Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med kommunikasjon/planlegging i stefamilier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie med 2+2 barn. Har vært sammen i mange år. Det jeg sliter mest med er faktisk kommunikasjon og planlegging med tanke på stebarna. 

Jeg er en god planlegger og har alt i kalendre angående hvor alle skal til enhver tid. 

Men så til problemet.

Alle på min manns side kommuniserer , forståelig nok, med han ang. hans barn. Alle lapper som kommer til han enten via melding fra barnas mor , eller fysiske lapper.  Bursdagsinvitasjoner/skole etc etc.

Han er utrolig dårlig på alt dette, så er ikke alltid jeg får beskjeder. 

En annen ting er fritidsaktiviter som barna er med på. Han svarer sjelden på ting som har med dette å gjøre.

I den perfekte verden hadde alt gått til med, så jeg kunne holdt kontroll på det.

Men jeg er redd for at barnas mor vil føle at jeg tråkker over foreldrenes ansvarsoppgaver, samtidig som jeg muligens overstyrer mannen med dette også..

Hvordan løser dere dette hos dere? 

Anonymkode: 24fce...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en grei dialog med barnas mor så be mor om at du kan få dette siden far glemmer.... 

Jeg som mor hadde vært fornøyd om en glemsom eks hadde en kone som tak tak i akkurat sånne ting, dette er jo ikke at stemor tar over styring, men holder kontroll på hva barna skal eller om far (som regel i praksis stemor) som feks ha med kake til en turnering. Det er barna det går ut over at far glemmer bursdager eller å ha med kake, og ingen andre enn barna som vinner på at de blir fulgt opp. 

I en perfekt verden skal selvsagt far skjerpe seg og følge opp alt, men vi vet alle at det finnes både fedre og mødre som er litt mer glemsom enn gjennomsnittet.

Om du ikke har så grei dialog med mor må du bare fortsette å mase på far, samt etterlyse lapper hos barna.

Er barna store nok så lag i stand et familieråd med dere to og alle barna, og be alle (inkl egne barn) om å huske på å levere lapper beskjeder til deg (trenger ikke si at det er pga glemsom far, men mer som i at du er husets sekretær) 

Anonymkode: 4e1af...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk, delt kalender. Spør far hver dag om det er noe som skal inn i kalenderen. Sjekk hver kveld og spør om morgendagen stemmer. Etter hvert blir det rutine, i det øyeblikket man får beskjed om at man skal være trafikkvakt på skolen i uke 3, legg det inn. Ekstratrening fotball, bursdagsselskaper, planlagte vennebesøk. Han syns sikkert det er ok med en app, de færreste har problemer med det, det er verre med en fysisk lapp som man skal huske å skrive for hånd inn i en familiekalender. Mannen kan du med fordel "overstyre" på denne måten, barnas mor har ingen ting med dette å gjøre. Han klarer fint å oppdatere den kalenderen en gang om dagen.

Anonymkode: 46721...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver her. Hos oss er vi 1+2, da jeg har et barn og han har to barn. 

Jeg har også full kontroll på det meste, men far glemmer. Aner ikke hvordan man kan få det til. 

Å ta kontakt med mor er uaktuelt her, fordi hun er ikke så positivt innstilt til meg. 

Anonymkode: fa79b...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkronisert kalender:) både mor og far har synkronisert kalender, samme med mor og stefar. Tror stemor også har god kontroll. Alle er oppdaterte til enhver tid.

Anonymkode: f93fe...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og stebarnas mor har nettopp avtalt at jeg og henne skal kommunisere bedre. Jeg skal sende oppdateringer til henne mens/etter barna har vært her, siden far rett og slett ikke tenker over ting som å verdt å si videre. Og vice versa. Jeg synes også iblant at jeg maser på samboeren om ting som har med stebarna å gjøre (få svar på spm om hvordan det blir da eller da), når jeg like gjerne kan spørre mammaen. Så vi velger å gå rundt faren litt, men jeg vil faktisk også tro at det er en hjelp for pappaen at jeg hjelper til med kommunikasjonen/ planleggingen/ avtalene. Jeg passer på å ikke overta helt altså. Jeg er fortsatt absolutt i bakgrunnen. 

Anonymkode: 4d629...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en grei dialog med barnas mor så be mor om at du kan få dette siden far glemmer.... 

Jeg som mor hadde vært fornøyd om en glemsom eks hadde en kone som tak tak i akkurat sånne ting, dette er jo ikke at stemor tar over styring, men holder kontroll på hva barna skal eller om far (som regel i praksis stemor) som feks ha med kake til en turnering. Det er barna det går ut over at far glemmer bursdager eller å ha med kake, og ingen andre enn barna som vinner på at de blir fulgt opp. 

I en perfekt verden skal selvsagt far skjerpe seg og følge opp alt, men vi vet alle at det finnes både fedre og mødre som er litt mer glemsom enn gjennomsnittet.

Om du ikke har så grei dialog med mor må du bare fortsette å mase på far, samt etterlyse lapper hos barna.

Er barna store nok så lag i stand et familieråd med dere to og alle barna, og be alle (inkl egne barn) om å huske på å levere lapper beskjeder til deg (trenger ikke si at det er pga glemsom far, men mer som i at du er husets sekretær) 

Anonymkode: 4e1af...f16

Høres ut dom om de fleste menn/fedre ikke kan kommunisere eller planlegge. Umulig å forholde seg til.

Anonymkode: 98c67...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sender barnets mor alt til meg (stemor) og til far. Hun vet at han er litt glemsk og at jeg må ha litt kontroll når vi har to barn hjemme her også.

Alt fra endring på samvær, info om foreldresamtaler, bursdager og fritidsaktiviter kommer til begge to. Veldig glad for det for det var et kaos det første året.

Anonymkode: 0156e...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...