foreldrene må være med og delta. Men selvfølgelig blir barnet bedt uansett, det hadde ikke være aktuelt å late som h*n ikke eksisterer og invitert alle andre.

Det er noe som er veldig galt når folk blir rørt over at et barn med downs er bedt i bursdag i en alder av 8 år syns jeg, mulig jeg er naiv.

Endret av palamina
Skrevet

Er jo helt tragisk at gutten ikke har blitt invitert i bursdag før nå. 😔 Trodde alle både i barnehage og skole var så på det å unngå at noen faller utenfor, enten det er det ene eller det andre. Det kan jo like gjerne være ens eget barn som faller utenfor en gang...

Man inviterer alle uansett. 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke en sånn skrytetråd ‘se så godt menneske jeg er’, altså. Jeg ble bare oppriktig sjokkert at folk kan tenke at det er Ok å ikke inkludere! 

Ts

Er ikke så lett å skryte av hvor bra menneske man er når man er helt anonym på et forum heller 😂 folk altså, skal absolutt ikke skryte av andre folk, trykker de heller ned som de prøver med deg her

Anonymkode: 3bebf...1c0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så lett å skryte av hvor bra menneske man er når man er helt anonym på et forum heller 😂 folk altså, skal absolutt ikke skryte av andre folk, trykker de heller ned som de prøver med deg her

Anonymkode: 3bebf...1c0

Hvem er det som prøver å trykke ts ned?

Skrevet

Jeg gikk i klasse med en som var psykisk utviklingshemmet på barneskolen og hun ble aldri invitert på noe. Får vondt når jeg tenker på det og at jeg (og alle jentene i klassen) var dårlig til å inkludere henne :( Det er ganske horribelt 

Foreldrene vet vel det er en gutt med downs i klassen og burde gjøre en innsats de og. Ikke bare tenke at ungene må bestemme selv. Dette bør tas opp på neste foreldremøte 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke en sånn skrytetråd ‘se så godt menneske jeg er’, altså. 

Jo, det er nettopp hva det var!

Anonymkode: 8ce93...297

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, Lou Salome skrev:

Det er veldig veldig merkelig at det ikke har vært et spesifikt tema på foreldremøtene, på konferansetimene, i foreldrenegruppen seg i mellom, noe som er tatt opp med klassen gjentatte ganger. Min erfaring er at "alle skal med", og det er noe de fleste foreldre er svært opptatt av (og lærerne og skolen). Det finns alltids noen FÅ drittsekkforeldre som sitter på foreldremøter og mener at det ikke er viktig og at deres lille gullklump må få be hvem de vil, men det er ikke majoriteten.

Jeg ville tatt det opp med klassekontaktene selv jeg, og hørt om hva slags miljø det er i den klassen og om det bør settes inn noen tiltak. For hvis alle kan utestenge et barn med downs med letthet, da gjelder det alle: "jeg leker ikke med ham, for han er ny?"

Det kan god være dette har vært et tema, vi er som sagt nye på denne skolen. 

Ts

Skrevet

At ALLE barn skal inkluderes er UTROLIG VIKTIG. Det gjelder barn som har diagnoser, barn som har foreldre du ikke liker, barn som er utagerende/vanskelige og så videre. Det å bli invitert i bursdagsselskap og lignende er NOE av det viktigste for sosialiseringen til barn, og det "BLIR BARE VERRE" om de ikke får bli med. Det er BARNA det går ut over. Om du er usikker på hvordan du skal håndtere et barn som er "annerledes", vil de fleste foreldre være behjelpelige med råd eller å hjelpe til/være til stede, så lenge barnet deres blir inkludert. Å ikke inkludere fordi du er usikker, er dårlig gjort mot barnet. Om du ikke tør å ta dette direkte opp med foreldrene, så gjør det via skolen.

Som stemor til en som til tider ikke har forstått de sosiale kodene, og som har vært utagerende, har jeg mang en gang felt tårer over at noen faktisk vil leke med han, at han blir invitert i bursdag og andre tilstelninger og så videre. Når gutten selv sier "Åh, HAR jeg venner!?"  når han har blitt invitert, gjør det mye med deg, om du så bare er stemor. FORDI han har blitt invitert har han blitt mye flinkere til å forstå de sosiale kodene (i tillegg til andre tiltak, selvsagt), og fungerer mye bedre nå. (ikke meningen å kuppe tråden, men dette er det ikke så lett å forstå før du er i den situasjonen selv..)

Anonymkode: 0cedc...d21

• Liker 3
Skrevet

og med "du", mener jeg ikke TS, men generelt.. :)

Anonymkode: 0cedc...d21

Skrevet

Her har vi invitert alle, også de med ulike funksjonshemminger. Og det bruker jo å gå helt greit. Ofte har de med seg en forelder, søsken eller støttekontakt/assistent dersom de trenger mye mer hjelp enn andre barn. 

