Gå til innhold

Hvorfor er det så skarpe fronter i debatten piggfritt vs piggdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker det i mange settinger, på jobb, i vennelag eller mellom tilfeldige folk på toget....debatten piggfritt vs piggdekk er nesten som politisk debatt å regne. Høy pondusføring og alle tror de har rett - og alle andre er idioter.

Jeg har en kollega som bor langs en ittebitteliten grendevei med mange små topper. Er det isete, noe det ofte er - og brøyte-/strøbilene kommer dit sist - så kommer du ingen vei der med piggfritt. Noen av naboene hennes styrer på med kjettinger, men det vil ikke hun. Så piggdekk er virkelig tingen for henne.

Men ingeniørene på jobb lar ikke henne gå av kroken. "Piggfritt er best", blablabla, og de innrømmer at isete føre er eneste unntaket. Men så påstår de at det er så sjeldent (det er ikke sant her), eller at det er så easy peasy å legge på kjettinger (skjønner godt at det ikke er fristende kl06 om morgenen). Hvorfor kan ikke de bare la henne være og la henne ta den beslutningen sjølv?

Hvorfor er piggdekk vs piggfritt et så jævlig prestisjefylt tema der spesielt menn ikke klarer å vise empati?

Anonymkode: 54f32...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er akkurat som at beste bilen væla er den fu har sjøl, iflg Vidar Sanbeck😂😂

Å kjøre med piggdekk gir en falsk trygghet, har selv kjørt begge deler MYE! Og er virkelig glatt, står ikke piggdekk noe bedre på. De kan gjøre det når de er spell nye, men mot piggfrie blir de litt hardere over tid, samt at piggene som er nå i dag blir mer slitt over kort tid. Har tatt meg fram på is med vann på piggfritt, og det gikk greit, med maks hastighet på 40km/t. Om jeg hadde hatt pigg, hadde ikke vært mulig å kjørt noe fortere. Om det går eller ikke går å kjøre piggfritt, sitter mellom øra på sjåføren! 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tdm900 skrev:

Er akkurat som at beste bilen væla er den fu har sjøl, iflg Vidar Sanbeck😂😂

Å kjøre med piggdekk gir en falsk trygghet, har selv kjørt begge deler MYE! Og er virkelig glatt, står ikke piggdekk noe bedre på. De kan gjøre det når de er spell nye, men mot piggfrie blir de litt hardere over tid, samt at piggene som er nå i dag blir mer slitt over kort tid. Har tatt meg fram på is med vann på piggfritt, og det gikk greit, med maks hastighet på 40km/t. Om jeg hadde hatt pigg, hadde ikke vært mulig å kjørt noe fortere. Om det går eller ikke går å kjøre piggfritt, sitter mellom øra på sjåføren! 😊😊

Det er jo akkurat dette jeg mener! Hun kommer seg alltid frem til jobb. Naboene hennes må med regelmessige mellomrom ta på kjettinger for å komme over disse toppene fordi de ikke klarer det med sine piggfrie dekk. Ergo fortsetter hun vennina/kollegaen min å kjøre piggdekk: Mindre trøbbel. Jeg tror ikke disse naboene hennes er så mye dårligere sjåfører til at det skal være "mellom ørene". Og hun bytter vinterdekk hver fjerde sesong, akkurat som alle andre her.

Det betyr ikke at ett valg er verre enn det andre, eller, vice versa, bedre. Det er bare gjort forskjellige prioriteringer.

Anonymkode: 54f32...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo akkurat dette jeg mener! Hun kommer seg alltid frem til jobb. Naboene hennes må med regelmessige mellomrom ta på kjettinger for å komme over disse toppene fordi de ikke klarer det med sine piggfrie dekk.

Sikker på at ikke det er biltype, firehjulstrekk eller noe annet som er det avgjørende for hvem som kommer lettest fram? Kanskje de bare legger over til kjettinger for å være på den sikre siden, eller kanskje det bare har skjedd en gang for en person, og så bruker hun det som en god historie?

Anonymkode: 563aa...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tdm900 skrev:

Er akkurat som at beste bilen væla er den fu har sjøl, iflg Vidar Sanbeck😂😂

Å kjøre med piggdekk gir en falsk trygghet, har selv kjørt begge deler MYE! Og er virkelig glatt, står ikke piggdekk noe bedre på. De kan gjøre det når de er spell nye, men mot piggfrie blir de litt hardere over tid, samt at piggene som er nå i dag blir mer slitt over kort tid. Har tatt meg fram på is med vann på piggfritt, og det gikk greit, med maks hastighet på 40km/t. Om jeg hadde hatt pigg, hadde ikke vært mulig å kjørt noe fortere. Om det går eller ikke går å kjøre piggfritt, sitter mellom øra på sjåføren! 😊😊

Er det virkelig glatt er piggdekk langt bedre. 

