Gå til innhold

Vi som tar avstand til bloggere som blogger om kosmetiske behandlinger - Hva må og kan gjøres for å stoppe denne trenden?


Gjest Carina Maria

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Lovelulu skrev:

Det er din mening igjen. Det er mye vi fikser på som naturen ikke har gitt oss, ikke bare kosmetiske behandlinger.

Kan du gi meg noen eksempler på hva vi må fikse på fordi naturen ikke kan gi oss det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Avocado skrev:

Jeg syns det er kjempetrist at folk tukler så mye med kroppene sine. Bloggere som Isabel Raad og Sophie Elise er allerede skrekkeksempler på overdreven kosmetisk kirurgi og de er bare i starten av tjueårene. Det er så trist at bloggere skal fronte disse vanvittig dyre og kunstige måtene å omforme (deformere) kroppen på. Jeg mistet broren min til kreften for et par år siden og jeg kommer til å elske hver rynke og linje som kommer i ansiktet mitt. For jeg får hvert fall lov til å bli eldre! Broren min fikk aldri lov til å bli mer enn 29 år. Det er så trist med folk evige jag etter "ungdomskilden". Men de ser jo ikke yngre ut heller, det er bare umulig å forstå hvor gamle de er. Se på Dorthe Skappel og Vendela Kirsebom for eksempel. Der kan man lett bomme med 10-15 år både oppover og nedover. Det blir så kunstig. Og dette bruker de hundretusenvis av kroner på i løpet av livet.

Jeg er så enig! Selvfølgelig har ingen lyst til å se gamle ut, men det er bedre å gjøre det beste ut av det enn å sprøyte stoffer i kroppen sin på den måten. Sofie Elise og Isabel er selve skrekkeksemplene, ja. Enig i at de ikke ser yngre ut heller, de ser nesten eldre ut fordi det er så tydelig at de har stappa Restylane, Juvederm, botox og fandens oldemor i trynet. Kan se bra ut med rynker også om man pleier huden sin riktig, er måteholden med solen og bruker høy SPF og sminke tilpasset alder og hudtype.

Så fryktelig trist med broren din. :( Stor klem til deg. :klem:  :hug:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lovelulu skrev:

Dette var jo ingenting å bli skremt av, heller motsatt.

Men det er en ting jeg ikke skjønner.. hvorfor kan vi ikke være slik vi er? Hvorfor må folk sprøyte inn all mulig dritt i hud,rompe,bryster? 

Se på enkelte ungdom som ønsker seg silikon i brystene i 18 års gave. Å foreldre gir etter. Og så lenge de ser mødre holder på så tar barn etter. 

Nei jeg mener at vi som er voksne skal gå frem med ett godt eksempel og at de slutter og sprøyte all denne faanskapen inn i huden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, princesse skrev:

Kan du gi meg noen eksempler på hva vi må fikse på fordi naturen ikke kan gi oss det?

Vi må jo ikke fikse på noen ting, hvis vi vil la alt gro og gå uten sminke ovs :D. Men vi gjør jo det hele tiden. Vi fikser på hår, flere steder på kroppen, negler, sminke, kremer, klær, vi putter i oss mye årlig mat, tatoveringer. Ja det er mye som ikke er naturlig av det vi gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Avocado skrev:

Jeg syns det er kjempetrist at folk tukler så mye med kroppene sine. Bloggere som Isabel Raad og Sophie Elise er allerede skrekkeksempler på overdreven kosmetisk kirurgi og de er bare i starten av tjueårene. Det er så trist at bloggere skal fronte disse vanvittig dyre og kunstige måtene å omforme (deformere) kroppen på. Jeg mistet broren min til kreften for et par år siden og jeg kommer til å elske hver rynke og linje som kommer i ansiktet mitt. For jeg får hvert fall lov til å bli eldre! Broren min fikk aldri lov til å bli mer enn 29 år. Det er så trist med folk evige jag etter "ungdomskilden". Men de ser jo ikke yngre ut heller, det er bare umulig å forstå hvor gamle de er. Se på Dorthe Skappel og Vendela Kirsebom for eksempel. Der kan man lett bomme med 10-15 år både oppover og nedover. Det blir så kunstig. Og dette bruker de hundretusenvis av kroner på i løpet av livet.

Trist med broren din;(( Det er sånne situasjoner som du har opplevd som setter livet i perspektiv.

Og jeg er enig med deg. Det er trist at unge jenter og eldre ødelegger utseendet sitt med kosmetiske behandlinger eller plastiske operasjoner for å se bra ut. Jeg støtter plastisk kirurgi hvis det er av helsemessige årsaker. Som for eksempel brystreduksjon hvis personen sliter med skuldre og nakke. Kjeveoperasjon for å få tannstillingen på plass. Gal tannstilling kan føre til nakkesmerter. Eller en neseoperasjon hvis nesevegen er skjev som gjør at personen er kronisk tett i nesen. Plastiske operasjoner for å ta seg bra ut ser jeg rødt på.

