Gå til innhold

Bli alenemor

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ta med deg samboeren på neste kontroll på helsestasjonen. Når dere er inn på kontoret forteller du hvordan du har det. kanskje helsesøster kan få ham til å forstå hva du går gjennom???? Han MÅ delta ikke bare for å hjelpe deg' date=' men også for å få et godt forhold til barnet![/quote']

Støtter denne. Gå på helsestasjonen. Snakk med noen som kan hjelpe deg. Ikke tvil på det, dette er bare du må gjøre.

Vil forøvrig bare gi den en klem :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må nok se å bli voksen, ettersom han har satt et barn til verden er det nok ikke annet å gjøre. - Og det betyr faktisk at han må legge om døgnrytmen sin og gjøre endringer i måten han lever livet sitt.

Det kan nok være at han ikke opplever deg som veldig diplomatisk. Men det er ikke så rart når du er så sliten som du nok er.

Mitt råd til deg er å sette deg ned og ta en prat med han uten at det blir kjefting og beskyldninger og terping på alt han ikke har gjort så langt. Ikke fordi det ikke stemmer, men fordi han kommer til å gå rett i forsvarsposisjon og ikke få med seg annet enn at du synes han er en drittsekk. Og målet er jo å få avlastning gjennom at hajn tar sin bit. Du må rett og slett forklare ham alvoret uten at han "går i lås" og surner.

Om du vil få ham til å gjøre mer, må du forklare ham hva du trenger "i fredstid". Og gjøre klare avtaler med ham. For eksempel kan dere ha ha annenhver natt med ansvar for å få barnet til å sove igjen. (vogging i vogna) Og hver sin morgen med å sove lenge i helga.

Om han ikke er villig til å prøve en gang, så er det kanskje like greit å bo alene, da slipper du i allefall å bruke krefter på å håpe at noen andre skal ta en del av jobben.

Og bare så det er sagt: det er ikke DU som har skjemt ham bort. Han er en voksen mann og må ta ansvar for oppførselen sin selv. At han oppfører seg som en tosk er ikke ditt ansvar.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg vet at babyen kan ligge alene litt, og jeg lar han jo gjøre det. Men da må jeg ofte vaske opp, sette på en klesvask, lage mat etc.

.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk unge nummer 3,mannen min sto opp halv 5 om morgenen, var ferdig med jobb nummer 1 i 6 tiden,rett over som truckfører til klokken 22.00 om kveldene flere ganger i uka.ungen bare skrek og skrek men alikevel så bar han ungen på armen i 2 timer hver kveld før han slokna selv,han masserte nakken min og skuldrene mine og tok med seg de andre unga ut da jeg trengte hvile.

Så selvfølgelig skal du ha hjelp.

Om han ikke vil så får du det bedre alene,da blir du i alle fall ikke til stadighet mint på at du blir sviktet hele tiden.

stakkars deg,synes synd på deg.

Gjest Zombien
Skrevet

Laget en døgnklokke i går. Det viste seg at fra kl 7 om morran til ett på natta brukte jeg minst 8 timer på babyen; stell, bading, amming, trilling etc, pumping og husarbeid. I tillegg går det jo flere minutter med bæring og leking med babyen, smårydding osv osv. Vi var på besøk et par timer, og jeg hadde en 40 min HELT ALENE. Da hentet pappa babyen som lå i lekegrinda mens jeg dusja, og jeg gikk å la meg i en halv time før pappa kom med babyen til meg fordi den var sulten. Dessuten hadde jeg jo ansvaret og oppsynet med babyen hele tiden stort sett alene. Pappaen sov til kl 2, så en film, satt ved pcen - men han lagde i det minste en god middag til meg. Og SA at jeg skulle få massasje. Men det ble ingen massasje. Det var visst viktigere å se på filmen på tv...og massasjen ble "glemt"?

Har ikke klaget noe til han, sagt jeg var trøtt eller noe. Det er HAN som forteller meg det hver dag, at han er trøtt, at han sov dårlig (sjølforskyldt, han VELGER å sitte oppe halve natta).

Holder på å skrive et brev til han. Og så skal jeg vise han døgnklokka. Så får han se hva jeg gjør. For han tror visst ikke jeg gjør så mye. Er det hår på badegulvet (jeg røyter forferdelig nå som jeg ammer), og jeg sier at jeg ikke har hatt tid til å ta det enda, men at jeg skal gjøre det, skal vaske badet skikkelig når jeg får tid, skjønner han ikke at jeg ikke har kunnet brukt 5 min på det. Kanskje han skjønner det nå når jeg viser han døgnklokka...

