Gå til innhold

Vippestol eller babynest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med babynest og krybbedød er bullshit og skremselspropaganda! Vår baby lå i nestet sitt i vugga, senga, sofaen eller andre plasser. Det er fordi babyene liker å ligge ‘tett’, så bruk det med aller beste samvittighet. Vippestol brukte vi fra hun var ca 4mnd. Det at dette er farlig og skadelig for baby er også bullshit. For oss satt hun der når hun begynte å ville se ansikter, når hun skulle spise litt og når jeg måtte gjøre ting, som å dusje, gå på do, lage mat, brette klær osv. Imellom det lå hun på magen på gulvet på teppe eller under babygymmen. Gjør det som funker for DEG, og ikke hør på fanatikere. Krybbedød har INGENTING med babynest å gjøre, og du kommer ikke til å sitte med babyen oppå deg fra morgen til kveld. Å time dobesøk med når baby sover er det teiteste jeg har hørt. Lykke til, mamma! Du finner din egen vei, men anbefaler sterkt en vippestol!

Anonymkode: 9db66...ab5

Kom med kilder på at babynest ikke er farlig. Man må gjerne bruke det, vi gjorde også det, men ikke når ikke vi fulgte med. Han sov aldri i nest på natta feks. Les deg litt opp FØR du begynner å fortelle at lub, feks tar feil. Når det kommer til vippestol er jeg enig, i korte perioder

Anonymkode: 576c7...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å hatt to barn, så ser jeg enda mer at det er umulig å si hva du kommer til å trenge, det varier så veldig. Hadde babynest til første, stor suksess, det var en av de plassene han kunne sove på dagtid, utennom oppå meg eller i vogna. Baby nummer to derimot aksepterte ikke babynest, trengte ikke, likte ikke, ville ikke ligge i den. Kan være sesong-relatert? Baby nr 2 født på våren, kan bare ha vært for varmt i babynesten.

Gyngestol kjøpte jeg ikke til første, fordi ikke anbefalt osv. Men kjøpte til nr 2 da jeg tenkte ville vært greit å kunne sette baby fra meg av og til. Men gyngestolen ble ikke likt, ble omtrent ikke brukt og raskt solgt igjen. Men vi har Stokke stol med nyfødt-sette og det er denne vi brukte mest. 

Anonymkode: d0239...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Vippestol er ikke bra for rygg og bekken. Babyer skal sitte max 10 min om gangen. Babyrede er ikke anbefalt av lub grunnet fare for krybbedød, og bør ikke brukes uten oppsyn. 

Men babyen kan jo ligge på teppe på gulvet, i vognbagen, i sengen sin, osv. Du trenger ikke kjøpe enda en greie.

Anonymkode: f8a5d...725

Babynest er vel heller ikke frarådet?

Jeg forstod teksten fra LUB som at det ikke direkte anbefales da de benytter seg av føre-var prinsippet. Og i den sammenheng anbefales absolutt ingenting utover å ligge på et flatt dekke uten noen former for ting inntil seg eller i nærheten.

Anbefalingene vedrørende vippestol kommer an på vippestolen.

Jeg kjøpte Babybjørn sin, og den er ergonomisk bedre enn endel andre rimeligere/mer ukjente merker. 

Jeg hadde også babynest, og brukte begge deler kjempemasse. Men det skal sies at ungen min var våken annenhvert nanosekund.

Kommer til å bruke begge deler igjen. I tidlig spedbarnsfase lå barnet i vognbagen når jeg dusjet.

Vognbag er forøvrig heller ikke anbefalt direkte å sove i, så da burde alle foreldre ifølge KG slutte å la barn sove i vogna oppi en dunpose uten konstant tilsyn. 

Dette med luftveier går også på bæring i bæresjal/sele, men av enellerannen grunn så er alle for akkruat det.

Poenget her er jo at luftveiene skal være frie. Ikke hvorvidt ting A eller B er farlig uansett.

Anonymkode: fad56...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gidd å bruke penger på hverken vippestol eller banynest. Babynest vokser de fort utav, så hvorfor venne baby til det? Vilpestol skal ikke brukes til babyer som ikke har lært seg å sette seg selv opp. Og da har man jo ikke bruk for de heller. 

Anonymkode: 9d2e6...d54

Du feilinformerer. Babyer skal ikke sitte i oppreist, fast stol før de kan sitte selv, men i vippestol ligger de jo omtrent, like mye, om ikke mer, som i et bilsete. Vi hadde babybjørn vippestol og har brukt den mye. I nederste posisjon ligger babyen bare litt krummet. Det er overhodet ikke farlig for rygg eller bekken. Problemet blir dersom barnet blir for ofte liggende/sittende i vippestol, bilsete osv. - totalt sett får de da for lite tid på gulvet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Harlekin said:

Du feilinformerer. Babyer skal ikke sitte i oppreist, fast stol før de kan sitte selv, men i vippestol ligger de jo omtrent, like mye, om ikke mer, som i et bilsete. Vi hadde babybjørn vippestol og har brukt den mye. I nederste posisjon ligger babyen bare litt krummet. Det er overhodet ikke farlig for rygg eller bekken. Problemet blir dersom barnet blir for ofte liggende/sittende i vippestol, bilsete osv. - totalt sett får de da for lite tid på gulvet. 

Jeg forholder meg til det fysioterapautene på helsestasjonen sier. 

Folk må gjerne bruke penger og gjøre seg avhenging av vippestol om de vil, men jeg ser i allefall ikke noe poeng i å ha det. 

Anonymkode: 9d2e6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Vippestol er ikke bra for rygg og bekken. Babyer skal sitte max 10 min om gangen. Babyrede er ikke anbefalt av lub grunnet fare for krybbedød, og bør ikke brukes uten oppsyn. 

Men babyen kan jo ligge på teppe på gulvet, i vognbagen, i sengen sin, osv. Du trenger ikke kjøpe enda en greie.

Anonymkode: f8a5d...725

Dette. Har aldri hatt noen av delene til mine tre barn, og jeg har aldri savnet det.

Anonymkode: 30e2b...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...