Ingen ser yngre ut etter kosmetisk behandling. Men heller flere år eldre. Det er trist de ikke ser det selv:((

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Vi må jo ikke fikse på noen ting, hvis vi vil la alt gro og gå uten sminke ovs :D. Men vi gjør jo det hele tiden. Vi fikser på hår, flere steder på kroppen, negler, sminke, kremer, klær, vi putter i oss mye årlig mat, tatoveringer. Ja det er mye som ikke er naturlig av det vi gjør.

Du kan ikke sammenlikne det å sminke seg, fikse håret, negler osv med kosmetisk behandling. For det har ikke noe med kosmetiske behandlinger å gjøre. Og når vi sminker oss, fikser håret putter vi IKKE giftstoffer og medisin inn i huden for å drepe cellene for å unngå en NATURLIG aldringsprosess.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lambigirl skrev:

Du kan ikke sammenlikne det å sminke seg, fikse håret, negler osv med kosmetisk behandling. For det har ikke noe med kosmetiske behandlinger å gjøre. Og når vi sminker oss, fikser håret putter vi IKKE giftstoffer og medisin inn i huden for å drepe cellene for å unngå en NATURLIG aldringsprosess.

Jo hun spurte meg om eksempel fordi naturen ikke kan gi oss det. Så det kan jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jo hun spurte meg om eksempel fordi naturen ikke kan gi oss det. Så det kan jeg.

Er det så vanskelig å skille mellom utenpåting som sminke o.l. - og inngrep? Eller er det vrangt i viljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, orfeus skrev:

Er det så vanskelig å skille mellom utenpåting som sminke o.l. - og inngrep? Eller er det vrangt i viljen?

Har det noe betydning? Hun spurte om eksempler på hva naturen ikke kan gi oss..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zoey skrev:

Og hår vokser på kroppen og man har til og med inngrodde hår i blant, helt naturlig. 

Etter din logikk er det da helt naturlig å operere inn hårdotter i tilfeldige klumper rundt om på overarmene. 

Det var litt av en sammenligning du, for det er sikkert mange som vil ha hårklumper under huden 😂 Morroklump du 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, orfeus skrev:

Er det så vanskelig å skille mellom utenpåting som sminke o.l. - og inngrep? Eller er det vrangt i viljen?

Godt spørsmål;)) Det dummeste forsvaret fra de som er for kosmetiske behandlinger er at de sammenlikner det med å sminke seg eller å gå til frisøren. Og det kan IKKE sammenliknes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lambigirl skrev:

Godt spørsmål;)) Det dummeste forsvaret fra de som er for kosmetiske behandlinger er at de sammenlikner det med å sminke seg eller å gå til frisøren. Og det kan IKKE sammenliknes.

Det var ikke det som var spørsmålet, men det kan sammenlignes ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lovelulu skrev:

Det var ikke det som var spørsmålet, men det kan sammenlignes ja.

NEI det kan IKKE sammenliknes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Lambigirl skrev:

NEI det kan IKKE sammenliknes.

Den støtter jeg for botox, juviderm og sånn restilan er ikke i nærheten av det og sminke seg og det er en dårlig unnskyldning fra dem som bruker kosmetiske behandlinger. Innsprøytinger av botox og restilane er gift stoffer som dem sprøyter inn i huden men når det gjelder sminke kan vi i dag få kjøpt plante basert sminke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lambigirl skrev:

NEI det kan IKKE sammenliknes.

Jo jeg mener det, akkurat som du ikke mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Jo jeg mener det, akkurat som du ikke mener det.

Greit at du mener det. Men da må du forvente å få kritikk for den meningen. For den henger ikke på greip.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Lambigirl skrev:

Greit at du mener det. Men da må du forvente å få kritikk for den meningen. For den henger ikke på greip.