Forresten sto han opp kl 14 i går, så en film, passa ungen 40 min, var på besøk, så på tv, satt ved pcen , lagde middag, så på tv...Hard dag! Og i dag har jeg enda ikke sett noe til han, han ligger på "gutterommet" sitt, der han har tv og anlegg og dvd, og kan kose seg mens jeg ender opp som ei sur kjerring...

Men nå er det nok. Jeg er så sint og skuffa. Men hver gang jeg har prøvd å si noe har ikke han forstått, og jeg har blitt så sint at jeg har brølt, eller så skuffa at jeg har blitt på grååten. Så nå prøver jeg medd et brev.

Skrevet

Skjønner godt at du er sliten og lei, og at du vil ha støtte her. Men i stedetfor å bruke en halvtime på internett så bruk den tiden på å skrive et eller fler brev til han. (Om dere ikke klarer å snakke sammen) Vis han døgnklokka di og få han til å lage sin egen døgnklokke. Kanskje han da ser hva han og du bruker tiden på.

Skrevet

Han høres seriøst helt jævlig ut. Rett og slett. SKjønner godt at du i din situasjon ikke klarer å få til en skikkelig prat, kjenner at jeg blir sint her jeg sitter!

Det med å skrive ned hva du gjør + tidsklokke er lurt. Skriv ned det han gjør også - så kan det sammenlinges.

En annen ting som slo meg var at en 4 mnd. gammel baby IKKE trenger å mates annenhver time på natta. Der MÅ du ta tak - både for din og ungens skyld. Gi grøt sent på kvelden, pass på at han får i seg så mye når han ammer at det er unødvendig å våkne så raskt igjen.

Skjønner godt at du tar ungen når han sutrer/skriker, samtidig er den så stor nå at det er mulig å lage litt rutiner på dagen. Slik at det går an å planlegge litt mer for din del, og slik at du kan få deg litt fri inimellom.

Som en annen sa - slutt å gjør husarbeid når ungen sover! Slapp av selv. Og slutt å ta hans del....

uansett - lykke til, håper du finner ut av det.

Skrevet

Så du hadde prøvd med flaske og at babyen ikke ville ha det, men jeg måtte gi datteren min flaske etter 2 mnd. Grunnen var at hun ikke sov mer enni 1 1/2 til 2 timer ad gangen. Det var rett og slett ikke nok næring og fettstoffer i melka mi. Da jeg gikk over til MME var hun som en ny unge. Hun sov plutselig i 4 timer og var langt mere fornøyd og glad.

Det kan jo være at det er noe av det samme med din siden den sover i så korte perioder for å ville ha mer mat.

Skrevet

Sett ned foten. Argumentene dine er ikke syting. Han trenger kanskje en kraftig oppvekking for å forstå at han er blitt far.

Gjest Anonymous
Skrevet
Laget en døgnklokke i går. Det viste seg at fra kl 7 om morran til ett på natta brukte jeg minst 8 timer på babyen; stell' date=' bading, amming, trilling etc, pumping og husarbeid. .[/quote']

Jeg har 3 unger nå. De to første badet jeg annenhver dag. 3mann som nå er 5 mnd snart blir badet hver 3 eller 4 dag. Det har faktisk gått 5 dager mellom hvert bad også. Men enda er det liv i han. Så man trenger ikke bade babyen hver dag. Det er begrenset hvor skitne de kan bli. Men vask av ansikt, hender og rumpe gjøres jo hver dag selvfølgelig.

Trilling... Denne gangen har jeg vært skikkelig lat og ikke trillet så veldig mange turer enda. Har ikke orket (og det er ikke fordi jeg er sliten).

Lille nurket våres er kjempefornøyd fordet. Han sover hele natta. Han er så blid og fornøyd.

Jeg sier ikke at late meg er et godt forbilde :ler: , men man skal tenke på seg selv også.

Husarbeid kan man ta når man føler for det. Det er ikke nødt å være skinnende rent og ryddig til enhver tid. Babyen kan fint underholde seg selv litt. Man MÅ ikke leke med han hele tiden.

Og hvis samboeren din mener det er for rotete så får han pinade få ræva i gir selv. Han burde stå på pinne for deg. Jeg mener fortsatt at du må la klærne hans ligge, bare vask ditt eget tøy.

Har du prøvd å vekke han hver gang du må være våken??

Hører spent på hvordan det går!

Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg faktisk vurdert å slutte å amme. Vel er morsmelk det beste, men du skal jo ikke amme for enhver pris helller! Som en annen nevnte her, mat hver 1 1/2 time høres ikke riktig ut. Snakk med helsestasjonen! Kan det være at barnet ikke suger riktig eller på annen måte ikke får i seg nok mat? Eller han deg kanskje som smokk (kosesuger bare, ikke spiser) for å få sove? Spør helsesøster.

Husker at datteren min ikke ville ta flaske (pappaen var hjemme med henne fra hun var 6 måneder, så hun måtte), men vi forsøkte med tutekopp først. Etter noen dager der hun hadde vent seg til det så begynte hun faktisk å ta flaske.

Gjest Zombien
Skrevet

Har snakket med helsesøster, og hun foreslo grøt. Begynte med det for et par uker siden. Men det har som sagt ikke vært noen særlig virkning på søvnen fordi han bare har spist litt. Men i går fikk jeg i han ganske mye, dvs 5 ts pulver og mye morsmelk. Ammet han 11, 12 og 1, og da falt han visst til ro en stund. Husker ikke helt, alt går i surr på natta. Men han våkna flere ganger, men ville ikke ha melk. Våkner vel bare fordi han skifter søvnrytme eller noe. Klarer ofte å få han til å sove igjen ved å legge han på siden tett inntil meg. Men problemet er jo der likevel, det at han våkner. For JEG får jo ikke sove. Han kaster mye på hodet, og lager lyder. Prøver å trene han på å ligge i seng på eget rom, men det er ikke så lett. Orker ikke skriking på halvtimesvis. (Hvis det er noen som har noen tips tar jeg gjerne i mot!)

Når han ikke klarer å sovne på natta, eller når han ikke sovner ved puppen på dagen, triller jeg han i vogna, Som regel inne, altså. Må bevege vogna i en halvtime før jeg kan være sikker på at han ikke skal våkne. Dette er helt normalt, babyen kan våkne av at bevegelsen gar stoppet en halv timme etter at den har sovnet har jeg lest. Har lest mye om barn og søvn, og har prøvd alle mulige metoder, lavendelolje, musikk, varmeflaske, soveskinn etc. Ikke mye som hjelper. Har en liten krevende knott. Ikke liker han bæresele heller. Jo, nå som han kan sitte litt å se fremover kan han sitte der litt før han protesterer.

Prøver noen ganger å bare la han ligge å kaste på hodet og grynte og småsutre, men da kan han ligge sånn i timesvis(føles det som) uten å klare å sovne. Men løfter jeg han opp og bysser han litt et par min., legger han tett inntill meg eller vugger vogna sovner han.

Dere som har babyer som sover hele natta, dere er heldige! Men det er jo slik at alle barn er forskjellige, og barnet ditt er født med et søvnmønster, mens mitt er født med et annet. Uansett hva man gjør kan det være vanskelig. Men andre kan ha det lett og ikke gjøre noen ting. Hat vært inne på mange forum og sett at det er veldig mange soim har problem med å få babyen til å sove.

Antar at babyen min får nok næring. Den er 4 md og over 8 kg! Stor for alderen. Den vil ofte bare ha ene puppen. Selv om den ikke sovner da, og jeg tilbyr den andre vil den som regel ikke ha mer. Så da har den vel fått nok. Men en eller to timer etter vil den ha... Har vel liten magesekk, kanskje?

Har gode rutiner på kvelden, med grøt, bading etc. Du som sa at du badet en eller to ganger i uka; jeg bader nesten hver dag hovedsaklig pga at babyen har litt eksem, derfor får den oljebad som er anbefalt, men også fordi det er en rutine som viser at den skal sove snart.

For øvrig ligger faren og sover nå etter å ha sittet oppe hele natten og lastet ned musikk og gud vet hva. Ingen hjelp å få i går heller. Kun mating 20 min, og kos med babyen en halv time tilsammen.

Skal gjøre ferdig brevet til han i dag. Nå er det på tide han slutter å leve som en guttunge. Det er jo helt sykt; her sto jeg på stua flere ganger og vugga vogna i går, men det eneste han gjorde var å klage på at vogna sto på stua så ofte! Og at det lå leker på et bord og på gulvet.(Hadde ikke rukket å ryddde, men pleier å rydde et par ganger løpet av dagen)Ikke noe; "ser du er sliten, jeg skal gjøre det".

Har nesten lyst til å slutte å amme, ja, men fordi babyen er svært disponert for allergier, og allerede har fått eksem, vil jeg fortsette. Ammer ca hver 3. time om dagen, og hver time eller hver andre sent på kvelden. Så går det ofte 2- 2 1/2 t til neste gang. F eks 00, kvart over to til halv tre, halv fem, kvart over 6...ganske slitsomt ja. Skjønner ikke at den bare vil ha ene puppen, men den har vel ikke plass til mer.

Har prøvd nuk-flaske med myk smokk, den liker han bedre enn hard plastsmokk som er på aventflaska f eks. Prøvd drikketut og, men ikke fått han til å drikke av den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Si meg; var graviditeten planlagt? Var han enig i at dere skulle få barn? Jeg lurer liksom på om han lever 100 år tilbake i tid, og tror at kvinnen skal gjøre alt og være slav i hjemmet. Hvorfor har han ikke jobb? Han er en drittsekk!

