Gå til innhold

mangler det litt trafikkopplæring i disse moderne tider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-er-skuleguten-berre-sekund-fra-a-bli-pakoyrd-1.13774425

Stygg sak. Her det bare snakk om sekunder. 

Men da jeg var liten, sånn på 70-tallet en gang. Da var det oransje skilter inne i bussene - og også utenpå, så vidt jeg kan huske. Der sto det "Gå ikke over veien før bussen har kjørt". Så det skiltet så jeg hver eneste dag. Og lærdommen sitter fremdeles som "spikret", 30 år etter: Gå ikke over veien før bussen har kjørt. 

Hva skjedde med disse skiltene/klistremerkene? På tide å lære fra fortiden? 

Anonymkode: f276c...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tro det eller ei men barn er impulsive og kan ikke alltid se konsekvensen av handlingene sine. Jeg har selv løpt ut i veien rett etter og rett foran bussen som liten, selv med postere og klistremerker på bussen

Jeg applauderer lastebilsjåføren for god reaksjon

Anonymkode: 2bbf1...42c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-er-skuleguten-berre-sekund-fra-a-bli-pakoyrd-1.13774425

Stygg sak. Her det bare snakk om sekunder. 

Men da jeg var liten, sånn på 70-tallet en gang. Da var det oransje skilter inne i bussene - og også utenpå, så vidt jeg kan huske. Der sto det "Gå ikke over veien før bussen har kjørt". Så det skiltet så jeg hver eneste dag. Og lærdommen sitter fremdeles som "spikret", 30 år etter: Gå ikke over veien før bussen har kjørt. 

Hva skjedde med disse skiltene/klistremerkene? På tide å lære fra fortiden? 

Anonymkode: f276c...ce5

På slutten av 90-tallet og 2000-tallet var det også slike skilt i bussene. 

Anonymkode: 7d1df...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre har et ansvar!! De må lære barna sine hvordan man skal te seg i trafikken å ikke bare fokusere på nyheter, lekser og telefon

Anonymkode: a564c...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den gutten glemmer dette med det første. Ei heller de andre. 

Kjenner det varmer at det gikk så bra. Hadde det vært i morges, med is på veien... Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjåføren i lastebilen har visstnok hjelp til å bremse, den som løper over veien kan takke dyktige ingeniører for den jobben som er gjort for å redusere skader som oppstår i nettopp slike og lignende situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker over det både som sjåfør og fotgjenger. Går aldri over veien før bussen har kjørt, og hvis jeg kommer imot en buss som har stoppet kjører jeg veeeeldig sakte forbi. Er for all del imponert over at lastebilen klarte å stoppe, men om det hadde vært meg hadde snuta mi stoppet parallelt med baken på bussen. Viktig å være oppmerksom i trafikken selv om du har reglene på din side. Du har ikke påkjørsrett selv om du har forkjørsrett 

Anonymkode: 8e2ff...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanvittig utrolig hvor kort bremsevei den Volvo lastebilen har fra 60 og ned. Mtp at den kan veie så mye som 50 ton, som han nok ikke gjør, er dette et fantastisk stykke ingeniørkunst.

Vi har vist filmen til barna våre. Her i bygda har en gutt omkommet da han akte under en kjørende lastebil for noen år siden. Denne filmen trigget noen minner. Likevel tror jeg det var lurt å vise den. Barna fikk en visualisering som man vanligvis - og heldigvis - ikke får. Det glemmes ikke så fort.

Anonymkode: 82462...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...