Gå til innhold

Er du en julematfundamentalist?

Blir det jul uten ditt tradisjonelle julemåltid?  

88 stemmer

1. 1. Er du avhengig av den maten du alltid har fått på julaften for å komme i julestemning - og hva har vært tradisjon i din familie?

• Ja - og jeg er vant til pinnekjøtt
      19
    • Nei - og jeg er vant til pinnekjøtt
      6
    • Ja - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Nei - og jeg er vant til (svine-)ribbe
      22
    • Ja - og jeg er vant til torsk
      0
    • Nei - og jeg er vant til torsk
      1
    • Ja - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Nei - og jeg er vant til lutefisk
      1
    • Ja - og jeg er vant til noe annet (f.eks and, skinke, lam, grandis, vegetarmat)
      4
    • Nei - og jeg er vant til noe annet
      9
    • Ja - og jeg er vant til kalkun
      1
    • Nei - og jeg er vant til kalkun
      2
  2. 2. Hvis du og partner kommer fra ulike julemattradisjoner - lages det flere retter til julemiddagen?

• Ja
      21
    • Nei
      37
    • Vi har samme mattradisjon
      30

Fremhevede innlegg

Skrevet

En tråd om en svigermor som ikke ville lage pinnekjøtt i år viser at mange har et enormt sterkt forhold til SIN julemiddag; så sterkt at det ikke blir jul hvis man blir servert noe som helst annet, enten det er innenfor kategorien «tradisjonell julemiddag» eller ikke. Andre igjen har litt andre oppfatninger. Jeg ble litt interessert i emnet, og oppfordrer til å svare på denne høyst ukvalifiserte meningsmålingen. 
Siden jeg har en hypotese om at det er enkelte retter som skaper et sterkere avhengighetsforhold enn andre, ble det veldig mange svaralternativer, da jeg gjerne ville ha med hva man spiser i målingen. Håper jeg har fått med de viktigste julerettene. 

Skriv gjerne svar om hvordan dere gjør det hos dere :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri feiret julaften uten pinnekjøtt. Det er det som er julaften for meg. Maten er uhyre viktig. 

Samboer er fra svineribbeland. Vi har til nå ikke feiret jul sammen, da vi ikke har barn. Men fra neste år "må" vi feire jul sammen, og siden det er så langt og kronglete å reise til hans familie, spesielt med en baby, blir det feiring hos min slekt. Så da blir det pinnekjøtt. 

Han har selv sagt at han ikke har noe ønske om å innføre svineribbe på julaften, men at han vil lage det en av juledagene. Og det er jo helt glimrende :) 

Hadde han derimot hatt et sterkt ønske om svineribbe, hadde vi nok hatt det og pinnekjøtt annenhver jul om vi begynte å feire hjemme hos oss selv. Å lage begge deler blir over the top. Da hadde vi forspist oss enda mer enn vi allerede gjør. 

Anonymkode: c156b...469

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid ribbe og medisterkaker men kunne sikkert startet opp noen nye tradisjoner i egen familie hvis det var ønskelig. Så lenge bestefar får ribben sin så går det sikkert greit med flere retter. 

Anonymkode: 73197...f75

Gjest Catalina Culès
Skrevet

I min familie variere det mellom pinnekjøtt, ribbe og kalkun.

Skrevet

Det mangler et alternativ, de som har vokst opp med foreldre i begge leire og derfor er vant til både ribbe og pinnekjøtt. Hos oss ble det det ene på julaften og det andre på nyttårsaften og omvendt året etter.

Jeg synes det hadde blitt en stusselig julaften om ingen av disse to var tilstede, men hadde fortsatt blitt jul.

Anonymkode: e11a5...5e1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det mangler et alternativ, de som har vokst opp med foreldre i begge leire og derfor er vant til både ribbe og pinnekjøtt. Hos oss ble det det ene på julaften og det andre på nyttårsaften og omvendt året etter.

Jeg synes det hadde blitt en stusselig julaften om ingen av disse to var tilstede, men hadde fortsatt blitt jul.

Anonymkode: e11a5...5e1

Det var ikke mulig å lage mer enn 12 svaralternativer, dessverre, ellers skulle jeg gjerne tilføyd flere. :) 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Hadde vært fornøyd med makaroni og kjøttdeig på julaften jeg.

Så nei jeg er ikke noe julemat fundamentalist 

Skrevet

Jeg et vant til ribbe og saltkjøtt annenhver jul (skilte foreldre), og mannen er vant til pinnekjøtt. Vi har ribbe og pinnekjøtt annenhver jul siden begge ville ha sin rett på juleaften. :ler:

Nå er jeg veganer og dette er første jula jeg ikke kommer til å spise "bare litt, for det er tross alt jul", så nå får han pinnekjøtt hver jul om han vil. Tilbehøret blir vegansk og så lager jeg kanskje pinne-oumph, haha! 

