Gå til innhold

Student, budsjett - Bergen


straamann

Anbefalte innlegg

Hvordan er budsjettet til dere studenter i Bergen?

Jeg er klar over at dette varierer voldomt, men hadde vært interessant med noen innspill. Hvor mye penger menerer dere er nødvendig pr mnd i gjennomsnitt for å betale kost og losji, i tillegg til vanlige utgifter som klær, sosialt, trening, transport osv? Lever dere bare på lånekassen, evt hvor mye jobber dere ved siden av? Er dere avhengig av støtte hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Kost blir vel det samme som for resten av landet, ca. 2000,-, kanskje 2500,- for menn.
  • Bosted kan jo variere en del. Fra 3500,- til 8000,-? Billigste man kan få er vel 3225,- inkl. strøm hos Fantoft Studentboliger.
  • Busskort er 470,- i måneden for studenter.
  • Trening på studentsenteret er 1100,- per semester = 183,- per måneder om vi regner med alle 12 månedene.
  • Kostnaden for klær er jo den samme som i resten av landet. 500,- i måneden er nok. 
  • Det sosiale avhenger jo hva en gjør ut av det. Å gå ut hver helg koster jo penger.

Anonymkode: 7f922...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe spesifikt budsjett. 

Jeg jobber nesten aldri ved siden av men skulle gjerne ha gjort det, må bare få meg en fastere stilling enn den jeg har. :P men jeg får 2000/mnd fra nav grunnet cøliaki, og dette kommer veldig godt med. Matbudsjettet ligger vel på en 1000-1500, spiser ikke middag hver dag, og bruker ikke(eller ganske sjeldent) kantine eller kjøper nattmat.

Ellers går det på studielån. Betaler 5000 i husleie, privat. Du kan enkelt få billigere. Har ikke busskort, men hadde jeg bodd bare litt utenfor sentrumskjernen hadde jeg nok kjøpt meg det. Kjøper sjelden klær, det tar jeg heller på utenlandsferie med familie. 

Det meste av pengene mine går nok til sosiale ting, hehe. Merker det hadde vært veeldig trangt på kun studielån, men tror det også kommer an på husleien... hadde den vært lavere hadde det nok vært en god del enklere. 

Klarer også fint å ha tjenester som sumo og viaplay og betale ned på telefon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, straamann skrev:

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

Mange som lever på 1500 til når, det et ikke noe problem om man handler billig og ikke kjøper unødvendige ting.

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, straamann skrev:

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

Som sagt - jeg spiser ikke middag hver dag. I tillegg bor ikke foreldrene mine så langt unna så er hjemme i hvert fall en gang i måneden og spiser der, så har en fordel der, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, straamann skrev:

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

Nå studerer ikke jeg i Bergen, men maten går vel for det samme. 

Jeg har et matbudsjett på ca 2000kr, og det inkluderer en god del godteri og pepsi max. Jeg sier ikke at jeg bruker 500 i mnd på det, men det går nok med 2-300kr, og da spiser jeg godt ellers. 

Anonymkode: 58cae...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, gobbledigook skrev:

Som sagt - jeg spiser ikke middag hver dag. I tillegg bor ikke foreldrene mine så langt unna så er hjemme i hvert fall en gang i måneden og spiser der, så har en fordel der, da.

Hva mener du med "spiser ikke middag"? Hopper du over måltider, eller spiser du brødskiver på de tidspunkt andre spiser middag?

I en periode kan man leve ganske billig, men over tid kan det være helseskadelig.  Jeg tviler på at man får i seg et balansert kosthold med et budsjett på 1500 kr måneden. Med mindre man bruker mye energi på å reise rundt på butikker og bare kjøpe tilbud/nedsatte varer, samt supplere med container-hamstring på kveldene.

