Gå til innhold

Dere som tror på karma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener dere at dere er religiøse? 

Og hvorfor har noen plukket ut akkurat karma, fra en religion og "bruker" dette? Er jo litt snålt.

Ser og hører om noen som mener at det er karma, når noen har gjort en ikke heldig handling og senere opplever noe negativt. Men dere som tror på karma, hvordan mener dere at dette er bestemt av noen/noe? Hvem sitter (et eller annet sted) og regner ut hvem som skal få en straff for en tidligere handling? Altså, det er jo helt merkelig tankegang for meg. 

Når man tror på karma så må man jo også tro på en høyere makt som har makt til å utgjøre en negativ handling på et menneske. Dette er jo overtro eller religion. 

Anonymkode: c020e...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karma handler o  energi. Det er ikke en Gud som straffer med karma, det er deg elv som skaper det i orm av energier. Så derfor hører det ikke til religion (selvom du ser det i religion i østen) det handler heller om det spirituelle. 

Min energi er ikke noen høyere makt. Det høres ut som du har misforstått betydningen av karma. 

Karma kan til og med arves!

Anonymkode: 1cb0a...eed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var autokorrekten på 😂

Skal stå at det er deg selv som skaper det, i form av energi. Fordi energiene vi sender ut vil komme tilbake til oss.

Anonymkode: 1cb0a...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags energier er det snakk om? Hvis det ikke er noe som kan måles eller observeres, eller i det minste sannsynliggjøres, vil det jo være et spørsmål om tro. Og da passer det å kalle det religiøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva slags energier er det snakk om? Hvis det ikke er noe som kan måles eller observeres, eller i det minste sannsynliggjøres, vil det jo være et spørsmål om tro. Og da passer det å kalle det religiøst.

Dette er et svært bredt tema, finnes forskjellige meninger om hva og hvilke energier det er snakk om.

Men svar med på ett spørsmål. Kan kjærligheten vi har til andre og føler for andre måles?  

Om ikke, eksisterer kjærlighet da i det hele tatt? 

Anonymkode: 1cb0a...eed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva slags energier er det snakk om? Hvis det ikke er noe som kan måles eller observeres, eller i det minste sannsynliggjøres, vil det jo være et spørsmål om tro. Og da passer det å kalle det religiøst.

Og er det religiøst hører det i så fall til veldig mange forskjellige religioner. Og spiritualitet er så bredt at det jan ikke kalles religion. Da er isåfall psykologi også en egen religion. Og det er det ikke. Men godt poeng.

Anonymkode: 1cb0a...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en slags kosmisk energi og ikke religiøst. Som da stemoren min døde av kreft var jeg SÅ glad for den heksa fortjente å lide en smertefull død. Samtidig tror jeg hun brant godt i helvete for all mishandling hun utsatte meg for. Håper jeg. 

Anonymkode: 00e3b...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler om at hvis man er en dårlig person, vil man oppsøke situasjoner som er farlige. Fks en som drikker, vil ha lettere for å skade seg selv, fordi han svekker seg selv og sin moral, og kanskje gjør ting som er farlige.

Anonymkode: b2f2d...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på det, i den forstand at jeg tror at hvis man er et godt menneske, så  kommer man nok til å få en del godt tilbake. 

Likedan som om du er mindre god (falsk, lite hjelpsom, kanskje frekk etc) så kommer ikke folk til å være så greie mot deg heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er et svært bredt tema, finnes forskjellige meninger om hva og hvilke energier det er snakk om.

Men svar med på ett spørsmål. Kan kjærligheten vi har til andre og føler for andre måles?  

Om ikke, eksisterer kjærlighet da i det hele tatt? 

Anonymkode: 1cb0a...eed

Alt som skjer i hjernen kan i prinsippet måles ja, også opplevelsen av kjærlighet. Det betyr ikke at kjærlighet ikke er "ekte" eller at man nedgraderer viktigheten av det. Uten for selve hjernen kan kjærlighet måles i handlinger. Så kan man selvsagt være pessimist/realist og si at kjærlighet egentlig bare er hormoner og at mødres kjærlighet bare er en biologisk funksjon som skal sikre slektens videreføring, men at kjærlighet er en reell ting er jo åpenbart.

Det er verre med ting som karma og "energier" som, så vidt jeg vet, ikke kan måles eller observeres på noen måte. Når en kjip person opplever noe kjipt tenker vi kanskje at det er en slags naturlov, men da glemmer vi at f.eks Hitler døde raskt uten å måtte stå til rette for det han gjorde. Eventuelt må vi trekke inn et liv etter døden, eller gjenfødelse, men da er vi enda lenger inne på et område som bare blir spekulasjoner.

