Gjest Marillia Skrevet 14. november 2017 #41 Skrevet 14. november 2017 Jeg hadde gitt klar beskjed om at ting er usikkert, og hadde sagt heller at dere ikke kom om hun fortsetter å mase. Lag opp eller kjøp inn mat som er enkel å tilbrede på julaften, kjøp Fjordland pinnekjøtt om det så er. Ta ting på sparket og gjør akkurat det dere føler for. Dere vet jo ikke engang om du ligger på føden på julaften!
Lou Salome Skrevet 14. november 2017 #42 Skrevet 14. november 2017 Dere sier nei, og da har hun fått svaret sitt. Dere "feirer" hjemme i år. Dere kan eventuelt, kanskje, hvis om at komme på et romjulsbesøk. Denne jula blir unntakstilstand uansett. 1
Pysa Skrevet 14. november 2017 #43 Skrevet 14. november 2017 Babyen vil ikke få fred i dette selskapet, men sikkert bli sendt rundt fra fang til fang. Ser ikke for meg at svigermor er veldig forståelsesfull når det gjelder dette heller. Bli hjemme. 11
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #44 Skrevet 14. november 2017 Du risikerer å enten ligge på føden eller fortsatt gå med voksenbleie for å ta i mot all blodet på julaften. Her hadde jeg rakket pent nei og sagt dere tar en rolig jul hjemme med ny baby, men at dere gjerne kommer neste år dersom dere blir inviter. Anonymkode: 6d78d...96a 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #45 Skrevet 14. november 2017 Og jeg ville også lagt til at det nok blir morsommere for besteforeldrene å feire jul med den lille til neste år, når h*n er 1 år og kan pakke opp gavene selv og glede seg over innholdet Anonymkode: 6d78d...96a 3
Calypso Skrevet 14. november 2017 #46 Skrevet 14. november 2017 Si nei, høres ikke ut som at det vil bli hyggelig å feire med svigermor uansett. 3
Minlillesky Skrevet 14. november 2017 #47 Skrevet 14. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi pleier å ha slik at vi feirer jul annenhver gang hos familiene. I år er det egentlig samboers familie vi skal feire jul med. Men det har seg slik at jeg har termin rett før jul, og vi har sagt at vi er nødt til å se det ann når jeg føder og eventuelt hvor gammel babyen er. Det er vår første baby, så å ferie jul med 10 - 15 stk hvor det også er barn og herjing, med en baby som kanskje bare er et par dager gammel syns vi begge blir for hektisk. Vi har sagt at vi helst vil feire jul hjemme og at vi kan feire med de neste år. Men dette blir ikke tatt godt imot hos svigermor. For alt jeg vet kan jeg ligge på føden på juleaften. Svigermor vil absolutt ha svar snarest. Det har blitt så voldsomt masing at samboer har meldt seg helt ut og sier at alt står på meg. Det syns jeg er latterlig dårlig gjort, føler jeg er den som må skuffe dem om vi blir hjemme. Hvordan går jeg fram? Blir det ikke litt for hektisk å feire jul med så mange folk dersom baby er noen dgr gammel? Har sagt at vi er med om baby er noen uker, men dager er så knapt syns jeg. Dersom jeg ikke føder innen juleaften, så blir jeg satt igang den 24. Hva orket dere med nyfødt? Er det fælt av meg å ønske rolig julefeiring hjemme ettersom alt er nytt og usikkert? Anonymkode: c153b...316 Ta en rolig feiring hjemme med den nyfødte om den lille har kommet til verden Bare si at sånn blir det, og be dem ha litt respekt for privatlivet deres med den nyfødte, og at dere ønsker roen den første tiden. Men at vi kan treffes etter jul osv... Vær bestemt og ærlig. 2
Outlander Skrevet 14. november 2017 #48 Skrevet 14. november 2017 Er du omringet av helt gale mennesker? Det er første barnet - jeg kan love deg at det siste du ønsker å gjøre rett etter du føde er å gå i et selskap med 15 mennesker! De første 3 uker ønsket jeg kun å ligge i sengen og amme - da poden var festet som en liten sugekopp på puppen. I tillegg var jeg dødssliten og mistet mye blod. Tror jeg endelig kom ut av huset for første gang etter 4 uker lol. I tillegg er det forkjølelses sesongen og den tiden av året er det mange som er syk. Vi ble anbefalt å ikke ta våres spedbarn ut de første 6 uker (den tiden da) på grunn av så mange som var syk. Siden mannen din er tafatt - ringer du svigermor og si Tusen takk for invitasjon til julefeiring i år, men vi holder oss hjemme da du må ha svar nå og siden jeg kan føde når som helst kan jeg faktisk ikke gi deg svar...og som mor selv burde du forstår det! Herregud noen av dere kvinner blir så utrolig store kjerringer når dere blir gamle! 7
