Gå til innhold

Kan onkel få dekket taxi? eller TT kort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Onkelen min fikk et alvorlig hjerneslag for 1 år siden. Han har mistet språket, men går korte avstander med stokk. Nå ser jeg at han har tannlege og en legetime den neste måneden. Kan han få dekket dette? eller få et TT kort for eksempel? Han kommer seg ikke ut, og familien bor et par timer unna.

Anonymkode: 303d5...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Da må du i så fall søke asap. Byråkratiet tar sin tid...  tt kort får han nok. 


Takk. Hvem kan jeg ringe? Kommunen?

Anonymkode: 303d5...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil få det som heter pasientreiser. Bare å ta kontakt med tannlegekontoret så bestiller de taxi for han. 
Det går også an å søke om TT kort hvis han ikke kommer seg ut uten å bli kjørt og er for syk til å ta kollektiv transport, men kortet vil bare gjelde i hans kommune og ikke for å besøke familie mange timer unna.  
TT kort er for fritidsreiser, for eksempel til kino eller matbutikk eller besøk innenfor kommunen man bor i. 
Pasientreiser er til legeavtaler og helseavtaler. 

Anonymkode: 300d8...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Pasientreiser bør ordnes litt på forhånd og det kan ta tid før du dukker opp. Ventet en time etter avtalt møtetid en gang...

TT kortet er et bedre altetnativ. Regner med at detfinnes søknadskjema på kommunen sine hjemmesider. På servicetorget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke TT-kort til og fra lege, da skal man bruke Pasientreiser. Hver pasientreise må bestilles via fastlegen eller annen behandlende lege/fysioterapeut/andre med rekvisisjonsrett, og gjelder kun én vei. Man trenger legeerklæring for å søke TT-kort, så kontakt fastlegen så hjelper han med TT-søknaden. Ofte får man svært få reiser på TT-kortet (avhenger av kommunen), og det er påfylling to ganger i året. Vær oppmerksom på at ved Pasientreiser må man være klar til å bli hentet en time før avtalt tidspunkt, men de kan også komme opptil en time etter avtalt tidspunkt slik at man bør velge bestillingstidspunkt nøye, og ved hjemkjøring kan det være flere timers ventetid dersom man må vente på andre pasienter. Når man reiser med TT-kort ringer man drosjeselskapet og bestiller slik man ville gjort dersom man betalte reisen selv, ved Pasientreiser må man ringe senest dagen i forveien og bestille hos Pasientreiser. 

TT-kortet mitt er alltid tomt noen få uker etter påfylling, og det er så innmari mye styr med Pasientreiser så de orker jeg ikke forholde meg til. Derfor betaler jeg heller en nabo (som er pensjonist og derfor hjemme på dagtid) for å kjøre meg. 

Lykke til! 

Anonymkode: a3f8b...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må søke om tt kort. Skal ikke brukes til lege, sykehus osv.

Når han skal til lege,så må legekontoret ordne med pasientreiser på forhånd 

Anonymkode: fd76e...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...