Gå til innhold

Feire jul - dum situasjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller.

MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt!

Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen.

Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert.

Anonymkode: 0edc5...2be

Dette kan slå begge veier. Vår hyla de første 3 månedene. Så å si at nyfødte sover mye og overalt tror jeg er mer unntaket enn reglelen. Ihvertfall de jeg har vært i lag med

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermora di er jo hoppende gal, du kan bli satt i gang på julaften, liksom. Og mannen din er ei gigantisk pyse, det er hans mor som er gal, og han må ta litt ansvar for sin gravide kone og rydde opp. Jeg hadde gitt mbeskjed til mannen om å si nei, og slutta å ta telefonen til dette var gjort. 

Anonymkode: 7408a...2f8

• Liker 5
Skrevet

Hvis det ikke er mulig å ta ting på sparket etter hvordan situasjonen er ville jeg helt klart takket nei og feiret jul hjemme. Hvordan den første tiden etter fødsel blir kan jo være veldig forskjellig. Jeg hadde ikke problem med å dra på besøk få dager etter fødsel, men jeg var i fin form med sovebaby. Andre føler seg overkjørt av toget med en klistremerkebaby, så å legge konkrete planer ville jeg ikke gjort.

Anonymkode: 8dd34...db2

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg mann, men jeg tenker med meg selv at med min mor ville dette ikke vært en problemstilling, hun ville insistert på at vi gjorde som vi følte for, evt stakk en kort tur innom uten pynte tvang

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, GoldenLioness skrev:

Nei!

Hadde aldri verden gjort det. En ting er å være totalt utslitt etter å ha presset ut en baby, men du har store etterblødninger, en livmorskorpe som kommer ca. 10 dager etter som er store klumper med blod.

Baby er helt ny i verden og vil mest sannsynlig henge på deg konstant, gråte og vil ha nærhet, ammingen er ikke på plass med melkespreng og melk som lekker. Du har null døgnrytme og hele situasjonen er en stor omveltning.

Jeg hadde sagt at jeg kommer OM jeg føler for det når jeg vet mer om situasjonen, men jeg personlig hadde holdt meg hjemme og brukt den tiden på å lande, bli kjent med babyen og finne en rytme som fungerer for dere.

Det er det den første tiden skal handle om. Dere!

Ikke legg planer, ikke lov noe. Vær egoistiske og ta kun hensyn til dere selv og hva formen tillater. Det er faktisk din rett som nybakt mamma.

Så får svigermor bare være fornærmet.

Enig! Ikke kult å sitte i familieselskap med puppene på tørk, rare vondter og en baby man nesten ikke kjennet selv 😳

Anonymkode: fac36...93e

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt!

Tror folk i denne tråden gir en MER EKTE inntrykk av hvordan det var.  Kunne ønsket at noen hadde fortalt med virkeligheten og ikke den rosa pinterest perfekt bilde de vil at alle skal ha av tiden etter fødselen.  Ikke snakk om den stor bleie du må gå rundt med for å fange alle rester fra livmoren.  

• Liker 6
Skrevet

Jeg vill ikke dra noe sted de første dagene etter fødselen. Ferske sting blødning, ømme pupper og amming annen hver time. Ikke hyggelig å være på besøk i den tilstanden.  Er du heldig så sover babyen mye, men ikke alle gjør det. 

Snakk med typen din og be han takke for invitasjonen men dere blir hjemme i år.

• Liker 2
Skrevet

Dette synes jeg ærlig talt høres fryktelig egoistisk ut av både svigermoren din og andre som mener at du bare har å stille opp. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare sagt tvert nei, men jeg skjønner at du synes det er vanskelig...

Skrevet

To dager etter fødsel kan bety mye forskjellig. Etter min første fødsel var jeg fortsatt på barsel, hadde fått blodoverføring dagen før og kunne knapt gå. Etter tredje fødsel hadde jeg vært hjemme et døgn og hadde med meg baby på butikken for å handle. 

