Gå til innhold

Kan jeg lade elbilen hjemme i vanlig kontakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Jeg kan lite om både bil og strøm/husholdningsting, så dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål for noen.

Jeg bor i blokk med egen parkering (der det er tilgang på stikkontakt). Borettslaget har ikke ladestasjoner, men det kommer muligens i slutten av 2018. Siden jeg nå skal kjøpe elbil, lurer jeg på om jeg kan lade bilen i vanlig stikkontakt hjemme, eller om jeg må til byen hver gang.

Ifølge en anmeldelse jeg har sett av bilen på Youtube, så kan den lades på 110 outlet og 220 outlet (som er anbefalt). Dessverre vet jeg ikke helt hva dette er :P Er noen av disse vanlig husholdningskontakter? Hva er sansynligheten for det er det jeg har tilgang på? :) 

...Også bare et bonusspørsmål helt på slutten her; er dette brannfarlig på noe vis? Er det andre grunner enn at det går fort til at folk har ladestasjoner?

 

Anonymkode: a0d9a...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du får et helt ladeoppstyr montert på vegg til hjemmelading 

Anonymkode: b8636...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har linket til en kronikk, ikke en faktatekst/god kilde :) Han som ytrer sin mening skriver også i ingressen at han egentlig ikke har peiling.

Anonymkode: a0d9a...f68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dere!

Jeg kan lite om både bil og strøm/husholdningsting, så dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål for noen.

Jeg bor i blokk med egen parkering (der det er tilgang på stikkontakt). Borettslaget har ikke ladestasjoner, men det kommer muligens i slutten av 2018. Siden jeg nå skal kjøpe elbil, lurer jeg på om jeg kan lade bilen i vanlig stikkontakt hjemme, eller om jeg må til byen hver gang.

Ifølge en anmeldelse jeg har sett av bilen på Youtube, så kan den lades på 110 outlet og 220 outlet (som er anbefalt). Dessverre vet jeg ikke helt hva dette er :P Er noen av disse vanlig husholdningskontakter? Hva er sansynligheten for det er det jeg har tilgang på? :) 

...Også bare et bonusspørsmål helt på slutten her; er dette brannfarlig på noe vis? Er det andre grunner enn at det går fort til at folk har ladestasjoner?

 

Anonymkode: a0d9a...f68

Du kan lese denne arikkelen som er lett å finne på nett  https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dere!

Jeg kan lite om både bil og strøm/husholdningsting, så dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål for noen.

Jeg bor i blokk med egen parkering (der det er tilgang på stikkontakt). Borettslaget har ikke ladestasjoner, men det kommer muligens i slutten av 2018. Siden jeg nå skal kjøpe elbil, lurer jeg på om jeg kan lade bilen i vanlig stikkontakt hjemme, eller om jeg må til byen hver gang.

Ifølge en anmeldelse jeg har sett av bilen på Youtube, så kan den lades på 110 outlet og 220 outlet (som er anbefalt). Dessverre vet jeg ikke helt hva dette er :P Er noen av disse vanlig husholdningskontakter? Hva er sansynligheten for det er det jeg har tilgang på? :) 

...Også bare et bonusspørsmål helt på slutten her; er dette brannfarlig på noe vis? Er det andre grunner enn at det går fort til at folk har ladestasjoner?

 

Anonymkode: a0d9a...f68

NEI! Du verken kan eller skal lade en elbil i vanlig kontakt og heller ikke i kontakt for fellesstrøm til brl. I garasjen. Du må legge opp og betale for ditt eget strømuttak med minusmåler om du skal lade hjemme. Dette koster minimum 15 000, pluss montering og tillatelse fra brl. 

Det du spør om er både stjeling av strøm og brannfarlig. 

Anonymkode: 7b024...379

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har linket til en kronikk, ikke en faktatekst/god kilde :) Han som ytrer sin mening skriver også i ingressen at han egentlig ikke har peiling.

Anonymkode: a0d9a...f68

Det er har vært på nyhetene. Man er pålagt å ha ordentlig ladeopplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har linket til en kronikk, ikke en faktatekst/god kilde :) Han som ytrer sin mening skriver også i ingressen at han egentlig ikke har peiling.

Anonymkode: a0d9a...f68

Og hva er forskjellen mellom disse to sidene her? Kan du klare å komme med en god forklaring på det? De går faktisk ut på nøyaktig det samme! Det handler om å lade batteribilen korrekt, og unngå at det oppstår brann på den kursen lading foregår!

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

https://www.tu.no/artikler/lading-av-elbiler-kan-fore-til-alvorlige-boligbranner/276505

 

14 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er har vært på nyhetene. Man er pålagt å ha ordentlig ladeopplegg. 