Anonymkode: 8badd...234

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig glatt er piggdekk langt bedre. 

Anonymkode: 8badd...234

Bare mens de er ganske nye, etter en stund blir de dårligere enn piggfritt med samme mønsterdybde også på is.

https://www.dinside.no/motor/best-feste-med-piggfritt/61089870

Anonymkode: 563aa...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig glatt er piggdekk langt bedre. 

Anonymkode: 8badd...234

Det har du aldri gjort deg noen egenerfaring med! Det har jeg, nemlig😊😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tdm900 skrev:

Det har du aldri gjort deg noen egenerfaring med! Det har jeg, nemlig😊😊 

Jo, det har jeg. 

Anonymkode: 8badd...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare mens de er ganske nye, etter en stund blir de dårligere enn piggfritt med samme mønsterdybde også på is.

https://www.dinside.no/motor/best-feste-med-piggfritt/61089870

Anonymkode: 563aa...790

Dekk er ferskvare. Gamle dekk har ikke noe på en bil å gjøre.

Anonymkode: 8badd...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2017 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Dekk er ferskvare. Gamle dekk har ikke noe på en bil å gjøre.

Anonymkode: 8badd...234

Leste du artikkelen? 6 mm betyr at dekkene bare er halvveis til minimum lovlig mønsterdybde.

Anonymkode: 563aa...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎20‎.‎11‎.‎2017 at 9:57 AM, AnonymBruker said:

Merker det i mange settinger, på jobb, i vennelag eller mellom tilfeldige folk på toget....debatten piggfritt vs piggdekk er nesten som politisk debatt å regne. Høy pondusføring og alle tror de har rett - og alle andre er idioter.

Jeg har en kollega som bor langs en ittebitteliten grendevei med mange små topper. Er det isete, noe det ofte er - og brøyte-/strøbilene kommer dit sist - så kommer du ingen vei der med piggfritt. Noen av naboene hennes styrer på med kjettinger, men det vil ikke hun. Så piggdekk er virkelig tingen for henne.

Men ingeniørene på jobb lar ikke henne gå av kroken. "Piggfritt er best", blablabla, og de innrømmer at isete føre er eneste unntaket. Men så påstår de at det er så sjeldent (det er ikke sant her), eller at det er så easy peasy å legge på kjettinger (skjønner godt at det ikke er fristende kl06 om morgenen). Hvorfor kan ikke de bare la henne være og la henne ta den beslutningen sjølv?

Hvorfor er piggdekk vs piggfritt et så jævlig prestisjefylt tema der spesielt menn ikke klarer å vise empati?

Anonymkode: 54f32...def

Dersom det er noen trøst så gjelder ikke dette kun denne diskusjonen:)

Problemet er at dersom noen har lagt hele sin ære og prestige i at piggdekk er noe dritt så vil dem aldri aldri innrømme at dem tar feil. Er jo klart det er veldig sårt for dem å se at noen river i stykker hele eksistensgrunnlaget dems ;-)

Nei. Hun har 2 valg slik jeg ser det. Enten ignorere dem eller å be dem skikkelig høylytt om å reise til helv***! Helst når man sitter i kantinen sammen med mange andre;)

De fleste menn vil ta hintet da;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Leste du artikkelen? 6 mm betyr at dekkene bare er halvveis til minimum lovlig mønsterdybde.

Anonymkode: 563aa...790

Og modne for utskiftning snart. Vinterdekk bør ikke ha under 5mm. 

Anonymkode: 8badd...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og modne for utskiftning snart. Vinterdekk bør ikke ha under 5mm. 

Anonymkode: 8badd...234

Fordelen piggdekk gir vil ha forsvunnet ganske mye tidligere selv om du skifter ved 5 mm. Ut fra målingene vil jeg anta at det skjer ved 7 mm eller litt under.

Anonymkode: 563aa...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en bil på ca 2 tonn og har nesten hele tiden hatt piggfrie dekk. Nå har jeg piggdekk igjen og det er greit, men jeg kan forstå de som synes at dette gir bedre følelse og det har de selvsagt lov til uten at noen idoter i slips skal fortelle denne dama at piggfrie er best.

Jeg har ganske bra erfaring vil jeg si. Jeg har kjørt mye offroad i skogen på lukket bane og kjørt mye i grisegrente strøk og jeg vil vel si at jeg sverger til piggdekk, selv om jeg har 4x4 med diffsperre. (diffsperre= en mekanisk dings som låser foraksel og bakaksel, slik at bilen blir som en traktor nesten)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Leste du artikkelen? 6 mm betyr at dekkene bare er halvveis til minimum lovlig mønsterdybde.

