Gå til innhold

Prøverør 2018


FlyBabe

Anbefalte innlegg

Melder meg litt ufrivillig inn i tråden her litt - er igang med 1.forsøk på Fertilitetsklinikken for søskenforsøk. Har endometeriose som gikk helt bananas i høst (visste ikke om det før det gikk helt bananas og vridde eggstokken/ble svær cyste) - så da måtte jeg raskt igang med IVF etter ca hundre års prøving. 

Uansett: Har hatt innsett nå - men har samtidig fått MEGAhalsbetennelsei halsen som krever antibiotika, så regner vel ikke med at det gir de beste forutsetninger. 

Når jeg hadde innsett snakket de litt om eggkvalitet, og jeg innser jo at jeg skjønner ganske lite av dette her - de snakket om 5delt egg og noe annet jeg ikke skjønte bæret av. 

Tidligere har jeg lest mye om blastocystdyrking osv (i den forstand at det virket som om mange i IVFkarusellen var opptatt av at man kunne få dyrket til blactocyst (?) - er det sånn at det er enkelte fremgangsmåter som er å anbefale «for alle», eller vil dette variere? 

Tenkte jeg ville vurdere scratching (ei jeg fulgte her inne tidligere lyktes med det, muligens tilfeldig men) - men det har kanskje bare noe for seg om man har for tykk slimhinne? Jeg tror jeg har alt på/over snittet både med eggkvalitet/tykkelser og alt som er tross relativt høy alder, er vel igrunnen endometriosens forpestelse av miljøet der nede som ødelegger for at noe som helst gidder feste seg. 

Jeg er liksom litt usikker på hva de gjør automatisk uansett, og hva man selv må be spesielt om?

 

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Fnugg skrev:

Melder meg litt ufrivillig inn i tråden her litt - er igang med 1.forsøk på Fertilitetsklinikken for søskenforsøk. Har endometeriose som gikk helt bananas i høst (visste ikke om det før det gikk helt bananas og vridde eggstokken/ble svær cyste) - så da måtte jeg raskt igang med IVF etter ca hundre års prøving. 

Uansett: Har hatt innsett nå - men har samtidig fått MEGAhalsbetennelsei halsen som krever antibiotika, så regner vel ikke med at det gir de beste forutsetninger. 

Når jeg hadde innsett snakket de litt om eggkvalitet, og jeg innser jo at jeg skjønner ganske lite av dette her - de snakket om 5delt egg og noe annet jeg ikke skjønte bæret av. 

Tidligere har jeg lest mye om blastocystdyrking osv (i den forstand at det virket som om mange i IVFkarusellen var opptatt av at man kunne få dyrket til blactocyst (?) - er det sånn at det er enkelte fremgangsmåter som er å anbefale «for alle», eller vil dette variere? 

Tenkte jeg ville vurdere scratching (ei jeg fulgte her inne tidligere lyktes med det, muligens tilfeldig men) - men det har kanskje bare noe for seg om man har for tykk slimhinne? Jeg tror jeg har alt på/over snittet både med eggkvalitet/tykkelser og alt som er tross relativt høy alder, er vel igrunnen endometriosens forpestelse av miljøet der nede som ødelegger for at noe som helst gidder feste seg. 

Jeg er liksom litt usikker på hva de gjør automatisk uansett, og hva man selv må be spesielt om?

 

Jeg har tatt scratching. Men det er ikke noe trenger hvis man bare har hatt ett misslykket forsøk, men 3-4-5 misslykkede forsøk. Det er defor de gjør scratching, fordi egget ikke har festet seg de tidligere gangene. Tror heller ikke de gjør det i det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fnugg skrev:

Melder meg litt ufrivillig inn i tråden her litt - er igang med 1.forsøk på Fertilitetsklinikken for søskenforsøk. Har endometeriose som gikk helt bananas i høst (visste ikke om det før det gikk helt bananas og vridde eggstokken/ble svær cyste) - så da måtte jeg raskt igang med IVF etter ca hundre års prøving. 

Uansett: Har hatt innsett nå - men har samtidig fått MEGAhalsbetennelsei halsen som krever antibiotika, så regner vel ikke med at det gir de beste forutsetninger. 

Når jeg hadde innsett snakket de litt om eggkvalitet, og jeg innser jo at jeg skjønner ganske lite av dette her - de snakket om 5delt egg og noe annet jeg ikke skjønte bæret av. 

Tidligere har jeg lest mye om blastocystdyrking osv (i den forstand at det virket som om mange i IVFkarusellen var opptatt av at man kunne få dyrket til blactocyst (?) - er det sånn at det er enkelte fremgangsmåter som er å anbefale «for alle», eller vil dette variere? 

