Gå til innhold

Inntekt fra nordisk land - kommer det i selvangivelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har trygd eller inntekt fra si Danmark eller Sverige, men bor i Norge, vil denne inntekten da havne i den norske selvangivelsen?

Og vil jeg kun få en selvangivelse, eller for man to; et fra hvert land?

Anonymkode: 29dbb...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk skattemelding fra sverige og norge mens jeg jobba i sverige. 
Er du skattemessig bosatt i norge, så skal du skatte av all inntekt/formue til norge, også inntekt fra utlandet. 
Er du skattemessig bosatt i f.eks sverige, skal du skatte av all norsk inntekt til norge. 
Så må du sjekke skatteregler for landet du mottar trygd/inntekt fra, du risikerer dobbel beskattning. 

Anonymkode: 46450...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk skattemelding fra sverige og norge mens jeg jobba i sverige. 
Er du skattemessig bosatt i norge, så skal du skatte av all inntekt/formue til norge, også inntekt fra utlandet. 
Er du skattemessig bosatt i f.eks sverige, skal du skatte av all norsk inntekt til norge. 
Så må du sjekke skatteregler for landet du mottar trygd/inntekt fra, du risikerer dobbel beskattning. 

Anonymkode: 46450...453

Hvis inntekten ikke er skattepliktig eks under frikort grensen, vil den da fortsatt komme i den norske selvangivelsen?

Anonymkode: 29dbb...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis inntekten ikke er skattepliktig eks under frikort grensen, vil den da fortsatt komme i den norske selvangivelsen?

Anonymkode: 29dbb...da1

Om du er skattemessig bosatt i Norge ja. 

Anonymkode: 46450...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis inntekten ikke er skattepliktig eks under frikort grensen, vil den da fortsatt komme i den norske selvangivelsen?

Anonymkode: 29dbb...da1

Frikortgrensen og regler for beskatning i Norge gjelder i Norge ikke for arbeid utenfor den Norske grensen. 

Da må du sette deg inn i reglene for skatt i det landet du har inntekt i. Å jobbe svart eller på andre måter komme i klammeri med myndighetene i andre land enn Norge vil og gi andre konsekvenser enn i Norge. Så her må du ha tungen beint i munnen. 

Anonymkode: ab714...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har trygd eller inntekt fra si Danmark eller Sverige, men bor i Norge, vil denne inntekten da havne i den norske selvangivelsen?

Og vil jeg kun få en selvangivelse, eller for man to; et fra hvert land?

Anonymkode: 29dbb...da1

Alt kommer. Jeg tjente penger i England,  kom på skatteseddelen her

Anonymkode: 62655...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2017 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har trygd eller inntekt fra si Danmark eller Sverige, men bor i Norge, vil denne inntekten da havne i den norske selvangivelsen?

Og vil jeg kun få en selvangivelse, eller for man to; et fra hvert land?

Anonymkode: 29dbb...da1

Jeg har en liten uføretrygd fra Sverige pr mnd, så lav at den ikke beskattes i Sverige. Den ble derfor utbetalt til meg månedlig uten skattrekk (det er skattefritt i Sverige hvis trygden er under enten 20 eller 30.000). Jeg ante ikke dette (at ikke skatt var trukket), så i mange år foretok jeg meg ingenting. Trygden sto IKKE oppført på selvangivelsen.

Så i 2015 ble jeg plutselig  kontaktet av Skatteetaten i Norge. De hadde tatt en stikkprøve og funnet ut at jeg hadde inntekt fra utlandet, og dette skulle de ha betalt for i skatt! Etterbetaling.... Jeg måtte punge ut med 15.000 i baksmell, fordi jeg hadde fått utbetalt ca 950 kr i måneden uten å skatte i noen år. Deler av det beløpet jeg fikk etterlignet, var straffeskatt. Det var ikke så mye jeg SKULLE ha betalt i skatt, men de flesket til med en straffeskatt i tillegg fordi jeg ikke hadde oppgitt det på selvangivelsen min. Men jeg trodde jo i alle år at det var trukket skatt i Sverige (hvem kunne ane at en stat utebetalte noen trygd uten å trekke skatt av den først!?!?), og at det var et slags skattesamarbeid mellom Norge og Sverige. Man skal jo ikke skatte to ganger (til to land) på én inntekt.

Men, det var altså feil. Jeg har nå begynt å føre opp den lille årsinntekten jeg har fra Sverige manuelt på skattemeldingen min, og skatter av de kronene.

Anonymkode: 74caa...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...