Gå til innhold

Hvorfor er det ingen fysioterapeuter som masserer lengre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har samme erfaring, og går derfor til naprapat. 

Jeg trener, men trenger i tillegg dypere behandling. 

Anonymkode: 96e34...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manuell terapaut er jo en fysioterapaut" Fysioterapaut = bachelor, manuell terapaut = master, altså forskjellen er to år ekstra utdannelse. Det er akkurat samme frikortsordning uavhengig av hvor lang utdannelse fysioterapauten har.

Som andre sier, massasje løser ting på kort sikt. Man må gjøre øvelser for å holde muskelsmerter i sjakk og dette skal en fysioterapaut lære deg. Det finnes selvfølgelig unntak, sånn som lymfedrenasje, men når du sier muskelsmerter er det som regel nødvendig med øvelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer så an på hva problemet er. Å for eksempel gå og trene helt feil fordi noe er låst, gjør ting verre, ikke bedre. 

Anonymkode: 83924...5d3

Det er ikke feil å trene når noe er låst, du må bare gjøre øvelser som er tilpasset låsningen.

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gått til 3 allerede, men de bare avskriver meg og kan ikke hjelpe meg pga smertene mine, men ingen vil massere, trykke eller kna for å hjelpe på smertene????? De sier det er opp til meg?

Er jo helt sykt? Må betale selv for å gå til manuell terapeut eller?

Flere med samme erfaring? Før i tiden gikk man jo dit for å bli knadd eller har jeg misoppfattet det hele?

Sliter med muskelsmerter og blir bedre av massasje, men må jo få jevnlig og offentlige dekker jo bare fysioterapeuter

Anonymkode: ad59f...50d

Det er da flere som masserer. Det er bare å google det. Vet om flere i Oslo isåfall. Jeg fikk ikke massasje av en psykomotorisk fysioterapeut fordi de ikke jobbet slik. Jeg måtte utføre øvelser som jeg ikke syntes noe om. Fikk beskjed om å dra på spa om jeg ville ha velgjørende massasje. Synes det er svart/hvitt tekning. Mange ensomme med psykiske lidelser som setter stor pris på massasje, og det hjelper på ensomheten. Ikke alle som har lett for å finne venner og kjærste som passer dem. 

Anonymkode: dbcf0...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke feil å trene når noe er låst, du må bare gjøre øvelser som er tilpasset låsningen.

Anonymkode: 16767...028

Det gjør sjelden noe bra for kroppen å bevege seg totalt feil når man kunne ha beveget seg naturlig. Men for all del, hvis du mener at å gjøre styrkeøvelser feil er totalt uskyldig, må du gjerne mene det. 

Anonymkode: 83924...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjør sjelden noe bra for kroppen å bevege seg totalt feil når man kunne ha beveget seg naturlig. Men for all del, hvis du mener at å gjøre styrkeøvelser feil er totalt uskyldig, må du gjerne mene det. 

Anonymkode: 83924...5d3

Hele poenget med en fysioterapaut er jo for å lære å gjøre ting riktig med tanke på plagene dine. Er derfor de har utdannelsen de har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fysio masserer, klemmer, knar og lymfedrenerer. Kommer nok an på problemet

Anonymkode: 50efa...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør sjelden noe bra for kroppen å bevege seg totalt feil når man kunne ha beveget seg naturlig. Men for all del, hvis du mener at å gjøre styrkeøvelser feil er totalt uskyldig, må du gjerne mene det. 

Anonymkode: 83924...5d3

Du må jo selvsagt ikke gjøre øvelsene feil, hva snakker du om? 

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da flere som masserer. Det er bare å google det. Vet om flere i Oslo isåfall. Jeg fikk ikke massasje av en psykomotorisk fysioterapeut fordi de ikke jobbet slik. Jeg måtte utføre øvelser som jeg ikke syntes noe om. Fikk beskjed om å dra på spa om jeg ville ha velgjørende massasje. Synes det er svart/hvitt tekning. Mange ensomme med psykiske lidelser som setter stor pris på massasje, og det hjelper på ensomheten. Ikke alle som har lett for å finne venner og kjærste som passer dem. 

Anonymkode: dbcf0...902

Men da får de gå på spa da,ikke til fysio for å dekke behovene for nærhet. 

Anonymkode: 92ba9...2f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fysioterapaut løsner de muskelknutene og låsninger jeg måtte ha (trykker, knar og strekker). Helt ærlig er dette meget ubehagelig, men det hjelper på å løsne opp. Noe av det kan vel tolkes som «massasje», men det er jo egentlig ikke det. Det som har hjulpet mest er de øvelsene jeg har fått for å løsne opp i plagene, og det var helt andre ting enn å «bare trene» - det gjorde jeg jo fra før.

Det fysioterapauten gjør når jeg kommer til time føler jeg egentlig bare er oppfølging av hvordan disse øvelsene virker, forebyggende «oppløsning» av små knuter o.l før de setter seg, og en grundig evaluering av hvordan problemet er anno i dag.

