Gå til innhold

Så ulv i boligfelt, blir ikke trodd av noen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et område hvor det er kjent at det er ulv, såkalt ulvesone.

Jeg bor i tettbygd strøk og i et boligfelt, og det er ikke kjent noen ulveflokker som holder til i nærheten. Vi har ca 2-300 Meyer til skogen, ganske stor skog som dekker langt inn i neste kommune. 

Jeg var oppe litt tilfeldig og hentet drikke da jeg så ulv mellom vårt og naboens hus i lys fra flere utelamper og gatelys. 

Dyret var nær nok til at jeg kunne se at det ikke var noe halsbånd på, og ut fra det jeg har sett i dyrepark og tv, så var det en mindre ulv, kanskje hunn eller ungdyr? Ikke svært liten, men mindre enn jeg hadde forestilt meg en ulv skal være på så nært hold. Det var ikke snø her, så ingen spor bekrefter hva jeg så. 

Mannen min sier jeg drømte og alle jeg har nevnt det for, ler det bort med at ulv ikke oppsøker folk så jeg må ha sett en hund eller et rådyr. Men altså. Jeg så dyret på ca 4 meters hold, opplyst fra flere lyskilder. Om det var en hund så var det en tsjekkisk ulvehund. 

Jeg er ikke anti ulv, men oppvokst langt utenfor ulvesonen. Synes det var spennende, og nå føler jeg meg bare teit og at folk tror jeg lyver for å være spennende. 

Dere fremmede på nettet. Tror dere det er så utrolig usannsynlig at jeg så en ulv? 

Anonymkode: 376f4...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett ulv mange mange ganger, ser du en ulv så vet du at det er en ulv, men jeg tror ikke du har sett en,ikke på fire meters avstand.

Anonymkode: ee502...058

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdyr kan være nysgjerrige og ikke ha vett på å holde seg langt unna bebyggelse, så ja, jeg tror det kan ha vært en ulv :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor dette skulle være så vanskelig å tro på. Ulv har blitt observert i tettbygde strøk før, og i tillegg bor du i en ulvesone. Så ja,det kan godt ha vært en ulv. Jeg har sett ulv i dyrepark, og de var slett ikke så store de heller. 

Anonymkode: 56288...ad0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var i litt samme situasjon for mange år siden. 

Han mente å ha truffet på en ulv i nordmarka utenfor Oslo. Men helt sikker var han ikke. 

Det var mye fordi dyret ikke oppførte seg som en hund som gjorde det sannsynlig at det var en ulv. 

Dessuten er det jo mulig å sjekke om det er noen hunder savnet. Min far gjorde det. Men det var det ikke. 

Ulver kan jo vandre langt. Opptil flere mil på et døgn. 

Utseende varierer også, både størrelsen og fargene. Så det er et overlapp mellom hunder og ulver. 

Men gjør som min far, han fortalte det til bare noen få utvalgte. Til oss som tok han på alvor. 

Det går an å vri på problemstillingen, er det sannsynlig at en hund ferdes alene slik? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt var det en ulv, vet ikke hvorfor det skulle være så usannsynlig. Kanskje de har angst for at ulven skal komme så nær og fornekter at det skjedde?

Anonymkode: ef272...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det var en svartgeit.

Anonymkode: cd611...dea

Det er nok usannsynlig siden svartgeiter går i hi på denne tiden av året.

Anonymkode: ef272...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk seks meter fra husveggen/vinduet her og ikke fire som jeg trodde. Så da var det seks meters avstand. Men, jo. Jeg innser at jeg bør gjøre som du sier Stan. Holde kjeft :P

Det er så rart. Da søsteren min fortalte at hun så gaupe fra turstien i skogen, med barnevogn og på høylys dag var det ingen som stussa. Så gøy, pusekatt i skogen. Så heldig hun er da, man ser jo nesten aldri gaupe. 

Men én ulv midt på natten, et par hundre eter i luftlinje fra samme skog, inne i kjent ulvesonen nordøst for Glomma, dét er usannsynlig, det. 

Jeg er tilflyttet fra sørvestlandet, tror røyskatt og rev er de skumleste rovdyrene der jeg kommer fra, så jeg synes det er spennende med nytt mangfold. Jeg er mer redd for elg enn ulv. Både ute i skogen og bak rattet. 

Anonymkode: 376f4...541

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østfold har flere sett Ulv og ikke alltid blitt trodd, helt til flere ser de samme dyrene.

Anonymkode: d3059...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, så tror vi deg, TS :) Men la være å fortelle det til flere, av hensyn til ulven. Ellers risikerer vi at en lokalavis slår det opp, og en gjeng gærne ulvehatere kommer og skyter den ulovlig. Du har hatt en fantastisk opplevelse, gled deg over det i det stille. Jeg er litt misunnelig, skulle gjerne ha sett en vill ulv. 

Endret av Hulderen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om trådstarter er litt forvirret i hodet sitt, eller kanskje preget av observasjonen (drømmen).

On 11/20/2017 at 10:43 PM, AnonymBruker said:

Vi har ca 2-300 Meyer til skogen, ganske stor skog som dekker langt inn i neste kommune. 

2-300 Meyer til skogen? Javel, hvor lang er en Meyer og hvorfor sier hun dette?

At skogen dekker langt inn i neste kommune, javel, hvordan er dette relevant i det hele tatt? Ulver kjenner ingen kommunegrenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meter. 

Og det er er neppe så relevant for ulven, men tenkte det ville si noe om skogens størrelse. 

La meg korrigere. 2-300 meter til en veldig stor skog. 

Anonymkode: 376f4...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når Tine har ulv på melkekartongene sine! :fnise:

Anonymkode: 1f9d6...707

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er slett ikke uvanlig at ulv blir observert i boligfelt i ulvesonen. Det var en sak fra 2004 der en ulveflokk tok elg kun to meter fra et hus i et boligfelt i Stor-Elvdal, Hedmark.

https://www.ostlendingen.no/arkiv/ulv-angrep-elg-i-boligfelt/s/2-2.2757-1.4478472

Jeg tror du kan være sikker på at det var ulv du så.

Anonymkode: 9b0e1...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finner du møkk etter dyret, kan det DNA-analyseres. Da får du vite om det er ulv, og hvilke andre ulver den i så fall slekter på.

 

Anonymkode: ee825...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22. november 2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk seks meter fra husveggen/vinduet her og ikke fire som jeg trodde. Så da var det seks meters avstand. Men, jo. Jeg innser at jeg bør gjøre som du sier Stan. Holde kjeft :P

Det er så rart. Da søsteren min fortalte at hun så gaupe fra turstien i skogen, med barnevogn og på høylys dag var det ingen som stussa. Så gøy, pusekatt i skogen. Så heldig hun er da, man ser jo nesten aldri gaupe. 

Men én ulv midt på natten, et par hundre eter i luftlinje fra samme skog, inne i kjent ulvesonen nordøst for Glomma, dét er usannsynlig, det. 

Jeg er tilflyttet fra sørvestlandet, tror røyskatt og rev er de skumleste rovdyrene der jeg kommer fra, så jeg synes det er spennende med nytt mangfold. Jeg er mer redd for elg enn ulv. Både ute i skogen og bak rattet. 

Anonymkode: 376f4...541

Gaupe med barnevogn? Nå skrøner du fælt! :hoho::hoho::hoho: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...