Gå til innhold

Er du en julematfundamentalist?

Blir det jul uten ditt tradisjonelle julemåltid?  

88 stemmer

1. 1. Er du avhengig av den maten du alltid har fått på julaften for å komme i julestemning - og hva har vært tradisjon i din familie?

• Ja - og jeg er vant til pinnekjøtt
      19
    • Nei - og jeg er vant til pinnekjøtt
      6
    • Ja - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Nei - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Ja - og jeg er vant til torsk
      0
    • Nei - og jeg er vant til torsk
      1
    • Ja - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Nei - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Ja - og jeg er vant til noe annet (f.eks and, skinke, lam, grandis, vegetarmat)
      4
    • Nei - og jeg er vant til noe annet
      9
    • Ja - og jeg er vant til kalkun
      1
    • Nei - og jeg er vant til kalkun
      2
  2. 2. Hvis du og partner kommer fra ulike julemattradisjoner - lages det flere retter til julemiddagen?

• Ja
      21
    • Nei
      37
    • Vi har samme mattradisjon
      30

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi varierer fra jul til jul. Ikke spesielt viktig for meg hva jeg får. Føler ikke noe mindre julesteming av ribbe enn pinnekjøtt. Har heller ikke noen favoritter når det kommer til julemat smaksmessig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ehh, Grandiosa er vel ikke akkurat vegetarmat?

Det finnes Grandiosa uten kjøtt.

Anonymkode: b4af5...6e5

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke fundamentalist. Jeg er vokst opp med risgrøt (som middag, ikke som formiddagsmat) som julemiddag, men jeg klarte meg helt fint den julen mor ikke orket bruke mye tid på matlaging og ville ha noe salt og serverte grillpølser med potetmos (fra pose) som julemiddag. Må riktignok innrømme jeg syntes det ble litt stusselig som julemiddag. Det året min far døde rett før jul ble det Fjordland som middag (ingen orket lage mat). 

Sammen med eksen forhandlet vi oss fram til pinnekjøtt som minste felles multiplum. Det er blitt en favoritt og jeg spiser det også etter at jeg ble alene hvis jeg feirer alene. Besøker jeg mor så blir det gjerne ribbe, og feirer vi med utenlandske venner (har skjedd ved et par julaftener) så blir det "deres" mat - kalkun er hovedingrediensen der, men med masse annet godt i tillegg. 

Det jeg tror jeg ville slite littegrann med er torsk (liker torsk, men klarer ikke forbinde den med jul) eller mølje (google om dere ikke vet hva det er). 

Anonymkode: 3484e...f98

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes Grandiosa uten kjøtt.

Anonymkode: b4af5...6e5

Ahh, da så :D

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri feiret julaften uten pinnekjøtt. Det er det som er julaften for meg. Maten er uhyre viktig. 

Samboer er fra svineribbeland. Vi har til nå ikke feiret jul sammen, da vi ikke har barn. Men fra neste år "må" vi feire jul sammen, og siden det er så langt og kronglete å reise til hans familie, spesielt med en baby, blir det feiring hos min slekt. Så da blir det pinnekjøtt. 

Han har selv sagt at han ikke har noe ønske om å innføre svineribbe på julaften, men at han vil lage det en av juledagene. Og det er jo helt glimrende :) 

Hadde han derimot hatt et sterkt ønske om svineribbe, hadde vi nok hatt det og pinnekjøtt annenhver jul om vi begynte å feire hjemme hos oss selv. Å lage begge deler blir over the top. Da hadde vi forspist oss enda mer enn vi allerede gjør. 

Anonymkode: c156b...469

Ett alternativ er jo å ha både svineribbe og pinnekjøtt. Det har vi alltid hjemme hos meg, men det er kanskje ikke så vanlig å ha begge deler? 

• Liker 1
Skrevet

Er veganer, så vil gjerne spise noe mer enn kokte poteter. Men ikke nøye om jeg ikke får den eller den retten. 

Nå spiser familien vegansk på julaften, selv om ikke alle er veganere. Jeg står for maten og familien bryr seg ikke om å lage flere middager. Annen mat spises uansett under jula ellers. 

