Gå til innhold

Hva feiler bilistene som ikke stopper for fotgjengere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at mange bilister ikke stopper for fotgjengere til og med noen buss/lastebil/taxi sjåfører stopper ikke for fotgjengere. I tilegg kjører de alt for fort, de bør jo begynne å bremse litt når de nærmer et fotgjengerfelt. Når jeg skal over veien må jeg nesten alltid vente litt for det er alltid noen bilister som ikke stopper og det er ikke fordi de ikke ser meg de gidder bare ikke. Hvorfor gjør de det? Det tar jo ikke så veldig lang tid å stoppe for en fotgjenger og det er veldig farlig det de gjør. Har du opplevd at bilister ikke stopper ved et fotgjengerfelt?

Anonymkode: 05af6...4bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det er sinnsykt irriterende. Har også opplevd syklister som kommer i en susende fart samtidig som jeg er på vei over gangfeltet, slik at jeg må stoppe. 

Anonymkode: d0deb...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Bilister\buss og taxi stopper som regel alltid får meg når jeg går over fotgjengerfelt. Det er veldig sjeldent de ikke stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva friler det fotgjengere som ikke er selvlysende når de går ut i høstmørket? 

Svartkledde folk som hopper ut i veien eller sykler uten en lykt, et refleks eller kattøye på sykkelen er ikke lett å se. De er å anse dom selvmordskadidater, mens de fleste billister ønsker ikke å skade eller drepe noen. 

Så se til å få på dere refleks og vent til bilene sakker farten før dere løper ut i veien. 

Anonymkode: 3f274...fa0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blitt påkjørt som fotgjenger i fotgjengerovergang. Lettere skadet og bilisten stakk fra stedet. Er derfor svært påpasselig ved overganger.

Fått inntrykk av at det er fordi man har for stor fart og derfor ikke ser fotgjengerne tidlig nok til å stoppe uten å bråbremse. Dette ved erfaringer jeg har gjort meg som passasjer. 

Men har også opplevd at fotgjengere er "lite bestemte". Hvis to stk står ved en overgang og prater, og man som bilist stanser kan de bli stående å prate. Også venter man noen sek og når man begynner å ta løs igjen, DA skal de eller en av dem over....

Anonymkode: 0afcb...352

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svartkledde folk som hopper ut i veien eller sykler uten en lykt, et refleks eller kattøye på sykkelen er ikke lett å se. De er å anse dom selvmordskadidater, mens de fleste billister ønsker ikke å skade eller drepe noen. 

Så se til å få på dere refleks og vent til bilene sakker farten før dere løper ut i veien. 

Jeg bruker refleks. 

Anonymkode: d0deb...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg passer alltid på å ikke bare hoppe ut i fotgjengerfeltet men ser meg rundt om det kommer noen biler og jeg bruker refleks når det er mørkt. Men selv om det er midt på dagen og jeg står å venter der (helt til de skal stoppe) overser de meg å kjører videre. Både fotgjengere og bilister skal være forsiktige. Men bilster bør være ekstra forsiktige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig godt spørsmål, og noe jeg ofte har grublet over selv.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært på godt på vei ut i gangfeltet med høyrefoten 60 cm inn og mange ganger hele en meter inn, og allikevel kommer sjåfører rasende forbi. Det har vært nære på mange ganger. 

Og det verste? Dette var i 50 soner, og like før innkjøringer til hovedveier hvor sjåfør også hadde vikeplikt å overholde! 

Og til deg som nevner refleksvest. Mener du at vi skal måtte bruke refleksvest midt på lyse dagen?

Den ene gangen dette hendte så lurte jeg på hvor i alle dager den kvinnen bak rattet hadde tatt oppkjøringen. Like ved et stort shoppingsenter er det gangfelt og etter den er det vikeplikt for biler fra senteret. Der kom jeg gående i fullt dagslys. Kvinnen kunne derfor ikke unngå å se meg der hun kom fra parkeringen 20-30 meter unna og jeg så på bilen hennes når jeg gikk ut i  gangfeltet og ventet at hun skulle bremse og stoppe. Istedenfor gasset hun på og kjørte rett forbi meg med mindre enn 20 cm klaring! Og deretter stoppet hun for vikeplikt. I hovedveien var det fullt av biler i kø, så hun kom seg ingen vei på mange minutter allikevel og flere biler i den køen fikk med seg hele episoden.