våren14 Skrevet 14. november 2017 #49 Skrevet 14. november 2017 1 time siden, Pysa skrev: Babyen vil ikke få fred i dette selskapet, men sikkert bli sendt rundt fra fang til fang. Ser ikke for meg at svigermor er veldig forståelsesfull når det gjelder dette heller. Bli hjemme. Ingen ville vel sende en helt nyfødt fra fang til fang? Det er slik man gjør med større babyer... Meeen, iom at svigermor her er som hun er har du trolig rett. Det ville være en katastrofe tror jeg. Nyfødte vil bare ligge på mamma, evt pappa en kort stund. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ville også lagt til at det nok blir morsommere for besteforeldrene å feire jul med den lille til neste år, når h*n er 1 år og kan pakke opp gavene selv og glede seg over innholdet Anonymkode: 6d78d...96a Dette! De burde være såååå glad for å "bytte" til neste år og sånn sett få den første jula med barnet! Mi var 10 mnd sist jul, pakket ikke akkurat opp gavene selv da, men mye mer gøyalt enn da hun var nyfødt kan man si For selv om babyen skulle rekke å komme rett før jul så vil det være unntakstilstands-jul allikevel, baby har absolutt null glede av jul og den "første jula" vil uansett bli den neste for alle parter egentlig. Ville minnet svigermor på dette tror jeg. Husker hun ikke hvordan det var å ha nyfødt kanskje? 1
Lou Salome Skrevet 14. november 2017 #50 Skrevet 14. november 2017 6 minutter siden, Outlander skrev: Er du omringet av helt gale mennesker? Det er første barnet - jeg kan love deg at det siste du ønsker å gjøre rett etter du føde er å gå i et selskap med 15 mennesker! De første 3 uker ønsket jeg kun å ligge i sengen og amme - da poden var festet som en liten sugekopp på puppen. I tillegg var jeg dødssliten og mistet mye blod. Tror jeg endelig kom ut av huset for første gang etter 4 uker lol. I tillegg er det forkjølelses sesongen og den tiden av året er det mange som er syk. Vi ble anbefalt å ikke ta våres spedbarn ut de første 6 uker (den tiden da) på grunn av så mange som var syk. Siden mannen din er tafatt - ringer du svigermor og si Tusen takk for invitasjon til julefeiring i år, men vi holder oss hjemme da du må ha svar nå og siden jeg kan føde når som helst kan jeg faktisk ikke gi deg svar...og som mor selv burde du forstår det! Herregud noen av dere kvinner blir så utrolig store kjerringer når dere blir gamle! Enig, bortsett fra at TS (og mannen!) KAN gi et svar nå, det eneste fornuftige og ønskelige svaret: NEI, takk for invitasjon, men de kan ikke komme, de vil ikke komme og de tror det ikke er mulig å komme. Egentlig ikke under noen omstendigheter. De ønsker å være hjemme i år, pga fødsel. Nei er et klart svar. 3
Outlander Skrevet 14. november 2017 #51 Skrevet 14. november 2017 1 minute ago, Lou Salome said: Enig, bortsett fra at TS (og mannen!) KAN gi et svar nå, det eneste fornuftige og ønskelige svaret: NEI, takk for invitasjon, men de kan ikke komme, de vil ikke komme og de tror det ikke er mulig å komme. Egentlig ikke under noen omstendigheter. De ønsker å være hjemme i år, pga fødsel. Nei er et klart svar. Absolut! Men må si at hvis dette var mitt barn og svigerbarn ville jeg ha aldri satt de i den situasjon. Ville ha sagt, gud hvor jeg glede meg til å treffe mitt barnebarn og hvis hun orker er døren åpent på julaften, ellers kan hun holde roen hjemme (og så dukket opp hos de tidligere på kvelden på julaften med mat og dratt igjen) . Å lage så mye stress er så utrolig kjipt og unødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #52 Skrevet 14. november 2017 KG har vel aldri vært så enige før. TS her er det åpenbart hva svarer er. Anonymkode: 8c75d...b8c 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #53 Skrevet 14. november 2017 Svigermor virker utrolig lite fleksibel og forståelsesfull!! Personlig hadde jeg aldri deltatt på julefeiring med 15 personer med en nyfødt baby. Og det skulle man tro de aller fleste har full forståelse for. Barnets beste må faktisk komme før svigermors vilje. Ærlig talt. Anonymkode: 97a84...274 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #54 Skrevet 14. november 2017 Hvordan hadde du stilt deg om det var din egen familie? Anonymkode: 40393...c5d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #55 Skrevet 14. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du stilt deg om det var din egen familie? Anonymkode: 40393...c5d Min mor har invitert oss på julaften også, hun bor i samme felt som oss. Jeg har sagt nei med engang, av samme grunn - jeg har også sagt ifra til mor at det er svigers "sitt år" og om vi skulle finne på å feire jul med noen så vil det bli svigers uansett. Hun hadde ikke noe imot det og har tatt nei for et svar. Ts Anonymkode: c153b...316 4