Tenkte jeg ville vurdere scratching (ei jeg fulgte her inne tidligere lyktes med det, muligens tilfeldig men) - men det har kanskje bare noe for seg om man har for tykk slimhinne? Jeg tror jeg har alt på/over snittet både med eggkvalitet/tykkelser og alt som er tross relativt høy alder, er vel igrunnen endometriosens forpestelse av miljøet der nede som ødelegger for at noe som helst gidder feste seg. 

Jeg er liksom litt usikker på hva de gjør automatisk uansett, og hva man selv må be spesielt om?

 

Når jeg skulle sette inn egg så spurte de meg om jeg var frisk. De ville ikke sette inn hvis jeg hadde feber. Så du får høre med lege din hva de anbefaler når du går på antibiotika. 

I følge utlandske leger å dyrke den til blastocyst er bedre enn 2 eller 3 dagers egg, for da vet de kvalitet på egget og hvordan den utvikler seg. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt med legen. Jeg krevde det av min lege, og nå er jeg gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fnugg said:

Melder meg litt ufrivillig inn i tråden her litt - er igang med 1.forsøk på Fertilitetsklinikken for søskenforsøk. Har endometeriose som gikk helt bananas i høst (visste ikke om det før det gikk helt bananas og vridde eggstokken/ble svær cyste) - så da måtte jeg raskt igang med IVF etter ca hundre års prøving. 

Uansett: Har hatt innsett nå - men har samtidig fått MEGAhalsbetennelsei halsen som krever antibiotika, så regner vel ikke med at det gir de beste forutsetninger. 

Når jeg hadde innsett snakket de litt om eggkvalitet, og jeg innser jo at jeg skjønner ganske lite av dette her - de snakket om 5delt egg og noe annet jeg ikke skjønte bæret av. 

Tidligere har jeg lest mye om blastocystdyrking osv (i den forstand at det virket som om mange i IVFkarusellen var opptatt av at man kunne få dyrket til blactocyst (?) - er det sånn at det er enkelte fremgangsmåter som er å anbefale «for alle», eller vil dette variere? 

Tenkte jeg ville vurdere scratching (ei jeg fulgte her inne tidligere lyktes med det, muligens tilfeldig men) - men det har kanskje bare noe for seg om man har for tykk slimhinne? Jeg tror jeg har alt på/over snittet både med eggkvalitet/tykkelser og alt som er tross relativt høy alder, er vel igrunnen endometriosens forpestelse av miljøet der nede som ødelegger for at noe som helst gidder feste seg. 

Jeg er liksom litt usikker på hva de gjør automatisk uansett, og hva man selv må be spesielt om?

 

Det er fortsatt litt delte meninger om å dyrke til blastocyst eller ikke, vitenskapen er delt og praksis på klinikkene varierer. Om du ikke får mange egg ut så satser de fleste på å sette inn raskt med forhåpning om at eggene deler seg bedre i livmor. Har du fler å velge mellom dyrker de gjerne lengre for å se hvordan kvaliteten er. Det er ikke noe fasit svar, jeg har hatt negativt forsøk med begge deler, men absolutt noe du bør diskutere med legen om det ikke går denne gangen. 

Siden du går privat vil jeg tro de prøver litt forskjellig uten at du trenger å spørre, men for de aller fleste er første forsøk uansett omtrent en test for å se hvordan kroppen din reagerer på ting. Det er først når du evt har flere mislykkede forsøk de vurderer støtte behandling. 

Og i utgangspunktet sier de at det ikke er dårligere sjangser for å lykkes med ivf med endometriose, så håper det sitter på første forsøk for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, malla1992 skrev:

Tror det er over for denne gang. Begynt å komme litt rosa i lutinusen 😥 

Jeg hadde også rosa i crinone, så det trenger ikke å være negativ. Jeg vet hva alle sier at mange ikke får noe symtomer osv.. men jeg kjente med en gang på meg selv når jeg var det og når jeg ikke var det. Men rosa/brunt treger ikke å være negativt.. 

håper det går veien🤞🏼❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Hollymolly skrev:

Jeg hadde også rosa i crinone, så det trenger ikke å være negativ. Jeg vet hva alle sier at mange ikke får noe symtomer osv.. men jeg kjente med en gang på meg selv når jeg var det og når jeg ikke var det. Men rosa/brunt treger ikke å være negativt.. 

håper det går veien🤞🏼❤️

Takk for svar ❤️ Har følt meg litt anderledes de to siste dagene. Sovnet hver dag på soffan, hode verk og stikkninger/krampe i magen. Men vet ikke om det er lutinusen eller at det faktisk er gravid symptomer 🤔 Men følelsen sier at det ikke gikk så bra denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, malla1992 skrev:

Takk for svar ❤️ Har følt meg litt anderledes de to siste dagene. Sovnet hver dag på soffan, hode verk og stikkninger/krampe i magen. Men vet ikke om det er lutinusen eller at det faktisk er gravid symptomer 🤔 Men følelsen sier at det ikke gikk så bra denne gangen. 