Så vidt jeg kan se finnes det ikke noen kosmisk eller overnaturlig orden som gjør at folk får som fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Alt som skjer i hjernen kan i prinsippet måles ja, også opplevelsen av kjærlighet. Det betyr ikke at kjærlighet ikke er "ekte" eller at man nedgraderer viktigheten av det. Uten for selve hjernen kan kjærlighet måles i handlinger. Så kan man selvsagt være pessimist/realist og si at kjærlighet egentlig bare er hormoner og at mødres kjærlighet bare er en biologisk funksjon som skal sikre slektens videreføring, men at kjærlighet er en reell ting er jo åpenbart.

Det er verre med ting som karma og "energier" som, så vidt jeg vet, ikke kan måles eller observeres på noen måte. Når en kjip person opplever noe kjipt tenker vi kanskje at det er en slags naturlov, men da glemmer vi at f.eks Hitler døde raskt uten å måtte stå til rette for det han gjorde. Eventuelt må vi trekke inn et liv etter døden, eller gjenfødelse, men da er vi enda lenger inne på et område som bare blir spekulasjoner.

Så vidt jeg kan se finnes det ikke noen kosmisk eller overnaturlig orden som gjør at folk får som fortjent.

Forskning er faktisk kommet lengre enn det 😉 

Vi har blandt annet oppdaget at vi har 40.000 celler i hjertet som oppfører seg som hjerneceller! At vi arver dårige minner er også et faktum, mye er blitt oppdaget, som viser at vi er mer enn bare hormoner og derfor har følelser. Men kan nedarves det merkeligste fra da, og til og med arves minner om du gjør en organ transplantasjon. 

Nei det er mye som tyder på at vi er energi, eller har energi. Vi er ikke kun kjøtt, blod, hormoner og celler lengre. 

Om karma faktisk finnes vet jeg ikke, men det er hvertfall slik det virker for meg.

Anonymkode: 1cb0a...eed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskning er faktisk kommet lengre enn det 😉 

Vi har blandt annet oppdaget at vi har 40.000 celler i hjertet som oppfører seg som hjerneceller! At vi arver dårige minner fea forfedre er også et faktum, mye er blitt oppdaget, som viser at vi er mer enn bare hormoner og derfor har følelser. Man kan nedarve det merkeligste fra dna, og til og med arve andres minner om du gjør en organ transplantasjon. 

Nei det er mye som tyder på at vi er energi, eller har energi. Vi er ikke kun kjøtt, blod, hormoner og celler lengre. 

Om karma faktisk finnes vet jeg ikke, men det er hvertfall slik det virker for meg.

Anonymkode: 1cb0a...eed

Beklager ble mye skrivefeil, her har jeg rettet over!

Vi har også oppdaget at det finnes energier pga vibrasjoner. Skal se om jeg finner forskningen i morgen. Utrykket "når man tar i noe, beveger noe på seg et annet sted i universet" er også en del av greia, og faktisk godt bevist. Med bevegelse menes også energi. 

Anonymkode: 1cb0a...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Forskning er faktisk kommet lengre enn det 😉 

Vi har blandt annet oppdaget at vi har 40.000 celler i hjertet som oppfører seg som hjerneceller! At vi arver dårige minner er også et faktum, mye er blitt oppdaget, som viser at vi er mer enn bare hormoner og derfor har følelser. Men kan nedarves det merkeligste fra da, og til og med arves minner om du gjør en organ transplantasjon. 

Nei det er mye som tyder på at vi er energi, eller har energi. Vi er ikke kun kjøtt, blod, hormoner og celler lengre. 

Om karma faktisk finnes vet jeg ikke, men det er hvertfall slik det virker for meg.

Anonymkode: 1cb0a...eed

Dette med å arve minner tror jeg ikke er dokumentert. Det har vært forsket på om man kan det på den måten at f.eks sterke traumer kan påvirke genene og at frykt dermed kan arves, men så vidt jeg vet er det ikke bevist at det skjer. Men det viser oss i så fall noe om hvordan genene våre fungerer, det vil ikke være noe magisk ved det. Begreper som "magefølelse" og "kjenne det i hjertet" kommer jo av at vi gjerne kjenner ting fysisk i magen og i brystet, og det er fordi det finnes en del nerveceller der som ligner på dem man har i hjernen. Så magefølelse er høyst reelt, men det er ikke noe overnaturlig ved det og det antyder dessverre ikke at det "finnes noe mer".

Men hva du mener med at vi "er energi" eller "har energi" er vanskelig for meg å forstå. Hva betyr det egentlig? Mener du sjel?