For min egen del vil jeg heller ha et mat/husholdsningsbudsjett på 4000 kr mnd og ikke bruke penger på café og øl. Jeg synes det er merkelig at så mange studenter velger å leve på fattigdomsgrensen bare for å ha råd til overpriset øl og caffe latte i helgene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, straamann skrev:

Hva mener du med "spiser ikke middag"? Hopper du over måltider, eller spiser du brødskiver på de tidspunkt andre spiser middag?

I en periode kan man leve ganske billig, men over tid kan det være helseskadelig.  Jeg tviler på at man får i seg et balansert kosthold med et budsjett på 1500 kr måneden. Med mindre man bruker mye energi på å reise rundt på butikker og bare kjøpe tilbud/nedsatte varer, samt supplere med container-hamstring på kveldene.

For min egen del vil jeg heller ha et mat/husholdsningsbudsjett på 4000 kr mnd og ikke bruke penger på café og øl. Jeg synes det er merkelig at så mange studenter velger å leve på fattigdomsgrensen bare for å ha råd til overpriset øl og caffe latte i helgene.

Hvordan klarer du å bruke 4000 på matbutikken i måneden? Jeg spiser laks, kyllingfilet, poteter masse grønnsaker fra innvandrerbutikk, brød, kikerter, makrell i tomat, havregryn, nøtter og egg, for det meste, og bruker 1500. kjøper ikke unødvendige ting som snop, chips, brus, yoghurt, fancy ting og tang osv :) Men kanskje du spiser mye mer enn meg, men jeg trener en del, så har ikke det minste kostholdet heller:)

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, straamann skrev:

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

Ikke så vanskelig det. Jeg spiser typisk slik: Frokost: havregrøt kokt på melk og vann, med litt banan gjerne, og en teskje syltetøy. Lunsj: brød fra firstPrice/x-tra (10kr for et helt), med billig pålegg, typ leverpostei, og gjerne litt grønt på. Middag; somregel noe vegetar med bønner, hvis jeg ikke har fått kjøtt på datosalg. Fiskekaker/grateng et par ganger i uka. Kaffe og vann utover dagen. Og tran, blir MYE billigere enn fiskefilet. Unner meg såklart dyrere matvarer og kafebesøk en sjelden gang i blant. Ser ALLTID på kiloprisen. Kaster ingenting. Kjøper mye på datosalg. Lager ting fra bunnen, f.eks. koster pizzadeig på butikken 20 kr, men jeg lager min egen gjær-frie deig til bare 5 kroner. Kjøper aldri; avokado, bær, jus, kjøtt

Anonymkode: 0cf1c...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å bruke 4000 på matbutikken i måneden? Jeg spiser laks, kyllingfilet, poteter masse grønnsaker fra innvandrerbutikk, brød, kikerter, makrell i tomat, havregryn, nøtter og egg, for det meste, og bruker 1500. kjøper ikke unødvendige ting som snop, chips, brus, yoghurt, fancy ting og tang osv :) Men kanskje du spiser mye mer enn meg, men jeg trener en del, så har ikke det minste kostholdet heller:)

Anonymkode: 0c76a...121

Jeg spiser mye av det samme som deg, men bor ikke i byen så jeg har ingen billige innvandringsbutikker å kjøpe fra. Kjøper heller ikke "unødvendige ting". Jeg spiser normale mengder og trener moderat.

Er du sikker på at du bruker 1500 i måneden? Det er fort gjort å tenke at man bruker mindre penger enn man faktisk gjør. Snakker av erfaring.

I de 4000 inkl. jeg også alt av husholdning, som toalettartikler og husholdningsproukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så vanskelig det. Jeg spiser typisk slik: Frokost: havregrøt kokt på melk og vann, med litt banan gjerne, og en teskje syltetøy. Lunsj: brød fra firstPrice/x-tra (10kr for et helt), med billig pålegg, typ leverpostei, og gjerne litt grønt på. Middag; somregel noe vegetar med bønner, hvis jeg ikke har fått kjøtt på datosalg. Fiskekaker/grateng et par ganger i uka. Kaffe og vann utover dagen. Og tran, blir MYE billigere enn fiskefilet. Unner meg såklart dyrere matvarer og kafebesøk en sjelden gang i blant. Ser ALLTID på kiloprisen. Kaster ingenting. Kjøper mye på datosalg. Lager ting fra bunnen, f.eks. koster pizzadeig på butikken 20 kr, men jeg lager min egen gjær-frie deig til bare 5 kroner. Kjøper aldri; avokado, bær, jus, kjøtt