Men jeg har opplevd en gang at noen foreldre leverte et barn med en psykisk utviklingshemming og dro derifra. Den gangen hadde vi invitert alle ungene i klassen og dette barnet var av det motsatte kjønnet av mitt barn, så hadde aldri vært på besøk eller i bursdag hos oss før. Det ble en krevende situasjon der barnet prøvde å stikke av, ta 20 stykker kake på tallerkenen på en gang, låste seg inne på do og dro ut alt dopapiret fra rullen. Endte opp med at mannen min måtte være på dette barnet hele tiden, mens jeg fikset selskap alene. Etter det har vi valgt å bare ha barna av samme kjønn som mitt barn i selskap. Så jeg syns det er viktig at dersom man har et svært krevende barn at man kommer folk litt i møte slik at folk ikke kvier seg for å invitere barnet ditt til seg. 

Anonymkode: 7c9fc...0e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk helt vondt når jeg leste dette. Stakkars gutt.

Jeg er tante til en nydelig jente med DS, hun blir invitert til bursdager på lik linje med andre i klassen. 

Anonymkode: d4281...4b9

• Liker 1
Skrevet

Datteren min går i klasse med ei jente med CP og som bruker rullestol. Vi inviterte også alle jentene i klasse  og tenkte alle betyr alle. 

Jeg ringte moren til denne jenta for å si at vi har to trappetrinn til ytterdøra, men at vi skal lage en slak rampe til festen, og forsikre henne om at alle viktige rom var på grunnflaten og toalettet er romslig, men ikke handikaptilpasset. Moren ble med og var på kjøkkenet med meg mesteparten av tiden, og hun sa det samme til meg som TS hørte fra moren med gutten med downs. De blir ekskludert, folk ser hindringer og ikke løsninger. 

Nå ser det faktisk ut til at døtrene våre blir gode venner, så nå skal vi få besøk neste helg av jenta helt alene (sammen med BPA, helt alene betyr uten de teite foreldrene sine. 9årige jenter er bra selvstendige blitt.).

Heller ikke ment som skryt, så det blir AnonymBruker. Men heller ment som en oppfordring til å prøve. Til å strekke seg litt, og gjerne snakke med foreldrene til den det gjelder i forkant. De har ofte svært gode ideer til alle problemer. 

Anonymkode: 27df1...95b

• Liker 7
Skrevet

Foreldres fordommer smitter over på barna. 

Det finnes så mange unike sjeler der ute, mange av dem har downs syndrom med smittende latter og enkle men kloke tilnærminger til livet. Hvis vi hadde sett på dem som en ressurs, så hadde mye vært løst. Jeg har sett dem på det verste og det beste og ser hvor iherdige og stolte de jobber, hvor mye kjærlighet og omsorg de gir og hvor unike tilnærminger de kan ha på livet. 

Fint Ts. Alle trenger å åpne dørene til slike barn. Det beriker våre barn med å lære å være fri for fordommer og vise dem hva slags unike personer de er. 

• Liker 4
Skrevet

Inviterer alltid alle. Sønnen min har en i klassen i rullestol, han blir selvfølgelig alltid invitert, og jeg legger bursdagen i et lokale/hus der han også kan bevege seg rundt med de andre.

Anonymkode: fb4d5...9b1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan god være dette har vært et tema, vi er som sagt nye på denne skolen. 

Ts

Nettopp derfor ville jeg snakket mer med foreldrene til dette barnet, klassekontakten og kanskje andre foreldre i klassen. For det der er ikke greit og ikke vanlig. Tenk om din gutt blir utestengt fordi han er ny? Andre blir det, fordi de ikke har noen bestevenner, er litt sjenerte, ikke er inne i gjengen til enhver tid? Og en gutt med downs, han burde være selvskreven i bursdager, han er sikkert ikke det på andre, barneinitierte aktiviteter (skøytebanen, Halloween, cageball). Lærerne, hans foreldre og alle de andre foreldrene (og barna!) burde være spesielt inkluderende når det gjelder ham, og at de ikke er det er svært bekymringsfullt med tanke på klassemiljøet som sådan. 

Skrevet

Dette var en trist, rørende, og jævelig lesning på en gang. Trodde virkelig foreldregenerasjonen visste bedre. Ikke rart det finnes mobbing og utestengelse, når barn lærer det av foreldrene sine. Takk for at du delte ts. Dette er ting som absolutt bør komme fram.

Anonymkode: 3500d...6cd

• Liker 2
Skrevet

Hva faen er det som feiler folk?!

Anonymkode: 6c6ff...a9f

• Liker 1
Skrevet

Fint at du holder på at alle skal med! Kanskje de andre foreldrene vil ta etter.

I vår klasse er det tatt opp på foreldremøte at de barna som trenger ekstra oppfølging sosialt, skal følges av foreldre på bursdager. Foreldrene vet selv om det gjelder sitt barn. Så da kan de som arrangerer invitere alle uten å tenke på å skaffe ekstra voksne osv. Det er kanskje det de andre foreldrene har vært redde for? Dårlig av dem likevel selvsagt, de kunne jo bare spurt moren om å følge ham. Eller spurt henne om han trenger ekstra oppmerksomhet.

Skrevet

Ikke greit!

Min eldste sønn går i fjerdeklasse, og i klassen hans går et barn som har en annen diagnose - usikker på hvilken, men han er en relativt krevende bursdagsgjest. Men det er en selvfølge at han blir bedt, han blir bedt i alle bursdager.

Anonymkode: f9301...04a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...