Det høres jo veldig positivt ut da😍🤞🏼 Når har du testdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hollymolly skrev:

Det høres jo veldig positivt ut da😍🤞🏼 Når har du testdag?

Ja, men symptomene er liksom ikke hele dagen, men blir veldig trøtt utpå kvelden. De kommer å går. Kan feks sitte å bli kjempe trøtt å få vondt i hode, men så er det over på ett kvarter. Blir gal av alt jeg føler, for noen ganger føles det ut som mensen er på vei med kramper osv. Har testdag på tirsdag, men tester mandag tenker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fnugg skrev:

Melder meg litt ufrivillig inn i tråden her litt - er igang med 1.forsøk på Fertilitetsklinikken for søskenforsøk. Har endometeriose som gikk helt bananas i høst (visste ikke om det før det gikk helt bananas og vridde eggstokken/ble svær cyste) - så da måtte jeg raskt igang med IVF etter ca hundre års prøving. 

Uansett: Har hatt innsett nå - men har samtidig fått MEGAhalsbetennelsei halsen som krever antibiotika, så regner vel ikke med at det gir de beste forutsetninger. 

Når jeg hadde innsett snakket de litt om eggkvalitet, og jeg innser jo at jeg skjønner ganske lite av dette her - de snakket om 5delt egg og noe annet jeg ikke skjønte bæret av. 

Tidligere har jeg lest mye om blastocystdyrking osv (i den forstand at det virket som om mange i IVFkarusellen var opptatt av at man kunne få dyrket til blactocyst (?) - er det sånn at det er enkelte fremgangsmåter som er å anbefale «for alle», eller vil dette variere? 

Tenkte jeg ville vurdere scratching (ei jeg fulgte her inne tidligere lyktes med det, muligens tilfeldig men) - men det har kanskje bare noe for seg om man har for tykk slimhinne? Jeg tror jeg har alt på/over snittet både med eggkvalitet/tykkelser og alt som er tross relativt høy alder, er vel igrunnen endometriosens forpestelse av miljøet der nede som ødelegger for at noe som helst gidder feste seg. 

Jeg er liksom litt usikker på hva de gjør automatisk uansett, og hva man selv må be spesielt om?

 

Lykke til🤞😊 Jeg har også søskenforsøk og endometriose/adenomyose. Har forsøkt både blasto og 2-dagers, har en sønn og to graviditeter som var exu/MA med 2-dagers, ett negativt forsøk med blasto. For meg føltes det som at det ble for lenge for kroppen å vente til blasto med innsett, gikk litt ut av hormonmodus. Men mange har god erfaring med det. Håper du lykkes, uansett hva det blir! Viktig å spørre og grave overfor legene, synes jeg. De kan mye, men er litt samlebånd i det private også - de har fryktelig mye å gjøre og man må våge å spørre og kreve svar. Stå på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontroll i dag, blir uttak på tirsdag! Veldig fornøyd med at jeg denne gangen får stimulere 11 dager, som med sønnen, ikke bare 10 som de forrige forsøkene. Håper det kan gjøre en forskjell 🤞🤞🤞 Har tro på å få ordentlig modning på dem og på å følge min naturlige syklus mest mulig. Er så spent nå. 

Ellers spurte jeg legen om tran, det var bare fint å ta. Så da er det jo rart andre får beskjed om ikke å ta det? Jeg fortsetter, ihvertfall! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, malla1992 skrev:

Jeg har tatt scratching. Men det er ikke noe trenger hvis man bare har hatt ett misslykket forsøk, men 3-4-5 misslykkede forsøk. Det er defor de gjør scratching, fordi egget ikke har festet seg de tidligere gangene. Tror heller ikke de gjør det i det offentlige. 

Jeg er ikke i det offentlige - er søskenforsøk :) (som i at det ikke var åpent for å søke i min landsdel når jeg måtte igang) -og 3-5 er ikke aktuelt da lommeboka setter stopp på denne 3 pakken. Litt usikker på om scratching er noe som kan ødelegge sjansene like mye som at de bedres, men.  Har iallefall ikke tynne slimhinner fra før.

