Gå til innhold

Vits i å purre på uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk melding 19. april i år om at søknaden om uføre var mottatt og at behandlingstiden er på 8 mnd. Jeg har ikke hørt noe mer, og skjønner at de har litt over en måned igjen på seg, men begynner å kjenne det litt på nervene, spesielt når AAP stopper opp snart og det nærmer seg jul. Kan det ha noe for seg å ringe NAV bare for å høre om alt er i orden med søknaden, eller er det bortkastet tid for både meg og dem? Vil ikke være en masekopp :) 

Anonymkode: b7d9d...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aap blir ikke stanset så lenge uføretrygden er under behandling. 

Ring dem og hør hvordan det ligger an og om du snart kan forvente deg et svar. Noen ganger bruker de kjempekort tid, mens andre ganger går de langt over beregnet behandlingstid. En sjelden gang har papirene blitt rotet bort så det kam være greit å bare ringe dem for å få en oppdatering på hvor i prosessen de er nå

Anonymkode: 32855...dbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aap blir ikke stanset så lenge uføretrygden er under behandling. 

Ring dem og hør hvordan det ligger an og om du snart kan forvente deg et svar. Noen ganger bruker de kjempekort tid, mens andre ganger går de langt over beregnet behandlingstid. En sjelden gang har papirene blitt rotet bort så det kam være greit å bare ringe dem for å få en oppdatering på hvor i prosessen de er nå

Anonymkode: 32855...dbb

Dette stemmer ikke helt, man har bare Aap i 8 mnd etter søknaden er sendt, etter dette er det evt sosialen som blir aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder er det ekstra lang behandlingstid nå fordi AAP strammes inn etter nyttår slik at flere må over på uføretrygd. Dersom du ikke har sparepenger å leve av når AAP-utbetalingene stopper kan du søke sosialstønad. Det beløpet du får i sosialstønad vil bli trukket fra etterbetalingen når du får innvilget uføretrygd. 

Anonymkode: deaf3...207

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ventetid på søknad om sosialstønad også. Ville sendt en mail på mittnav.no og spurt når de beregner å være ferdig med å behandle søknaden og om du fortsatt vil få app eller må søke sosialstønad. Det ville jeg gjort i dag på grunn av behandlingstiden. Du kan også fremme en søknad overfor nav-sosial der du søker støtte hvis aap faller bort og uføresøknaden ikke er ferdig behandlet eller du får avslag på denne.

Anonymkode: d996c...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ventetid på søknad om sosialstønad også. Ville sendt en mail på mittnav.no og spurt når de beregner å være ferdig med å behandle søknaden og om du fortsatt vil få app eller må søke sosialstønad. Det ville jeg gjort i dag på grunn av behandlingstiden. Du kan også fremme en søknad overfor nav-sosial der du søker støtte hvis aap faller bort og uføresøknaden ikke er ferdig behandlet eller du får avslag på denne.

Anonymkode: d996c...7de

Glemte å si at selv om nav skriver tilbake at søknaden vil være ferdigbehandlet innen den og den tid, stemmer det ikke alltid. De kan plutselig gå inn for at navs lege må gå gjennom alt først. Så søk sosialstøtte for å være på den sikre siden.

Anonymkode: d996c...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg sendte en mail til nav og spurte hvordan det lå an. Neste dag fikk jeg melding i innboksen med bekreftelse på innvilget uføre! Tjohei! :D 

de har vel bare sittet og ruget på papirene før jeg minnet dem på det, hehe. Stor lettelse uansett, ettersom hjernen min blir ganske fantasifull når jeg venter på noe som helst fra nav.

for en lettelse! 😊 Moralen i historien er vel at det nytter å være en masekopp ;) 

Edit: og der avslørte jeg identiteten min. Jaja. Hehe.

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å få en bekreftelse og endelig beskjed på sånt noe, så dette var vel en førjulsgave :) AAP er så usikkert og utrygt, det er godt for sjelen å vite at man får en fast, varig inntekt fremover.

Anonymkode: 990a2...dd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Jeg fikk brev i nav-inboksen min 5 virkedager fra 8 mnd grensen, så lettelse hos meg også, dette var bare en uke siden. så mange kilo av skuldrene, og forutsigbar inntekt fremover. :) 

Anonymkode: 683f6...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hovedinnhold

Hovednavigasjon og hjelpeverktøy

 
MenySøk
 
 

Prop. 74 L (2016–2017)

Endringer i folketrygdloven mv. (arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader til arbeidsrettede tiltak mv.)

Tilråding fra Arbeids- og sosialdepartementet 31. mars 2017, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Proposisjon til Stortinget (forslag til lovvedtak)

Lovendringene som foreslås for arbeidsavklaringspenger innebærer en smalere inngang til ordningen, at det legges til rette for et strammere stønadsløp og økte arbeidsinsentiver. Blant annet foreslås vesentlige innstramminger i varighetsbestemmelsene. Varigheten på perioden det kan gis arbeidsavklaringspenger reduseres fra fire til tre år. I tillegg foreslås det å tidsbegrense unntaket for varighetsbegrensningen til to år, samt å skjerpe inn vilkårene for unntak. Sammen med iverksatte tiltak for å styrke og målrette det arbeidsrettede tilbudet i Arbeids- og velferdsetaten antas dette å gi en raskere avklaring av stønadsmottakers arbeidsevne og økt overgang til arbeid.

