Gå til innhold

Femåring «skvetter i buksa»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 5,5 år som fremdeles kan skvette urin i trusa. Noen ganger bare litt-  andre ganger sånn at det blir vått gjennom buksa. Han er ellers en veldig oppvakt, klok gutt som langt fremme på det meste i fht hans alder. Derfor er dette med den «skvettingen» litt underlig. 

Så... Selv sier han at det kan være fordi han ikke vil avbryte lek, at det faktisk er uhell, eller at lillesøsken tisser på seg (i bleia) derfor vil/ kan han også tisse på seg i trusa..

Hva ville du ha gjort for å avvenne dette?

(Belønningssystemer fungerer ikke på dette barnet)

Anonymkode: 7fba8...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det så vanskelig å bestille legetimer til barn med åpenbare problemer? :sukk: Da mener jeg totalt sett med alle de trådene på forumet der barn åpenbart har behov for legehjelp. 

At gutten tisser på seg kan skyldes mangel på et hormon som regulerer dette eller mer kompliserte fysiske og psykiske ting. Er han 5,5 år så er han skolegutt vil jeg tro? Da trenger han hjelp for å unngå å bli ertet. Få gutten til lege og ta me durinprøve så dere utelukker at han har en urinveisinfeksjon som også kan være en årsak her.

Anonymkode: 0577b...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta han ikke helt klarer å tolke signalet om at han må på toalett, og ikke kjenner kroppen sin nok til å vite om han må NÅ eller kan holde seg i noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og blir ikke ertet for dette, godt likt i bhg.

Anonymkode: 7fba8...51d

Blir han ikke ertet s kan han lett komme til å bli ertet, om ikke i barnehagen så når han begynne rpå skolen. Derfor og for gutten ve og vel drar dere til lege.

Anonymkode: 0577b...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få ham til å sitte  når han tisser, det hjelper for å få blæren skikkelig tømt. Få utelukket urinveisinfeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har selvfølgelig vært hos lege! Ingenting funnet 

Anonymkode: 7fba8...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at gutter skvetter litt også når de begynner på skolen (jobber på skole). Øv inn at han bruker god tid når han tisser. Lag gode tisserutiner for ham (før han skal kle på seg, før mat osv). Dette vil gå over av seg selv så lenge urinveisinfeksjoner er utelukket. 

Ett tips til: pass på at det ikke blir fukt i trusa rett etter at han har vært på toalettet. Litt fukt i trusa gjør det også vanskeligere å kjenne om det kommer flere skvetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han venter vel for lenge før han går på toalettet. Tror det er vanlig at de ikke vil avbryte lek eller annet som opptar dem, og så kommer det en skvett før de gir opp å holde seg. Ville ikke stresset med dette, det går over 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanlig. Jobber i bhg, og mange 5 åringer (eldre også) kan skvette litt på seg. De venter i det lengste, og løsningen blir å lette litt på trykket. Tror ikke legen kan gjøre noe med dette. Snakk heller med barnet om det. Dette løser seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg snakk mye med han.. så han forklarer selv at han glemmer seg ved lek.. jeg er heller ikke sånn at jeg roper «noe MÅ være alvorlig galt». Det hadde jeg merket da jeg jobber mye med  barn som har ulike utfordringer.. men rart hvordan en blir når det er ens egen som «ikke følger normen» :) 

Anonymkode: 7fba8...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2017 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å bestille legetimer til barn med åpenbare problemer? :sukk: Da mener jeg totalt sett med alle de trådene på forumet der barn åpenbart har behov for legehjelp. 

At gutten tisser på seg kan skyldes mangel på et hormon som regulerer dette eller mer kompliserte fysiske og psykiske ting. Er han 5,5 år så er han skolegutt vil jeg tro? Da trenger han hjelp for å unngå å bli ertet. Få gutten til lege og ta me durinprøve så dere utelukker at han har en urinveisinfeksjon som også kan være en årsak her.

Anonymkode: 0577b...f4f

Hvorfor er det så utrolig vanskelig å forstå - at man spør OGSÅ på KG.

 

Jeezz..😖😱

Anonymkode: 6ae25...a9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. jeg snakk mye med han.. så han forklarer selv at han glemmer seg ved lek.. jeg er heller ikke sånn at jeg roper «noe MÅ være alvorlig galt». Det hadde jeg merket da jeg jobber mye med  barn som har ulike utfordringer.. men rart hvordan en blir når det er ens egen som «ikke følger normen» :) 

Anonymkode: 7fba8...51d

Følge normen?

Normen er nettopp at barn 3-8 år kan skvette på seg.

Det er greit...

Anonymkode: 6ae25...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kvinne, men jeg kunne selv skvette på meg eller ha noen uhell i den alderen hvis jeg var opptatt med lek feks. Det er vel ganske vanlig? Jeg kjente at jeg måtte på do, men var midt i lek (sisten feks) også var det kjedelig å måtte gå helt inn på do. Begrenset hvor lenge små barn klarer å holde seg også.

Når dere har vært hos lege og utelukket noe fysiologisk, så ville jeg bare fortsatt å minne han på at det er viktig å gå ofte på do, også selv om man bare må litt på do. 

Anonymkode: a33d1...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min er 8 og det skjer enda. Er ikke noe galt med han, det er kun latskap. 

Anonymkode: 82b97...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt gjorde akkurat det samme i den perioden. Husker ikke når det gikk over men det gjorde det. 

De leker, glemmer seg og skvetter litt. 

Helt normalt! Min hadde ikke problemer når han begynte på skolen ettersom hva jeg husker...

Anonymkode: 13df8...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 5,5 år som fremdeles kan skvette urin i trusa. Noen ganger bare litt-  andre ganger sånn at det blir vått gjennom buksa. Han er ellers en veldig oppvakt, klok gutt som langt fremme på det meste i fht hans alder. Derfor er dette med den «skvettingen» litt underlig. 

Så... Selv sier han at det kan være fordi han ikke vil avbryte lek, at det faktisk er uhell, eller at lillesøsken tisser på seg (i bleia) derfor vil/ kan han også tisse på seg i trusa..

Hva ville du ha gjort for å avvenne dette?

(Belønningssystemer fungerer ikke på dette barnet)

Anonymkode: 7fba8...51d

Helt normalt. De har det travelt osv 

Anonymkode: 6809f...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krever han går på do selv om han sier at han ikke må. Hvor ofte varierer. Noen ganger tisser han da og andre ganger ikke.

Anonymkode: 82b97...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...