Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å føde i badekar og jordmor har også snakket så varmt om det. Nå fant jeg plutselig ut at man må ha bmi under 30 for at badekar skulle være en mulighet. Jeg har lett etter årsaken, men får bare opp at det er "risikofødsel" uten noe mer spesifikt. Har ikke ny time før langt ut i desember, men spør henne om ingen vet her. Er det noen som vet hvorfor?

Jeg spiser sunt og trener mye og er over halveis i svangerskapet og har ikke lagt på meg et gram, så trenger ikke usaklig kommentarer som "tjukkebollefeita" om noen følte seg fristet. Jeg er forresten ganske lav, så veier ikke mer enn at mannen hadde klart å få meg opp av badekaret alene, men jeg veier for mye i forhold til høyden min.

Anonymkode: 5cf54...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi du skal ha ordentlig plass. Ikke alle sykehus har store badekar.

Anonymkode: e0d27...147

Skrevet

Ja, såvidt jeg vet er grunnen at det må være mulig å få deg raskt opp om noe skulle skje og du ikke kommer deg opp på egen hånd. En regel er nok en regel, selv om mannen din kunne fått deg opp.

Anonymkode: 8140d...591

Skrevet

Har man bmi på over 30 defineres det vel uansett som risikosvangerskap. Og faller man inn under kategorien risikosvangerskap (samme hvilken grunn, det kan til og med være hvis mor har streptokokkinfeksjon i slutten av svangerskapet) får man uansett ikke lov til å føde i badekar.

Anonymkode: 6ccfb...8cc

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fordi du skal ha ordentlig plass. Ikke alle sykehus har store badekar.

Anonymkode: e0d27...147

?? Har du sett hvor ulike kropper er, som har samme bmi? 

Tror neppe det har noe med det å gjøre. Vil heller tro at høy bmi KAN være en risikofaktor?

Anonymkode: 9239f...017

• Liker 5
Skrevet

Et av kravene for å få føde i vann er at det ikke er økt fare for komplikasjoner. 

Har man for høy BMI, er det ganske mye større sjanse for at det oppstår komplikasjoner. Derfor får man ikke være i badekar. Om en komplikasjon skjer, må man gjerne handle raskt, og det er krøkkete om du er i badekar, og de må få deg opp for å behandle deg. 

Men mange steder bruker de også skjønn. Så de ser an hver person, og om den fødende er i god form, har god helse, og alt ser greit ut, kan du likevel få føde i vann om jordmor/fødselslege godkjenner det. 

Anonymkode: 45ba0...ae7

• Liker 2
Skrevet

Et av kravene for å få føde i vann er at det ikke er økt fare for komplikasjoner. 

Har man for høy BMI, er det ganske mye større sjanse for at det oppstår komplikasjoner. Derfor får man ikke være i badekar. Om en komplikasjon skjer, må man gjerne handle raskt, og det er krøkkete om du er i badekar, og de må få deg opp for å behandle deg. 

Men mange steder bruker de også skjønn. Så de ser an hver person, og om den fødende er i god form, har god helse, og alt ser greit ut, kan du likevel få føde i vann om jordmor/fødselslege godkjenner det. 

Det har også litt med overvåkning å gjøre, noe som er vanskeligere når mor ligger i vann naturlig nok. 

Anonymkode: 0268a...855

• Liker 2
Skrevet

?? Har du sett hvor ulike kropper er, som har samme bmi? 

Tror neppe det har noe med det å gjøre. Vil heller tro at høy bmi KAN være en risikofaktor?

Anonymkode: 9239f...017

Nei, høy BMI ER en risikofaktor. Ikke pga badekarets størrelse. At man bærer vekt ulikt er irrelevant når man har samme mengde fett. 

Anonymkode: 76419...fb4

• Liker 3
Skrevet

Nei, høy BMI ER en risikofaktor. Ikke pga badekarets størrelse. At man bærer vekt ulikt er irrelevant når man har samme mengde fett. 

Bare en kommentar til "samme mengde fett": Poenget er jo at man IKKE har samme mengde fett selv om man har lik BMI... Bmi måler bare forholdet mellom høyde og vekt, det sier ingenting om hvor mye fett man har på kroppen. Kroppsbyggere er som regel overvektige ifølge BMI-skalaen, selv om de har ekstremt lite fett på kroppen. Jeg har selv vært på grensen til overvektig og samtidig hatt så lav fettprosent at jeg mistet mensen. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en kommentar til "samme mengde fett": Poenget er jo at man IKKE har samme mengde fett selv om man har lik BMI... Bmi måler bare forholdet mellom høyde og vekt, det sier ingenting om hvor mye fett man har på kroppen. Kroppsbyggere er som regel overvektige ifølge BMI-skalaen, selv om de har ekstremt lite fett på kroppen. Jeg har selv vært på grensen til overvektig og samtidig hatt så lav fettprosent at jeg mistet mensen. 

De fleste kroppsbyggere er faktisk innenfor normalvekt i følge BMI, og de som ikke er det er ikke sunne de heller. Det er tungt for hjertet å jobbe i en kropp med en BMI på 32 uansett om man har fett eller muskler. Og de med så høy BMI med lav fettprosent boler seg gjerne i tillegg. :)

Skrevet

Som de andre sier er det overvåkingen det går på. De får ikke undersøkt deg på samme måte når du ligger å dupper i vann, målinger kan bli feil og det samme med blodtrykk.

