ForestRun Skrevet 13. november 2017 #21 Skrevet 13. november 2017 Her syns jeg svigermor er egoistisk. Jeg er enig med deg Ts, og mannen din skal støtte deg. Det er du som skal føde, og babyen er avhengig av deg i starten. Så det avhenger også hvordan har det etter fødsel 4
Minlillelykke Skrevet 13. november 2017 #22 Skrevet 13. november 2017 Som høygravid selv og vet når forløsningen skjer hadde jeg sagt nei. Jeg synes den første tiden ee veldig intens, kan ihvertfall huske det med første. Mye oppe om natten, ett følelseskaos og om babyen bare er ett pr dager kan du fortsatt knote med ammingen, sårt underliv og også mulig du mister mye blod og er fysisk dårlig. Jeg hadde nok ikke gjort det akkurat i år 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #23 Skrevet 13. november 2017 Ville bedt mannen si fra til sin mor at enten .... aksepterer hun et nei og at neste jul blir hennes. .... eller så aksepterer hun "vi får se" i år. ... Siste alternativ blir at dere blir hjemme OG teller årets som hennes jul så hun må vente til 2019 igjen. Det hadde jeg glatt sagt til min egen mor om hun var så vrang. Anonymkode: e67cc...200 21
Nuttery Skrevet 13. november 2017 #24 Skrevet 13. november 2017 Jeg vet ikke hvordan det er hos din svigermor til jul, men etter alle julefeiringer jeg har deltatt på har vi hatt rester nok til sikkert 5-6-7 porsjoner, så å "måtte ha svar" pga hun må vite hvor mange som blir i kosten syntes jeg blir vagt. 2 stykker fra eller til burde ikke gjøre så mye. Jeg ville svart at du ikke har et svar til henne, og ferdig med det. Blir det slik at dere kommer så si at dere kan ta med noen medisterkaker eller julepølse og tilberede selv, slik at din svigermor ikke må tenke på dere til kosten. Er det snakk om antall stoler så tilby å ha med et par klappstoler. Om baby er født eller ikke er jo her irrelevant, ettersom dere ordner selv. Er baby nyfødt ville jeg takket pent nei, "vi tar kanskje en tur innom i løpet av kvelden hvis vi orker det, vi gir nærmere beskjed". Hvis hun protesterer på dette ville jeg pent sagt at det er litt vanskelig å vite akkurat på datoen hvilken dag fødselen starter, og hun som har barn selv burde forstå det. 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #25 Skrevet 13. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg er redd for. Hun er veldig sta og tar ikke nei som et svar. Det er hans familie "sin tur" - så om vi feirer med noen så vil det uansett bli hans familie. Men alt er så usikkert, så vil ikke love noe. Vet ikke når baby kommer eller formen på juleaften. Ts Anonymkode: c153b...316 Du skal i alle fall ikke høre på kommentarer om at en nyfødt baby ikke er noen unnskyldning til å bli hjemme. Besteforeldregenerasjonen har en tendens til å glemme hvordan den første tiden var. Anonymkode: 1f5dc...b8c 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #26 Skrevet 13. november 2017 Jeg var i et finere middagsselskap med en to uker gammel baby, og det anbefales ikke. Alt gikk fint, men man vil jo sitte i sin egen sofa og amme, ikke kle seg pent og konversere om andre ting. Det eneste du tenker på er baby, baby, baby. Men bor de slik til at dere kan svippe innom og vise fram vidunderet? Det kan (bare kan, muligens) være ønskelig. HVIS alt går vel og dere er euforiske, vil man gjerne at andre skal beundre nurket. Så en førstedagsbrunsj kan det hende dere ønsker. Anonymkode: 350a6...538 4
Gjest yeans Skrevet 13. november 2017 #27 Skrevet 13. november 2017 1 hour ago, Sushi said: Selvfølgelig blir dere hjemme med nyfødt baby hvis det er det du foretrekker (ja, her veier faktisk DINE ønsker som nybakt mor tyngst). Det siste dere trenger i den situasjonen er stress. De første seks ukene (eller mer) er unntakstilstand. Si til mannen at han skal gi beskjed om at sånn blir det, uten å skylde på deg. Enig med denne brukeren. Det er egentlig helt utrolig at en svigermor kan få seg til å kreve at en høygravid eller nybakt mor skal innrette seg etter henne. Her må din mann sette skapet der det hører hjemme. Gratulere med en liten på vei 😊