Vi drev og byttet på hvor vi skulle feire jul mens vi bare hadde et barn, men etter nummer to sa vi ifra om at vi feiret hjemme og de som ville komme var velkommen. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller.

Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen.

Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert.

Altså selv omdu var heldig og fikk en sovebaby så kan man ikke vite dette på forhånd. Jeg har hatt en veldig rolig baby som sov endel og ikke gråt så mye (første), men med henne slet jeg med å få ammet og brukte all tid på det og jeg hadde mye vondt og sov lite på natten. Hadde ikke kunnet dra på juleselskap da. Nr 2 sov virkelig ALDRI på dagen de første månedene, hun hadde kolikk og gråt dag og natt. Fikk også fødselsdepresjon så jeg orket ikke besøk engang. Så det der du sier er så langt fra sannheten for de fleste at jeg får ikke sagt det nok.

Anonymkode: 9ac7d...4e2

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Vi pleier å ha slik at vi feirer jul annenhver gang hos familiene. 

I år er det egentlig samboers familie vi skal feire jul med. 

Men det har seg slik at jeg har termin rett før jul, og vi har sagt at vi er nødt til å se det ann når jeg føder og eventuelt hvor gammel babyen er. 

Det er vår første baby, så å ferie jul med 10 - 15 stk hvor det også er barn og herjing, med en baby som kanskje bare er et par dager gammel syns vi begge blir for hektisk. 

Vi har sagt at vi helst vil feire jul hjemme og at vi kan feire med de neste år. Men dette blir ikke tatt godt imot hos svigermor. 

For alt jeg vet kan jeg ligge på føden på juleaften. 

Svigermor vil absolutt ha svar snarest. Det har blitt så voldsomt masing at samboer har meldt seg helt ut og sier at alt står på meg. Det syns jeg er latterlig dårlig gjort, føler jeg er den som må skuffe dem om vi blir hjemme. 

Hvordan går jeg fram? Blir det ikke litt for hektisk å feire jul med så mange folk dersom baby er noen dgr gammel? 

Har sagt at vi er med om baby er noen uker, men dager er så knapt syns jeg.

Dersom jeg ikke føder innen juleaften, så blir jeg satt igang den 24. 

Hva orket dere med nyfødt? Er det fælt av meg å ønske rolig julefeiring hjemme ettersom alt er nytt og usikkert?

Anonymkode: c153b...316

Her hadde jeg kun tatt hensyn til meg selv viss jeg stod i din situasjon. Det er ikke din svigermor som skal samle krefter til å føde, evt nyte litt ro før det braker løs. Det er ikke henne som skal føde. Det er ikke henne som muligens skal gå søvnløs og amme natten lang med en liten baby. 

Jeg hadde meldt pass og stått ved det. Så var jeg sikker på at jeg fikk ro den kvelden uansett om det var rett før fødsel, under fødsel eller like etter fødselen.

Det som jeg synes er rart er at hun ikke forstår det. Kanskje hun har glemt hvordan det var.

Skrevet

Det er jo helt umulig å si hvordan den første tiden med babyen blir. Alle mine har sovet godt de første dagene (men så har det brått tatt slutt), men med Nr.1 hadde jeg muligens følt meg veldig usikker og ønsket å ta det mer med ro. Med Nr.3 kunne vi ha dratt hvor som helst. Litt lettere å ta ting på sparket når man har litt erfaring som mamma. Hva med å rett og slett si nei og at dere ønsker å bli hjemme, så får det heller bli en overraskelse dersom dere allikevel finner ut at dere vil dra dit? Tipper det er bedre enn å si ja først og så trekke seg. (PS: Det er en bitteliten mulighet for at du blir så stolt av det lille vidunderet at du faktisk ønsker å vise ham/henne fram til hele verden). 