Ja, det er helt korrekt. Men når man kjøper batteribil handler kun om å spare penger, ikke å ta de forholdsregler det er å lade :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

NEI! Du verken kan eller skal lade en elbil i vanlig kontakt og heller ikke i kontakt for fellesstrøm til brl. I garasjen. Du må legge opp og betale for ditt eget strømuttak med minusmåler om du skal lade hjemme. Dette koster minimum 15 000, pluss montering og tillatelse fra brl. 

Det du spør om er både stjeling av strøm og brannfarlig. 

Anonymkode: 7b024...379

For det første er dette feil. Jeg har flere ganger utført lignende arbeid til fastpris på halvparten av dette, selvsagt avhengig av plassering, tilgang og type ladekontakt.

Du har full mulighet og det er fullstendig lovlig å lade en el-bil i vanlig stikkontakt, MEN denne stikkontakten du lader fra kan bare ha maksimalt en 10A sikring forankoblet, du bør også ha et oppheng ved kontakten slik at kabelen ikke blir hengene fra kontakten da dette øker brannfaren. Det er likevel anbefalt at du ikke går for billigste (7-8k kroner) løsning da som du ser får du bare 10A fra denne løsningen, noe som er relativt lite, da særlig for biler med lengre rekkevidde.

Dersom du skal ha en slik kontakt i fellesområder må du selvsagt snakke med styret først for å få tillatelse til å montere noe slikt. Dersom det allerede er kontakter i garasjen står du ikke fritt til å bruke disse, dette må i så fall først avklares med styret.

Hilsen Elektriker.

Anonymkode: dee09...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første er dette feil. Jeg har flere ganger utført lignende arbeid til fastpris på halvparten av dette, selvsagt avhengig av plassering, tilgang og type ladekontakt.

Du har full mulighet og det er fullstendig lovlig å lade en el-bil i vanlig stikkontakt, MEN denne stikkontakten du lader fra kan bare ha maksimalt en 10A sikring forankoblet, du bør også ha et oppheng ved kontakten slik at kabelen ikke blir hengene fra kontakten da dette øker brannfaren. Det er likevel anbefalt at du ikke går for billigste (7-8k kroner) løsning da som du ser får du bare 10A fra denne løsningen, noe som er relativt lite, da særlig for biler med lengre rekkevidde.

Dersom du skal ha en slik kontakt i fellesområder må du selvsagt snakke med styret først for å få tillatelse til å montere noe slikt. Dersom det allerede er kontakter i garasjen står du ikke fritt til å bruke disse, dette må i så fall først avklares med styret.

Hilsen Elektriker.

Anonymkode: dee09...7ed

Merk at jeg bare skrev dette som et direkte svar til alle som sier at det er ulovlig å lade fra vanlig støpsel. (Jeg vil selvsagt likevel anbefale på det sterkeste at du ikke går for å bruke en vanlig stikkontakt, men heller en ladeboks da denne er sikrere både for bygget og for bilen, da den kommuniserer med bilen hvis en feil skulle oppstå)

Anonymkode: dee09...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er dette feil. Jeg har flere ganger utført lignende arbeid til fastpris på halvparten av dette, selvsagt avhengig av plassering, tilgang og type ladekontakt.

Du har full mulighet og det er fullstendig lovlig å lade en el-bil i vanlig stikkontakt, MEN denne stikkontakten du lader fra kan bare ha maksimalt en 10A sikring forankoblet, du bør også ha et oppheng ved kontakten slik at kabelen ikke blir hengene fra kontakten da dette øker brannfaren. Det er likevel anbefalt at du ikke går for billigste (7-8k kroner) løsning da som du ser får du bare 10A fra denne løsningen, noe som er relativt lite, da særlig for biler med lengre rekkevidde.

Dersom du skal ha en slik kontakt i fellesområder må du selvsagt snakke med styret først for å få tillatelse til å montere noe slikt. Dersom det allerede er kontakter i garasjen står du ikke fritt til å bruke disse, dette må i så fall først avklares med styret.

Hilsen Elektriker.

Anonymkode: dee09...7ed

Kaller deg elektriker, og har ikke satt deg inn i NEK400:2014?

Anonymkode: dbf27...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Kaller deg elektriker, og har ikke satt deg inn i NEK400:2014?

Anonymkode: dbf27...0ef

Dette er KG. Her er alle elektrikere når det passer seg. Merkelig det der for øvrig, det blir veldig stille fra "elektrikerne" hvis du spør et rent teknisk spørsmål, som hvor mange ampere som er maks på en 2,5mm kabel.

Anonymkode: 2925a...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...