Hvorfor virker det for deg som om karma finnes? Og hva betyr det, litt mer konkret? At det er en slags rettferdighet som gjør at alle får som fortjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskning er faktisk kommet lengre enn det 😉 

Vi har blandt annet oppdaget at vi har 40.000 celler i hjertet som oppfører seg som hjerneceller! At vi arver dårige minner er også et faktum, mye er blitt oppdaget, som viser at vi er mer enn bare hormoner og derfor har følelser. Men kan nedarves det merkeligste fra da, og til og med arves minner om du gjør en organ transplantasjon. 

Nei det er mye som tyder på at vi er energi, eller har energi. Vi er ikke kun kjøtt, blod, hormoner og celler lengre. 

Om karma faktisk finnes vet jeg ikke, men det er hvertfall slik det virker for meg.

Anonymkode: 1cb0a...eed

ja, da stemmer det kanskje at sjelen er i hjertet alikevel..det trodde vel egypterne

Anonymkode: b2f2d...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på karma og reinkarnasjon, jeg er ikke religiøs. Tror på dette ut i fra mine egne opplevelser. Jeg har prøvd regresjon en gang, gikk tilbake til ett tidligere liv, og det ga meg alle svar på hvorfor jeg har blitt straffet i dette livet. Og beste karma opplevelse jeg har opplevd, er da min far som ble dement, døde fordi han ble kvalt av en banan. Han misbrukte meg grovt i flere år. Og jeg måtte faktisk le da jeg fikk den beskjeden, om at den mannen som holdt på å kvele meg med sin pikk, så mange ganger da jeg var veldig liten, nå faktisk ble kvalt på den måten.

Jeg tror på energier, som en annen her har forklart.

Anonymkode: 4fabe...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen
2 timer siden, linsejesus skrev:

Dette med å arve minner tror jeg ikke er dokumentert. Det har vært forsket på om man kan det på den måten at f.eks sterke traumer kan påvirke genene og at frykt dermed kan arves, men så vidt jeg vet er det ikke bevist at det skjer. Men det viser oss i så fall noe om hvordan genene våre fungerer, det vil ikke være noe magisk ved det. Begreper som "magefølelse" og "kjenne det i hjertet" kommer jo av at vi gjerne kjenner ting fysisk i magen og i brystet, og det er fordi det finnes en del nerveceller der som ligner på dem man har i hjernen. Så magefølelse er høyst reelt, men det er ikke noe overnaturlig ved det og det antyder dessverre ikke at det "finnes noe mer".

Men hva du mener med at vi "er energi" eller "har energi" er vanskelig for meg å forstå. Hva betyr det egentlig? Mener du sjel?

Hvorfor virker det for deg som om karma finnes? Og hva betyr det, litt mer konkret? At det er en slags rettferdighet som gjør at alle får som fortjent?

Så da er det gener som virker inn når healing har effekt tror du? Om noen legger hendene på deg, og dine smerter blir borte, eller du gjør det selv via selvhealing. Da var det bare genene som hjalp til å reparere kroppen helt plutselig? 

Har selv mottatt healing, og det hadde effekt på meg. Å kjenne og oppleve healing er en måte å få føle på disse energiene. Det føles veldig spesielt.

Og nei, jeg mener ikke sjelen. Den sitter i oss (tror jeg da) energiene reiser rundt og er i bevegelse stort sett. 

Humans are made of the stuff that everything else is made of in the universe. If we look at the human body and go down the scale we find cell, molecules, atoms, sub-atomic particles and pure energy.

The whole universe is made up of energy - and at this level everything is vibrating. Hence, we are all made of this energy and the energy packets are "surfing on this sea of universal consciousness". In other words,  WE ARE ALL CONNECTED.

 Av og til føler jeg meg som john Travolta i denne filmsnutten når jeg snakker med noen som ikke har prøvd å oppdage disse tingene selv. Haha 😂 

 

 

Uansett, dette er jo noe alle kan oppdage om de ser etter det. Det er virkelig alt som skal til. Se etter, kjenn etter, og du vil se at alt henger sammen i form av energi. 

Og nei, karma er egentlig ikke en lov som gjør at alle får som fortjent. Det er vel heller en opprettholdelse av minus og pluss energi på verdensbasis. Og nei, om du stjeler leken til et lite barn og barnet ikke begynner å gråte, så betyr ikke det at karma ikke ble opprettholdt. For du har allerede skadet deg selv ved å være egoistisk og stjele fra et barn. Det er DET som er karma. Skadene du gir deg selv ved å være egoistisk. En morder vil nok ikke oppleve sin dårige karma i dette livet, men i neste liv.

