Gå til innhold

Vi som tar avstand til bloggere som blogger om kosmetiske behandlinger - Hva må og kan gjøres for å stoppe denne trenden?

Gjest Carina Maria

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Lapper skrev:

Ja det andre du blogger om er vekt,slanking,ja til og med bilde av vekta for og virkelig statuere hva vekta er. Noe som heller ikke burde gjøre om du gadd og følge sunn fornuft plakaten. 

Jo foresten... Jeg glemte katter og hunder. Men de er det lov og blogge om

Les bloggen min, så ser du det er mye mer. Men som sagt jeg gidder ikke å diskutere med deg, for du er bare ute etter å krangle med meg. Og som sagt, det skjer ikke.

Endret av Lovelulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, orfeus skrev:

Da syns jeg du skal melde dem til forbrukerombudet. De tjener grovt med penger på vår usikkerhet og gjør oss til slaver av urealistiske skjønnhetsidealet.

Hva med det Honey Dew skrev, hun også har sett reklamer og mener det er lov å skrive om dette i blogger. Det er nok langt fra bare jeg som ser reklamer om dette.

Endret av Lovelulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff a meg. Hvor barnslig går det an å være? Min mor på 44 år er mer voksen enn visse folk her altså. Skulle tro det var en 13åring som skriver, og ikke noen på snart 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Hva med det Honey Dew skrev, hun også har sett reklamer og mener det er lov å skrive om dette i blogger. Det er nok langt fra bare jeg som ser reklamer om dette.

Det er ikke sikkert at @Honey Dew har sett dem linkene og det handler ikke om at det bare er du. Det er ikke lov. Når lov verket er klart som de @orfeus har delt i tråden kan ikke du tolke lov verket til din fordel. 

Dem ferreste vet ikke om dem lovene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plastikkirurgisk klinikkene prøver seg, selvsagt, og hvis ingen sier fra så fortsetter de bare. De vil ha deg og meg som kunde, få oss til å ta en ekstra kikk i speilet og se om ikke det er noe som bør fikses. De har forresten heller ikke lov til å komme med finansieringstilbud. Det de kan opplyse om i reklame er hva de utfører og hva det koster. Det skal altså være svært nøkternt. Når det gjelder vrimmelen av skjønnhetsklinikker som driver med injisering av fillers og botox, er det svært mange som bryter markedsføringsloven. Ikke alle har nødvendig ekspertise, heller. Kundene er ofte ikke klar over hvor små marginer det er i ansiktsmuskulaturen og hvor lett det kan gå feil med for eksempel injisering av botulinum / botox, at man etter å ha fått botox i pannen både kan få hengende øyelokk (forsvinner når botoxen går ut av systemet) og varige synsforstyrrelser. 

Man kan selvsagt skrive om kosmetiske inngrep i en blogg, men så snart man skriver om bestemte produkter og nevner dem, er det reklame. Dreier det seg om reseptbelagte legemidler er det forbudt. Man kan selvsagt skrive et kritisk innlegg, det blir noe annet. Men man skal passe seg der også, så man ikke blir tatt for å sette ut falske rykter om et varemerke. Blogging i Norge har så langt vært en fredet boble hvor hvem som helst kan skrive nesten hva som helst, men nå begynner det å strammes til, og det blir garantert strengere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, orfeus skrev:

De plastikkirurgisk klinikkene prøver seg, selvsagt, og hvis ingen sier fra så fortsetter de bare. De vil ha deg og meg som kunde, få oss til å ta en ekstra kikk i speilet og se om ikke det er noe som bør fikses. De har forresten heller ikke lov til å komme med finansieringstilbud. Det de kan opplyse om i reklame er hva de utfører og hva det koster. Det skal altså være svært nøkternt. Når det gjelder vrimmelen av skjønnhetsklinikker som driver med injisering av fillers og botox, er det svært mange som bryter markedsføringsloven. Ikke alle har nødvendig ekspertise, heller. Kundene er ofte ikke klar over hvor små marginer det er i ansiktsmuskulaturen og hvor lett det kan gå feil med for eksempel injisering av botulinum / botox, at man etter å ha fått botox i pannen både kan få hengende øyelokk (forsvinner når botoxen går ut av systemet) og varige synsforstyrrelser. 

Man kan selvsagt skrive om kosmetiske inngrep i en blogg, men så snart man skriver om bestemte produkter og nevner dem, er det reklame. Dreier det seg om reseptbelagte legemidler er det forbudt. Man kan selvsagt skrive et kritisk innlegg, det blir noe annet. Men man skal passe seg der også, så man ikke blir tatt for å sette ut falske rykter om et varemerke. Blogging i Norge har så langt vært en fredet boble hvor hvem som helst kan skrive nesten hva som helst, men nå begynner det å strammes til, og det blir garantert strengere. 

Jaja lovene er nå som de er, ikke noe å gjøre med det. Men jeg kommer uansett til å skrive om mine kosmetiske behandlinger på bloggen. Skal skjekke om det er lov å bruke ordene botox osv, hvis ikke bruker jeg andre ord. Det blir uansett skjønt hva som menes 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Bottega skrev:

Uff a meg. Hvor barnslig går det an å være? Min mor på 44 år er mer voksen enn visse folk her altså. Skulle tro det var en 13åring som skriver, og ikke noen på snart 50.

Jeg er 44 år. Kan virkelig ikke se at noe av det jeg har skrevet her er barnslig. Å være for kosmetiske behandlinger er ikke barnslig. Å jeg har min fulle rett til å ha mine meninger her inne selv om de ikke er det samme som dine.

Endret av Lovelulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 år. Kan virkelig ikke se at noe av det jeg GSR skrevet her er barnslig. Å være for kosmetiske behandlinger er ikke barnslig.

Ok

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk få bestemme hva de ønsker å gjøre? Vi har ingen rett til å fortelle folk hvordan og hva de skal gjøre i livet sitt. Så lenge det er lovlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
13 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jaja lovene er nå som de er, ikke noe å gjøre med det. Men jeg kommer uansett til å skrive om mine kosmetiske behandlinger på bloggen. Skal skjekke om det er lov å bruke ordene botox osv, hvis ikke bruker jeg andre ord. Det blir uansett skjønt hva som menes 😊

Bryt loven du for all del og det er ikke mitt problem at bloggen din en dag kommer til å bli stengt. Jeg tror den dagen kommer da alle bloggerne som blogger om og ta botox og restilane kommer til og få et regelverk. 

Når du skal undersøke bør du kontakte dem rette kontorene da for jeg tviler på at skjønnhets salongene som setter svineriet kommer til og innrømme at det er brudd på loven. Dem skal tjene penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kan ikke folk få bestemme hva de ønsker å gjøre? Vi har ingen rett til å fortelle folk hvordan og hva de skal gjøre i livet sitt. Så lenge det er lovlig

Det er ikke lovlig for det kommer fram med linkene som @orfeus har linket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det er ikke lovlig for det kommer fram med linkene som @orfeus har linket til. 

Her deler jeg linkene som ble oppgitt i svaret fra @orfeus nok en gang sånn at de kan være med videre når vi diskuterer om det er lovlig eller ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-18-1839/KAPITTEL_14#§13-5

https://legemiddelverket.no/andre-temaer/reklame/forbud-mot-reklame-til-allmennhet-for-reseptbelagte-legemidler

Vedrørende reklame for plastisk kirurgi så er det ikke lov med før- og etterbilder, negativ omtale av normale kroppsdeler (ørnenese, kalkunhals, hengepupper, grevinneheng, etc) 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-markedsforing-av-kosmetiske/id92501/

Det er ulovlig. Sophie fikk på pukkelen. Og hun var IKKE sponset.

ALLE bloggerne som blogger om kosmetiske behandlnge kan IKKE gå fritt uten at det blir konsekveser. Hvis vi har tolket lovverket riktig er det på tide at alle bloggerene som blogger om kosmetiske behandlinger får sanksjoner. Loven gjelder for ALLE. Hvis alle skulle ha sagt at den og den loven orker vi ikke å bry oss om hvilket samfunn skulle vi ha fått?

Det er ansvarsfraskivelse av de bloggerene som blogger om kosmetiske behandlinger å ikke følge lovverket. Jeg ser lovverket som tydelig. Og lovverket kan IKKE bortforklares. Jeg kommer til å melde inn bloggere jeg ser bryter med loven til forbrukerombudet. Og det skal være fornøyelig. Jeg håper flere vil gjøre det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Carina Maria skrev:

Bryt loven du for all del og det er ikke mitt problem at bloggen din en dag kommer til å bli stengt. Jeg tror den dagen kommer da alle bloggerne som blogger om og ta botox og restilane kommer til og få et regelverk. 