Det jeg angrer veldig på i dag er at jeg ikke henta opp mobilen og tok bilde av nummerskiltet slik at jeg kunne anmeldt henne for den kvinna der er direkte farlig i trafikken. 

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg passer alltid på å ikke bare hoppe ut i fotgjengerfeltet men ser meg rundt om det kommer noen biler og jeg bruker refleks når det er mørkt. Men selv om det er midt på dagen og jeg står å venter der (helt til de skal stoppe) overser de meg å kjører videre. Både fotgjengere og bilister skal være forsiktige. Men bilster bør være ekstra forsiktige. 

Bilister har plikt til å stoppe uansett om du står der eller ser ut til å gå mot gangfeltet. 

www.aftenposten.no/bil/Slik-mister-du-lappen-9058b.html

Anonymkode: e2c03...65c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nasse Nøff ❤ said:

Tenker ikke stort over det. Fordi jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp for meg. Er det snakk om tung trafikk. Hvor jeg kan risikere å stå i timesvis dersom ingen stopper. Da er det noe annet. På en helt vanlig dag, en helt vanlig plass. Gjør meg ingenting om at de kjører i det jeg kommer opp til feltet. Dersom jeg står der og begynner å går over. Så kommer en idiot i 80 km/t susende rett bak rumpa mi. DA klikker det for meg. For det er så unødvendig. Slakk ned så ruller du imot og over gangfeltet, behøver ikke å røre bremsen en gang. Det er så himla lett! Mye lettere enn å gasse på så bråbrems. Dersom noen suser forbi i det jeg går uti gangfeltet. Og det er god oversikt, det gjør meg ingenting. Fordi jeg rekker ikke å komme meg over før bilen allikevel. Så hvorfor stoppe å vente på meg. 

De skal stoppe fordi de er pålagt det i veitrafikkloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper alltid for fotgjengere. Men jeg bor i Lillehammer og der er det bratte bakker mange steder i sentrum, så jeg er veldig glad når fotgjengerne som står omtrent midt i de bakkene ved fotgjenger feltet vinker meg videre opp. Så noen ganger synes jeg fotgjengere ikke på død og liv MÅ over veien på sekundet. Hver vinter ender det med at flere biler står å spinner eller sklir bakover i de bakkene fordi noen bare har trasket uti veien (med loven på sin side) men uten særlig tanke på andre. 

Anonymkode: dbc42...ce7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, yeans said:

Det var et veldig godt spørsmål, og noe jeg ofte har grublet over selv.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært på godt på vei ut i gangfeltet med høyrefoten 60 cm inn og mange ganger hele en meter inn, og allikevel kommer sjåfører rasende forbi. Det har vært nære på mange ganger. 

Og det verste? Dette var i 50 soner, og like før innkjøringer til hovedveier hvor sjåfør også hadde vikeplikt å overholde! 

Og til deg som nevner refleksvest. Mener du at vi skal måtte bruke refleksvest midt på lyse dagen?

Den ene gangen dette hendte så lurte jeg på hvor i alle dager den kvinnen bak rattet hadde tatt oppkjøringen. Like ved et stort shoppingsenter er det gangfelt og etter den er det vikeplikt for biler fra senteret. Der kom jeg gående i fullt dagslys. Kvinnen kunne derfor ikke unngå å se meg der hun kom fra parkeringen 20-30 meter unna og jeg så på bilen hennes når jeg gikk ut i  gangfeltet og ventet at hun skulle bremse og stoppe. Istedenfor gasset hun på og kjørte rett forbi meg med mindre enn 20 cm klaring! Og deretter stoppet hun for vikeplikt. I hovedveien var det fullt av biler i kø, så hun kom seg ingen vei på mange minutter allikevel og flere bilder i den køen fikk med seg hele episoden.

Det jeg angrer veldig på i dag er at jeg ikke henta opp mobilen og tok bilde av nummerskiltet slik at jeg kunne anmeldt henne for den kvinna der er direkte farlig i trafikken. 

Jupp! Har opplevd det samme, ofte. 