Anonymkode: 5a718...5c4

Skrevet

Jeg fødte 28.11., enkel fødsel og grei unge, men det var likevel helt uaktuelt å dra noe sted i jula, det er det egentlig fortsatt, seks år senere. Hadde vi måttet pga. døende oldemor el. hadde vi selvfølgelig klart, og gjort, det, men jeg var helt i min egen lille babyboble fortsatt. Min far kom og feiret med oss, og vi tok det veldig piano. Jeg har et eldre barn, så vi ordnet likevel «ordentlig» jul. 

Min mor maser av og til om vi ikke kan komme nordover et år, men i jula vil jeg være hjemme, alle som vil har stående invitasjon om å feire med oss. Når de blir for gamle til å komme til oss blir det noe annet, da er ungene også større. Vi har ingen tradisjon for store familiefeiringer uansett, små familier som bor veldig spredt, vi er aldri fler enn 5-6. Selve julaften er en ting, men å være i fremmed hus (ingen av mine foreldre bor i  barndomshjemmet) de få fridagene i orker jeg ikke.

Si nei med god samvittighet, det kommer mange juler etter dette, sannsynligheten er ganske mye større for at det blir slitsomt enn at det blir helt topp, selv under de beste forutsetninger. Jeg synes faktisk det er mer enn litt smålig av svigermor å bli sur om dere hadde ruslet bort til din mor, skulle dere føle for det. Bor hun så nært ville jo det være mest naturlig når baby er så liten. Jeg slutter aldri å bli sjokkert over hva enkelte mener de kan bestemme i andres liv, takk og lov at jeg ikke har noen slike i nærmeste omkrets.

Skrevet

Siden hun må ha svar så burde du bare si nei. Syns det virker kjempe stressende at dere som har nyfødt baby må reise, pakke med dere alt av utstyr, klær og gaver. Pluss at dere blir å ha mange mennesker rundt dere mens dere prøver å bli kjent med den lille og finne ut av deres nye familie dynamikk. Jeg skjønner at svigermor vil ha dere der, men jeg tror hun har sett seg helt blind på egne ønsker. Gjør hva som blir lettest og minst stressende for dere, og gjør det med god samvittighet. 

Skrevet

Jeg er enig med alle oppover her. Dersom du MÅ svare nå, ville jeg svart nei. Når det er sagt var jeg veldig klar for besøk allerede 3 dager etter fødsel. Dag 3 og 4 var det veldig vondt å tisse, så da ville jeg helst ha besøk hjemme slik at jeg kunne tisse mens jeg spylte vann nedentil med dusjen. Men mot slutten av dag 4 ringte jeg foreldrene mine og spurte om vi kunne komme til dem en tur. Jeg trengte stueforandring. Det er også veldig kjekt å være på besøk hos nær familie.  Hos oss er det iallefall slik at besteforeldre, onkler og tanter tar turer på å holde babyen og skifte bleier. Jeg kan gå på er rom å legge meg eller ta et bad om jeg vil. Det er viktig å ikke svartmale den første tiden fullstendig. Dersom dere syns det blir ensomt å te aleine på julaften kan dere kanskje ha en åpen avtale med dine foreldre? Der spiller ingen rolle hvem sin "tur " det er når svigermor er vanskelig. Spør hun hvorfor dere feirer med dine foreldre kan dere svare at de syntes det var greit at dere så an situasjonen, og krevde ikke noe svar, dermed ble det lettere å stikke innom.

Anonymkode: d7dda...5f1

• Liker 1
Skrevet

Selv vi fikk barn i begynnelsen av november og jeg kunne absolutt ikke tenke meg å feire jul hos noen andre. Det var unntakstilstand og pupp ute hele tiden. Baby trenger rolige omgivelser de første månedene, også fri fra bakterier/sykdom ikke minst. Tenke seg når alle skal møtes. Svigers kom til oss første julaften og det var i seg selv et helvete for meg. De gadd ikke løfte en finger, og vi sto på og var verter mens jeg strevde med amming og baby som ikke la skikkelig på seg. Greit nok at man er gjester, men nær familie går det an å trå litt til, særlig i slike situasjoner.