Anonymkode: 2bd1c...047

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i den tradisjonelle julematen. Kalkun, lam og reinsdyr synes jeg er godt og noe jeg gjerne kunne ha spist på julaften. Ribbe not so much, men det er det jeg er vant med i min familie og jeg spiser det hvis det er servert. Pinnekjøtt, nei. Lutefisk, nei. 

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å lage flere retter, men det er ikke jeg som bestemmer dette når man inviteres bort. De fleste er greie nok som både disker opp pinnekjøtt og ribbe, så jeg har ikke noe behov for å fremme et ytterligere ønske. Da koser jeg meg heller med mat de andre dagene. 

Denne julaften er jeg alene. Jeg kommer til å spise ytrefilet av okse. 

Anonymkode: 80db9...17a

Skrevet

Takk for svarene så langt. Interessant lesning, egentlig. 

Jeg hadde en hypotese om at pinnekjøttspiserne er de som har det sterkeste avhengighetsforholdet til julematen sin, eller for å si det på en annen måte: pinnekjøttspiserne er de mest kompromissløse når det gjelder hva man spiser til jul. Så langt ser dette ut til å stemme veldig godt. Samme inntrykk får jeg egentlig også av «svigermor-tråden».  

• Liker 2
Skrevet

Jeg bryr meg overhodet ikke om hva som spises på julaften så lenge jeg kan få mat som er sunn og ikke fetende .

Jeg har spiste alt fra ribbe ( hadde vondt I magen resten av den julekvelden så det ble med en gang 😨), pinnekjøtt ( min favoritt  men alt for mye salt for et høyt blodtrykk ), til juleskinke, svinestek, kalkun og torsk.  

Om jeg befinner meg hjemme med familien på julaften så spiser vi helst kalkun da alle liker det og det er jo mager mat.  Jeg er også veldig glad I juletorsken. 

Men jeg er ofte i  utlandet og,har feiret julaften på Kanariøyene,  Mexico, New York,Cruiseskip og rundt forbi og spiser det som passer akkurat der jeg er.  Det kan like gjerne være kinamat .   Når Barna var små så var det mye viktigere med juletradisjoner.  Nå som de er vokse og feirer jul hos svigerfamiliene annenhvert år så er vi ute og reiser det året og da hopper vi egentlig over hele julen og spiser akkurat det vi føler for den kvelden.  Har som regel da et godt måltid på en god restaurant. 

Skrevet

Jeg er oppvokst med ribbe, pølse og kjøttkaker og har aldri likt det. Kjøttkaker går greit. Men nå er jeg vegetarianer, så jeg spiser ikke det samme som de andre. Og verken jeg eller barna bryr meg om hva julematen er.

Anonymkode: 58780...b96

Skrevet (endret)

Mannen min er vant til pinnekjøtt mens jeg er vant til kalkun. Pinnekjøtt er noe av det verste jeg vet og jeg nekter å spise så vond mat på julaften så det har vi aldri. Vi lager ikke to middager på julaften. Hvis mannen vil lager jeg det i romjulen i stedet. De siste årene har vi hatt ribbe på julaften og kalkun 1. juledag. Julematen er viktig for oss, det må være typisk julemat og det er viktig at alle får noe de liker.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi hadde aldri noen en fast julemiddag, og jeg har for så vidt fortsatt den tradisjonen. Men liker godt pinnekjøtt og har regelmessig det som julemiddag. Etter jeg etablerte meg har jeg hatt fast juledessert da. Mannen er avhengig av riskrem og det er ikke så nøye for meg.

Anonymkode: 3a021...7b8

Skrevet

Jeg er vokst opp med å feire jul annenhvert år hos mor og far, og dermed vekslet det mellom ribbe og pinnekjøtt. Har imidlertid feiret hos den ene siden av familien de siste 4-5 årene. Min favoritt er definitivt pinnekjøtt, og jeg elsker å spise det på julaften!  Når det er sagt så har det hendt at vi har feiret julaften en dag før eller etter, ettersom noen i familien jobber turnus. For et par år siden hadde vi derfor elgsteik på julaften, og feiret med pinnekjøtt lillejulaften istedet. Hos oss er liksom maten og stemningen hovedfokuset (sikkert hos de fleste da hehe, men gavene tar ikke lange tiden så vi sitter lenge rundt bordet), vi er alle matglade og nyter virkelig julematen, og det jeg som lager den så for meg er det bare stas. Men kjæresten min, som pleier å feire hos sine foreldre, er vant med ribbe. Jeg har sagt at når hun i framtiden skal feire hos oss så lager jeg selvfølgelig begge deler, med glede! Det viktigste er at alle nyter maten og koser seg. De siste årene har vi også hatt ribbe enten 22. eller 23., for å kunne ha kald ribbe på julefrokosten :nori: ÅÅ jeg  gleder meg!

Anonymkode: 2a030...bb9

Skrevet

Jeg svarte "Nei - og jeg er vant til noe annet". Jeg vokste opp med reinsdyrsteik på julaften, så hadde vi pinnekjøtt og/eller ribbe 1. eller 2. juledag. Var vi hos slektninger julaften i stedet for hjemme, så ble det ribbe eller pinnekjøtt julaften, alt etter hvor vi var.

Så for meg må det ikke være èn bestemt rett for at det skal være julemiddag, men jeg vil helst ha noe litt tradisjonsrikt. Så enten det blir reinsdyrsteik, ribbe eller pinnekjøtt er det samme for meg - men helst noen av dem. Mitt eneste "kriterie" for egen del er at jeg vil spise både ribbe og pinnekjøtt i løpet av jula, så er det noen av dem vi ikke har så lager vi det selv hjemme senere (eller tidligere).

Skrevet

*kriterium

Anonymkode: 8fba5...4fc

Skrevet

Jeg må ha pinnekjøtt på julaften, ellers blir det ikke jul. Hadde tatt med egen mat dersom jeg var invitert til noen som hadde hatt noe annet :P. Ribbe er for meg kjedelig hverdagsmat.

Skrevet

Spiller ingen rolle. Hverken jeg eller mannen er norske, og jeg har jobbet mange julaften og da fikk vi Fjordland. Liker det meste av julemat, så jeg er fornøyd uansett så lenge det er godt tilberedt. Er jeg bedt bort så spiser jeg selvfølgelig det som er tradisjonen der. Hjemme hos oss blir det som regel pinnekjøtt. Ribbe og lutefisk en eller annen gang ila desember og julemat vi er vant til fra barndommen i romjulen. 

Men det er altså ikke så farlig. 

Skrevet

Jeg er oppvokst med full pakke på julaften: svineribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, svinemør, sosisser, pølser, poteter, surkål, rødkål og kålerabistappe, mannen min er oppvokst med kalkun på julaften. Min familie har landet på pinnekjøtt med tradisjonelt tilbehør, og dette er det jeg serverer. Mannen min foretrekker også pinnekjøtt også på julaften. Vi har alltid kalkun en av de andre juledagene. 

Hadde ikke reagert nevneverdig på å få servert annen julemat enn pinnekjøtt her i Norge, men har feiret jul flere ganger i utlandet og med da annen mat. Savnet ikke pinnekjøtt/julemat de gangene, men tror det hadde vært himla rart å spise feks koteletter på julaften her i Norge. 

Anonymkode: 10281...765

Skrevet

Jeg har aldri spist noe annet enn pinnekjøtt til jul,  og er veldig glad i den tradisjonen. men det hadde ikke vært noe problem å spist noe annet om jeg var invitert til noen som ikke spiser det. Hadde nok bare laget pinnekjøtt en annen dag ☺

Skrevet

I min familie har det alltid vært pinnekjøtt på julaften og svineribbe 1. juledag. 2. juledag stort sett fisk, gjerne plukkfisk. Pinnekjøtt nyttårsaften. På julebord med jobben også pinnekjøtt.

Kan unnvære ribba, men ikke pinnekjøttet..!

Anonymkode: 8fabb...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...