Gå til innhold

Jenta jeg holder på med er veldig fordomsfull


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg og en jente holdt på i noen måneder. Vi klikker utrolig godt, har det kjempegøy når vi er sammen og hun er kjempesøt. Tror aldri jeg har møtt noen så perfekte for henne,

Men nå har det seg sånn, at jeg flere ganger har prøvd å foreslå at hun skal møte vennene mine. Dette ønsker hun ikke, hun sier det ikke er "hennes type folk" og at hun ikke tror de hadde likt henne heller. På grunnlag av:

*De fester mye, trener mye, bruker mye merkeklær og bor i de litt stereotypiske "sossestrøkene", ja, generelt fremstår veldig soss. Konklusjoner hun har trukket ut fra at hun vet hvem flere av de er, tidligere gikk hun i klasse med folk som var god venn med noen av mine venner (og som hun ikke likte/følte hun passet med, og trekker derfor konklusjonen om at mine venner er like) og har sett på facebookprofilene deres. Slik mener hun at hun vet at de verken er hennes type folk eller at hun er deres type folk.

Når jeg sier at hun ikke kan vite dette før hun har møtt de og at hun fremstår veldig fordomsfull, sier hun at det er fordi hun har dårlig erfaring med sosser og at det må være greit å ha fordommer mot folk som et resultat av måten de lever livet sitt, f.eks. som at de fleste sikkert har fordommer mot nazister og rasister.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, vil jo at hun skal kunne møte vennene mine og at vi kan henge sammen alle sammen så jeg ikke alltid trenger å velge mellom dem og henne, men det virker ikke som hun er interessert i å møte dem en gang. Det blir jo på en måte litt dealbreaker, men hun er så perfekt på alle andre områder.

Hva tenker dere?

 

Anonymkode: 17f8c...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At hun kanskje har blitt mobbet av disse menneskene, og ikke at hun er fordomsfull. 

Anonymkode: 86496...692

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kan forestille meg, er at hun er litt redd. Det er ganske vanlig at man bare snakker nedsettende om folk som "sossete" når man aller mest er redd for at de skal dømme deg eller være nedsettende.

Jeg hadde spurt henne rett ut; "Hvorfor sier du det uten å ha møtt dem? Virker jeg som en person som ikke kan ha gode venner?"

Du kan jo starte med å introdusere henne for EN god kamerat. Hvis hun ikke engang vil det, så hadde jeg lurt på om dette er liv laga.

Anonymkode: 7ed92...a51

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tydelig en dårlig erfaring med slike typer mennesker, og jeg er ikke akkurat uenig med henne. Jeg kommer heller ikke særlig overens med de som fester mye, trener mye og er opptatt av merkeklær. Hun vet jo hvem de er og man kan fint danne seg et inntrykk basert på dette. 

Dersom du er opptatt av å ha en kjæreste som blir venner med dine venner får du jo bare bryte relasjonen. Selv om hun går med på å møte dem blir det jo uansett ikke spesielt ektefølt, og de blir nok aldri gode venner. 

Anonymkode: 47d0e...6e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, trodde du skulle skrive noe om politisk ståsted og hadde tenkt til å si at du får vurdere om dette er en du kan stifte familie med, men det at hun ikke vil henge med vennene dine er ikke så veldig unormalt eller fordomsfullt. Hun har rett og slett ingen interesse av "sånne folk" og det er ikke noe poeng å henge med noen man ikke har noe felles interesser eller verdisyn med. 
Hun kjenner til de fra før av og vet at de ikke har noe til felles, så da er det ikke noe poeng å bli venn med de heller. 
Klart, hun bør kunne hilse på de i en barnedåp eller ta en smalltalk i brylluppet, men det er dine venner og ingen hun skal henge med eller vil henge med så da syns jeg det er helt innafor å ikke ville henge med de heller bare fordi du vil. 

Typen min har bare hilst på to av mine venninder og vi har vært sammen i tre år, og jeg har bare hilst på noen av hans kamerater og "hengt" med to av de en gang sammen. Vi er helt forskjellig type folk, men kjærligheten jeg og kjæresten har er jo like sterk fordet. Jeg tvinger ikke han med meg til ballettvennindene mine og han tvinger ikke meg med seg til sine Gucci folk og helt greit er det. 

Anonymkode: 5e676...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har tydelig en dårlig erfaring med slike typer mennesker, og jeg er ikke akkurat uenig med henne. Jeg kommer heller ikke særlig overens med de som fester mye, trener mye og er opptatt av merkeklær. Hun vet jo hvem de er og man kan fint danne seg et inntrykk basert på dette. 

Dersom du er opptatt av å ha en kjæreste som blir venner med dine venner får du jo bare bryte relasjonen. Selv om hun går med på å møte dem blir det jo uansett ikke spesielt ektefølt, og de blir nok aldri gode venner. 

Anonymkode: 47d0e...6e8

Enig dette 

Og ja, hvis du er veldig opptatt av at du og kjæresten din kan henge med alle vennene deres (henne med dine, og du med hennes) så er jo dette en dealbreaker, men de færreste voksne par driver å har felles venner. Det blir uansett en ulempe den dagen det evn skjer et brudd. 

Anonymkode: 5e676...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis hun ikke drikker og fester osv og det er sånne settinger du stort sett møter vennene dine i så skjønner jeg hun veldig godt. Da er det bedre å heller møtes en gang når man tar en burger på deres faste burgersjappe å sier hei og er med hverandre et kvarter og spiser og går igjen. 