ForestRun Skrevet 13. november 2017 #28 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Minlillelykke skrev: Som høygravid selv og vet når forløsningen skjer hadde jeg sagt nei. Jeg synes den første tiden ee veldig intens, kan ihvertfall huske det med første. Mye oppe om natten, ett følelseskaos og om babyen bare er ett pr dager kan du fortsatt knote med ammingen, sårt underliv og også mulig du mister mye blod og er fysisk dårlig. Jeg hadde nok ikke gjort det akkurat i år Jeg er faktisk enig med deg, hvertfall når svigermor forventer ett svar. Hvis hun ikke aksepterer at dere ser an, og absolutt ikke kan vente, så er dere nødt til å svare nei. Da blir det vel slutt på maset 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #29 Skrevet 13. november 2017 Det å ha en nyfødt baby er slitsomt i seg selv. Nyfødt og masse familiebesøk et par dager etter fødsel er veldig slitsomt. Kanskje dere sliter med amming, kanskje du er sår etter fødsel, og kanskje du er helt i 100, det vet man jo aldri. I tillegg er det å viktig å huske på smitte. Jul er omgangsyketid og forkjølelse. Er det andre barn der så øker det sjansen for omgamgsyke og alt. Jeg hadde ikke tatt med en liten skjør nyfødt baby et sted med masse folk når han var så liten og fersk. Anonymkode: 13be8...75d 9
Maleficenta Skrevet 13. november 2017 #30 Skrevet 13. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi pleier å ha slik at vi feirer jul annenhver gang hos familiene. I år er det egentlig samboers familie vi skal feire jul med. Men det har seg slik at jeg har termin rett før jul, og vi har sagt at vi er nødt til å se det ann når jeg føder og eventuelt hvor gammel babyen er. Det er vår første baby, så å ferie jul med 10 - 15 stk hvor det også er barn og herjing, med en baby som kanskje bare er et par dager gammel syns vi begge blir for hektisk. Vi har sagt at vi helst vil feire jul hjemme og at vi kan feire med de neste år. Men dette blir ikke tatt godt imot hos svigermor. For alt jeg vet kan jeg ligge på føden på juleaften. Svigermor vil absolutt ha svar snarest. Det har blitt så voldsomt masing at samboer har meldt seg helt ut og sier at alt står på meg. Det syns jeg er latterlig dårlig gjort, føler jeg er den som må skuffe dem om vi blir hjemme. Hvordan går jeg fram? Blir det ikke litt for hektisk å feire jul med så mange folk dersom baby er noen dgr gammel? Har sagt at vi er med om baby er noen uker, men dager er så knapt syns jeg. Dersom jeg ikke føder innen juleaften, så blir jeg satt igang den 24. Hva orket dere med nyfødt? Er det fælt av meg å ønske rolig julefeiring hjemme ettersom alt er nytt og usikkert? Anonymkode: c153b...316 Jeg har litt lignende problem. Ikke så ille som ditt men svigers vil at vi skal kjøre flere timer pluss reuse med bpt for å komme dit å feire jul en mnd før min termin men jeg tør ikke da hva som helst kan skje 4 uker før termin. Man vet aldri. Samt de bor i et annet land. Har forsøkt å gjerne få de opp her å geire jul hos oss men det nekter de. Blir sykt provosert 2
ForestRun Skrevet 13. november 2017 #31 Skrevet 13. november 2017 7 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg har litt lignende problem. Ikke så ille som ditt men svigers vil at vi skal kjøre flere timer pluss reuse med bpt for å komme dit å feire jul en mnd før min termin men jeg tør ikke da hva som helst kan skje 4 uker før termin. Man vet aldri. Samt de bor i et annet land. Har forsøkt å gjerne få de opp her å geire jul hos oss men det nekter de. Blir sykt provosert Det forstår jeg at du ikke vil, og til ett annet land, nei!. Hva er det med svigerforeldre og foreldre, tar ikke hensyn til egne barn. 3
Gjest Sirah Skrevet 13. november 2017 #32 Skrevet 13. november 2017 Be svigermor ta seg sammen! Herregud for en kjærring! Enig med resten av tråden!
