Gå til innhold

Er nabo skyld i at bilen min er skadet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi har akkurat kjøpt en ny bil. Bare hatt den i 2 uker. I stormen i går fikk vi naboens takplater i hodet på bilen vår:( i tillegg har han ikke festet porten så den har blafret opp på bilen og skrapt opp litt på siden. Det er likevel taket og panseret som er verst. Vi bor veldig tett i tett.

Vi har sagt i fra men han nekter at han har noe med det. Han sier det er et hendelig uhell og ikke kan klandres.

Vi har jo full kasko, men er jo synd å bruke den og miste bonus når det i hvert fall ikke er vår feil.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5654d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sa i tillegg at våre søppelspann hadde falt overende, og at vi heller ikke hadde festet ting, men faktisk har vi et tau rundt de men et hadde falt overende uansett. Men uansett så forstår jeg ikke argumentet hans når våres ting ikke har skadet noen og vi i tillegg har prøvd å strappe fast. 

Anonymkode: 5654d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han Robin da som fikk isblokk i hodet? Han fikk jo erstatning? Vet det er stor forskjell på et liv som stakkars ble ødelagt og en bil...:( men likevel prinsippet...?

Anonymkode: 5654d...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med porten er et uhell. 

Men det nedbør takplatene er jeg ikke enig i at er et uhell. De er åpenbart ikke godt nok festet og det syns jeg dermed burde gå på forsikringen til naboen. 

Anonymkode: eb29e...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med han Robin da som fikk isblokk i hodet? Han fikk jo erstatning? Vet det er stor forskjell på et liv som stakkars ble ødelagt og en bil...:( men likevel prinsippet...?

Anonymkode: 5654d...88d

Huseiere er ansvarlige for å sikre bygninger så is ikke faller ned. Det er altså ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: bab61...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en advokat. Må finnes et tonn med presedens på dette.

Anonymkode: 1a31a...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lol. "I hodet på bilen".

Anonymkode: 801b6...e44

Alle vet at det ikke heter det, men du forstår vel det ut i fra kontekst hva jeg mener? Vi sier jo at biler som ligger for nærme kjører i ‘rompa’ på en? 

Har du noe konstruktivt?

Anonymkode: 5654d...88d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Huseiere er ansvarlige for å sikre bygninger så is ikke faller ned. Det er altså ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: bab61...c98

Hvis man får en takplate i hodet da?

Anonymkode: 5654d...88d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hør med en advokat. Må finnes et tonn med presedens på dette.

Anonymkode: 1a31a...637

Ja det er jo en mulighet, vil bare sjekke først om jeg er helt på jordet først... siden det kanskje bare blir dyrt med advokat og vi ikke kommer noen vei. Men går jo an å få en time og diskutere om det er noe å gå videre med.

hadde det vært mitt hus hadde jeg blitt kjempeflau og lagt meg flat:/ det er vel det riktige å gjøre tror jeg selv om det kanskje ikke er slik i loven.

 

Anonymkode: 5654d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vi har akkurat kjøpt en ny bil. Bare hatt den i 2 uker. I stormen i går fikk vi naboens takplater i hodet på bilen vår:( i tillegg har han ikke festet porten så den har blafret opp på bilen og skrapt opp litt på siden. Det er likevel taket og panseret som er verst. Vi bor veldig tett i tett.

Vi har sagt i fra men han nekter at han har noe med det. Han sier det er et hendelig uhell og ikke kan klandres.

Vi har jo full kasko, men er jo synd å bruke den og miste bonus når det i hvert fall ikke er vår feil.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5654d...88d

Kontakt forsikringsselskapet og forklar situasjonen. De skal kunne veilede deg. 

Ellers er det alltid luft å ha forsikring med parkeringsskade uten tap av kasko når du har ny bil. 

Anonymkode: 5d50b...b58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo en mulighet, vil bare sjekke først om jeg er helt på jordet først... siden det kanskje bare blir dyrt med advokat og vi ikke kommer noen vei. Men går jo an å få en time og diskutere om det er noe å gå videre med.

hadde det vært mitt hus hadde jeg blitt kjempeflau og lagt meg flat:/ det er vel det riktige å gjøre tror jeg selv om det kanskje ikke er slik i loven.

