Gå til innhold

Feire jul - dum situasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi pleier å ha slik at vi feirer jul annenhver gang hos familiene. 

I år er det egentlig samboers familie vi skal feire jul med. 

Men det har seg slik at jeg har termin rett før jul, og vi har sagt at vi er nødt til å se det ann når jeg føder og eventuelt hvor gammel babyen er. 

Det er vår første baby, så å ferie jul med 10 - 15 stk hvor det også er barn og herjing, med en baby som kanskje bare er et par dager gammel syns vi begge blir for hektisk. 

Vi har sagt at vi helst vil feire jul hjemme og at vi kan feire med de neste år. Men dette blir ikke tatt godt imot hos svigermor. 

For alt jeg vet kan jeg ligge på føden på juleaften. 

Svigermor vil absolutt ha svar snarest. Det har blitt så voldsomt masing at samboer har meldt seg helt ut og sier at alt står på meg. Det syns jeg er latterlig dårlig gjort, føler jeg er den som må skuffe dem om vi blir hjemme. 

Hvordan går jeg fram? Blir det ikke litt for hektisk å feire jul med så mange folk dersom baby er noen dgr gammel? 

Har sagt at vi er med om baby er noen uker, men dager er så knapt syns jeg.

Dersom jeg ikke føder innen juleaften, så blir jeg satt igang den 24. 

Hva orket dere med nyfødt? Er det fælt av meg å ønske rolig julefeiring hjemme ettersom alt er nytt og usikkert?

Anonymkode: c153b...316

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dere skal holde det åpent. Enten så kommer dere, ellers gjør dere ikke. Full forståelse for at dere ikke ønsker å dra med en baby som bare er et par dager gammel. Men dere kan kanskje inngå et kompromiss, hvor dere tilbringer noen timer sammen med dem?

Anonymkode: 27804...89e

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig blir dere hjemme med nyfødt baby hvis det er det du foretrekker (ja, her veier faktisk DINE ønsker som nybakt mor tyngst). Det siste dere trenger i den situasjonen er stress. De første seks ukene (eller mer) er unntakstilstand.

Si til mannen at han skal gi beskjed om at sånn blir det, uten å skylde på deg.

• Liker 48
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dere skal holde det åpent. Enten så kommer dere, ellers gjør dere ikke. Full forståelse for at dere ikke ønsker å dra med en baby som bare er et par dager gammel. Men dere kan kanskje inngå et kompromiss, hvor dere tilbringer noen timer sammen med dem?

Anonymkode: 27804...89e

Ja, er der vi også har foreslått. At vi holder det åpent og ikke lover noe ettersom vi ikke vet når jeg føder. Også har vi foreslått å ta julemiddagen med dem, for så å gå hjem for å åpne gaver ta resten av kvelden der for oss selv. Men dette ville ikke svigermor, julen skulle feires i sin helhet. 

Ts

Skrevet

Hun trenger svar snarest forståelig nok så da sier du bare at dere blir hjemme. 

• Liker 31
Skrevet

Dersom du tenker at det blir hektisk, så bli hjemme. Er det en tid i livet hvor det er lov å tenke mest på seg selv (og selvsagt også på babyen sin) så er det i tiden rett etter fødsel! 

Dersom hun krever et svar allerede nå, så si til henne at da må svaret bli at dere blir hjemme. 

Anonymkode: 1f5dc...b8c

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner jo at de vil ha svar, for det er greit å ha avklart på forhånd hvor mange man blir. Men da er jo det beste å bare si at dere blir hjemme i år uansett. Det hadde nok jeg personlig foretrukket uansett om babyen er noen dager eller noen uker gammel.

Anonymkode: a8bba...88d

• Liker 9
Skrevet

Hvis noen hadde presset svar av meg angående første ukene etter termin, så hadde svaret blitt nei. Soleklart nei. Hadde ikke forpliktet meg til noe annet enn å bli mor. Har født to ganger. Jeg hadde om vertskapet tillot hatt planene åpne, for det kan være jeg hadde orket å være med i noen timer. 

Anonymkode: e67cc...200

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner jo at de vil ha svar, for det er greit å ha avklart på forhånd hvor mange man blir. Men da er jo det beste å bare si at dere blir hjemme i år uansett. Det hadde nok jeg personlig foretrukket uansett om babyen er noen dager eller noen uker gammel.

Anonymkode: a8bba...88d

Ja, vi forstår også at hun vil ha svar snarest med tanke på innkjøp av mat osv. Men hun sier at selv om baby er 2 dager gammel er det ingen unnskyldning å være hjemme. 

Har også foreslått at hun ikke kjøper inn mat til oss, dersom vi bestemmer oss før juleaften å feire med dem at vi kan ta med ekstra mat. 

Men det blir aldri slutt på diskusjonen.

Ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er der vi også har foreslått. At vi holder det åpent og ikke lover noe ettersom vi ikke vet når jeg føder. Også har vi foreslått å ta julemiddagen med dem, for så å gå hjem for å åpne gaver ta resten av kvelden der for oss selv. Men dette ville ikke svigermor, julen skulle feires i sin helhet. 

Ts

I og med at hun da egentlig sier alt eller ingenting, da hadde jeg sagt til henne at ikke blir noe av.

Kanskje du til og med ligger på føden, eller på barsel på julaften. Ingen som vet det før dagen kommer! Her bør svigers være raus altså.

Jeg hadde ikke orket ett par dager etter fødselen noe storbesøk. Ammingen gikk så som så, og sammen med keisersnittet hadde jeg nok blitt mer stresset enn glad over å omringet av all lyden det blir av så mange mennesker på en gang.

Anonymkode: 84e26...0ef

• Liker 8
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Nei!