6 timer siden, Hollymolly skrev:

Når jeg skulle sette inn egg så spurte de meg om jeg var frisk. De ville ikke sette inn hvis jeg hadde feber. Så du får høre med lege din hva de anbefaler når du går på antibiotika. 

I følge utlandske leger å dyrke den til blastocyst er bedre enn 2 eller 3 dagers egg, for da vet de kvalitet på egget og hvordan den utvikler seg. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt med legen. Jeg krevde det av min lege, og nå er jeg gravid. 

Nei, de nevnte dette med høy feber til meg og - men jeg fikk både uttak og innsett selv om jeg har halsbetennelse/veldig betente mandler. Har uten feber, da. Og antibiotika er OK. Mannfolk får jo bedre kvalitet på greiene sine av antibiotika i endel tilfeller, håper det gjelder generelt for miljøet der nede for damer og selv om jeg tviler på der :P Jeg nevnte det forsiktig nå, og da sa de dette med miljø i livmor og trallala - men de avviste jo ingenting. «Fordelen» med å ha piggtråd i halsen var at uttaket føltes ikke så halvgalt sammenliknet med halsbetennelsen 😷 (var sikkert på den heldige siden med både uttak, smertestillende og annet da).

Så kult at du er gravid nå! :nigo: 

5 timer siden, Wiley skrev:

Det er fortsatt litt delte meninger om å dyrke til blastocyst eller ikke, vitenskapen er delt og praksis på klinikkene varierer. Om du ikke får mange egg ut så satser de fleste på å sette inn raskt med forhåpning om at eggene deler seg bedre i livmor. Har du fler å velge mellom dyrker de gjerne lengre for å se hvordan kvaliteten er. Det er ikke noe fasit svar, jeg har hatt negativt forsøk med begge deler, men absolutt noe du bør diskutere med legen om det ikke går denne gangen. 

Siden du går privat vil jeg tro de prøver litt forskjellig uten at du trenger å spørre, men for de aller fleste er første forsøk uansett omtrent en test for å se hvordan kroppen din reagerer på ting. Det er først når du evt har flere mislykkede forsøk de vurderer støtte behandling. 

Og i utgangspunktet sier de at det ikke er dårligere sjangser for å lykkes med ivf med endometriose, så håper det sitter på første forsøk for deg :)

Det oppklarte også litt, jeg fikk ut 6 egg - men kun 1 var bra nok for innsetting. Det kødder man vel ikke unødig mye med, kanskje. 

@Waldfee Søskenforsøk på deg og? :) Snoka litt i dagboka di (tror det var din?) - og litt «bra» å se at folk har litt ulik erfaring, dette går jo sikker på så mange flere faktorer enn bare en enkelt. 

Må du ha lang protokoll? På Fertilitetsklinikken fikk jeg knapt sagt ett kvekk om «kort pr....» - og han bare «det er bare å glemme, du MÅ på lang». Tenkte bare på hvordan man evt starter opp så man følger naturlig syklus? Jeg gjorde for all del sikkert det, har ikke helt oversikten her - men husker jo de snakket om å begynne X antall dager før forventet mens - så da gjorde de sikkert det.

Men hvorfor 11 istedetfor 10? (Spør dumt her - bare lurte på om det var tilknyttet din naturlige syklus). 

Unge nummer 1 kom av seg selv for min del faktisk, aner jo ikke om jeg hadde endometriosen eller ikke da. Tok litt tid, men ikke noe unormalt. Men nå var det jo faktisk pest og kolera inni der, så jeg skjønner jo hvorfor ingenting har funket liksom. 

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Waldfee skrev:

Jeg har hatt kontroll i dag, blir uttak på tirsdag! Veldig fornøyd med at jeg denne gangen får stimulere 11 dager, som med sønnen, ikke bare 10 som de forrige forsøkene. Håper det kan gjøre en forskjell 🤞🤞🤞 Har tro på å få ordentlig modning på dem og på å følge min naturlige syklus mest mulig. Er så spent nå. 

Ellers spurte jeg legen om tran, det var bare fint å ta. Så da er det jo rart andre får beskjed om ikke å ta det? Jeg fortsetter, ihvertfall! 