Hva er det som får deg til å ikke svare nei med en gang, TS? Svigermoren din er jo i utgangspunktet ganske urimelig og lite forståelsesfull. Du får si til henne at du forstår at hun ønsker svar og gjester osv, men du kan si konstruktivt enkelt og greit hva det innebærer for en baby. Bruk babyene sine behov først. Sier du jeg/meg osv vil hun bare fnyse av det og ikke forstå, men at en baby trenger ro, man vet ikke hvordan det går med amming, hvilken "tilstand" det er i, og det er duket for mye sykdommer i jula når mange treffes, og den risikoen på en nyfødt vil man bare ikke ta!

Gi oss oppdatering, TS!

Anonymkode: 99a14...c69

Skrevet
På 13.11.2017 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Ja, er der vi også har foreslått. At vi holder det åpent og ikke lover noe ettersom vi ikke vet når jeg føder. Også har vi foreslått å ta julemiddagen med dem, for så å gå hjem for å åpne gaver ta resten av kvelden der for oss selv. Men dette ville ikke svigermor, julen skulle feires i sin helhet. 

Ts

Anonymkode: c153b...316

Vi er litt i samme situasjon. Vi har sagt vi ikke kommer. Så dukker vi heller opp i romjulsdagene om vi orker, eller de får komme og hilse på. Blir for mye med nyfødt og masse folk og barn i barnehagealder (de skal helst ikke omgås pga. fare for smitte). 

Anonymkode: 30084...5eb

Skrevet
På 14.11.2017 den 11.00, Outlander skrev:

Er du omringet av helt gale mennesker?  Det er første barnet - jeg kan love deg at det siste du ønsker å gjøre rett etter du føde er å gå i et selskap med 15 mennesker!  De første 3 uker ønsket jeg kun å ligge i sengen og amme - da poden var festet som en liten sugekopp på puppen. I tillegg var jeg dødssliten og mistet mye blod.  Tror jeg endelig kom ut av huset for første gang etter 4 uker lol.  

I tillegg er det forkjølelses sesongen og den tiden av året er det mange som er syk.  Vi ble anbefalt å ikke ta våres spedbarn ut de første 6 uker (den tiden da) på grunn av så mange som var syk.  

Siden mannen din er tafatt - ringer du svigermor og si Tusen takk for invitasjon til julefeiring i år, men vi holder oss hjemme da du må ha svar nå og siden jeg kan føde når som helst kan jeg faktisk ikke gi deg svar...og som mor selv burde du forstår det!  

Herregud noen av oss kvinner blir så utrolig store kjerringer når vi blir gamle! 

Du er kvinne du og. Så la meg korrigere. 

Skrevet

Svigermor er mamma selv og burde vite bedre enn å mase på deg om dette. Høres ut som en geskjeftig dame!
Utrolig feigt av mannen din å ikke stå sammen med deg om dette. 

Jeg ville ikke villet reise bort hvis jeg nettopp hadde født. Samtidig er det deilig å slippe å gjøre i stand noe selv da...

Svigermor får nok bare vente. Og insisterer hun på svar, får dere bare si nei.

Skrevet

Tror du må minne svigermor på hvordan det var da hun fikk barn. Alt ettersom hvor gammel mannen din er, så var det 1-2 ukers liggetid på barsel. Og det var ofte at kvinnen da fikk ordre om å være sengeliggende, og ble vasket til sengs. I tillegg ble babyen passet av barselpleierne, og båret inn til fødekvinnene for mating. 

Uansett er det virkelig mannen din som må stå opp for deg her. Det er ikke din kamp, og han må beskytte SIN familie, altså deg og babyen.

Anonymkode: bdcf6...521

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...