Anonymkode: 0cf1c...738

Hvis du kaller det et forsvarlig kosthold, så OK. Høres ut som et alvorlig tilfelle av anoreksi spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, straamann skrev:

Jeg spiser mye av det samme som deg, men bor ikke i byen så jeg har ingen billige innvandringsbutikker å kjøpe fra. Kjøper heller ikke "unødvendige ting". Jeg spiser normale mengder og trener moderat.

Er du sikker på at du bruker 1500 i måneden? Det er fort gjort å tenke at man bruker mindre penger enn man faktisk gjør. Snakker av erfaring.

I de 4000 inkl. jeg også alt av husholdning, som toalettartikler og husholdningsproukter.

Jeg har oversikt i DnB nettbank, den setter opp regnskap for meg, jeg bruker kun kort når jeg betaler, så jeg har full kontroll på beløpet. Skal sies at jeg hamstrer litt ved tilbud eks. når 6 egg koster 10 kr, en kilo ost koster 50 kr, koteletter til 30 kr kiloen, tikroners marked på pålegg oliven etc. Men tar tran hver dag og kjøper biola og andre litt dyrere ting innimellom, men dette er inkludert de 1.500.

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har oversikt i DnB nettbank, den setter opp regnskap for meg, jeg bruker kun kort når jeg betaler, så jeg har full kontroll på beløpet. Skal sies at jeg hamstrer litt ved tilbud eks. når 6 egg koster 10 kr, en kilo ost koster 50 kr, koteletter til 30 kr kiloen, tikroners marked på pålegg oliven etc. Men tar tran hver dag og kjøper biola og andre litt dyrere ting innimellom, men dette er inkludert de 1.500.

Anonymkode: 0c76a...121

Så når du kjøper deg en flaske tran til over 100 kr, så må du altså i praksis leve for 0 kr 2 dager, evt trekke fra 1 kr fra dagbudsjettet de neste to månedene. En kilo ost på tilbud alene spiser jo opp hele dagsbudsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, straamann skrev:

Så når du kjøper deg en flaske tran til over 100 kr, så må du altså i praksis leve for 0 kr 2 dager, evt trekke fra 1 kr fra dagbudsjettet de neste to månedene. En kilo ost på tilbud alene spiser jo opp hele dagsbudsjettet ditt.

Det er ikke slik at jeg kjøper en ost eller tran og sulter de neste to dagene, jeg skjønner jo nå at du sliter med budsjett. En ost varer jo lenge til den prisen, så da kjøper jeg jo mindre av annet som gjør at budsjettet fortsatt er innenfor 1.500. Og en flaske tran kjøper jeg når det er tilbud til 80 kr og den varer i tre måneder.

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at jeg kjøper en ost eller tran og sulter de neste to dagene, jeg skjønner jo nå at du sliter med budsjett. En ost varer jo lenge til den prisen, så da kjøper jeg jo mindre av annet som gjør at budsjettet fortsatt er innenfor 1.500. Og en flaske tran kjøper jeg når det er tilbud til 80 kr og den varer i tre måneder.

Anonymkode: 0c76a...121

ja nei da er det bare å ta av seg hatten. Å leve på 50 kr mat for dagen er langt under det som NAV definerer som forsvarlig nødsats for sosialhjelp, som igjen er langt under det som er definert som fattigdomsgrensa i OECD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, straamann skrev:

ja nei da er det bare å ta av seg hatten. Å leve på 50 kr mat for dagen er langt under det som NAV definerer som forsvarlig nødsats for sosialhjelp, som igjen er langt under det som er definert som fattigdomsgrensa i OECD.

Får du nødsats fra nav så er det 70 kr dagen, og det skal gå til det mest nødvendige i en kort periode, og det skal jo da også dekke andre utgifter enn mat som blir nødvendig i den perioden. 

Men uansett, ja jeg bruker 1500 kr pr måned til mat, og det er ikke noe pproblem. 

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du nødsats fra nav så er det 70 kr dagen, og det skal gå til det mest nødvendige i en kort periode, og det skal jo da også dekke andre utgifter enn mat som blir nødvendig i den perioden. 

Men uansett, ja jeg bruker 1500 kr pr måned til mat, og det er ikke noe pproblem. 

Anonymkode: 0c76a...121

Med 70 kr pr dag har man heller ikke mulighet til å hamstre tilbudsvarer, det har jo jeg som har mer penger. Så ja, det er dyrt å være fattig😊

Anonymkode: 0c76a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, straamann said:

Jeg opplever at det er mange "skjulte" utgifter også. Engangsutgifter som dukker opp med jevne mellomrom. Spesielt merker man dette når man lever på en lav sats i mange år. F.eks koster det gjerne en del penger med en skikkelig ytterjakke, kanskje må man kjøpe noe kjøkkenutstyr, ny PC etc. Slike ting vil sprenge månedsbudsjettet dere nevner fullstendig i fillbiter. Men det er gjerne ikke noe man behøver å kjøpe dersom man studerer 1-3 år. 5 år derimot - da er det litt av hvert som må oppgraderes.

Og-- klarer dere virkelig å ha matbudsjett på 1500 kr? 50 kr dagen? DET tror jeg ikke på en plass.

De utgiftene du nevner her er jo utgifter som folk typisk sparer til - er jo derfor man har en bufferkonto. Om man budsjetterer med 500,- kr i måneden på klær så er det jo noen måneder en ikke bruker noe som helst, og så kan man heller en annen måned igjen kjøpe seg en ny vinterjakke. Vinterjakke er jo uansett ikke noe en trenger hvert eneste år. For å få råd til en ny data så må en gjerne ha spart seg opp litt penger fra en deltids- eller sommerjobb. 

Jeg tror på at det finnes noen som bruker 1500,- i måneden på mat, men jeg liker å ligge litt høyere enn det. Jeg klarer å bruke 2000,- selv, men da er det jo inkludert litt brus og chips også. Trivselskostnaden for meg ligger mer på 2500,- i måneden på mat siden jeg da kan lage en del mer spennende måltider også. 
 

1 hour ago, straamann said:

Jeg spiser mye av det samme som deg, men bor ikke i byen så jeg har ingen billige innvandringsbutikker å kjøpe fra. Kjøper heller ikke "unødvendige ting". Jeg spiser normale mengder og trener moderat.

Er du sikker på at du bruker 1500 i måneden? Det er fort gjort å tenke at man bruker mindre penger enn man faktisk gjør. Snakker av erfaring.

I de 4000 inkl. jeg også alt av husholdning, som toalettartikler og husholdningsproukter.

En trenger ikke å bo nærme en billig innvandrerbutikk for å klare å handle for f.eks. 1500,- i måneden. Hovedtrikset er å handle mye på tilbud, og å spise mindre kjøtt (eventuelt kjøpe kjøtt fra 50% disken). Hvor mye tenker du at du selv bruker på husholdningsprodukter i måneden? Det er jo egentlig veldig lite man trenger; rengjøringsartikler er ikke sånt en må kjøpe nytt av hver måned, og det samme gjelder f.eks. plastfolien. Håndsåpe er billig, og vaskemiddel er også nokså billig om en hamstrer på tilbud og går for pulvervaskemiddel. Toalettpapir kan en få kjempebillig ved å gå for FirstPrice, men også om en går for Lambi blir det ikke sånn aaaalt for dyrt så lenge man kjøper et par pakker på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...