Første juledag får jeg bestemme og da blir det vegisterkaker med tradisjonelt tilbehør til alle. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vant til tradisjonsrik jul med svineribbe. Kunne ikke brydd meg mindre om hva vi spiser på julaften. Jul handler for meg om å være sammen med de jeg er glad i, uavhengig av hva vi spiser til hvilket klokkeslett. Jeg blir alltid like overrasket over voksne mennesker som oppfører seg som trassne barn hvis de ikke får viljen sin på noe som i teorien er en helt vanlig søndag (i år).

Anonymkode: a5c33...b68

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst med ribbe til middag julaften, men det er ikke viktig. Ribbe er ikke spesielt godt, egentlig, så det er andre tradisjonsmåltider familien har som betyr mer for meg.

Anonymkode: 1aee3...0a9

Skrevet

Jeg er vant til ribbe og sylte i jula og det blir ikke jul uten - men jeg MÅ ikke spise det akkurat på juleaften. Kan godt ta det lille juleaften eller 2.dag jul.

Min mann feirer 25.12. og har tradisjon for mange overdådige retter den dagen.

Så vi spiser ribbe juleaften og iallefall femretters dagen etter. Går litt opp i vekt ja...

Koteletter juleaften ville vært gedigen nedtur, men feks. kalkun eller torsk med godt tilbehør er ok.

Skrevet (endret)

Hos oss er tradisjonen ribbe, medisterkaker, medisterkaker og karbonader på julaften. Samboer er vant til det samme (minus karbonadene).

Ja, er nok en julematfundamentalist og veldig tradisjonsbunden på dette punktet. Vi lager heller flere retter hvis andre i selskapet er vant til annen type julemat. Er opptatt av at alle skal finne noe de liker. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å feire et sted med annen type julemat (nå er ikke jeg spesielt begeistret for annen julemat heller, heller ikke ribbe, skal sies). ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet

Er vant til ribbe og MÅ ha det i jula, men ikke nødvendigvis på julaften. Er ikke vant med pinnekjøtt og har aldri spist det på julaften, men har blitt veldig glad i det i det siste. Det er også et måltid jeg liksom måå ha i løpet av jula. Må ha deilig, fet julemat på julaften, men ikke nødvendigvis det jeg er oppvokst med. Kunne fint gått for kalkun også.

Anonymkode: d9b07...4a8

Skrevet

Jeg er nok det :phaedra: Og det samme er mannen. Så her er det ribbe med tilbehør, og juleskinke + Janssons frestelse hver jul :nissegutt:

Skrevet

Jeg har vokst opp med pinnekjøtt, hadde kalkun julaften innimellom.  Nå bor jeg på østlandet og får oftest ribbe, er ikke det samme med svinekjøtt.  Har jo samme smaken som koteletter og annet svinekjøtt og blir litt kjedelig.  I år skal jeg til vestlandet og spise pinnekjøtt igjen, gleder meg. 

Skrevet

Jeg tror nok at jeg ville følt at det ikke var "skikkelig" jul dersom jeg fikk servert svineribbe på julaften. Synes svinekjøtt smaker rimelig dårlig, og både smaken og lukten av pinnekjøtt er det som gir meg skikkelig julestemning. Jeg tror derimot jeg kunne sagt ja til en skikkelig god kalkunmiddag på julaften. Jeg og kjæresten er heldigvis begge oppvokst med pinnekjøtt på julaften. 

Skrevet

Jeg er svært lite opptatt av julemat, men jeg forstår de som er det :) I min familie er det ofte to forskjellige retter på julaften, avhengig av hvem som kommer. Noen liker det ene, mens andre det andre. Vel, det blir som regel tre retter med meg, men jeg er storfornøyd med en Grandis (jeg er vegetarianer, så pinnekjøtt eller ribbe er ikke noe kost for meg).

Skrevet

Jeg er oppvokst med oksesteik eller svinesteik på julaften. Ribbe smakte jeg første gang da jeg var 19 og gikk på folkehøgskole. Likte det ikke. Pinnekjøtt spiste jeg første gang da jeg var 28 og skulle feire jul hos familien til mannen. Liker det ikke spesielt godt.

Anonymkode: b57bf...988

Skrevet

Satser på fiskekaker den 24.12. Eller pølser. Eller vafler. Eller kanskje pannekaker? Ser ingen grunn til å spise noe bestemt grunnet en dato.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Tibbie skrev:

Jeg er svært lite opptatt av julemat, men jeg forstår de som er det :) I min familie er det ofte to forskjellige retter på julaften, avhengig av hvem som kommer. Noen liker det ene, mens andre det andre. Vel, det blir som regel tre retter med meg, men jeg er storfornøyd med en Grandis (jeg er vegetarianer, så pinnekjøtt eller ribbe er ikke noe kost for meg).

Ehh, Grandiosa er vel ikke akkurat vegetarmat?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...