Få høre hvordan det går når han får brevet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik var min eks også. Der var det han som ville at jeg skulle bli gravid. Som sagt så gikk jeg, og har det mye bedre nå. (men jeg har fått ufattelig mye kjeft fra alle hold)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom du burde få tatt noen vekttall og han er arbeidsledig sier det seg jo selv (etter normal logikk) at han burde ta større del av arbeidet med babyen enn det du gjør.

Og husarbeidet også selvfølgelig.

Dersom du bare fortsetter å gjøre alt dette, er det DU som ødelegger for deg selv.

Det høres ut som om det var du som tok alt husarbeidet før dere fikk babyen, så da har du jo alt satt deg selv i en latterlig sitausjon..!! Det er din jobb å komme deg ut av den..

Og jeg vil påstå at det er viktigere for deg å komme deg videre i livet enn å holde på denne mannen. Han kan få bli i livet ditt om han endrer seg nok til å fortjene det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har gode rutiner på kvelden, med grøt, bading etc. Du som sa at du badet en eller to ganger i uka; jeg bader nesten hver dag hovedsaklig pga at babyen har litt eksem, derfor får den oljebad som er anbefalt, men også fordi det er en rutine som viser at den skal sove snart.

quote]

Hvis babyen har fått eksem er det iallefall lurt å ikke bade han så ofte. Vannet tørker ut huden og tørr hud klør= mer eksem. Fint at du har olje i vannet, men jeg anbefaler deg likevel å bade han sjeldnere.

Skrevet

det er rett og slett du som må skjerpe deg! Du må skjerpe deg slik at du tar tak i dette problemet skikkelig, og begynner å stille krav! Du må iallefall ikke tro at det skjer noe av å gå rundt å håpe at han skal se at du er sliten og trøtt. Bank i bordet, og ikke gå rundt grøten. Enkelte mannfolk må få ting t y d e l i g forklart, og kall en spade for en spade. Er han ikke villig til å skjerpe seg så er det bedre å gå fra han.

Ellers tror jeg det kan være lurt å sette litt "krav" fra bebien også. Feks er det ingen grunn til å gi han pupp en gang i timen bare fordi det er natt. Om han ikke får "belønning" for skrikinga så slutter han etter noen få dager. Og husk at det er ikke bare puppen som er "belønning", men også kos og bæring. Det går an å gi bebien pupp feks kl 12, og så legge han, om han våkner før neste måltid ca kl 3, kan du gi han kos mens han ligger i senga, og synge en liten sang, og så gå vekk(og slå av lyset)og la den ligge alene i 5-10 minutter selv om han skriker. Gjenta dette til h*n gir seg, eller til det er på tide med neste måltid.

Gjest skindeep
Skrevet

du sier at du skal skrive brev til han.. hmm..er det så dårlig kommunikasjon hos dere`?

Da bør du seriøst tenke etter hva slags forhold dere har.

skal dere ha det sånn mens ungen vokser opp? en familie som ikke kommuniserer? ikke tar opp problemer og løser de?

Hva lærer dere barnet da?

Dette er ikke ment som en negativ kommentar fra min side, så ikke misforstå meg.

Men du må lære deg å si ifra til han. Du sliter deg helt ut menneske. Tenk når den lille krabaten begynner å krype og gå? da får du nok å holde fingrene i da :)

Vet åssen det er med mye amming. barnet mitt var også veldig glad i puppen før. eneste måten jeg fikk henne til å sove på var å ligge å småsutte litt på puppen, og da sov ho.

Men etterhvert våknet hun tidligere og krevde bare mer og mer. da var det stopp. hun fikk pupp, men med en gang jeg visste hun var ferdig å spise tok jeg puppen ut av munnen.

Nå har hun det ikke sånn lenger. Om dagen må jeg trille henne for å sove, men det gjør ingenting, liker å komme meg ut å nyte frisk luft! samme hvilke vær det er.

Men en ting skal jeg si deg, forholdet hjemme hos dere blir ikke noe bedre av at du sitter her og skriver ned alt som plager deg til oss.

Ta deg selv i nakken, gå bort til typen din, si at dere må prate sammen, og fortell alt, ALT som ligger på hjertet ditt!

Hva er det verste som kan skje? kan det bli verre?

Skrevet

Det å skrive brev til hverandre behøver nødvendigvis ikke være negativt. Ofte er det lettere å skrive brev og dermed slippe en krangel.

Men trådstarter må gjøre det ikke bare si det til oss her som andre også har vært inne på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slippe en krangel sier du?

Hva når han har lest brevet da? Skal han skrive et tilbake da eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...