Gå til innhold

Er det noe sted man kan rapportere om dårlig kjørekultur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved mine barns skole kjører folk som svin. Skolen sender årlig ut flere mail hvor de ber folk velge hovedveien, med fortau og fotgjengerfelt, framfor den smalere sideveien uten fortau hvor mange barn går, men siden denne går nærmere skolen velger altfor mange å kjøre her på tross av at det går mange barn langs denne veien. I tillegg er deler av veien rett forbi skolen enveiskjørt. Det skulle man ikke tro, for her kjører folk som det passer dem og de vet tydeligvis at de gjør noe galt for de gasser på for å komme seg fort forbi. Legg til at det er en uoversiktlig sving i denne veien og jeg har mange ganger kommet kjørende den rette veien og blitt overrasket over at det kommer en bil i rasende fart rundt svingen mot enveiskjøringen. På parkeringsplassen er det det samme. I stedet for å bruke de mange oppmerkede plassene når man skal slippe av sine barn ved skolen insisterer mange på å stoppe midt i veibanen som går rundt parkeringsplassene, noe som da fører til at de sperrer for alle som skal ut. Makan til egoisme for at deres stakkars små prinser og prinsesser skal slippe å gå 5 ekstra meter. Jeg er lei av dette og bekymret for skolebarna som går til og fra skolen. Tar politiet i mot tips om slikt og hvor skal jeg evt henvende meg?

Anonymkode: b309c...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politi og vegvesen/kommunen. Politiet kan hjelpe til med å møte opp nå og da og rett og slett bare få folk til å ta det med ro fordi de ser politiet. De kan snakke med bilistene, observere problemet etc

vegvesenet/kommunen kan kanskje gjøre noen tiltak i form av skilting, sperringer, fartsgrenser osv som kanskje ikke nødvendigvis stopper idiotene, men som ihvertfall gir dem en saftig bot om de bryter reglene osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har det blitt fordi "alle" skal kjøre ungene til skolen. De færreste barn går noen km hver dag nå sånn som de mange gjorde i "gamle dager". Har nok blitt mer kjøring nå som de fleste mødre også jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wenda skrev:

Ring politi og vegvesen/kommunen. Politiet kan hjelpe til med å møte opp nå og da og rett og slett bare få folk til å ta det med ro fordi de ser politiet. De kan snakke med bilistene, observere problemet etc

vegvesenet/kommunen kan kanskje gjøre noen tiltak i form av skilting, sperringer, fartsgrenser osv som kanskje ikke nødvendigvis stopper idiotene, men som ihvertfall gir dem en saftig bot om de bryter reglene osv

Takk for råd. Mye av dette er gjort. For tre år siden satte de opp flere skilt, bedret inn- og utkjøring til parkeringsplassen og gjorde generelt kjøremønsteret tydeligere og NAF stod der i flere dager etter skolestart og delte ut lapp til alle bilister om trafikkreglene rundt skolen, og som sagt sender også skolen ut informasjon til alle foreldre om dette hvert år, men på tross av dette er det mange som driter i det. Jeg har sett politiet stå der en gang, men det må nok litt tettere oppfølging til for at folk skal skjerpe seg.

Det er helt greit at mange kjører barna til skolen, jeg gjør det selv hver dag (men de går hjem selv). Skolekretsen er stor og mange bor langt unna. Dette er ikke et problem, problemet er at folk ikke kjører riktig og det gir en utrygg skolevei for flere hundre barn. 

Anonymkode: b309c...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er helt tragisk at man ikke klarer å innrette seg etter de tiltak som har blitt prøvd. 

Går det an å prate med skoleledelsen og, nå husker jeg ikke hva de heter...foreldreutvalget? Kanskje man kan komme til en slags ordning man ofte kan se i land som USA at man rett og slett har et slags skolepoliti som vinker vekk biler som står i veien og hindrer folk i å kjøre som tullinger akkurat ved skolen iallefall. Man får ikke gjort så mye mer lengre vekk fra skolen, men rundt skolens område, parkeringen osv kan man iallefall prøve å gjøre noe med. Problemet da er vel å få folk til å stille opp på slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god idé. FAU er absolutt en mulighet, de har jo møter med skoleledelsen jevnlig. Jeg vet ikke hva de får gjort rent praktisk, men det vet sikkert de bedre enn meg og da er i det minste det forsøkt. Det kan godt være skolen er like fortvilet som det jeg er, de prøver tross alt så godt de kan å informere. Det er synd at det er slik, at det å slippe å kjøre en bittelitt lengre vei eller at barnet skal slippe å gå noen ekstra meter gjør at de bryter trafikkreglene. Det er så uoversiktlig rundt der og det er for smalt til fortau så barna går bare rett i veien. Jeg har imprentet i mine barn at de må gå en annen vei hjem selv om den er littegrann lenger for jeg får hjertet i halsen av å tenke på at de skal gå der. 

Anonymkode: b309c...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jeg kunne komme med et tips da. Har verken barn eller er borti den type problematikk selv, men jeg er opptatt av trafikksikkerhet og syns det er så høl i huet at folk ikke tenker litt lengre enn til akkurat bare sin egen nesetipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dette er at det her kun er offentlig uthenging som hjelper. Ta bilde av trynene deres der dem sitter bak rattet, og rett ut på Facebook. Du vil bli hatet av få, men elsket av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...