Ønsker du massasje kan du jo dra til massør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke til fysioterapeut og få massasje fordi du er støl etter trening.  Da går du til en spa.  Fysioterapeuter lage en rehabiliteringsplan slik at du kommer deg gjennom en kronisk eller akutt skade eller sykdom.  Masserer er en del av behandinger, men det er noe korte minutter. Dere som trenger en 1/2-45minutter massasje ønsker å få det betalt av staten eller billig hos en fysio, istedenfor å gå til en som er utdannet som masseur, som tar 1000kr i timen.  

Å massere 20 pasienter hver dag tar knekken og da kan fysioterapeuten risikerer at de må på sykemelding eller får selv kronisk smerter i armene. 

Anonymkode: 9816f...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nuttery skrev:

Min fysioterapaut løsner de muskelknutene og låsninger jeg måtte ha (trykker, knar og strekker). Helt ærlig er dette meget ubehagelig, men det hjelper på å løsne opp. Noe av det kan vel tolkes som «massasje», men det er jo egentlig ikke det. Det som har hjulpet mest er de øvelsene jeg har fått for å løsne opp i plagene, og det var helt andre ting enn å «bare trene» - det gjorde jeg jo fra før.

Det fysioterapauten gjør når jeg kommer til time føler jeg egentlig bare er oppfølging av hvordan disse øvelsene virker, forebyggende «oppløsning» av små knuter o.l før de setter seg, og en grundig evaluering av hvordan problemet er anno i dag.

Ønsker du massasje kan du jo dra til massør.

Det er nok dette de som ønsker massasje hos en fysioterapeut mener...

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok dette de som ønsker massasje hos en fysioterapeut mener...

Anonymkode: cdfee...b4f

Antar at fysioterapauten har gjort en vurdering der og kommet frem til at i denne pasientens situasjon har ikke det noe for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da flere som masserer. Det er bare å google det. Vet om flere i Oslo isåfall. Jeg fikk ikke massasje av en psykomotorisk fysioterapeut fordi de ikke jobbet slik. Jeg måtte utføre øvelser som jeg ikke syntes noe om. Fikk beskjed om å dra på spa om jeg ville ha velgjørende massasje. Synes det er svart/hvitt tekning. Mange ensomme med psykiske lidelser som setter stor pris på massasje, og det hjelper på ensomheten. Ikke alle som har lett for å finne venner og kjærste som passer dem. 

Anonymkode: dbcf0...902

Fysioterapeutene er ikke psykologen din.  Heller er det masseurer.  Det er lang nok ventelister for folk som virkelig trenger det å komme inn til en fysio, de skal ikke kaste bort tiden på dere som ønsker å få massasje fordi de er ensom. 

Anonymkode: 9816f...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

Antar at fysioterapauten har gjort en vurdering der og kommet frem til at i denne pasientens situasjon har ikke det noe for seg.

Når det har noe for seg hos en pasient, så har det noe for seg. Fysioterapeuter kan ta feil. Det ser man jo her at det er flere som opplever at vanlige fysioterapeuter ikke ønsker å gi "massage".

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk til en fysioterapeut (i Bergen) som masserte i hvert fall. Nærmer seg vel pensjonsalder, mulig han ikke er "oppdatert" på disse nymotens måtene å jobbe på. Heldigvis, for jeg hadde virkelig bruk for massasje.

Anonymkode: 27111...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det har noe for seg hos en pasient, så har det noe for seg. Fysioterapeuter kan ta feil. Det ser man jo her at det er flere som opplever at vanlige fysioterapeuter ikke ønsker å gi "massage".

Anonymkode: cdfee...b4f

Det er jo nettopp fordi dette ikke har noen langtidseffekt at de ikke vil det. Det er godt der og da og en liten stund etterpå, men det løser ingen problemer. Du må gjøre øvelser for å løse problemet, du kommer ikke utenom det.  Nå har ts vært hos 3 fysioterapeuter som mener det samme. Ta et hint!

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp fordi dette ikke har noen langtidseffekt at de ikke vil det. Det er godt der og da og en liten stund etterpå, men det løser ingen problemer. Du må gjøre øvelser for å løse problemet, du kommer ikke utenom det.  Nå har ts vært hos 3 fysioterapeuter som mener det samme. Ta et hint!

Anonymkode: 16767...028

Du snakker på vegne av alle sykdommer og alle pasienter? Nei, for noen vil ikke øvelser løse problemet. Som sagt kan fysioterapeuter ta feil eller ikke alltid vite hva som er best. Jeg trodde jeg var den eneste som opplevde det slik, men jeg ser jo nå at det overhodet ikke er sånn! Det er faktisk slik rundt om i landet. Det er nok flere tilfeller enn vi som har svart i tråden!

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du snakker på vegne av alle sykdommer og alle pasienter? Nei, for noen vil ikke øvelser løse problemet. Som sagt kan fysioterapeuter ta feil eller ikke alltid vite hva som er best. Jeg trodde jeg var den eneste som opplevde det slik, men jeg ser jo nå at det overhodet ikke er sånn! Det er faktisk slik rundt om i landet. Det er nok flere tilfeller enn vi som har svart i tråden!

Anonymkode: cdfee...b4f

Når TS har vært hos 3 fysioterapauter med lang utdannelse og sannsynligvis en del erfaring, og alle sier det samme, hvem tror du har rett? Fagfolkene eller TS?

Det er selvfølgelig ikke sånn for alle plager, lymfødemer for eksempel må ha massasje. Du kan ikke trene bort et lymfødem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...