Gå til innhold

Krangler over arv - konfirmanter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som er i en situasjon og egentlig lurte jeg litt på hva er juridisk korrekt.  

Besteforeldre som har 7 barnebarn hvorav 4 av de er konfirmert.  Bestefar døde lenge siden, mens bestemor har nylig gått bort også.  Arvet ble delt lik da mellom barna.  Nå krever barn #3 som har 3 barn (som ikke har blitt konfirmert enda)  at de skal få  "konfirmasjonspenger" som de andre barnebarn har fått utifra hovedarvet. Da det er en del penge å arve sier barn #1 og #2 at  barn #3 kan selv ta dette ut fra sin egen arv.  

Da jeg har aldri hørt om den situasjonen før lurte jeg om hva egentlig er riktig?

Anonymkode: 667b3...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arven blir vel delt likt mellom barna? Hvor mange barn de har valgt å få er irrelevant egentlig.

Anonymkode: 4871a...e7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arven blir delt lik mellom 3 barn. Men barn #3 mener hun skal få mer da hennes 3 barn har ikke fått konfirmasjons penger samme som de andre barnebarn. 

Anonymkode: 667b3...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et flisespikkeri. Sånn er livet. Juridisk sett så har de ingen "rett" på å få mer av arven bare fordi de ikke er konfirmert. Men for husfredens skyld så ville nok jeg gitt meg på den.

Om det er snakk om store summer, så kan jeg til en viss grad forstå det selv om det er litt merkelig. Om de som er konfirmert fikk 50 000 i konfirmasjonsgave for eksempel... Men om det er snakk om en tusenlapp eller to, så er det litt pussig.

Er det snakk om mye penger? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kinky situasjon. Jeg forstår barn nr. 3 på en måte, hvis det var mye penger det var snakk om i konflrmasjonsgave? Men tviler på at det er juridisk riktig at barn nr 3 skal få mer. 

Anonymkode: 18737...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarna er ikke arvinger, det er det barna som er. Ergo er det irrelevant hva noen av barnebarna har fått mens besteforeldrene fortsatt var i live. 

Når det er sagt så hadde jeg gitt mine søskens barn disse pengene dersom det var en betydelig sum og jeg visste de hadde fått pengene direkte fra besteforeldrene dersom de fortsatt hadde vært i live når barnebarna konfirmerte seg. Men det kommer jo an på hvor nært forhold dere har, barnebarna har som sagt ikke krav på noen ting. 

Anonymkode: 891b7...00a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var ny. Jeg slutter ikke å overraskes over hvilke krumspring enkelte prøver seg på i arvesammenheng.:fnise:

Kravet om konfirmasjonspenger for de resterende barnebarna kommer barn 3 ingen vei med juridisk. Mulig man moralsk sett kunne ha trukket konfirmasjonspengene ut fra hovedarven, men da måtte man isåfall også ha tatt høyde for kommende barnebarn, og det ville ha blitt en salig røre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, så får man naturligvis forståelse for tankegangen til #3, men juridisk holder dette selvfølgelig ikke vann.

For min egen del, så har jeg for øvrig for lengst skjønt at den dagen dette blir aktuelt overfor evntuelle egne barnebarn, så kommer jeg til å sette inn et beløp på konto/fond når eldstemann passerer konfirmasjonsalder - selv om jeg strengt tatt håper de velger å droppe konfirmasjon.

Dette beløpet kommer jeg også samtidig til å sette inn på konti opprettet til alle respektive barnebarn, slik at beløpet kan forrente seg likt for alle parter. For sikkerhets skyld kommer jeg trolig også til å opprette enda en ekstra konto som referanse, slik at dersom det skulle komme til enda flere etterkommere i ettertid, så vet jeg hvilket beløp som skal settes inn på konto med renter og renters renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, skal man «forlange» presanger fra avdøde personer? Snakker om grådighet! Arving #3 må bare lære seg at livet er urettferdig og at ikke alt kan måles med millimetermål. 

Endret av Ullvott
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venn som er i en situasjon og egentlig lurte jeg litt på hva er juridisk korrekt.  

Besteforeldre som har 7 barnebarn hvorav 4 av de er konfirmert.  Bestefar døde lenge siden, mens bestemor har nylig gått bort også.  Arvet ble delt lik da mellom barna.  Nå krever barn #3 som har 3 barn (som ikke har blitt konfirmert enda)  at de skal få  "konfirmasjonspenger" som de andre barnebarn har fått utifra hovedarvet. Da det er en del penge å arve sier barn #1 og #2 at  barn #3 kan selv ta dette ut fra sin egen arv.  

Da jeg har aldri hørt om den situasjonen før lurte jeg om hva egentlig er riktig?

Anonymkode: 667b3...ed0

Barnebarn arver ikke, det er det barn av avdøde som gjør. Barn som ikke er konfirmert er heller ikke myndige, har ingen partsinteresser her, med mindre forelderen er død. Men da er fortsatt de ukonfirmerte barna umyndige og skal opptre med verge/setteverge. 

Arverekkefølge og hvem som arver ser du her: 

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

oversiktarvinger-450.jpg

Med andre ord den situasjonen du beskriver er en ikke situasjon, der kravet ikke er berettiget fra personer uten noe krav.

 

Anonymkode: 42e95...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ullvott skrev:

Herregud, skal man «forlange» presanger fra avdøde personer? Snakker om grådighet! Arving #3 må bare lære seg at livet er urettferdig og at ikke alt kan måles med millimetermål. 

Ja, men det kommer jo helt an på summen. Hvis det er snakk om 50 000 til hver i konfirmasjonsgave, så er det jo kjempetrasig for de resterende barnene at de ikke får tilsvarende som kan hjelpe veldig på økonomien i etableringsfasen. Er det snakk om noen få tusenlapper blir det noe annet. 

Anonymkode: 18737...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kommer jo helt an på summen. Hvis det er snakk om 50 000 til hver i konfirmasjonsgave, så er det jo kjempetrasig for de resterende barnene at de ikke får tilsvarende som kan hjelpe veldig på økonomien i etableringsfasen. Er det snakk om noen få tusenlapper blir det noe annet. 

Anonymkode: 18737...308

har man ikke fått det mens de levde så er det bare sånn det er.  Syntes det er utrolig umoralsk å forlange mer penger enn det som står i testamentet.

Anonymkode: 97b71...5eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kommer jo helt an på summen. Hvis det er snakk om 50 000 til hver i konfirmasjonsgave, så er det jo kjempetrasig for de resterende barnene at de ikke får tilsvarende som kan hjelpe veldig på økonomien i etableringsfasen. Er det snakk om noen få tusenlapper blir det noe annet. 

Anonymkode: 18737...308

Men da arver den ene av foreldrene og får gi videre av sin arv. 

Unntaket her er dersom det er spesifisert i testament eller satt av på bankkonto til hvert enkelt barnebarn at de skal ha kr. X til konfirmasjon. 

Anonymkode: 42e95...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, kinky situasjon.

Anonymkode: 18737...308

:fnise: 

Anonymkode: fd4b3...e20

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arvesummen er over 3mil + hva de får når de selge huset (som er verdt godt over 4mil).  

Anonymkode: 667b3...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke forvente å få gaver fra avdøde personer og at det i tillegg skal trekkes fra andres arv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk kommer man antageligvis ingen vei med det. Men er det en så stor del av arven, da? Er det noen big deal om barna får noen tusen kroner ekstra som de "egentlig" skulle ha fått i konfirmasjonsgave?

Anonymkode: 36953...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arvesummen er over 3mil + hva de får når de selge huset (som er verdt godt over 4mil).  

Anonymkode: 667b3...ed0

I så fall tar jeg part med barnet som ønsker at barnebarna skal få konfimasjonsgaven som alle de andre barnebarna fikk.

"Å nei, arven min blir 2 323 000 i stedet for 2 333 000!!!"

Anonymkode: 36953...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...