Står ingenting her som sier at en blir automatisk overført til uføretrygd

Les dokumentet

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, runi skrev:

Til hovedinnhold

Hovednavigasjon og hjelpeverktøy

 
MenySøk
 
 

Prop. 74 L (2016–2017)

Endringer i folketrygdloven mv. (arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader til arbeidsrettede tiltak mv.)

Tilråding fra Arbeids- og sosialdepartementet 31. mars 2017, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Proposisjon til Stortinget (forslag til lovvedtak)

Lovendringene som foreslås for arbeidsavklaringspenger innebærer en smalere inngang til ordningen, at det legges til rette for et strammere stønadsløp og økte arbeidsinsentiver. Blant annet foreslås vesentlige innstramminger i varighetsbestemmelsene. Varigheten på perioden det kan gis arbeidsavklaringspenger reduseres fra fire til tre år. I tillegg foreslås det å tidsbegrense unntaket for varighetsbegrensningen til to år, samt å skjerpe inn vilkårene for unntak. Sammen med iverksatte tiltak for å styrke og målrette det arbeidsrettede tilbudet i Arbeids- og velferdsetaten antas dette å gi en raskere avklaring av stønadsmottakers arbeidsevne og økt overgang til arbeid.

Står ingenting her som sier at en blir automatisk overført til uføretrygd

Les dokumentet

 

Nei men om du ikke fungerer i arbeidslivet og har for store smerter, er ferdig avklart og funnet  for syk til ordinært arbeid, kan de jo ikke bare stoppe all pengestønad. Da må man jo søke ufør

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Det er godt å få en bekreftelse og endelig beskjed på sånt noe, så dette var vel en førjulsgave :) AAP er så usikkert og utrygt, det er godt for sjelen å vite at man får en fast, varig inntekt fremover.

Anonymkode: 990a2...dd7

Gratulerer med svar og sikker viten om fremtiden din nå før jul❤❤ Det var nok en skikkelig lettelse👍 

Ikke for å være frekk eller snokete, hvor mye er uføretrygden i mnd? Er selv på Aap- men ser ikke ut som behandlingen min går den veien jeg håpet ( bli bra =jobbe igjen) 🙄

Så jeg sitter her da, og tenker og regner og funderer over fremtiden... Og det med penger inn i mnd er jo viktig for alt og alle.. 

Får du det samme som aap-utbetalingene? Eller mer? Eller mindre? 

Anonymkode: 57fbf...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med svar og sikker viten om fremtiden din nå før jul❤❤ Det var nok en skikkelig lettelse👍 

Ikke for å være frekk eller snokete, hvor mye er uføretrygden i mnd? Er selv på Aap- men ser ikke ut som behandlingen min går den veien jeg håpet ( bli bra =jobbe igjen) 🙄

Så jeg sitter her da, og tenker og regner og funderer over fremtiden... Og det med penger inn i mnd er jo viktig for alt og alle.. 

Får du det samme som aap-utbetalingene? Eller mer? Eller mindre? 

Anonymkode: 57fbf...cd5

Jeg får 9700 i mnd før skatt (minstebeløp), men jeg er 50% ufør så da er 100% dobbelt av det, tenker jeg? :) Det er i hvert fall mer enn AAP, samt at honnørkortet hjelper litt på med billigere transport. Og studielånet blir slettet, ikke minst. Kjempestor lettelse!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 17 måneder tok det for meg. NAV sine frister gjelder kun for klienter.

Anonymkode: cd41d...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 600 kr mer pr mnd, men skatter da 700 kr mer pr mnd, så gikk 100 kr i minus fra AAP til uførepensjon.

Anonymkode: 683f6...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Snop skrev:

Jeg får 9700 i mnd før skatt (minstebeløp), men jeg er 50% ufør så da er 100% dobbelt av det, tenker jeg? :) Det er i hvert fall mer enn AAP, samt at honnørkortet hjelper litt på med billigere transport. Og studielånet blir slettet, ikke minst. Kjempestor lettelse!

 

Takk for svar😊😊 Ville liksom ikke "fornærme" noen ved å spørre, så det var fint å se du tok det som det var ment ❤

Anonymkode: 57fbf...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 600 kr mer pr mnd, men skatter da 700 kr mer pr mnd, så gikk 100 kr i minus fra AAP til uførepensjon.

Anonymkode: 683f6...0ad

Å??? 

Suuuuukkk.... 🙄 Føler med deg😕

50% eller 100% ufør? 

Takk for svar forresten👍

Anonymkode: 57fbf...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊😊 Ville liksom ikke "fornærme" noen ved å spørre, så det var fint å se du tok det som det var ment ❤

Anonymkode: 57fbf...cd5

Ingen problem :) har du minstesats forresten? I så fall er det enkelt å se at uføre gir høyere utbetaling enn AAP. Minstesatsen på AAP per år er 2 ganger grunnbeløpet (93 634kr) mens ufør er høyere: 

  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å purre, men om de ikke overholder 8 mnd fristen sin kan du ringe å purre. 
Min brukte 10 mnd 

Anonymkode: aa137...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...