Hadde aldri verden gjort det. En ting er å være totalt utslitt etter å ha presset ut en baby, men du har store etterblødninger, en livmorskorpe som kommer ca. 10 dager etter som er store klumper med blod.

Baby er helt ny i verden og vil mest sannsynlig henge på deg konstant, gråte og vil ha nærhet, ammingen er ikke på plass med melkespreng og melk som lekker. Du har null døgnrytme og hele situasjonen er en stor omveltning.

Jeg hadde sagt at jeg kommer OM jeg føler for det når jeg vet mer om situasjonen, men jeg personlig hadde holdt meg hjemme og brukt den tiden på å lande, bli kjent med babyen og finne en rytme som fungerer for dere.

Det er det den første tiden skal handle om. Dere!

Ikke legg planer, ikke lov noe. Vær egoistiske og ta kun hensyn til dere selv og hva formen tillater. Det er faktisk din rett som nybakt mamma.

Så får svigermor bare være fornærmet.

Skrevet (endret)

Her må mannen på banen. Dette er hans masekopp av en mor, og han får fortelle henne at kan de ikke ta et «vi må se an», blir det et nei. 

PS. Og «nyfødt ingen unnskyldning»? Det er snakk om å stå over et selskap, er ikke noen borgerplikt akkurat. Trenger ikke gyldig fravær for det. 

Endret av Hactar
  • Liker 26
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Da må du si nei.

Si at det er leit, men du kan ikke love noe fordi du kan hverken forutse fødsel eller form så nærme termin så siden du ikke kan holde det åpent, så må du avslå.

Anonymkode: 172e3...5ae

• Liker 5
Skrevet

Herregud for en vrang kjerring! Det er halvannen måned til jul. Men dere kan gjøre det så enkelt at dere uansett ikke kommer dit. Du er jo i barsel, for himmelens skyld! Det siste du trenger er ståk og styr der du skal sitte i julekjole med brystspreng, etterrier og bleier, barseltårer og baby. Bli hjemme, for guds skyld, og fortell mannen din at han må stå opp for og beskytte familien sin. Uansett om fødsel går aldeles strålende, så er de første ukene en tid der man skal skjerme både seg selv og barnet, fordi en rett og slett trenger det. Du får neppe baby hver eneste jul, så dere kan ta opp igjen tradisjonene neste år .

• Liker 21
Skrevet

Hvis hun ikke vil ha det åpent hadde jeg lett sagt nei. Å ha en nyfødt i hus er ingen spøk: barseltårer tar gjerne overhånd titt og ofte, man har kanskje mye vondter, ammingen er ikke etablert ... absolutt en tid hvor jeg ville holdt meg unna selskaper. Og det behøver ikke være noen selvfølge at dere orker en hel julefeiring borte selv om babyen er et par uker heller, jeg hadde iallfall ikke orket det med søvnmangel og fremdeles ammeproblemer osv.

Trist om svigermor skal være så trangsynt, men dere må ta hensyn til dere selv! :)

• Liker 6
Skrevet

Verden snurrer heldigvis ikke rundt din svigermor. Nå som dere får barn så er det barnet dere skal tenke på. Og siden det er så nært termin så må dere tenke på dere selv slik at dere kan være de beste foreldre for babyen.

Dere kan ikke planlegge hvordan det blir. Som du sier selv kanskje dere må være på sykehuset på julaften. Det INGEN som kan si hvordan de nærmeste dagene blir for dere. Så at svigermor må ha er svar er bare latterlig. Med tanke på mat er ikke det så vanskelig. Folk frotser i mat i jula. Og dere kan ta med mat selv om det skulle bli at dere kommer. 

Det jeg ville sagt er at vi setter pris på å invitert, men kan ikke gi noe svar fordi alt er usikkert. Så dere sier i utgangpunktet nei. Hvis det skulle bli endeinger. At barnet kommer tidligere, og barnet er feks 3 uker på julaften så kan dere vurdere å komme. Og da må man vel kunne sette på et par ekstra poteter og litt ribbe eller hva de nå spiser. 

Snakk om snevert hjerterom å skulle ha svar på noe sånt så mange uker før. Og det at dere ikke skal få trekke dere tilbake om det blir litt mye. Jeg syns at det var svært lite romslig tilbud. Og hennes følelser hadde gitt langt f hvis hun skal være så lite raus selv. 

Hvis dere hadde vært invitert hos meg hadde jeg gitt dere en åpen invitasjon, og klart å kaste meg rundt å sette på litt ekstra mat om dere skulle ha kommer likevel. Det er jul, og man skal gjøre den ekstra innsatsen. Det syns nå jeg.

Anonymkode: 4d2df...326

• Liker 10
Skrevet

Høres ut som din svigermor er en drittkjerring. Hadde sagt nei i ren trass!

Anonymkode: b0d5a...c23

• Liker 9
Skrevet

Kan det tenkes at svigermor egentlig ikke MÅ ha et svar nå, men at hun prøver å presse dere til å gi et svar, og at dere skal føle dere presset til å si ja. Dermed er hun sikret første julen med barnebarnet...

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Karimamma skrev:

Kan det tenkes at svigermor egentlig ikke MÅ ha et svar nå, men at hun prøver å presse dere til å gi et svar, og at dere skal føle dere presset til å si ja. Dermed er hun sikret første julen med barnebarnet...

Er det jeg er redd for. Hun er veldig sta og tar ikke nei som et svar. 

Det er hans familie "sin tur" - så om vi feirer med noen så vil det uansett bli hans familie. Men alt er så usikkert, så vil ikke love noe. Vet ikke når baby kommer eller formen på juleaften.

Ts

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...