Anonymkode: d03cd...0fa

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kroppsbyggere er faktisk innenfor normalvekt i følge BMI, og de som ikke er det er ikke sunne de heller. Det er tungt for hjertet å jobbe i en kropp med en BMI på 32 uansett om man har fett eller muskler. Og de med så høy BMI med lav fettprosent boler seg gjerne i tillegg. :)

Det du skriver her er bare tull. En kropp med mye muskler og godt trent hjerte har styrke til å bære en "høy BMI". Musklene tar en større del av jobben. Når man har mye fett og lite muskler, så jobber hjertet hardere for å bære tyngden. Har man lite fett og masse muskler jobber ikke hjertet så hardt fordi musklene bærer vekten. 

Det å anta at folk boler seg er å være på bærtur.

Det finnes informasjon over hele nettet at muskuløse folk og kroppsbyggere får feil informasjon på BMI-skalaen. Jeg har feks BMI på 27, men jeg er godt trent med mye muskler.

til ts: en fødsel med mor med BMI på over 30 kategoriseres som risikofødsel. For nøyaktig måling av barnets stressnivå må målingen festes i barnets hode. Det er ikke mulig i et badekar.

Anonymkode: de0a4...29d

• Liker 4
Skrevet

Får man badekar som smertelindring ved bmi på 30,5? 

Anonymkode: 7ec91...969

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man badekar som smertelindring ved bmi på 30,5? 

Sannsynligvis ikke. Fra legeforeningens sider ved fødsel på bmi over 30: Fosterovervåkning (anbefales)
Kontinuerlig CTG, eventuelt STAN. Tidlig amniotomi og skalpelektrode foreslås.
Ved bruk av ekstern CTG-registrering kan U2-proben være best. Kontroll mot mors puls anbefales.

Skrevet

Jeg hadde 31 i BMI før graviditet, og fikk sitte i badekar mens jeg hadde rier. Planen var å føde i badekaret, men jeg måtte etterhvert ha smertestillende, så da gikk ikke det. Ingen nevnte vekten min.

Dette var på KK (Bergen) i september, om det skulle ha noe å si 

Anonymkode: 9fa48...cbc

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Mnjah skrev:

Sannsynligvis ikke. Fra legeforeningens sider ved fødsel på bmi over 30: Fosterovervåkning (anbefales)
Kontinuerlig CTG, eventuelt STAN. Tidlig amniotomi og skalpelektrode foreslås.
Ved bruk av ekstern CTG-registrering kan U2-proben være best. Kontroll mot mors puls anbefales.

Da blir det uaktuelt å dra tidlig til sykehuset her i hvert falk, ettersom jeg ikke tåler lystgass og er blitt frarådet epidural. 

Synd jeg skal bli fratatt en naturlig fødsel fordi jeg trener tung styrke 5 ganger i uken og derfor er avhengig av å også ha noe fett, selv om jeg har mest muskler.. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 31 i BMI før graviditet, og fikk sitte i badekar mens jeg hadde rier. Planen var å føde i badekaret, men jeg måtte etterhvert ha smertestillende, så da gikk ikke det. Ingen nevnte vekten min.

Dette var på KK (Bergen) i september, om det skulle ha noe å si 

Anonymkode: 9fa48...cbc

Så godt å lese! :)

Skrevet

Kjapt spørsmål...er det bmi FØR graviditet eller bmi i siste del av svangerskapet som teller ifht risikofødsel?

Anonymkode: 2e465...615

Skrevet

Ved høy BMI er det flere risikofaktorer, som økt fare for stort barn, at barnet kan sitte fast, økt fare for blødning hos mor m.fl. Under fødsel er man mindre bevegelig, fordi man har smerter og gjerne bekkenplager som kan være til hinder for å raskt komme seg ut av badekar i en nødsituasjon. Ingen av disse økte farene over her er noe man vil oppleve i et badekar. 

Noen sykehus er strengere enn andre, også avhengig av vaktteam av jordmødre og leger. Alle har samme retningslinjer men det er lov å bruke skjønn. Hvis du har BMI i grenseområdet vil jeg tro du ikke trenger å bekymre deg. Kanskje får du være i badekaret helt frem til du skal trykke som et kompromiss, sålenge fosterlyden er lett lyttbar og normal underveis i vann. 

Vann er helt fantastisk deilig smertelindring, håper du får oppleve den samme når ønsket er så sterkt. 

Konkrete tips for veien videre er å bli henvist til sykehuset for en forløsningssamtale og plan for smertelindring. Er du frisk med et friskt barn i vente ute som er forventet å være normalt stor, ikke forhøyet blodtrykk eller tegn til scangerskapsforgiftning og normal glukosebelastning har du mange gode argumenter for å få føde i vann. Be om at fødeplan fra samtalen noteres i din journal. Les deg opp på fødestillinger og tenk litt på hva du ønsker. Å føde knestående (i vann eller på land) utvider bekkenet maksimalt og barnet fødes i nedoverbakke med hjelp av tyngdekraften, mot oppoverbakke uten hjelp av tyngdekraften i ryggleie. Oppreiste fødestillinger minsker risikoen for fastsittende barn. 

Du kan også undersøke mulighetene for å føde hjemme. Ifht BMI gjøres individuelle vurderinger hvis BMI i grenseland. Uansett er du veldig prisgitt hvor du bor i landet for tilbudet er best om du bor sentralt på Østlandet. 

Masse lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Kjapt spørsmål...er det bmi FØR graviditet eller bmi i siste del av svangerskapet som teller ifht risikofødsel?

Anonymkode: 2e465...615

BMI før graviditet 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...