Anonymkode: 563aa...790

Ville du virkelig kjørt med 3 milimeter? Eller 1.6 på sommerføre?

Hvis mine vinterdekk nærmer seg 4 byttes de. Sommerdekkene skal aldri under 3. Minimumkrav betyr ikke at det er der man skal ligge. 

Jeg kjører med både piggfritt og piggdekk. Jeg synes piggfritt har bedre komfor og helt grei framkommelighet. Når det er verst føre kjører jeg pigg. Synes tre sett dekk funker best, men jeg kjører jo mye.

Hvis jeg kjørte lite ville jeg kjørt piggdekk. Hvis jeg kjørte mye privat ville jeg kjørt piggfritt. Men det kommer jo an på bruk. Hvis jeg bodde i toppen av en glatt bakke ville jeg nok hadd pigg.

Man må ha dekk utifra behovene sine. Hvis jeg hadde en 18-åring som kjørte bilen ville jeg hatt et av de beste piggdekkene (velger blandt topp tre i test, velger enten det billigste eller det stilleste, litt avhengig av forskjellene). Selv klarer jeg meg fint i en moderne bil med piggfritt.

I en eldre bil ville jeg alltid valgt pigg. På grunn av at de ikke har stabilitetsprogram og fordi konsekvensene av ulykker er større. Med små barn ville jeg nok også gått for piggdekk i nord. Men det kommer an på hvor man kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.11.2017 den 11.52, tdm900 skrev:

Er akkurat som at beste bilen væla er den fu har sjøl, iflg Vidar Sanbeck😂😂

Å kjøre med piggdekk gir en falsk trygghet, har selv kjørt begge deler MYE! Og er virkelig glatt, står ikke piggdekk noe bedre på. De kan gjøre det når de er spell nye, men mot piggfrie blir de litt hardere over tid, samt at piggene som er nå i dag blir mer slitt over kort tid. Har tatt meg fram på is med vann på piggfritt, og det gikk greit, med maks hastighet på 40km/t. Om jeg hadde hatt pigg, hadde ikke vært mulig å kjørt noe fortere. Om det går eller ikke går å kjøre piggfritt, sitter mellom øra på sjåføren! 😊😊

Dette stemmer da ikke. Helt nye piggdekk er mye glattere enn piggdekk som har rulla noen titalls mil. I artikkelen som er linket lenger opp viser de jo til piggdekk som er brukt flere sesonger. På speilholke er piggdekk mye bedre enn piggfritt, det er det ingen tvil om. Det er vel å merke ikke slik at det berger deg dersom du har dumma deg ut på glatta, men det er ingen tvil om at de sitter bedre på glatt føre. 

Jeg bor langt nord og kjører på ordentlig vinterføre, og liker både piggfritt og piggdekk. Til forskjellige ting. På Golfen min med 4x4 kjører jeg piggfritt, det er pendlerbilen min og jeg er opptatt av komforten den gir meg. Vi har vel å merke en glatt og vanskelig bakke hjemme, og på kosebilen med fremhjulsdrift bruker jeg piggdekk. Denne kjører jeg sjeldnere og liker jeg å leke meg med på glatta. Hadde det ikke vært for bakken hjemme hadde jeg også brukt piggfritt på denne. På snødekt vei som får lov å legge seg ordentlig er det ingen tvil om at piggfritt gjør jobben og er veldig komfortabelt. På glattere og mer ustabilt føre kan piggdekk være en fordel. 

Skjønner godt at dama på jobben din bruker piggdekk. Bare tull av karene på jobb å være så bastante, men dessverre er det mange som er slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 4.59, tdm900 skrev:

Det har du aldri gjort deg noen egenerfaring med! Det har jeg, nemlig😊😊 

Haha! Sneversynt. Jeg kjører firmabiler daglig, har ymse biler i privat eie, og bor på en del av landet som er preget av hardpakket is på veiene med mye bakker. Piggfritt funker det, men aldri i nærheten av piggdekk på disse veiene. Jeg har en 4x4 på piggfritt og det funker (naturligvis?) helt glimrende. Men på fremhjulstrekkeren min holder jeg meg til piggdekk hvis jeg vil frem på normalt vis. Firmabilene er oftest piggfritt og de glir og spinner hit og dit uten at det er noe alvorlig. Men de glir like fullt..

Her jeg bor er det lite snakk om hva som er best. (men nesten alle har pigg da😉)

Anonymkode: 9e336...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2017 at 12:29 AM, abrasiveRefraction said:

Hvis mine vinterdekk nærmer seg 4 byttes de. Sommerdekkene skal aldri under 3. Minimumkrav betyr ikke at det er der man skal ligge.

Hva er det som er så vanskelig å forstå? Ved 4mm har de vært dårligere enn piggdekk lenge.

Anonymkode: 563aa...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...