Gå til innhold

Litt rart av barnehagen å bestemme om vi vil bruke ull eller fleece som lag nr 2 eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja synes barnehagen har rett til å komme med føringer om hvordan barna skal kles. Er de som er passer barna hele dagen og har de med på tur. Om noen er "dårlig/feil" kledde ødelegger de for hele gruppa.. Vil tro de anbefaler utifra hva de har erfart over mange år..

Anonymkode: adf31...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull skal vel alltid innerst siden den har egenskapen til å regulere kroppstemperaturen? 

Anonymkode: e4ad1...e31

Joda. Jeg ville hatt ull både innerst og som lag nr 2.

Anonymkode: 517a8...4db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefalte er da ull innerst (eventuelt 2 lag ull), fleece utenpå og ytterst vinterdressen? 

Anonymkode: 0ea69...0a4

Ullundertøy innerst, tykk ullgenser og ullbukse eller ullfrotte så vinterdress. Unødvendig med 3 lag da det bare blir vondt for barnet å bevege seg med så mange lag.

Anonymkode: 25ec1...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ullundertøy innerst, tykk ullgenser og ullbukse eller ullfrotte så vinterdress. Unødvendig med 3 lag da det bare blir vondt for barnet å bevege seg med så mange lag.

Anonymkode: 25ec1...178

Jeg er ikke fan av fleece da jeg føler det gjør at barna blir klamme og ikke holder på varmet.

ULL ER GULL!

Anonymkode: 25ec1...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Barnehagen kan ikke bestemme, og det er bare tull at fleece ikke kan funke greit.

Jeg har selv en haug med ull i alle varianter, og har også brukt fleece. Bor i en bydel hvor alle inkluert barnehagene er helfrelst på alt som heter ull og høy kvalitet på klær, men selv her er både fleece og ull mye brukt.

De anbefaler ull i et generelt skriv på døra, men har ingen regler. Det har de ikke anledning til.

Ikke alle har råd till ull fra topp til tå, så jeg forstår godt at man er forsiktige med anbefalinger. Selv overlevde vi på 80tallet med masse bomull og ganske mye dårligere klær enn ungene våre nå har.

Anonymkode: 55d63...e1b

Jeg vil nå påstå at det var ganske mye ull på 80-tallet også, i hvertfall i vårt hus. Ullundertøy, longs, strømpebukser, overdeler.. og tjukk hjemmestrikket i alle varianter. Utenpå hadde vi yttertøy etter været, selv om det ikke var moderne skallbekledning... 

Anonymkode: b7232...61b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil nå påstå at det var ganske mye ull på 80-tallet også, i hvertfall i vårt hus. Ullundertøy, longs, strømpebukser, overdeler.. og tjukk hjemmestrikket i alle varianter. Utenpå hadde vi yttertøy etter været, selv om det ikke var moderne skallbekledning... 

Anonymkode: b7232...61b

Det varierte nok litt. Jeg er født på 80-tallet og har aldri brukt ull, vet ikke om at noen av vennene mine brukte det heller. Jeg hadde kun joggedress i bomull under vinterdressen. Jeg ble kald av og til, men hadde det så gøy at jeg ikke merket det før jeg kom inn. :P

Anonymkode: 772d7...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen vår er hekta på fleece. Jeg har ikke noe forhold til fleece selv, men har av og til fått lapp om at barna mangler fleece-sett.... Da har de mange klær liggende i bhg fra før joggedress, tynne gensere og strømpebukser av ull og av bomull, ullgenser, strikket ullbukse, etc. Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal ha fleece, men lydig som jeg er stikker jeg og kjøper fleeceplagg i tillegg...

Anonymkode: f1126...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som ikke klarer ha ull innerst, hva velger dere? Bomull eller superundertøy? Eller noe helt annet? Vet det finnes ullklær med syntetisk innside, men her funker ikke det heller, så er litt usikker på hva som blir best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hactar skrev:

Dere som har barn som ikke klarer ha ull innerst, hva velger dere? Bomull eller superundertøy? Eller noe helt annet? Vet det finnes ullklær med syntetisk innside, men her funker ikke det heller, så er litt usikker på hva som blir best.

Har dere prøvd bambus? Har mange av egenskapene til ull, men er veldig mykt og (for vår del) kløfritt. Er ofte dyrt da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det varierte nok litt. Jeg er født på 80-tallet og har aldri brukt ull, vet ikke om at noen av vennene mine brukte det heller. Jeg hadde kun joggedress i bomull under vinterdressen. Jeg ble kald av og til, men hadde det så gøy at jeg ikke merket det før jeg kom inn. :P

Anonymkode: 772d7...2e0

Samme her. Mye av det var nok fordi ullen på 80-tallet var av en helt annen kvalitet enn i dag. Det klødde jo noe så inforjævlig, uansett hvor ikke-klø de reklamerte med at den var. Så jeg gikk aldri i ull. Ikke søstern heller, hun fikk eksem av ull. 

Jeg kan ikke huske noen traumatiserende fryseepisoder av den grunn, men det kan jo hende jeg har fortrengt det. 

Anonymkode: dd105...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marikken skrev:

Har dere prøvd bambus? Har mange av egenskapene til ull, men er veldig mykt og (for vår del) kløfritt. Er ofte dyrt da...

Takk for tips! Skal prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marikken skrev:

Har dere prøvd bambus? Har mange av egenskapene til ull, men er veldig mykt og (for vår del) kløfritt. Er ofte dyrt da...

Bambusklær er laget av bambusviskose, noe som innebærer kjemiske prosesser som ødelegger alt av egenskaper som bambusen måtte ha i utgangspunktet. Eneste som ikke er motbevist av myter om bambusklær er at de er veldig myke og gode. (Google «bambusbløffen»)
Vårt eksembarn bruker superundertøy, med syntetisk innside og ull utside. Hun tåler ikke bomull/ull. Det stikker, sier hun.

Barnehagen kan ikke kreve noenting i forhold til utstyr. De kan komme med råd og tips om påkledning basert på erfaringer de har gjort seg, evt felles retningslinjer i kommunen, men det viktigste er jo uansett om det enkelte barnet holder seg varmt i de klærne det har tilgjengelig i barnehagen. Gjør det ikke det, må barnehagen selvfølgelig gi tilbakemelding til foreldrene til barnet det gjelder. 

Anonymkode: 0cab2...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...