Anonymkode: 5e676...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal møte kjærestens venner. Det skal trumfe ubehaget med å møte sosser. Herregud.

Anonymkode: 41a01...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo handle om usikkerhet som det kan være hundre grunner til at hun føler? Det viktige er hva hennes problem med å møte dine venner gjør med deg og hvorvidt det er en dealbreaker. Vet ikke hvor gamle dere er, men uansett oppfatning om andre mennesker er det jo litt spesielt å nekte å møte omgangskretsen til kjæresten hvis man ikke har noen bedre begrunnelse at man ikke liker sånne folk. Spør henne hva det egentlig handler om og hvis hun ikke endrer begrunnelsen (at det handler om dårlige erfaringer f.eks) og fortsetter å nekte å treffe dem så ville jeg vurdert om forholdet var noe å satse videre på hvis vennene dine er viktige for deg. Hvis hun ber deg velge mellom dem og henne så ville jeg ivhertfall ha vurdert forholdet.

Anonymkode: e1772...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Enig dette 

Og ja, hvis du er veldig opptatt av at du og kjæresten din kan henge med alle vennene deres (henne med dine, og du med hennes) så er jo dette en dealbreaker, men de færreste voksne par driver å har felles venner. Det blir uansett en ulempe den dagen det evn skjer et brudd. 

Anonymkode: 5e676...468

Eh jo. Det har de.

Anonymkode: 7ed92...a51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo. Det har de.

Anonymkode: 7ed92...a51

Jeg er også voksen, i par med felles venner. Noe annet ville vært skikkelig kjipt for oss.

Anonymkode: 0087d...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så slutt å møt disse ute med alkohol. Hun har kanskje blitt mobbet av disse også. Vær litt voksen og mann, og skjerp deg.

 

Du kan jo foreslå å møte de oven middag/cafe, uten alkohol, i en voksen setting. Er ikke kkurat uanig med henne, de eneste som liker "sosser" er vel "sossene" selv 😅

Anonymkode: d9f2e...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så slutt å møt disse ute med alkohol. Hun har kanskje blitt mobbet av disse også. Vær litt voksen og mann, og skjerp deg.

 

Du kan jo foreslå å møte de oven middag/cafe, uten alkohol, i en voksen setting. Er ikke kkurat uanig med henne, de eneste som liker "sosser" er vel "sossene" selv 😅

Anonymkode: d9f2e...7d1

Sosser er mennesker. Hilsen ikke-soss.

Anonymkode: 41a01...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra overskriften forventet jeg noe helt annet, og mye mye verre. Det hun sier høres ikke feil ut og det er forståelig at hun ikke vil henge med folk som helt tydelig ikke er hennes type.

Anonymkode: aa86c...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hun liker jo tydeligvis deg - er du virkelig så annerledes enn alle vennene dine? Det høres jo litt merkelig ut...

En kjæreste trenger ikke like alle vennene mine eller tilbringe tid med dem ofte. Men hadde han ikke engang giddet å treffe dem selv om jeg ba ham om det, bare fordi han ikke liker "sånne folk" hadde det vært på tide med en alvorsprat om normal høflighet og sosiale forventninger til voksne mennesker.

Anonymkode: 969ec...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du stempler henne som fordomsfull synes jeg du skal grave litt mer i hvorfor hun er så negativt innstilt. Det kan hende hun har noen ekle opplevelser fra tidligere med "den slags folk". Kanskje har hun blitt mobbet, eller blitt holdt utenfor. Det er naturlig at hun er redd for å bli dømt - såkalte sosser er vel gjerne beryktet for å synes de er bedre enn andre? 

Typen min har noen venner jeg ikke har noe til felles med - jeg har ikke egentlig kjempemye til overs for den typen folk, sånn hvis jeg skal være helt ærlig. Føler meg liksom på en helt annen planet enn dem, selv om de for så vidt er hyggelige nok. Nå har de aldri gjort meg noe (selv om de ikke nødvendigvis kommer bort å sier hei når vi møtes på steder heller, hvis ikke kjæresten min er der), så jeg gjør ikke noe ut av det - jeg møter dem så mye jeg må, men ikke mer heller.

Selvsagt bør din kjære gi vennene dine en sjanse. Hun skylder egentlig deg det. Samtidig, har man ekle opplevelser med en viss type folk, så er det jammen ikke så lett heller. Vis forståelse for det. 

Anonymkode: 4eab5...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette her med at man ikke kan være "fordomsfull" overfor visse type mennesker. Hadde vennene dine vært homofile/lesbiske, mørke i huden eller på trygd så hadde nok pipa fått en annen låt. Da er det fordomsfull med stor F. 

Nå må du bare være forståelsesfull, hun har konkludert på svakt grunnlag at dette ikke er "hennes mennesker" og det skal du bare innfinne deg med. Kanskje har hun t.o.m. opplevelsen av å ha blitt mobbet av akkurat "slike" mennesker, hun er et offer må vite, og da må vi bare akseptere og forstå. Selv om det ikke er de samme menneskene. 

Nei ærlig talt. Hun er en fordomsfull dritt og hun er ikke klar over hva et forhold egentlig krever. Hun bør gjøre et ærlig forsøk på å bli kjent med dem, og er det fullstendig krasj, så kan de begrense "samværet". Men å treffe dem er et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du være sammen med noen som du blir nødt til å holde seperat fra vennene dine i alle anledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...