Minlillelykke Skrevet 14. november 2017 #56 Skrevet 14. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du stilt deg om det var din egen familie? Anonymkode: 40393...c5d Har du lest hi? Ts kan muligens bli satt igang på julaften, hadde du kunne si ja? Jeg tror du skjønner hva svaret blir. Ingen kan love at de skal dukke opp i en slik situasjon, uavhengig av hvem sin familie det er 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #57 Skrevet 14. november 2017 Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller. MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt! Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen. Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert. Anonymkode: 0edc5...2be 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #58 Skrevet 14. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller. MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt! Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen. Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert. Anonymkode: 0edc5...2be Takk for svar. Nei, vi har sagt fra første invitasjon at vi ønsker å være aleine (oss to med baby) denne julen og at vi vil feire med dem neste år. Vi ligger ikke skjul på at vi ønsker å være aleine. Alt blir nytt for oss, vi vet rett og slett ikke når baby kommer eller hvor gammel baby er på julaften. Tok opp med samboer at han får si ifra om at det blir jul hjemme i år, siden vi ikke får tatt det på sparket - så tør vi ikke å love noe. Ts Anonymkode: c153b...316 3
Pysa Skrevet 14. november 2017 #59 Skrevet 14. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller. MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt! Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen. Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert. Anonymkode: 0edc5...2be Flott at det var lett for deg. Det er ikke lett for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #60 Skrevet 14. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dustete av svigermor å kreve svar på dette nå, da det jo er helt umulig å vite når fødselen finner sted. Så på grunn av dette er det vel bare å si nei. Høres jo ikke ut som dere har veldig lyst heller. MEN: Synes folk i denne tråden gir ett veldig dårlig inntrykk av den første tiden med baby.. Med nr 1 var vi i ett stort 80 års lag 1 uke etter fødsel, og det var da ikke noe problem! De første ukene sover babyen myyye og "hvor som helst". Det er mye vannskligere å dra i selskap med en ettåring enn nyfødt! Nr. 2 her var 4 uker på julaften og det var vårt år til å ha hele storfamilien på 14 her hjemme, slitsomt å mye styr ja, men det var ikke på grunn av babyen. Så jeg kunne nok fint ha reist å feiret jul hos noen andre med noen dager gammel baby. Men alle jeg kjenner hadde forstått den usikkre situasjonen, og tatt oss i mot "på sparket" hvis alt lå til rette for det, og vi orkert. Anonymkode: 0edc5...2be Da har du vært veldig heldig, i kombinasjon med at du tydeligvis ikke er en introvert person. De aller fleste vil nemlig være noget redusert de første dagene etter fødselen, med blodtap, lav blodprosent, gjerne melkespreng, renselse som gjør at man føler seg litt ekkel og at det å pynte seg å gå i selskap ikke er tjohei, i tillegg til at man gjerne har sovet dårlig, er øm nedentil og gjerne har vonde sting, og generellt sett er litt sliten og matt og ikke føler for å kave ut av huset og være sammen med masse ståkende folk. Her hadde det vært så uaktuelt at jeg knapt kan få sagt det med ord, om det så var til mine egne foreldre det var snakk om å fare. Og selv om jeg ikke hadde mer enn ett lite pyntesting og hadde en ukomplisert og grei fødsel. Etter 4 uker er det en annen sak, men under en uke, NOPE! Anonymkode: 8622a...a77 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå