Gå til innhold

Er du en julematfundamentalist?

Blir det jul uten ditt tradisjonelle julemåltid?  

88 stemmer

1. 1. Er du avhengig av den maten du alltid har fått på julaften for å komme i julestemning - og hva har vært tradisjon i din familie?

• Ja - og jeg er vant til pinnekjøtt
      19
    • Nei - og jeg er vant til pinnekjøtt
      6
    • Ja - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Nei - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Ja - og jeg er vant til torsk
      0
    • Nei - og jeg er vant til torsk
      1
    • Ja - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Nei - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Ja - og jeg er vant til noe annet (f.eks and, skinke, lam, grandis, vegetarmat)
      4
    • Nei - og jeg er vant til noe annet
      9
    • Ja - og jeg er vant til kalkun
      1
    • Nei - og jeg er vant til kalkun
      2
  2. 2. Hvis du og partner kommer fra ulike julemattradisjoner - lages det flere retter til julemiddagen?

• Ja
      21
    • Nei
      37
    • Vi har samme mattradisjon
      30

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva jeg spiser på julaften. Jeg lager kalkun, pinnekjøtt eller ribbe, avhengig av hva gjestene foretrekker, og selv om jeg nok foretrekker pinnekjøtt, så syns jeg alle tre smaker godt og gir julesteming.

Riskrem til dessert, derimot, står jeg gladelig over. Jeg vil ha multeis på julaften.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 13.11.2017 den 16.33, Husholdning1 skrev:

Ehh, Grandiosa er vel ikke akkurat vegetarmat?

Det finnes Grandiosa uten kjøtt, så det er ganske vegetarisk ;)

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Jeg er svensk / norsk og vant til det svenske julebordet på jul. Derfor smakte jeg ikke ribbe før jeg var rundt 20. Jeg må si jeg har blitt vant til å variere på tradisjon  i mat til jula. Men jeg må ha julete mat . Om det så er kalkun ribbe stek . Ikke kom med kjedelige koteletter da blir jeg sur. 

Skrevet (endret)
On 13.11.2017 at 5:26 PM, Drikkeflaska said:

Ett alternativ er jo å ha både svineribbe og pinnekjøtt. Det har vi alltid hjemme hos meg, men det er kanskje ikke så vanlig å ha begge deler? 

Det hadde vi også ofte før, og det er ikke mye mer jobb eller vanskelig å få til. Har også laget lammestek og ribbe siden ene av gjestene var muslim. Da kom min mor med ferdigstekt ribbbe, vi bodde i nærheten av hverandre. Er vokst opp med ribbe på julaften og ryper på nyttårsaften, men foretrekker pinnekjøtt frem for ribbe. Å få tak i ryper uten å kjenne aktive jegere er vanseklig, men et godt alternativ er reinsdyrstek. En gang feiret jeg og eksen min jul alene, da laget vi hjortestek. Liker også torsk, men forbinder det ikke med jul da jeg spiser det omtrent hver uke. Lutefisk er også godt. Kalkun har jeg ikke sansen for, spesielt ikke etter at jeg fikk høre hvordan de lever og hvor mange som blir skadet på vei til slakteriet.

Endret av Atea
Skrevet

Synes det er litt trist at mange setter mat over familie. At det å få akkurat en bestemt rett er så viktig at de til og med dropper å reise på besøk på julaften til familie dersom de ikke får sin rett. 

Anonymkode: 2bd1c...047

• Liker 3
Skrevet

Ribbe er vanlig på alle kanter i min familie, men tilbehøret varierer. Julepølse, sosisser, medisterkaker, kålrotstappe, rosenkål, gulrøtter - det er ikke så nøye, og dessert har vi ingen faste tradisjoner på. Jeg tror det først og fremst er lukta jeg ville savne om jeg skulle feire jul uten ribbe - smaken er ikke så viktig.

Julen handler om så mye, maten er egentlig en ganske liten del av det som gjør julen til JUL. Da jeg var barn varierte det fra år til år hvem vi feiret jul med og hvor vi var - hjemme med et par gjester et år, hele storfamilien hos besteforeldrene et annet, hos tanke og onkel et tredje. Noen år så vi Sølvgutten før middag, noen steder kom nissen, noen år følte ingen for å gå rundt juletreet. Resultatet er at jeg har mange juletradisjoner, men ingen jeg er avhengig av - og det er jeg ganske glad for når jeg ser hvor lite som skal til for å ødelegge julen for enkelte... 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt trist at mange setter mat over familie. At det å få akkurat en bestemt rett er så viktig at de til og med dropper å reise på besøk på julaften til familie dersom de ikke får sin rett. 

Anonymkode: 2bd1c...047

Ja, hva i all verden slags forhold har man til familien sin hvis en middag er viktigere enn å tilbringe julen med dem? Jeg hadde ikke droppet jul med familien om jeg så fikk det verste jeg vet (pinnekjøtt, jeg grøsser ved tanken) til julemiddag.

Skrevet

Både min mann og jeg har vokst opp med pinnekjøtt, men har aldri vært glad i dette. Den eneste julematen vi spiser til middag, er lutefisk. Dette blir servert på nyttårsaften. På julaften er det hjortestek som gjelder hos oss :)

• Liker 1
Skrevet

Tja... mulig jeg er det julaften. Alltid spist ribbe med alt tilbehør...medisterkaker&pølser, sur&rødkål, rosenkål, brokolli, brun saus, mandelpoteter. Tyttebærsyltetøy og ripsgelé. Akevitt.  Det er  julAFTEN for meg.

Det sagt, jeg spiser mellom lille julaften og 1. nyttårsdag pinnekjøtt, skinkesteik, lutefisk, kalkun, torsk og ribbe igjen. Litt avhengig av hvor jeg er og hva jeg sjøl lager til.

Skrevet

Spiser det jeg får servert, ikke så viktig hva det er, men jeg tror jaggu det har vært ribbe i 40 år. Og jeg har fått servert julemiddag i 40 år. I år skal jeg lage den selv for første gang. Og det blir, ta-da, ribbe. For mannen min er oppvokst med skinkestek, og det er han egentlig ikke så begeistret for. Men hvis vi drar til hans familie til neste år eller noe, så spiser vi jo det.

Anonymkode: bb819...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...