Gå til innhold

Finansieringbevis for å få huslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Kort fortalt er jeg i midten av 20-årene, jobber i helsevesenet og har 50% fast stilling. Til tross for kun 50% fast fyller jeg opp de resterende 50% med ekstravakter og ofte blir det overtidsvakter også (slik at jeg totalt jobber 100%).
Jeg har et studielån på totalt 200.000,- som jeg betaler ned på hver måned.

Jeg har leid en leilighet for 7500,- i mnd, men ønsker nå å få foten innenfor boligmarkedet. Dessverre har jeg ikke nok egenkapital. Har knapt 30.000,- og heller ingen familiemedlemmer som kan stille som kausjonister. Jeg har diskutert temaet med flere godt voksne og felles for dem er anbefalingen for å tar opp forbrukslån for å få huslån uten egenkapital. Jeg har også lest på bankenes hjemmesider at de tilbyr dette. Jeg tenker forøvrig å høre med mindre lokale banker fremfor DNB og jeg tenker meg en liten leilighet på max 2 millioner. Bare så jeg får foten innenfor og slipper å kaste enda mer penger ut av vinduet.

Har noen egne erfaringer med dette?
Hva er positive og negative sider ved å ta opp forbrukslån?
Har dere noen andre tips til meg?

Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: c92a5...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler sterkt på at du får boliglån når du har forbruksgjeld. Hva med å spare og kutte ned på utgiftene der du kan? Flytt inn i kollektiv og få ned leieutgifter. Disse godt voksne som råder deg til å ta opp forbrukslån, er de økonomer? Snakker de av egne erfaringer om hvor godt de har det nå fordi de har tatt opp forbruksgjeld. 

Du kaster heller ikke penger ut av vinduet av å leie. Du betaler for å ha tak over hodet. 

 

Anonymkode: 1f78e...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at du får boliglån når du har forbruksgjeld.

Forbrukslån går utover mengden lån du kan ha (5x inntekt - eksisterende lån) så lenge en ikke har inkassosaker eller betalingsanmerkninger så det du sier er direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd spare mer egenkapital. Forbrukslån er dyre, spesielt om du trenger låne hele egenkapitalsummen på ca 200 - 300 000 kr...

Eks: om du låner 300 000 kr (som forbrukslån) og skal betale ned det lånet på 10 år, så koster det ca 5000 kr i mnd. Er betalingstiden 5 år må du betale ca 7500 kr i mnd. (DNB sin forbrukslånkalkulator).

Om du ikke klarer å betale forbrukslånet, boliglånet, studielånet, vedlikehold av bolig (reperasjoner), mat, forsikring, alle regninger, uforutsette utgifter osv så vil du bruke enda lengre tid på å komme inn på markedet igjen fordi du får betalingsanmerkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, padawan skrev:

Forbrukslån går utover mengden lån du kan ha (5x inntekt - eksisterende lån) så lenge en ikke har inkassosaker eller betalingsanmerkninger så det du sier er direkte feil.

Nå som vi endelig har et gjeldsregister, blir det vanskelig for ts å få boliglån. 

Anonymkode: 1f78e...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Kort fortalt er jeg i midten av 20-årene, jobber i helsevesenet og har 50% fast stilling. Til tross for kun 50% fast fyller jeg opp de resterende 50% med ekstravakter og ofte blir det overtidsvakter også (slik at jeg totalt jobber 100%).
Jeg har et studielån på totalt 200.000,- som jeg betaler ned på hver måned.

Jeg har leid en leilighet for 7500,- i mnd, men ønsker nå å få foten innenfor boligmarkedet. Dessverre har jeg ikke nok egenkapital. Har knapt 30.000,- og heller ingen familiemedlemmer som kan stille som kausjonister. Jeg har diskutert temaet med flere godt voksne og felles for dem er anbefalingen for å tar opp forbrukslån for å få huslån uten egenkapital. Jeg har også lest på bankenes hjemmesider at de tilbyr dette. Jeg tenker forøvrig å høre med mindre lokale banker fremfor DNB og jeg tenker meg en liten leilighet på max 2 millioner. Bare så jeg får foten innenfor og slipper å kaste enda mer penger ut av vinduet.

Har noen egne erfaringer med dette?
Hva er positive og negative sider ved å ta opp forbrukslån?
Har dere noen andre tips til meg?

Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: c92a5...a2f

Forbrukslån til egenkapital er noe det stadig frarådes å ta opp. Og bankene skal heller ikke godkjenne forbrukslån som egenkapital. 

Men førstnevnte er unødvendig å diskutere. Fordi med bare 50 % fast stilling vil du og stille bak bakerste kø mht. boliglån. Det er jo nettopp dette som er grunnen og argumentet mot  at sykepleiere, leger og andre skal gå i deltidsstillinger eller midlertidige stillinger - de oppnår ikke å få lån i bank før de får 100 % fast stilling, uansett inntekt og ekstravakter. 

En foreslår Husbanken, men Husbanken gir ikke lån til leilighetskjøp og heller ikke hvem som helst. Lån krever fast 100 % stilling, eller deltidsstilling med fast inntekt i form av trygd i tillegg. Startlån er heller ikke løsningen, ts er ikke vanskeligstilt hun er ansatt i for lav stillingsprosent av andre grunner. 

Anonymkode: 49277...6c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste banker avslår hvis egenkapitalen kommer fra forbrukslån og du i tillegg ikke har 100% stilling. Spesialbanker som Bluestep kan nok gi deg et finansieringsbevis, men med høyere rente og etableringsgebyr. Så det er en vurderingssak for deg. Hvis du tror at boligprisene vil stige og at det å eie er billigere enn å leie så kan det lønne seg. 

Anonymkode: 30c9e...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økonomi til å betale ned et forbrukslån, i TILLEGG til vanlig lån, så har du økonomi nok til å vente litt og spare opp en større buffer.

Du kan fort havne i en gjeldsfelle for deg selv når du må betjene forbrukslån, vanlig lån og i tillegg betaler du fellesutgifter i borettslag når du kjøper leilighet, på opptil 4000 kr per måned. Bare fellesutgiftene og forbrukslånsnedbetalingen vil tilsvare det du betaler i husleie per i dag. 

Prisene går sannsynligvis nedover, så var jeg deg ville jeg satt inn giret for å spare, samt vente. Har du råd til forbrukslån, har du råd til å spare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fast inntekt som legges til grunn for hva man kan få i lån, ekstravakter og tillegg blir ikke tatt med i vurdering. 
 

Anonymkode: 261e4...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.
Tusen hjertelig takk for så mange svar! Det har vært til stor hjelp og jeg innser nå at jeg bare får fortsette å spare.
 

Anonymkode: c92a5...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...