Det har jeg vel allerede fått.. Og jeg er ikke den eneste personen i verden med denne meningen, kanskje her inne da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lovelulu Jeg tror selv de iherdigste tilhengere av kosmetiske inngrep er i stand til å skille mellom det overfladiske som sminke og barbering, og inngrep som fillers og botox, og hårfjerning med laser. Du er den eneste jeg har vært borti som påstår at det er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Vil bare dele noen tanker rundt dette med botox. Restylane og juvederm vet jeg lite om. Men ser på botox fra et litt annet perspektiv enn de fleste. Selv er jeg døv, og helt avhengig av ansiktsuttrykk for å lese mennesker, og for å kommunisere. Mange med Botox TROR de har ansiktsuttrykk, men mye går tapt. Det er noe som kalles for mikrouttrykk, som vi oppfatter ubevisst i kommunikasjon med andre, og som er svært verdifulle i kommunikasjonsituasjoner. En person med botoxinnsprøytninger i pannen mister så mye, merker fort at jeg blir utilpass og usikker når jeg snakker med en som har gått gjennom slike prosedyrer, fordi det er vanskelig å lese dem. Noe som og bekymrer meg, med tanke på mødre som tar botox, tenk på spedbarn som starter å kommunisere med ansiktsuttrykk, og får lite respons fra en mor hvis ansikt er mer eller mindre ute av stand til å respondere på barnets grimaser. Det kalles å speile andre, og det er noe av det første man lærer i kommunikasjon som barn, å ta tur, se, og lese ansiktsuttrykk og kopiere de. Dette bygger grunnlaget for videre kommunikasjonsferdigheter. En annen tings som er interessant, bruk av muskler i ansiktet påvirker også følelsene våre, dvs, det er en sannhet i at når man smiler vil man automatisk føle seg litt bedre. Forskning viser at kvinner som bruker botox blir etterhvert dårligere til å lese andres følelser, og blir mindre empatiske fordi man i kommunikasjon normalt bruker å gjenspeile det den andre forteller. Så uttrykkene våre har en enorm påvirkning på følelseslivet vårt, og i samspillet med andre. At bloggere promoterer slikt, syns jeg blir helt feil, spesielt når man ser at selv voksne mennesker ikke klarer å se og forstå virkningene på lang sikt. Hvordan kan da ungjenter forstå det?

 

Å sammenligne inngrep med sminke kan gå an hvis man legger til grunn at ingen av disse tingene er naturlige, så det blir en dum sammenligning i denne diskusjonen. Sminke i store mengder kan også være skadelig for huden. Men sminke kan enkelt fjernes. Det kan man ikke med botox, samt at ettervirkningene kan være verre en  hvis man har brukt for mye sminke over en tid. Det er forskjell på å klippe en negl og å kutte av seg foten, for å si det slik. Inngrep har større konsekvenser for kroppen og psyken enn sminke og hårfarge. 

 

Endret av FarDareisMai
Klargjøre et par setninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
22 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Vil bare dele noen tanker rundt dette med botox. Restylane og juvederm vet jeg lite om. Men ser på botox fra et litt annet perspektiv enn de fleste. Selv er jeg døv, og helt avhengig av ansiktsuttrykk for å lese mennesker, og for å kommunisere. Mange med Botox TROR de har ansiktsuttrykk, men mye går tapt. Det er noe som kalles for mikrouttrykk, som vi oppfatter ubevisst i kommunikasjon med andre, og som er svært verdifulle i kommunikasjonsituasjoner. En person med botoxinnsprøytninger i pannen mister så mye, merker fort at jeg blir utilpass og usikker når jeg snakker med en som har gått gjennom slike prosedyrer, fordi det er vanskelig å lese dem. Noe som og bekymrer meg, med tanke på mødre som tar botox, tenk på spedbarn som starter å kommunisere med ansiktsuttrykk, og får lite respons fra en mor hvis ansikt er mer eller mindre ute av stand til å respondere på barnets grimaser. Det kalles å speile andre, og det er noe av det første man lærer i kommunikasjon som barn, å ta tur, se, og lese ansiktsuttrykk og kopiere de. Dette bygger grunnlaget for videre kommunikasjonsferdigheter. En annen tings som er interessant, bruk av muskler i ansiktet påvirker også følelsene våre, dvs, det er en sannhet i at når man smiler vil man automatisk føle seg litt bedre. Forskning viser at kvinner som bruker botox blir etterhvert dårligere til å lese andres følelser, og blir mindre empatiske fordi man i kommunikasjon normalt bruker å gjenspeile det den andre forteller. Så uttrykkene våre har en enorm påvirkning på følelseslivet vårt, og i samspillet med andre. 

 

Å sammenligne inngrep med sminke kan gå an hvis man legger til grunn at ingen av disse tingene er naturlige, så det blir en dum sammenligning. Sminke i store mengder kan også være skadelig for huden. Men sminke kan enkelt fjernes. Det kan man ikke med botox, samt at ettervirkningene kan være verre en  hvis man har brukt for mye sminke over en tid. Det er forskjell på å klippe en negl og å kutte av seg foten, for å si det slik. 

 

Det var et av dem bedre svarene jeg har lest med mange viktige poenger de ferreste tenker over og det er fint og få det fra ditt perspektiv som døv. Det er tanke vekkende ting du skriver som dem som har tatt botox må tenke over og jeg har lest det du skriver om spe barn og komunikasjon med mor og det er det forskning på. Ansikts utrykk er det viktigste i mellom menneskelig samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...