Så spennende! Tenk at du har kommet så langt i prosessen 👏🏻💗 Masse lykke til på tirsdag!🤞🏻

Jeg har fått jobbtilbud i dag🤩🙈 hatt veldig lyst på den jobben lenge☺️. Jeg tror jeg trenger litt endringer i livet nå. Positive endringer kan kanskje også hjelpe når vi skal gjennom neste forsøk🤞🏻🙏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Blomst37 skrev:

Så spennende! Tenk at du har kommet så langt i prosessen 👏🏻💗 Masse lykke til på tirsdag!🤞🏻

Jeg har fått jobbtilbud i dag🤩🙈 hatt veldig lyst på den jobben lenge☺️. Jeg tror jeg trenger litt endringer i livet nå. Positive endringer kan kanskje også hjelpe når vi skal gjennom neste forsøk🤞🏻🙏🏻

Tusen takk 💗, og så braaaa👍👏👏 Det er helt klart lurt med ting som gir positiv energi!! Gratulerer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Waldfee skrev:

Tusen takk 💗, og så braaaa👍👏👏 Det er helt klart lurt med ting som gir positiv energi!! Gratulerer !

Tusen takk!😍🙏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fnugg, ja søskenforsøk men første er IVF også for oss (satt på første IVF, søskenforsøkene har vært langt vanskeligere). Koselig med besøk i dagboka👍 Jeg har ultralang nedregulering, brukt 12 uker på en depotsprøyte hver 4. Uke. Mener med mest mulig likt syklus ikke at den er naturlig, den er jo helt kunstig, men vanligvis har jeg eggløsning dag 14. Det blir samme dag som egguttak med 11 stimuleringsdager. Men dette er bare ren synsing fra min side, altså, at det har betydning. Men når 11 dsger funket med sønnen, hvorfor ikke gå for det liksom! 

Håper det sitter på første søskenforsøk for deg! For meg har nok endo/adenomyose blitt verre etter keisersnittet og med alder, pluss uflaks - derfor større problemer med søsken. Håper vi alle lykkes til slutt! 🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Waldfee skrev:

@Fnugg, ja søskenforsøk men første er IVF også for oss (satt på første IVF, søskenforsøkene har vært langt vanskeligere). Koselig med besøk i dagboka👍 Jeg har ultralang nedregulering, brukt 12 uker på en depotsprøyte hver 4. Uke. Mener med mest mulig likt syklus ikke at den er naturlig, den er jo helt kunstig, men vanligvis har jeg eggløsning dag 14. Det blir samme dag som egguttak med 11 stimuleringsdager. Men dette er bare ren synsing fra min side, altså, at det har betydning. Men når 11 dsger funket med sønnen, hvorfor ikke gå for det liksom! 

Håper det sitter på første søskenforsøk for deg! For meg har nok endo/adenomyose blitt verre etter keisersnittet og med alder, pluss uflaks - derfor større problemer med søsken. Håper vi alle lykkes til slutt! 🤞🤞🤞

Dæven, det var lang nedregulering! Men det er sikkert lurt med både endo og adenomyose. Litt sidespørsmål: hvordan har du fått funnet ut av dette med adenomyose? Jeg innbilte meg at dette var noe man ikke helt uten videre fant ut selv med kikhullsoperasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt rosa blod på papiret i dag, kom bittelitt i går også, men litt mer i dag. Noen som har opplevd det samme med lutinusen ? Hadde det vært mensen hadde den vell kommet mye rødt blod og ikke rosa blod ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, malla1992 said:

Kom litt rosa blod på papiret i dag, kom bittelitt i går også, men litt mer i dag. Noen som har opplevd det samme med lutinusen ? Hadde det vært mensen hadde den vell kommet mye rødt blod og ikke rosa blod ?

Har dessverre alltid vært et negativt tegn for meg. Har også kjent forskjell på hvordan det er å sette inn Lutinus, gikk lengre inn på en måte.

 

Anonymkode: d21b5...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Fnugg said:

. «Fordelen» med å ha piggtråd i halsen var at uttaket føltes ikke så halvgalt sammenliknet med halsbetennelsen 😷 (var sikkert på den heldige siden med både uttak, smertestillende og annet da).

Dagen før insett fikk sønnen min omgangssyke. Kastet opp på hele meg.

Jeg måtte reise med fly til klinikken. Følte meg litt kvalm på flyplassen og fikk skrekktanker om å kaste opp på klinikken. Eller enda verre, det andre man kan få ved omgangssyke. Men det var ikke snakk om at ikke skulle sette inn egg den dagen!

Kvalmen viste seg å være innbilning (nerver?), så slapp unna.

Ble forresten baby av det forsøket.  Det mest stressende jeg har opplevd 

Anonymkode: d21b5...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...