 

Anonymkode: 5654d...88d

Om du er med i en fagforening, kan du sjekke om de tilbyr gratis juridisk rådgiving til privatsaker. Det er det mange fagforeninger som gjør. 

Altså, uhell skjer. Selv om man har festet noe, så kan det rives løs, og det er det ingen grunn til å bli flau over. Du sa jo selv at dere hadde festet bosspannet, men det hadde likevel veltet. Nei, det skadet ikke noe, men OM det hadde stått en bil inntil det, kunne det blitt skadet. 

Anonymkode: bab61...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner. Men jeg hadde likevel tilbudt meg å betale for skaden hvis det var en av mine ting som forsvant. 

Skal høre med fagforening. 

Æsj ja burde hatt den parkeringsforsikringen, ingen tvil om at jeg kjøper det nå!

Anonymkode: 5654d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med han Robin da som fikk isblokk i hodet? Han fikk jo erstatning? Vet det er stor forskjell på et liv som stakkars ble ødelagt og en bil...:( men likevel prinsippet...?

Anonymkode: 5654d...88d

 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Huseiere er ansvarlige for å sikre bygninger så is ikke faller ned. Det er altså ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: bab61...c98

Dere bør sjekke fakta før dere baserer dere på dem. Huseier ble frikjent i Robin-saken i Høyesterett. Erstatningen som tingretten idømte huseier, ble derfor ikke gjeldende. Huseier inngikk forøvrig forlik om erstatning direkte m Robin. 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/3pg9/Robin-fikk-isblokk-i-hodet_-gardeieren-frikjent

Anonymkode: 2c81e...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet at det ikke heter det, men du forstår vel det ut i fra kontekst hva jeg mener? Vi sier jo at biler som ligger for nærme kjører i ‘rompa’ på en?

Anonymkode: 5654d...88d

*aspiealert* ;)

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde det vært mitt hus hadde jeg blitt kjempeflau og lagt meg flat:/ det er vel det riktige å gjøre tror jeg selv om det kanskje ikke er slik i loven.

Anonymkode: 5654d...88d

Enig. Selv om man har det juridiske på sin side, så er det ikke alltid det samsvarer med å være en hedersmann.

Slike skader dekkes vanligvis av kasko. Men dersom naboen er å klandre, for eksempel fordi han ikke har utført normal vedlikehold, kan han bli nødt til å dekke skadene (på sin forsikring).

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier ble frikjent i Robin-saken i Høyesterett.

Anonymkode: 2c81e...e3d

Huseieren ble frikjent, men ikke den som sto for det tekniske vedlikeholdet. Fordi huseieren ikke var å klandre i dette tilfellet. Vedlikehold var utført og sikringen på taket var i forskriftsmessig stand, men det var likevel opptrådt uaktsomt.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market said:

*aspiealert* ;)

Enig. Selv om man har det juridiske på sin side, så er det ikke alltid det samsvarer med å være en hedersmann.

Slike skader dekkes vanligvis av kasko. Men dersom naboen er å klandre, for eksempel fordi han ikke har utført normal vedlikehold, kan han bli nødt til å dekke skadene (på sin forsikring).

Fordi huseieren ikke var å klandre i dette tilfellet. Vedlikehold var utført og det var i forskriftsmessig stand.

Måtte Google aspiealert nå 😅

takk for svar. Må nesten bare belage meg på å ta det på forsikring da, kjipt. Skal sjekke opp dette med vedlikeholdet, har på en følelse av at dette skjedde forrige vinter også i en storm (at platene hans datt ned) så kanskje vi har en sak der. Men det var det den andre naboen som såg, ingenting ble ødelagt da

Anonymkode: 5654d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen kan nok ikke klandres for dette, selv om han kanskje har vært uforsiktig. Dette er en sak for forsikringsselskapet deres

Anonymkode: 33bb4...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...