Når du skal undersøke bør du kontakte dem rette kontorene da for jeg tviler på at skjønnhets salongene som setter svineriet kommer til og innrømme at det er brudd på loven. Dem skal tjene penger. 

Vær du sikker, jeg skal få sjekket ved sikre kilder, og er det ulovlig å skrive botox osv så skriver jeg bare andre ord. Da gjør ikke jeg noe ulovlig, så hvorfor i alle dager skal min blogg stenges. Det helt lovlig å blogge om kosmetiske behandlinger, og det kommer nok heller aldri å bli forbudt! Hvor mange bloggere har ikke brukt ordet botox, restylane osv i bloggene sine? Det har også motstandere av kosmetisk behandling gjort. Og da er det fullt lik mye ulovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
5 minutter siden, Lovelulu skrev:

Vær du sikker, jeg skal få sjekket ved sikre kilder, og er det ulovlig å skrive botox osv så skriver jeg bare andre ord. Da gjør ikke jeg noe ulovlig, så hvorfor i alle dager skal min blogg stenges. Det helt lovlig å blogge om kosmetiske behandlinger, og det kommer nok heller aldri å bli forbudt! Hvor mange bloggere har ikke brukt ordet botox, restylane osv i bloggene sine? Det har også motstandere av kosmetisk behandling gjort. Og da er det fullt lik mye ulovlig!

Skjønner du ikke forskjellen? Dem som er mot reklamerer ikke for dem fæle og fake behandlingene for dem skriver kritiske innlegg. Dem bryter ingen lover for dem har skjønt hva konsekvensene av og blogge om kosmetiske behandlinger kan føre til noe dere som blogger og reklamerer om behandlingene ikke har skjønt. 

Herre gud ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Maria skrev:

Skjønner du ikke forskjellen? Dem som er mot reklamerer ikke for dem fæle og fake behandlingene for dem skriver kritiske innlegg. Dem bryter ingen lover for dem har skjønt hva konsekvensene av og blogge om kosmetiske behandlinger kan føre til noe dere som blogger og reklamerer om behandlingene ikke har skjønt. 

Herre gud ass.

Jo de bryter også loven hvis de bruker ordet botox osv i innlegget sitt! Det er ikke lov å bruke navnet på det som er under medisin, og da spiller det ingen rolle i hvilken sammenheng det er. Blir uansett snik reklame da. Det er dere som sier lovene er sånn, ikke jeg.

Endret av Lovelulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Carina Maria
4 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jo de bryter også loven hvis de bruker ordet botox osv i innlegget sitt! Det er ikke lov å bruke navnet på det som er under medisin, og da spiller det ingen rolle i hvilken sammenheng det er.

Dem bryter ikke loven fordi dem er kritisk til dere som støtter opp om et fake utseende. Jeg heier på alle dem som stiller dere til veggs og dem burde fått medalje alle sammen. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Carina Maria skrev:

Dem bryter ikke loven fordi dem er kritisk til dere som støtter opp om et fake utseende. Jeg heier på alle dem som stiller dere til veggs og dem burde fått medalje alle sammen. 

Du motsier deg selv jo. Du sier det er forbudt å bruke ordet botox osv fordi det er medisin. Da er det da vel klart at motstanderne av botox også gjør noe forbudt hvis de bruker ordet botox i innlegget sitt!..Det har jo ingenting med hva innlegget handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn litt mer om dette med ulovlig reklame for botox, ser at det er flere som opererer i gråsoneland ... Det er ikke bare i Trondheim det skjer, selv om denne artikkelen handler om akkurat det.

http://trd.by/nyhetern/2017/02/27/Jurister-reagerer-på-Trondheimsklinikkenes-ulovlige-markedsføring-av-Botox-Åpenbart-lovbrudd-mener-Forbrukerombudet-14307261.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lovelulu skrev:

Du motsier deg selv jo. Du sier det er forbudt å bruke ordet botox osv fordi det er medisin. Da er det da vel klart at motstanderne av botox også gjør noe forbudt hvis de bruker ordet botox i innlegget sitt!..Det har jo ingenting med hva innlegget handler om.

Konteksten er vel viktig, skulle jeg tro. Skriver man at man har fått sprøytet inn botox hos XX-klinikken, er det kanskje en slags reklame, men om man diskuterer det slik vi gjør her i tråden kan det vel neppe kalles reklame, eller hva? Loven sier at det ikke er tillatt med reklame for reseptbelagte medikamenter, men den sier ikke noe om at vi ikke kan krangle om botox 😄

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...