Gå til innhold

Hvorfor finnes det så få kvinnelige bønder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svarer for meg selv. Synes det er totalt uinteressant yrke. Og jeg kommer fra gård. Har valgt et yrke som er mye mer mentalt krevende enn bonde. Og ikke minst mye mer innbringende.  Siden det er lite fysisk anstrengende, trener jeg flere dager i uken for være i form. 

Anonymkode: 45604...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarer for meg selv. Synes det er totalt uinteressant yrke. Og jeg kommer fra gård. Har valgt et yrke som er mye mer mentalt krevende enn bonde. Og ikke minst mye mer innbringende.  Siden det er lite fysisk anstrengende, trener jeg flere dager i uken for være i form. 

Anonymkode: 45604...c65

Så lønner det seg timelønnsmessig når du tar med timene du må bruke på trening og utgiftene som går til dette?

Anonymkode: 292e9...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange kvinnelige bønder som driver alene. Jeg kunne ikke tenke meg dette på grunn av at det er dårlig betalt. Hadde det vært bedre betalt for alt strevet det medfører så kunne jeg nok gjort det. Har jobbet som avløser da jeg var ungdom og trivdes svært godt med dette. Så det er ikke akkurat det fysiske som stopper meg for å si det sånn. Dagens moderne fjøser gjør også at ting ikke er så fysisk krevende som det er i de mindre moderne fjøsene. Jeg har også jobbet som avløser i svært lite moderne fjøser og det var null problem det og. Er dog i svært god fysisk form, så kan nok være derfor jeg ser sånn på det. Mentalt krevende er det ikke å være bonde i det hele tatt synes jeg. 

Anonymkode: 820df...ae7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange kvinnelige bønner jeg, i min slekt pr i dag har vi 4 og siden jeg jobber med dyr møter jeg også mange flere. 

Har du noen statestikk tall på dette eller er det bare noe du synser om? 
For min erfaring og personlige statestikk er at det er ca 50/50 menn og kvinner som er bønder, da mener jeg kornbønder og melkebønder , om man skal legge med hestebønder og smådyrsbønner er det flere kvinner enn menn. En hest på 800 kg er ganske mye mer krevende å drive med enn en jordbruksmaskin som sanker korn som man bare sitter å styrer. 

Anonymkode: 1bcda...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Mentalt krevende er det ikke å være bonde i det hele tatt synes jeg. 

Anonymkode: 820df...ae7

Sorry, men jeg syns det er helt feil å si at det ikke er mentalt krevende å være bonde, hvis man skal gjøre det bra. Det krever jo enormt med mental styrke å holde ut med arbeidsmengden, ansvaret, ensomheten (ofte), utbrenthet, økonomiske bekymringer, stigmaet, og ikke minst risikoen for liv og helse for de som jobber med store dyr og tunge maskiner... Alt det uten at det er noe som heter gyldig grunn til sykemelding.

Anonymkode: 362cf...b5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men jeg syns det er helt feil å si at det ikke er mentalt krevende å være bonde, hvis man skal gjøre det bra. Det krever jo enormt med mental styrke å holde ut med arbeidsmengden, ansvaret, ensomheten (ofte), utbrenthet, økonomiske bekymringer, stigmaet, og ikke minst risikoen for liv og helse for de som jobber med store dyr og tunge maskiner... Alt det uten at det er noe som heter gyldig grunn til sykemelding.

Anonymkode: 362cf...b5e

Enig, i tillegg så må man jo ha dyp kunnskap om dyrehold, dyrehelse, dyresjukdommer, teknologi, kjemi, jordbruk, vær og værets innvirkning på matsorter, økonomi, lovdata og mye mye mer. Krever ganske mye mer kunnskap enn å for eksempel være revisor eller til og med advokat. 

Anonymkode: 1bcda...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å bli bonde frem til jeg innså at jeg faktisk liker dyr og ikke vil drepe dem for mat. Nå ønsker jeg bare noen få husdyr som hobby og selskap, ikke som mat. Kanskje en gang i fremtiden om jeg har anledning

Anonymkode: 3c775...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 8.03, AnonymBruker skrev:

Er det fordi det er et mentalt og fysisk krevende yrke?

Anonymkode: 8c7b5...89f

Har vel mer med hvordan odelsretten var før og at det var forventet at eldste sønn og ikke eldste datter skulle bli bonde - ta over gården. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne tenkt meg å bli bonde frem til jeg innså at jeg faktisk liker dyr og ikke vil drepe dem for mat. Nå ønsker jeg bare noen få husdyr som hobby og selskap, ikke som mat. Kanskje en gang i fremtiden om jeg har anledning

Anonymkode: 3c775...2fe

Som en naturlig konsekvens av dette er du selvfølgelig vegetarianer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Som en naturlig konsekvens av dette er du selvfølgelig vegetarianer?

Det er in å være veganer for tiden. Så kanskje vedkommende er det?

Anonymkode: 7bc34...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste bonden jeg kjenner er en kvinne. Hennes kjæreste er også odelsgutt, men hun brenner så for gården som foreldrene hennes eier at hun heller vil slå opp med ham enn å overgi arven av gården til lillebror. Så hvorfor få kvinner er bønder, hvis det i det hele tatt stemmer, aner jeg ikke.

Anonymkode: a84ce...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere bønder her i omegn som er kvinner, så her er det ikke rart eller unormalt i hvertfall.
Jeg tror det henger sammen med den gammeldagse odelsretten der eldste gutt hadde odelsrett uansett om han hadde ei eldre søster eller to.

Anonymkode: 6c336...75a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...