Jeg gikk over gangfeltet på lyse dagen, hadde sett til høyre og venstre, passet på at jeg kunne gå over. Kom meg over ene gangfeltet og var på tur over det andre, og en kvart del over den andre kom det en bil kjørende mot meg. Han så at jeg var på tur over, og nesten var over, men valgte likevel å gasse på og var CM i fra å treffe meg... Gjett hvem som venter på bilene nå. Er så utrolig mange i området som bare kjører uten å stoppe for folk. Ufattelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg stopper alltid for fotgjengere. Men jeg bor i Lillehammer og der er det bratte bakker mange steder i sentrum, så jeg er veldig glad når fotgjengerne som står omtrent midt i de bakkene ved fotgjenger feltet vinker meg videre opp. Så noen ganger synes jeg fotgjengere ikke på død og liv MÅ over veien på sekundet. Hver vinter ender det med at flere biler står å spinner eller sklir bakover i de bakkene fordi noen bare har trasket uti veien (med loven på sin side) men uten særlig tanke på andre. 

Anonymkode: dbc42...ce7

I slike tilfeller med is og snø har jeg også gjort det samme, vinket bilen frem. Men det er unntaket da. Og mest fordi jeg går så sent når det er glatt at det er bedre å få bilen unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, s0la said:

Jupp! Har opplevd det samme, ofte. 

Jeg gikk over gangfeltet på lyse dagen, hadde sett til høyre og venstre, passet på at jeg kunne gå over. Kom meg over ene gangfeltet og var på tur over det andre, og en kvart del over den andre kom det en bil kjørende mot meg. Han så at jeg var på tur over, og nesten var over, men valgte likevel å gasse på og var CM i fra å treffe meg... Gjett hvem som venter på bilene nå. Er så utrolig mange i området som bare kjører uten å stoppe for folk. Ufattelig! 

Sant å si skjønner jeg ikke at fotgjenger felt ikke er overvåket. Bare tenk på hvor preventivt det ville virket etter at folk får bøter i fleng og skjønner at de ikke slipper unna mer. Kanskje vi og hadde blitt kvitt de farligste ved gjentatte brudd på lova der? De burde blitt fratatt lappen på livstid syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting mange bilister ikke har fått med seg: det er forskjell på grønt LYS og grønn PIL. Dvs at hvis man har grønt LYS og svinger feks til venstre inn på en vei kan det være folk på vei over fotgjengerfeltet, helt lovlig på grønn mann. Her ser jeg situasjoner daglig med forbausede sjåfører som lurer på hvorfor det går folk i veien. Noen sjåfører blir til og med sinte og hytter med neven for at man er så frekk at man er i veien. Har lyst til å kaste meg oppå panseret hver gang.

Anonymkode: 9f7e8...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fotgjenger, og det er alt for mange som ikke stopper for oss, og noen som faktisk gasser på da vi går over. Har nesten blitt påkjørt flere ganger. Jeg har og gått med barnevogn, og de har null respekt for at du har barnevogn og. Så jeg har lært meg å vente til bilene bremser godt ned, før jeg går over veien. Bussen stopper alltid for meg, ser jeg at jeg kommer litt brått på, så vinker jeg alltid store kjøretøy videre, så de skal slippe å brå bremse.

Anonymkode: 86a1b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper alltid så fremt jeg ser fotgjengeren (noe jeg har inntrykk av at alle kanskje ikke gjør siden det ikke er sjelden fotgjengeren nikker eller løfter hånda for å takke) men bruk refleks! Nå om dagen er nesten 99% av fotgjengerne omtrent usynlig, med unntak av små barn som har fått på seg refleksvest før de går til skolen. Og den lille refleksbrikken du har hengende fra lomma på den ene siden hjelper lite dersom jeg kommer kjørende fra den andre siden, så bruk gode reflekser på begge sider, og gjerne også foran og bak! Jeg vil ikke kjøre på noen! 

Anonymkode: 3f594...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til det:

1. De har ikke sett deg

2. De feilberegner din og egen fart, og tror de har bedre tid enn de har

3. Fotgjenger signaliserer ikke at de skal over veien. Man kan liksom ikke stoppe for enhver fotgjenger som tilfeldigvis er i nærheten av en fotgjengerovergang

4. Man har det travelt og tenker at egen tid er viktigere enn andre

5. Man har sett seg lei på fotgjengere som syns det er helt greit med sneglefart over fotgjengerfeltet, og som driter en lang en i at andre har ting de skal rekke, og derfor prøver å komme over først. 

Ikke alle årsakene er like gode, men noen er mer forståelige enn andre. 

Anonymkode: 8e01e...58a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det flere ganger. En gang stoppet det en bil i det ene kjørefeltet, men bilene i motsatt kjørefelt fortsatte å kjøre🙄 Hvis de ikke hadde sett meg (noe de burde ha gjort på den strekningen) så burde de ha sett bilen som stoppet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...