Ser flere over her som beskriver karma etter norsk standar, og den er feil. Vesten har misforstått konseptet. En ond handling du gjør avler ikke en ny ond handling til deg. Det er ikke karma som i østen. Instant karma er ikke en greie. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3D2At8kzrwdNc&ved=0ahUKEwiMho-4w8rXAhVGMZoKHe9QAwAQt9IBCGUwDg&usg=AOvVaw1EEfWV1AODWNsH1APvF7pL 

(Video som forklarer karma) 

Og ja, AB brukeren over er meg. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ønsket å være anonym igår, men men😆 😊

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, førstedamen said:

Så da er det gener som virker inn når healing har effekt tror du? Om noen legger hendene på deg, og dine smerter blir borte, eller du gjør det selv via selvhealing. Da var det bare genene som hjalp til å reparere kroppen helt plutselig? 

Hvis man skal kunne si at en behandling har effekt, må den effekten kunne måles og reproduseres, ellers blir det bare påstander og anekdoter. Og så vet vi at de aller fleste plager går over av seg selv og at vi har laget et skille mellom sinn og kropp som egentlig er ganske kunstig. Sinnet kan utøve så stor kontroll over kroppen at man kan bli sengeliggende av tankekjør, og munker har brent seg selv til døde mens de sitter helt i ro. Sykdom i skjoldbruskkjertelen kan gjøre deg psykotisk. For ikke å snakke om placeboeffekten, som jo er en reell effekt. Folk får faktisk bedre virkning av behandling hvis de tror den vil fungere. Dette forklarer i stor grad hvorfor folk blir bedre av alternativ/udokumentert behandling.Problemet er at folk kan bevitne at de ble friskere av krystaller, homeopati, healing, å be til forfedrene sine, av å legge dyreinnvoller i et spesielt mønster, av å ofre mennesker til en gud osv osv. Årelating er et annet eksempel på en "behandling" som aldri har fungert for de alskens sykdommene den skulle kurere (utenom hemokromatose). Likevel har det vært brukt i tusenvis av år. Ikke fordi den faktisk virker, men fordi folk har en tendens til å få bekreftet det de ønsker og/eller tror fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, førstedamen said:

Se etter, kjenn etter, og du vil se at alt henger sammen i form av energi. 

Og nei, karma er egentlig ikke en lov som gjør at alle får som fortjent. Det er vel heller en opprettholdelse av minus og pluss energi på verdensbasis. Og nei, om du stjeler leken til et lite barn og barnet ikke begynner å gråte, så betyr ikke det at karma ikke ble opprettholdt. For du har allerede skadet deg selv ved å være egoistisk og stjele fra et barn. Det er DET som er karma. Skadene du gir deg selv ved å være egoistisk. En morder vil nok ikke oppleve sin dårige karma i dette livet, men i neste liv.

I et visst perspektiv stemmer det jo at vi alle er en del av det samme og at alt henger sammen osv. For til syvende og sist kommer jo absolutt alt som finnes fra ett og samme sted. Når vi ser på verden deler vi den inn i forskjellige konsepter. F.eks sier jeg at jeg ser på en blomst, men det jeg egentlig ser på, er en stilk med blader. Og bladene er egentlig celler og klorofyll og væsker, og klorofyll er et klorinstoff, og klorinstoff består av molekyler, som består av atomer som består av etc etc. I tillegg er blomsten et resultat av kombinasjonen av jord, frø, vann, bakterier, sollys og tid, og av alle andre planter som har gitt opphav til den, osv osv. Så når du ser på en blomst ser du egentlig på alt som finnes, hele universet, selv om du oppfatter det som en uavhengig ting som eksisterer i og for seg selv.

Men jeg kan ikke ta steget derfra til å tro at det finnes en slags vilje eller mening eller gud bak (eller i) det hele, at jeg kan oppleve at en påstand om det overnaturlige er sann ved å "kjenne etter". Det er rett og slett for mange motstridene påstander til at jeg kan vite hvilken, om noen, som er sann. Mange tror på reinkarnasjon, og det er greit nok, men jeg må ha en grunn til å begynne å tro på det. Hvorfor skal jeg anse det som mer sannsynlig enn at Muhammed var Guds profet, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 18.11.2017 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Mener dere at dere er religiøse? 

Og hvorfor har noen plukket ut akkurat karma, fra en religion og "bruker" dette? Er jo litt snålt.

Ser og hører om noen som mener at det er karma, når noen har gjort en ikke heldig handling og senere opplever noe negativt. Men dere som tror på karma, hvordan mener dere at dette er bestemt av noen/noe? Hvem sitter (et eller annet sted) og regner ut hvem som skal få en straff for en tidligere handling? Altså, det er jo helt merkelig tankegang for meg. 

Når man tror på karma så må man jo også tro på en høyere makt som har makt til å utgjøre en negativ handling på et menneske. Dette er jo overtro eller religion. 

Anonymkode: c020e...b71

Mener ikke at det er bestemt av noen i det hele tatt. Handlinger får konsekvenser. Kall det karma. Eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...