The Kitten Skrevet 13. november 2017 #33 Skrevet 13. november 2017 I din situasjon ville jeg ikke vurdert å dra engang, hadde blitt hjemme med verdens beste samvittighet. 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #34 Skrevet 14. november 2017 Min var nesten seks uker sin første jul, vi valgte å ha feiringen hjemme. For oss var det helt riktig. Ting var fortsatt kaos og det var amming i hytt og pine. Personlig hadde jeg aldri dratt med en nyfødt, de første dagene her hjemme husker jeg knapt! Satt med puppene ute hele tiden, barseltårer, såre brystvorter og svære nattbind. Nei da var det godt å være hjemme Anonymkode: eafb7...f2e 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #35 Skrevet 14. november 2017 Jeg forstår at svigermor vil vite hvor mange som kommer, men akkurat med en så spesiell situasjon burde hun virkelig kunne slå seg til ro med et kanskje. Men om hun ikke vil ha kanskje, så er det helt greit å si nei. Aldri i livet om jeg hadde reist i julebesøk noen få dager etter fødsel. Helt fullstendig uaktuelt. Blødende, utslitt, med en helt ny baby man skal bli kjent med.. nei, takke meg til. Da trenger man ro hjemme. Både mor og nyfødt. Så får svigermor bare sitte der og være sur, da, det er ikke noe du trenger bry deg med. Alle skjønner at det er hun som er urimelig, det er særdeles få som ville forvente at en som nettopp har født skal ta med seg en nyfødt baby og stille i selskap. Anonymkode: 8622a...a77 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #36 Skrevet 14. november 2017 Jeg synes også det er rart at hun «må ha svar». Hvis det hadde vært meg som bar vordende bestemor hadde jeg sagt «kom hvis dere kan, og bli så lenge dere vil» og så hadde jeg jammen klart å planlegge slik at jeg fikk nok mat, uansett utfall. Anonymkode: 1df0a...5ea 5
våren14 Skrevet 14. november 2017 #37 Skrevet 14. november 2017 Hadde løst det slik at hvis hun krever svar NÅ så er svaret nei, det blir ikke hos dere i år. Er hun villig til å ha det åpent kan dere se det an ifht når babyen kommer og hva dere føler. Jeg hadde ikke dratt bort to dager etter fødsel. Faktisk lå jeg 5 dager på barsel i håp om å få igang ammingen med ei som hadde gulsot og knapt klarte å holde øynene oppe for å få i seg mat de første dagene og som gikk ned for mye i vekt, måtte koppmates osv osv... Du kan si det sånn at den første uka var vi ingensteder, kom oss bare hjem fra sykehuset, og det tok tre uker før ammingen var godt etablert og vekta endelig der den skulle. Hadde ganske mye annet å tenke på, så hadde det vært jul hadde den kommet og gått det året enkelt og greit. Lurt å være forberedet på at dere ikke vet hva som venter rundt juletider i år. Det er bare ett år av de mange, og fødsel (inkl alt som skjer rundt fødselen...) må nesten gå foran den tradisjonelle julefeiringen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #38 Skrevet 14. november 2017 Her ville jeg nok sagt til svigermor at du forstår at hun vil ha svar så fort som mulig, men at dere ikke vet selv hvordan situasjonen vil bli. Dere kan dessverre ikke gi noe klart svar når dere selv ikke vet hvordan ståa er den 24., og derfor er det nok best at dere ikke gjør noen avtale om å være sammen på julaften. Anonymkode: 3ba65...5ee 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #39 Skrevet 14. november 2017 For 16 år siden feiret jeg jul med storfamilien med en baby som var født klokka 16 på lille julaften. babyen var utslitt og det samme var jeg og angrer så sykt på at jeg ikke ble på sykehuset. var ingen god julefeiring for oss. siden det er alt eller ingenting hos dere ville jeg sagt nei. Hvis hun ikke kan utvise noen forståelse så er ikke besøket så farlig heller. Anonymkode: 97e19...5e8 4
Minlillelykke Skrevet 14. november 2017 #40 Skrevet 14. november 2017 9 timer siden, ForestRun skrev: Jeg er faktisk enig med deg, hvertfall når svigermor forventer ett svar. Hvis hun ikke aksepterer at dere ser an, og absolutt ikke kan vente, så er dere nødt til å svare nei. Da blir det vel slutt på maset Det er nemlig det, hadde de kunne tatt ett kanskje så hadde nok jeg følt det andreledes. Men stress er det siste man trenger i en slik situasjon. Vi har faktisk fått lov til å styre hvor mange vi skal feire med hos mine foreldre i år. Vår vil være rundt 4 uker på julaften 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå